HJÄLP!

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

HJÄLP!

Inläggav Debbido » 2010-07-01 20:03:19

Det finns många aspergare som är IT-experter. I'm not one of them! :-)141
Så jag ber er om hjälp.


F-security tuggade så mycket att det inte gick att surfa. Det fann inga fel, medan datorn brakade ihop under trycket av främst trojaner, som förde mig till alla sidor jag INTE ville till!

Köpte Norton. Tyst, diskret och effektivt, verkade det först. Sedan var jag där igen - någon annan styrde mitt liv. Och jag vägrar omformatera hårddisken varje månad!

Jag har kört stor datorundersökning flera ggr och Norton säger att precis allt är väl. Inte minsta virus finns det.

Betalde räkninar nyss på Nordea.se. Sidan låste sig. Adressfältet lyste GRÖNT! Med bävan betalde jag mina räkningar och la över ett arv från personkonto till kapitalkonto. Men jag är rätt säker på att jag kommer att bli rånad - igen, trots alla koder och dosan. Sist snodde de 12 000. (Som jag fick tillbaks av Nordeapolisen!)

Jag fixar inte det här. Vad ska jag göra? Nortonsupporten är stängd på kvällen.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav hood » 2010-07-01 20:41:46

Vad ska man säga? Det är allt ett elände. Speciellt Datorer. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med problemet ifråga.
hood
 
Inlägg: 438
Anslöt: 2010-06-07

Inläggav barracuber » 2010-07-01 21:00:54

Byt till något annat än M§ Windows. Du kommer inte att ångra dig.

Ubuntu (den för närvarande största och mest lättanvända Linux distron) är ett bra alternativ på PC. Om du skaffar en live-CD (kan laddas ned gratis) kan du testa den i lugn och ro utan att ändra något på PCn.

Du behöver aldrig mer tänka på brandväggar, antivirus, antispyware, antimalware ... ...

Det finns netbooks för 2-3000 som har Ubuntu förinstallerat.

Köpte själv en MacBook i förrgår. OK, de är inte billiga men man sover lugnt om nätterna (jämfört med windoze användare..)

Dessutom är skillnaden mellan Mac och PC väldigt enkel: Mac helt enkelt bara funkar.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Debbido » 2010-07-01 21:06:57

barracuber skrev:Byt till något annat än Windows. Du kommer inte att ångra dig.

Ubuntu (den för närvarande största och mest lättanvända Linux distron) är ett bra alternativ på PC. Om du skaffar en live-CD (kan laddas ned gratis) kan du testa den i lugn och ro utan att ändra något på PCn.

Det finns netbooks för 2-3000 som har Ubuntu förinstallerat.

Köpte själv en MacBook i förrgår. OK, de är inte billiga men man sover lugnt om nätterna (jämfört med windoze användare..)

Dessutom är skillnaden mellan Mac och PC väldigt enkel: Mac helt enkelt bara funkar.


Hmm...2000 kr? Laddar du ned progamvaran eller köper i butik?
Tänk att windows inte går att göra säkert trots allt som görs. Finns det något annnat skäl att bli trojantillverkare än att sno folks pengar?
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav barracuber » 2010-07-01 21:41:23

barracuber skrev:Byt till något annat än Windows. Du kommer inte att ångra dig.

Ubuntu (den för närvarande största och mest lättanvända Linux distron) är ett bra alternativ på PC. Om du skaffar en live-CD (kan laddas ned gratis) kan du testa den i lugn och ro utan att ändra något på PCn.

Det finns netbooks för 2-3000 som har Ubuntu förinstallerat.

Köpte själv en MacBook i förrgår. OK, de är inte billiga men man sover lugnt om nätterna (jämfört med windoze användare..)

Dessutom är skillnaden mellan Mac och PC väldigt enkel: Mac helt enkelt bara funkar.


Det sista borde varit "skillnaden mellan Mac OS X och Windows". En PC med Linux, den funkar ok.

Debbido skrev:Hmm...2000 kr? Laddar du ned progamvaran eller köper i butik?


Förinstallerat är ju ett bra alternativ. Om man vill ha support på Ubuntu (=någonstans att ringa) kostar väl en liten slant men det brukar inte handla om mer än högst 500 och då brukar CD-skivor ingå. Om man väljer att inte ha betald support är man hänvisad till nätforum och andra ställen för hjälp.

Tänkte jag skulle leta upp en sådan netbook som exempel. Det kanske inte kan bli så billigt som 2000 men 3000 tycker jag mig ha läst nånstans.

Ubuntu finns i en speciell "netbook edition":

http://en.wikipedia.org/wiki/Ubuntu_Netbook_Edition

I artikeln finns en lista på några datormodeller som kör denna version av Ubuntu.

Jag antar att du för tillfället kör en äldre PC med Windows XP eller Vista? Man ska inte glömma att Windows 7 är bättre än de tidigare på flera punkter, även säkerheten antagligen. Känner dåligt till hur 7:an funkar på netbooks. 7:an är ju känd för att ta mycket plats. Därför borde det finnas en efterfrågan för alternativ som Ubuntu.

Du kan säkert ringa nån datorbutik eller nätbutik och fråga om de kan byta ut Windows 7 mot Ubuntu oim du köper en netbook hos dem. Licensutgiften för dig sjunker ju då om inte annat... ;-)

Om du inte vill släppa Windows helt kan du be att de gör en dual boot med både Windows och Ubuntu, där du väljer i starten vilken du vill köra.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Debbido » 2010-07-01 21:50:24

Ja, jag har en snart fyra år gammal laptop med Windows XP. Går inte att uppgradera särskilt långt. De få extrapengar jag har just nu behövs för att fylla tusen hål. Tror inte jag kan satsa allt på ny dator med sådan programvara du talar om.. :(

Jag är tacksam för Dina råd. Vet bara inte om jag har råd....

Tror du, barracuber, att det gröna adressfältet på Nordea.se betyder att mitt konto är allvarligt hotat? Det ska väl vara vitt?
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav tveskägg » 2010-07-01 21:55:06

Ubuntu kan du ladda ner här, bränna och installera gratis:
http://ubuntu-se.org/drupal/download

Debbido skrev:Tror du, barracuber, att det gröna adressfältet på Nordea.se betyder att mitt konto är allvarligt hotat? Det ska väl vara vitt?

Tvärtom, det är ett hot om det är vitt!
http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.94471
tveskägg
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav barracuber » 2010-07-01 22:03:42

tveskägg skrev:
Debbido skrev:Tror du, barracuber, att det gröna adressfältet på Nordea.se betyder att mitt konto är allvarligt hotat? Det ska väl vara vitt?

Tvärtom, det är ett hot om det är vitt!
http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.94471


Ja. Grönt är ett ok-meddelande. Man får det ibland på banker och så. Undrar om man inte får det varje gång man kör https.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Debbido » 2010-07-01 22:52:20

tveskägg skrev:Ubuntu kan du ladda ner här, bränna och installera gratis:
http://ubuntu-se.org/drupal/download

Debbido skrev:Tror du, barracuber, att det gröna adressfältet på Nordea.se betyder att mitt konto är allvarligt hotat? Det ska väl vara vitt?

Tvärtom, det är ett hot om det är vitt!
http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.94471


Puh - så lugnad jag blev nu!

Men ladda ner gratis? Safe? Ska jag först avinstallera Windows XP?
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav tveskägg » 2010-07-01 23:11:57

Debbido skrev:
tveskägg skrev:Ubuntu kan du ladda ner här, bränna och installera gratis:
http://ubuntu-se.org/drupal/download

Debbido skrev:Tror du, barracuber, att det gröna adressfältet på Nordea.se betyder att mitt konto är allvarligt hotat? Det ska väl vara vitt?

Tvärtom, det är ett hot om det är vitt!
http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.94471


Puh - så lugnad jag blev nu!

Men ladda ner gratis? Safe? Ska jag först avinstallera Windows XP?

Ja, det är gratis, jag kör Ubuntu på min dator just nu. Någon avinstallation behöver du inte göra, däremot spara det som du vill spara.
tveskägg
 
Inlägg: 600
Anslöt: 2009-08-21

Inläggav barracuber » 2010-07-01 23:27:51

Börja här:

<a target="_blank" href="http://ubuntu-se.org/drupal/">Välkommen till Ubuntu Sverige</a>

<a target="_blank" href="http://www.ubuntu-se.org/wiki">Välkommen till Ubuntu Sveriges dokumentation</a>

<a target="_blank" href="http://www.ubuntu-se.org/wiki/Guider/Installation">Ubuntu steg för steg</a>
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav outzaidur » 2010-07-01 23:30:16

har testat alla de stora virusprogrammen och inget är perfekt. Norton har problem med trojaner, ofta. Det som funkar bra för en kompis som bad mig fixa hans dator med antivirus (han porr surfar en massa) är Kaspersky. Sen kompletterar man med malwarebytes, firefox, no-script addon till firefox (dessa 3 är gratis).

Se till att aldrig öppna filer du inte känner igen och tryck alltid nej eller avbryt på popufönster du inte känner igen. Eller alt + f4. eller aktivitetshanteraren samt avsluta aktivitet.

Norton är stora men de senaste 5 åren har de blivit väldigt lata och missar en massa nya trojaner. Linux är väldigt bra om man står ut med att inte kunna använda alla windows program och drivrutiner till hårdvara, visst går det att emulera men då krävs riktiga kunskaper som tar mycket "nördande" för att uppnå. .
outzaidur
 
Inlägg: 288
Anslöt: 2010-04-30
Ort: Stockholm Tyresö

Inläggav Savanten Svante » 2010-07-01 23:38:47

Ubuntu är så gratis att man tillåmed får en skiva gratis om man vill!

https://shipit.ubuntu.com/
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Debbido » 2010-07-01 23:43:03

Tack för alla goda råd! Vad ska jag då spara innan jag installerar den nya maskinvaran?
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav barracuber » 2010-07-02 0:29:34

Spara kopior av de filer som är viktiga för dig och du inte vill förlora. Bilder, dokument, klipp, låtar, installationsfiler m.m. Bränn det på en skiva eller lägg det på en extern hårddisk om du har en sådan. Om det inte är så stora filer - EDIT: och inte för känsliga! - kan du till och med ladda upp dem på nätet - en av de bästa sajterna är dropbox.com där man kan lagra 2 GB gratis.
Senast redigerad av barracuber 2010-07-02 15:24:23, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav barracuber » 2010-07-02 10:00:52

Debbido,

Om det fortfarande är aktuellt så såg jag denna idag:

http://www.elgiganten.se/product/datore ... e-one-532h

länken skrev:Acer Aspire One 532H

Pris: 1990 :-

10,1" mini-PC med Intel Atom processor, 160 GB hårddisk och 3 USB. Blå design.
Underlätta för dig själv och ditt liv i farten med ultrasmidiga och superlätta Acer Aspire minidator!
10,1" LED-skärm - Skarp och kristallklar bild.
Intel Atom N450 processor - Med 1 GB RAM får du kraften du behöver för sköta ditt datorliv när du är i farten.
160 GB hårddisk - Lagringskapacitet som räcker långt.
Kommunikation - Integrerad webbkamera och mikrofon så att du kan föra videokonversationer och dela med dig av dina bilder.
10/100 ethernet LAN och 802,11 b/g/n trådlöst, 6-i-1 minneskortläsare och Windows XP Home (Service Pack 3) inkluderad.


Några saker att tänka på:

10,1" skärm låter väldigt pluttigt. (Min MacBook har 13,3" och det är inte alls stort det heller.) Om du kommer att använda datorn mycket hemma kanske du har en större skärm du kan koppla in?

Observera att den levererans med XP Home. XP är ett OS som har snart 10 år på nacken.

Varför inte Windows 7? Antagligen för att maskinen inte klarar av det.

Du kan ju fråga El-Giganten vad den skulle kosta UTAN XP Home. Fast frågan är om det går. El-Giganten är väl inte precis kända för att vara jätteflexibla....

Att välja bort operativsystemet (ifall man tänker installera Ubuntu själv) borde ju - teoretiskt sett - pressa priset på en ny dator rätt rejält. Men det är nog ganska svårt att göra det eftersom de låga priserna på dagens datorer till viss del bygger på att en Windowsinstallation som är låst till själva maskinen följer med. Om inte Windows följde med skulle mycket av deras avans på produkten försvinna *min gissning*.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav clivia » 2010-07-02 14:01:35

1. Win7 kan installeras även på gamla maskiner beroende på version av win7 samt storlek på hårddisk som finns på maskinen. Dessutom kan win7 installeras så väl via usb-minne (en 8gb sticka räcker) eller cd. Det SKA gå att göra det online också, dvs med en virtuell skiva men där kortar min kunskap.
Rekommenderar varm win7 om du ska använda windows. Annat fall är väl XP och det är också de enda alternativen.
Windows server finns också men, ptja...inte riktigt för hemmabrukaren.

Ubuntu som flera rekommenderar är bra alternativ till windows på många punkter, för inte tala om de gjort det väldigt användar vänligt MEN fastän jag är Linux-wannabe själv, valde jag just windows ändå av enkla skälen såsom att det är oftast lite mer speciellt att hitta de programmen som annars ges till windows.
Fastän det finns program till linux som gör att man kan köra windowsprogram, så anser jag för den med begränsade it-kunskaper kan ge en del huvudvärk.
Vid eventuella problem med kanske begränsade kontaktnät tex, så är det risk man inte finner hjälp när behöver på annat än just nätet...
...vilket är ju bra utom när man skulle behöva hjälp för att koma ut på nätet.....!

En bekant sa till mig en gång: Om du någonsin blir osäker på vad du ska köpa/installera välj något som så många möjligt använder och något av stort märke nog att du får större chans att hitta hjälp och och när du behöver det.
Jag tycker det är ett bra råd.
Kanske dyrare men om det är billigare i längden kanske det är värt det.





Antivirus som är gratis och bra, rekommenderar jag Avast.
Köpesvariant skulle jag nog säga Nod32 eller kaspersky. Inget av dem är alltför pain-in-the $$ att avinstallera eller särskilt svåra att förstå sig på.

F-secure, Norton och Mcafee är de programmen som jag minns när jag jobbade på support var det kunder hade evighets problem med, var dyrast och absolut otryggaste av dem alla som finns på marknaden.
Symantec, som nu har Norton, var en gång i tiden bra men nu är det mest kvantitet än kvalitet.

Lycka till.
clivia
 
Inlägg: 1406
Anslöt: 2009-03-05
Ort: Lite här och där...

Inläggav hood » 2010-07-02 20:25:45

Jag har winXP (skäms) och kör gratisversionen av AVG och ingen har någonsin lyckats/försökt nästla in på mina bank-konton eller fått tag på någon sorts känslig information som någon av nån konstig anledning kan ha någon nytta utav.
Kanske den ryska cybermaffian rentutav inte är så intresserad av era mer eller mindre tomma bank-konton.

Antar att jag har haft tur bara...

Hood- Ryska cybermaffian: 1-0.
hood
 
Inlägg: 438
Anslöt: 2010-06-07

Inläggav barracuber » 2010-07-02 20:31:33

hood skrev:Jag har winXP (skäms) och kör gratisversionen av AVG och ingen har någonsin lyckats/försökt nästla in på mina bank-konton eller fått tag på någon sorts känslig information som någon av nån konstig anledning kan ha någon nytta utav.

Antar att jag har haft tur bara...

Ryska cybermaffian-hood 1-0.


Tycker inte man behöver skämmas om man kör XP. Fortfarande kanske det bästa OS som de tagit fram, åtminstone ur "avtryckssynpunkt".

Jag har heller aldrig blivit "rånad" eller råkat ut för elände med bank och annat känsligt. Men hur många timmar och kanske även pengar har man inte lagt ned på brandväggar, antivirus, antispyware, antimalware, rensning, städning, omstarter. Jag är bara så urtrött på windows seghet och sårbarhet. Att köra Ubuntu eller - framför allt - min nya MacBook känns som rena drömmen. Allvarligt talat. (Fast billig var den inte, MacBooken :-( )
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav hood » 2010-07-02 20:43:28

Men WinXP är ju sårbard just därför att de allra flesta använder det.
Om någon linuxversion eller macOS skulle vara det vanligaste, så skulle ju piraterna sikta in sig på de systemen.
hood
 
Inlägg: 438
Anslöt: 2010-06-07

Återgå till IT-forum



Logga in