Hjälp med ansökan om sjukersättning / garantiersättning

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hjälp med ansökan om sjukersättning / garantiersättning

Inläggav fascination » 2014-11-06 5:00:42

Jag har nyligen fått diagnosen Aspergers Syndrom efter att ha genomgått en neuropsykiatrisk utredning och håller just nu på att ansöka om garantiersättning från försäkringskassan.

På ansökningsblanketten finns en kolumn där jag ska beskriva varför jag inte kan arbeta: "Beskriv kortfattat varför du inte kan arbeta". Det går också att skicka med en bilaga.

Är det någon som fyllt i den här ansökan (med positivt resultat...) som kan tipsa mig om ungefär hur långt jag ska skriva? Hur mycket detaljer jag ska gå in på osv? Vad jag bör ta upp?
fascination
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2013-11-25

Hjälp med ansökan om sjukersättning / garantiersättning

Inläggav kapuni » 2014-11-06 5:14:08

Jag tror du ska gå igenom de där frågorna tillsammans med din läkare som ska skriva läkarutlåtande.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Hjälp med ansökan om sjukersättning / garantiersättning

Inläggav fascination » 2014-11-06 5:31:05

läkaren bad mig skicka in ansökan redan nu och sen komplettera med läkarutlåtande när jag får det (i januari när vi ska träffas nästa gång). eftersom det tar så lång tid för försäkringskassan att behandla ansökan så menade hon att jag skulle skicka in den redan nu.

just nu befinner jag mig inte i sverige så kan tyvärr inte träffa någon från sjukhuset.
fascination
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2013-11-25

Hjälp med ansökan om sjukersättning / garantiersättning

Inläggav ullstrumpan » 2014-11-06 6:55:56

Du bör vara lite mer specifik om nån här ska kunna hjälpa dig. Asperger syndrom är inte en orsak att ge folk sjukersättning. Sjukersättning får man om man är sjuk och inte klarar av att arbeta. Vad är dina symptom? Varför kan du inte söka arbete?
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Hjälp med ansökan om sjukersättning / garantiersättning

Inläggav fascination » 2014-11-07 2:50:23

ullstrumpan skrev:Du bör vara lite mer specifik om nån här ska kunna hjälpa dig. Asperger syndrom är inte en orsak att ge folk sjukersättning. Sjukersättning får man om man är sjuk och inte klarar av att arbeta. Vad är dina symptom? Varför kan du inte söka arbete?


..som jag skrev "Är det någon som fyllt i den här ansökan som kan tipsa mig om ungefär hur långt jag ska skriva? Hur mycket detaljer jag ska gå in på osv?"

Bör jag beskriva mina känslor och tankar i detalj för att försöka förmedla hur jag upplever en arbetssituation, eller räcker det med korta påståenden, en uppräkning av saker som tex "blir stressad av social interaktion", "mår väldigt dåligt av stress", osv ?

Allt kommer ju redan stå i mitt läkarintyg, så vad jag undrar är: vad ska min text tillföra, hur ska den skilja sig från läkarens text? Läkarens text bygger ju på vad jag berättat för läkaren.

Jag antar att jag vet vad och hur jag ska skriva, jag tänkte mest att jag kanske skulle kunna få ta del av andras erfarenhet så att jag kände mig lite mindre nervös inför det hela.
fascination
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2013-11-25

Hjälp med ansökan om sjukersättning / garantiersättning

Inläggav Poupette » 2014-11-11 19:28:08

Man kan skriva "hänvisar till läkarutlåtande utfärdat av *läkarens namn*" utan problem.
Poupette
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2009-04-27
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in