Hjälp mig hantera vår femåring!

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hjälp mig hantera vår femåring!

Inläggav Millicent » 2015-07-02 9:38:50

Fenren skrev:ursäkta som frågar, men är det så klokt att skaffa en liten palt när man har en som i princip behöver hundra procents uppmärksamhet?


Haha, jo, det har vi ju frågat oss själva. Innan tvåan var på gång märkte vi inget särskilt med vår äldsta - jo, han sov uselt, åt bara vissa saker, var ganska känslig, men det är ju många ungar? Trean var inte vidare planerad. Men grejen är att femåringen har varit mycket lugnare, vi var faktiskt mest oroliga för att mellanbrorsan skulle reagera negativt på bebisen eftersom han varit så mammig, det känns som att stressen av en ny familjemedlem har förvärrat femåringens problematiska beteende enormt.
Millicent
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2015-06-27

Hjälp mig hantera vår femåring!

Inläggav Fenren » 2015-07-02 10:32:15

Att få syskon sägs vara väldigt stressande. Jag har en känsla av att den åldern nog är känsligast. De börjar få koll på tillvaron men har svårt att faktiskt förstå att det kommer en till, trots att de vet att det är därför mammas mage växer.

Mindre barn accepterar läget utan att försöka förstå och större kan delvis förstå konsekvenserna.
Oftast påstås dessa förändringar gå över när den lilla börjar vakna till (9-12 mån)

Om inte annat så får ni lite mer tid för honom då.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in