Hjälp, vi går under!

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Hjälp, vi går under!

Inläggav segdeg » 2011-05-15 19:53:44

@ kabang

Varningsklockor...

Vet ingenting. Skall försöka ge ett utförligare svar om vad mina farhågor bygger på.

Mvh segdeg
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Hjälp, vi går under!

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-05-15 22:55:06

Är utredningshem och behandlingshem samma sak?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Hjälp, vi går under!

Inläggav Miche » 2011-05-15 23:16:08

Bjäbbmonstret skrev:Är utredningshem och behandlingshem samma sak?

Jag tror inte det, men är inte säker!

Underliga ställen lär det vara (har själv erfarenhet av något som kallades för utredningshem vilket vi inte informerades om förrän efter nästan en vecka på stället)!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hjälp, vi går under!

Inläggav segdeg » 2011-05-15 23:21:53

@ kabang

Mina farhågor som inte bygger på annat än skepsis och bristande tillit mot nästan vilka verksamheter som helst, är som sådana ibland överdrivna...men efter ett Obs oproffsigt googlande och inga träffar på oredligheter... så kanske...

Hoppas att fler på forumet har info/fakta och då främst vilka rättigheter som gäller i nuvarande situation dvs i väntan på utredning. Stöd och avlastning (tänker mig t.ex nå't som läxhjälp i brist på fritids då gossen inte vill vara ensam, inbillar mig att det finns i form av personlig assistent)

Mvh segdeg
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Hjälp, vi går under!

Inläggav segdeg » 2011-05-15 23:37:58

@ Bjäbbmonstret

Det är ungefär som en lekstuga för riskkapitalister med vattentäta skott Organisatoriskt och förvaltningsmässigt, visst det finns säkert undantag men var? Socialstyrelser Länsrätter etc verkar inte tillvarata dem lagliga möjligheter som finns för att stävja Lycksökarna som verkar ha obegränsat tillträde till Lss och SoL $$$ med vars hjälp man bygger koncerner köper/säljer knoppar av och konsilidierar... :evil:

Mvh segdeg

Tänkte mig inte för gick OT
men låter det stå, anmäl eller säg emot
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Hjälp, vi går under!

Inläggav Inger » 2011-05-16 1:37:45

Jag får dåliga vibbar av hemsidan. Loggan påminner om Vattenfall. (Detta är dock ett högst subjektivt personligt intryck och säger inte nödvändigtvis något om hur bra de är på det de gör.)
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Hjälp, vi går under!

Inläggav Amplified » 2011-05-16 2:17:04

Här är en som varit på studiebesök på enigmaomsorg..

http://informatorer.wordpress.com/
Amplified
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2011-05-15

Re: Hjälp, vi går under!

Inläggav Inger » 2011-05-16 3:30:01

Lät ju mer positivt än mitt första intryck av hemsidan...
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Hjälp, vi går under!

Inläggav segdeg » 2011-05-16 3:45:00

Bjäbbmonstret skrev:Är utredningshem och behandlingshem samma sak?


Det skall vara reglerat, dvs ett Behandlingshem kan om dem har kompetens även utreda :?
Ett Utredningshem kan om dem har lokaler även behandla, det byggs upp som vilket företag som helst, och vartefter det växer kompletteras företaget, med ytterligare verksamheter såsom skola stödboende öppenvård dagvård koloni läger, utbildningscenter för personal och assistenter.

Som vilket växande företag som helst så behövs Personalorgansation Administration Ekonomiavdelning Logistik Fastighetsavdelning Juridiskavdelning PR-Data-Media Presstjänst m.m. + Konsumenter.

Det här är väl inte svar på din fråga Bjäbbmonstret ? Men avregleringar, lagändringar, byten av huvudmannaskap, EU, Globalisering, Paradigmskiften, Börsintroduktion, Sekretess och Tystnadsplikt, korruption Svågerpolitik, Finansbubblor, Försäkringsbolag, Låneinstitut och skatteplanering gör att vi snart inte ser skillnad på Coop ICA eller logotypen på nya apoteket.

Tror jag medvetet är långrandigt osaklig här pga Maktlöshet och jag helst inte önskar vara så pessimistisk i den här tråden, hoppas nå'n kan bevisa motsatsen till ovanstående.

Det finns väl någonstans professionell Rådgivning utan Extra Allt

Mvh segdeg
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Hjälp, vi går under!

Inläggav Björne » 2011-05-16 8:01:10

Varför tog pappan livet av sig och har du förklarat det för din son? Har du verifierat att din son inte blir mobbad i skolan? Om de andra barnen vet att pappan begick självmord tycker de det är extra kul att reta honom för det.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Hjälp, vi går under!

Inläggav kabang » 2011-05-16 9:28:47

Jag har varit öppen med pappans självmord och barnen får själva välja om de vill prata om det eller inte. Dottern vill prata hela tiden och sonen inte alls... Jag har näst intill daglig kontakt med sonens lärare och tät kontakt med andra föräldrar (klassmamman och två andra föräldrar i klassen). Jag berättade också på första föräldrarmötet om vad som hänt och att sonen behöver lite extra förståelse och tyckte att jag fick fin respons då.

Sonen känner sig annorlunda. De andra barnen kan bli trötta på honom för att han inte klarar av grupparbeten och stör på lektionerna men jag upplever honom som omtyckt. Han går på en skola för musikbegåvade, så det är många som är "udda" (vad som nu är normalt?). Det som är "negativt" är att det är många högpresterande barn från akademikerhem där så att tempot är högt. Sonen har lyckats dölja sina svårigheter tidigare med att han på något vänster lyckas få in kunskap i skallen ändå och alltid har presterat jättebra på alla prov. Men nu kan han inte hålla koncentrationen tillräckligt för att sitta still så länge så att han kan skriva proven.

Jag har varit med honom i skolan en dag och är också engagerad i klassen för att jag vill ha bra relationer med de andra föräldrarna om något skulle uppstå. Jag upplever också att skolledningen är mycket tydliga och bestämda över att ingen mobbing är tillåten och tendenser till detta tas upp omedelbart i klassråd, brev till föräldrar etc.

Ett av de värsta scenarierna, som jag ser det, är om han tvingas sluta i klassen och i skolan. Förändringar är ju jättejobbiga för honom och jag har svårt att se att han skulle kunna få bättre miljö någon annanstans. Det är väl lite därför också som jag så desperat söker hjälp för honom.
kabang
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-05-07

Re: Hjälp, vi går under!

Inläggav kabang » 2011-05-23 22:00:25

Hej igen!
Inser att jag kanske verkat väldigt försvarsinriktad och pretto i mina inlägg här. Ber om ursäkt om jag trampat någon på smalbenen. Jag har fått ta emot så himla mycket stryk från myndigheter och folk i allmänhet, som tycker att jag är än det ena än det andra...

Vi hade mötet och det kändes bra. Men på kvällen ballade allting ur totalt och sonen hotade mig med kniv när jag förbjöd honom att spela mer dataspel (klockan var över 21 och han blir helt uppe i varv när han spelar. Jag ville att han skulle varva ner och gå och lägga sig).

Jag har ringt hela Sverige samt fan och hans moster och kontentan är att jag ska ringa "om det blir för jobbigt". Eh?!

Vi kan inte få någon hjälp innan han blivit utredd för det är dumt att sätta in fel sorts hjälp. Allt är logiskt men ändå helt fel. Jag mår inget bra, lillasyster mår inget bra och sonen mår definitivt inte bra alls.

Det är någon som försöker PMa mig, men dina meddelanden kommer inte fram. Jag fick ditt första meddelande och svarade positivt på det, men du verkar inte ha fått det. Kan du försöka att maila mig igen? Jag är JÄTTETACKSAM för all hjälp och alla tips jag kan få.
kabang
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-05-07

Re: Hjälp, vi går under!

Inläggav Angelic Fruitcake » 2011-05-24 1:06:58

Tänker på dig kabang. Jag vet att det inte är lätt. Försök hitta andrum för dig själv.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: Hjälp, vi går under!

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-05-24 2:45:47

Jag kan bara instämma i föregående inlägg.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Hjälp, vi går under!

Inläggav KrigarSjäl » 2011-05-24 3:17:39

Jag också.
Keep on punching
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Hjälp, vi går under!

Inläggav kabang » 2011-05-24 18:35:21

Tack, underbara ni. Det blir behandlingshem för hela familjen troligen. Känner inte att jag har då mycket val längre. Har inte fått något namn ännu men tänkte höra med er som verkar ha mycket erfarenhet innan jag tackar ja.
kabang
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-05-07

Re: Hjälp, vi går under!

Inläggav Parvlon » 2011-05-24 18:51:30

Låter kämpigt men lycka till. Allt är bättre än att han gör allvar av sina hot.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Hjälp, vi går under!

Inläggav Miche » 2011-05-24 23:21:18

kabang skrev:Det blir behandlingshem för hela familjen troligen.

Om du berättar vilket så kanske någon kan förmedla erfarenheter.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hjälp, vi går under!

Inläggav tyskamama » 2011-05-28 21:19:46

vällkommen hit ...... vilken svår situation du beskriver ...... mitt son är nästan 7 och får titt som tätt uttbrott ..... det kan vara hur jobbigt som helst men är inget i förhållande till det du beskrev ...... jag tro också att du behöver avlastning ...... tyvärr är det svårt att hitta ett ställe som kan verkligen hjälpa en ....... hoppas att du får en snabbt men grundlig utredning ..... med diagnosen har du sen tillgång till habeliteringen ..... åtminstone här är dom en jätte bra stöd ...... skriver gärna pm om du vill ..... kram tyskamama
tyskamama
 
Inlägg: 303
Anslöt: 2010-07-10
Ort: sörmland

Re: Hjälp, vi går under!

Inläggav kabang » 2011-05-31 11:43:08

Jourhem utanför Nyköping, på en gård där man bor i en egen byggnad. Ett par som jobbar med jourbeoende på heltid. Någon som känner igen stället och vet något om det?
kabang
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-05-07

Re: Hjälp, vi går under!

Inläggav kabang » 2011-05-31 14:59:43

Ok. Fel. Fam Andersson utanför Sala. Kanske bäst att PMa svar?
kabang
Ny medlem
 
Inlägg: 15
Anslöt: 2011-05-07

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in