Hjälp måste överklaga inom 3 veckor, fått avslag

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hjälp måste överklaga inom 3 veckor, fått avslag

Inläggav Zima33 » 2011-10-15 18:27:40

Fick beslutet angående boendestöd idag och de avslår med motiveringen att jag inte behöver stöd och hjälp i boendet. Att jag har "behov av samtalskontakt till följd av sin funktionsnedsättning". Och att "Behovet bedöms för närvarande kunna tillgodoses på annat sätt än genom kommunens omsorg" (Jag undrar vilket annat sätt de menar?)

Det står även att jag har behov av stöd att plocka fram/städa undan frukost, lunch och middag samt att duka/duka av,dammsuga, diska plocka undan och att slänga saker som inte behövs, tvätta och vika tvätt. Men å andra sidan skriver de att jag inte har behov av det :?:

Står även att jag (under en annan period då jag haft boendestöd) inte var motiverad att ta emot hjälp. Att jag ville göra saker på mitt sätt. (Nähä? Är det grund för avslag?) Att jag avböjde stöd och hjälp att diska, städa och gå ut.
Det stämmer att jag ibland avbokade boendestödet pga jag mådde för dåligt eller inte sovit på länge men det är väl inte skäl för att avslå ansökan NU :?:

:?:

Det står massor men jag orkar inte skriva av allt. Vill veta hur man kan skriva i en överklagan!
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Hjälp måste överklaga inom 3 veckor, fått avslag

Inläggav slackern » 2011-10-15 18:50:09

Hej jag vet inte om du har kontakt med psykiatrin eller habliteringen. Om du har kan du säkert få hjälp utav en kurator att skriva ihop ett brev.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Hjälp måste överklaga inom 3 veckor, fått avslag

Inläggav Zima33 » 2011-10-15 19:02:22

Jo jag har en kurator men hon verkar inte ha så mkt tid för mig, ringer inte upp mig när jag talat in på hennes telsvar t.ex. :( Tack för tipset ska prova ringa henne på måndag och säga att det är bråttom.

*stressad*

Funderar på om de avslagit bara för att försöka spara pengar...att de hoppas att jag inte ska orka överklaga. :(

Jag fattar verkligen inte. När handläggaren var här sa hon att hon ser att jag behöver hjälp och i beslutet står att jag behöver hjälp med vissa saker, ändå avslår de med motiveringen att jag inte behöver hjälp.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Hjälp måste överklaga inom 3 veckor, fått avslag

Inläggav Parvlon » 2011-10-15 19:03:43

Zima33 skrev:Det står även att jag har behov av stöd att plocka fram/städa undan frukost, lunch och middag samt att duka/duka av,dammsuga, diska plocka undan och att slänga saker som inte behövs, tvätta och vika tvätt. Men å andra sidan skriver de att jag inte har behov av det
Det låter som att det är dina önskningar de syftar på först.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Hjälp måste överklaga inom 3 veckor, fått avslag

Inläggav Henkkalexi » 2011-10-15 19:23:45

Zima33 skrev:Fick beslutet angående boendestöd idag och de avslår med motiveringen att jag inte behöver stöd och hjälp i boendet. Att jag har "behov av samtalskontakt till följd av sin funktionsnedsättning". Och att "Behovet bedöms för närvarande kunna tillgodoses på annat sätt än genom kommunens omsorg" (Jag undrar vilket annat sätt de menar?)

Det står även att jag har behov av stöd att plocka fram/städa undan frukost, lunch och middag samt att duka/duka av,dammsuga, diska plocka undan och att slänga saker som inte behövs, tvätta och vika tvätt. Men å andra sidan skriver de att jag inte har behov av det :?:

Står även att jag (...) inte var motiverad att ta emot hjälp. Att jag ville göra saker på mitt sätt. Att jag avböjde stöd och hjälp att diska, städa och gå ut. (...)


De tycks ju ha kommit fram till att du har behov av samtalsstöd, och det är ju ett behov som landstinget har ansvar för, och inte kommunen. Man kan alltså inte få hjälp med ex. kurator, psykolog eller liknande eftersom det hör till sjukvård och sjukvården har landstinget ansvar för. Jag tror inte att samtalsstöd räknas som "särskilt stöd" och troligen är det därför som kommunen ger avslag. Tanken är - troligen, jag vet ju inte exakt hur det funkar - att när det gäller psykisk och mental ohälsa, så ska du vända dig till landstinget. Om du har en remiss till vuxenhabiliteringen så kan de hjälpa dig med den biten.

Kom ihåg att kommuner alltid är överlyckliga när de kan minska kostnaderna! LSS är också en dyr verksamhet, det är bara att inse det, och när en person avböjer det stöd som erbjuds, så sparar kommunen naturligtvis pengar. Om den/de personer som gjort avslag på den form av stöd du erbjudits tidigare, dvs. boendestöd, så beror det troligtvis på att de anser dig ha mindre behov av hjälpen än de trodde från början.

Jag har själv jobbat inom LSS, trots mina egna diagnoser, och vet hur svårt det kan vara att avgöra behoven. Tumregeln är att personen man stöttar ska klara så mycket som möjligt själv, och att där man kan spara pengar, där sparar man. Ju mer vårdtagaren kan prata för sig och klara sig själv, desto mindre insatser görs.

Motiveringen är antagligen inte att du inte behöver hjälp, utan att du inte tagit emot den hjälp som erbjudits och att kommunen inte har några andra alternativ.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Hjälp måste överklaga inom 3 veckor, fått avslag

Inläggav Zima33 » 2011-10-15 19:33:26

Parvlon skrev:
Zima33 skrev:Det står även att jag har behov av stöd att plocka fram/städa undan frukost, lunch och middag samt att duka/duka av,dammsuga, diska plocka undan och att slänga saker som inte behövs, tvätta och vika tvätt. Men å andra sidan skriver de att jag inte har behov av det
Det låter som att det är dina önskningar de syftar på först.


Hur menar du?
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Hjälp måste överklaga inom 3 veckor, fått avslag

Inläggav Parvlon » 2011-10-15 19:40:18

Zima33 skrev:Hur menar du
För att man t.ex ska veta vad som "inte behövs" så måste man veta allt vad som behövs. Det låter inte som något en boendestödjare har lust att forska i. Aldrig hört att de diskar åt en heller. Därför gissar jag att det är dina ord - dina önskemål.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Hjälp måste överklaga inom 3 veckor, fått avslag

Inläggav slackern » 2011-10-15 19:41:51

Zima33 skrev:Jo jag har en kurator men hon verkar inte ha så mkt tid för mig, ringer inte upp mig när jag talat in på hennes telsvar t.ex. :( Tack för tipset ska prova ringa henne på måndag och säga att det är bråttom.

*stressad*

Funderar på om de avslagit bara för att försöka spara pengar...att de hoppas att jag inte ska orka överklaga. :(

Jag fattar verkligen inte. När handläggaren var här sa hon att hon ser att jag behöver hjälp och i beslutet står att jag behöver hjälp med vissa saker, ändå avslår de med motiveringen att jag inte behöver hjälp.


Fast det är inte biståndshandläggaren som beslutar om du ska få boendestöd eller inte. Utan det är det är den som är ansvarig för enheten. Annars kan du säkert ta kontakt med din biståndshandläggare och skriva ihop en överklagan med den?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Hjälp måste överklaga inom 3 veckor, fått avslag

Inläggav Zima33 » 2011-10-15 19:47:16

Henkkalexi skrev:
Zima33 skrev:Fick beslutet angående boendestöd idag och de avslår med motiveringen att jag inte behöver stöd och hjälp i boendet. Att jag har "behov av samtalskontakt till följd av sin funktionsnedsättning". Och att "Behovet bedöms för närvarande kunna tillgodoses på annat sätt än genom kommunens omsorg" (Jag undrar vilket annat sätt de menar?)

Det står även att jag har behov av stöd att plocka fram/städa undan frukost, lunch och middag samt att duka/duka av,dammsuga, diska plocka undan och att slänga saker som inte behövs, tvätta och vika tvätt. Men å andra sidan skriver de att jag inte har behov av det :?:

Står även att jag (...) inte var motiverad att ta emot hjälp. Att jag ville göra saker på mitt sätt. Att jag avböjde stöd och hjälp att diska, städa och gå ut. (...)


De tycks ju ha kommit fram till att du har behov av samtalsstöd, och det är ju ett behov som landstinget har ansvar för, och inte kommunen. Man kan alltså inte få hjälp med ex. kurator, psykolog eller liknande eftersom det hör till sjukvård och sjukvården har landstinget ansvar för. Jag tror inte att samtalsstöd räknas som "särskilt stöd" och troligen är det därför som kommunen ger avslag. Tanken är - troligen, jag vet ju inte exakt hur det funkar - att när det gäller psykisk och mental ohälsa, så ska du vända dig till landstinget. Om du har en remiss till vuxenhabiliteringen så kan de hjälpa dig med den biten.

Kom ihåg att kommuner alltid är överlyckliga när de kan minska kostnaderna! LSS är också en dyr verksamhet, det är bara att inse det, och när en person avböjer det stöd som erbjuds, så sparar kommunen naturligtvis pengar. Om den/de personer som gjort avslag på den form av stöd du erbjudits tidigare, dvs. boendestöd, så beror det troligtvis på att de anser dig ha mindre behov av hjälpen än de trodde från början.

Jag har själv jobbat inom LSS, trots mina egna diagnoser, och vet hur svårt det kan vara att avgöra behoven. Tumregeln är att personen man stöttar ska klara så mycket som möjligt själv, och att där man kan spara pengar, där sparar man. Ju mer vårdtagaren kan prata för sig och klara sig själv, desto mindre insatser görs.

Motiveringen är antagligen inte att du inte behöver hjälp, utan att du inte tagit emot den hjälp som erbjudits och att kommunen inte har några andra alternativ.


Jag har inte behov av samtalsstöd - hade jag haft det skulle jag ju ringt kuratorn, inte kommunen. Jag behöver hjälp att få ordning här hemma och därför ansökte jag om boendestöd.
Det står ju i beslutet att jag behöver hjälp och stöd att klara av vissa saker (tvätta, vika tvätt, plocka undan och slänga saker som inte behövs etc).

Det står längst ner att "Sdf bedömer att xx inte har behov av stöd och hjälp i boendet" men det stämmer ju inte. :!:

De talar ju emot sig själva...
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Hjälp måste överklaga inom 3 veckor, fått avslag

Inläggav Zima33 » 2011-10-15 19:52:53

Parvlon skrev:
Zima33 skrev:Hur menar du
För att man t.ex ska veta vad som "inte behövs" så måste man veta allt vad som behövs. Det låter inte som något en boendestödjare har lust att forska i. Aldrig hört att de diskar åt en heller. Därför gissar jag att det är dina ord - dina önskemål.


Det var ett formulär där jag kryssade i hur mkt hjälp jag behöver med olika saker och det har handläggaren sen fört över till text, jag skrev inte av det ordagrant eftersom det var så mycket text...
Och angående om boendestödet diskar åt en ja det gjorde mina iaf, och jag gjorde någon annan syssla under tiden.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Hjälp måste överklaga inom 3 veckor, fått avslag

Inläggav Zima33 » 2011-10-15 19:56:45

Det är märkligt... innan jag hade de här diagnoserna fick jag boendestöd utan problem. Jag har samma behov av hjälp nu som då ändå anser de att behov inte finns, trots att det står i beslutet att behov finns.
Väldigt förvirrande.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Hjälp måste överklaga inom 3 veckor, fått avslag

Inläggav Henkkalexi » 2011-10-15 20:04:32

Zima33 skrev:Det är märkligt... innan jag hade de här diagnoserna fick jag boendestöd utan problem. Jag har samma behov av hjälp nu som då ändå anser de att behov inte finns, trots att det står i beslutet att behov finns.
Väldigt förvirrande.


Av vilken orsak fick du hjälp med boendestöd innan du utreddes? Det låter ju märkligt om du fått hjälp via LSS innan du fick diagnoserna...? Vilka diagnoser har du, förresten?
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Hjälp måste överklaga inom 3 veckor, fått avslag

Inläggav Zima33 » 2011-10-15 20:11:28

Det är inte LSS, det är via SoL både nu och förra gången. Boendestöd finns inte i LSS.
Mina diagnoser står i signaturen...
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Hjälp måste överklaga inom 3 veckor, fått avslag

Inläggav Henkkalexi » 2011-10-15 20:34:25

Zima33 skrev:Det är inte LSS, det är via SoL både nu och förra gången. Boendestöd finns inte i LSS.
Mina diagnoser står i signaturen...


Okej. Enligt SOL har man rätt till "skälig levnadsstandard", till skillnad från om man har rätt till stöd inom LSS, då man har rätt till "god levnadsstandard". Det betyder att den hjälp du får enligt SOL bara når till den gräns som anses vara minimum för en dräglig tillvaro, ungefär som socialbidraget.

Kan det vara så att boendestöd är något som inte hör till "skälig levnadsstandard", utan till "god levnadsstandard"? I sådana fall har inte kommunen skyldighet att hjälpa dig med det, om du inte är berättigad till stöd via LSS.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Hjälp måste överklaga inom 3 veckor, fått avslag

Inläggav Zima33 » 2011-10-15 20:41:49

Jag är ju berättigad till LSS (har aspergers). Som sagt innan jag fick de diagnoserna jag har nu så fick jag ju boendestöd och behovet nu är detsamma som då, det enda som ändrats är att jag fått nya diagnoser.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Hjälp måste överklaga inom 3 veckor, fått avslag

Inläggav Henkkalexi » 2011-10-15 21:00:08

Zima33 skrev:Jag är ju berättigad till LSS (har aspergers). Som sagt innan jag fick de diagnoserna jag har nu så fick jag ju boendestöd och behovet nu är detsamma som då, det enda som ändrats är att jag fått nya diagnoser.


Men behoven kan ju ändras, och ibland är det man själv som tycker det och ibland de som ger hjälpen. Jag hade exempelvis behov av ett personligt ombud för något år sedan, men så lärde jag mig hantera den biten själv, så då togs det stödet bort.

Om det är så att det är kommunens resurser som är problemet, så kanske de ansåg att ditt behov av samtalsstöd var större än behovet av boendestöd? I sådana fall kanske de tyckte att det var mer prioriterat att hjälpa dig med den biten, om de var tvungna att välja vilka insatser som de kunde gå in med?
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Hjälp måste överklaga inom 3 veckor, fått avslag

Inläggav Zima33 » 2011-10-15 21:13:41

De behövde inte välja mellan insatser eftersom de inte tillhandahåller samtalsstöd och jag ansökte inte heller om det. Jag tror att de avslog med förhoppningen att jag inte ska orka dra det vidare så de sparar pengar.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Hjälp måste överklaga inom 3 veckor, fått avslag

Inläggav Henkkalexi » 2011-10-15 21:15:29

Zima33 skrev:De behövde inte välja mellan insatser eftersom de inte tillhandahåller samtalsstöd och jag ansökte inte heller om det. Jag tror att de avslog med förhoppningen att jag inte ska orka dra det vidare så de sparar pengar.


Har du någon som hjälper dig med ansökan, eller sköter du den själv?
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Hjälp måste överklaga inom 3 veckor, fått avslag

Inläggav Zima33 » 2011-10-15 21:18:53

Funderar på att be min kurator eller nån annan om hjälp men förmodligen får jag väl knåpa ihop överklagan själv.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Hjälp måste överklaga inom 3 veckor, fått avslag

Inläggav Miche » 2011-10-15 23:12:07

Jag brukar kunna formulera sådan text rätt bra, men för närvarande och ca en vecka framåt är jag rätt chokad och hinner inte. Efter det borde det vara lugnare.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hjälp måste överklaga inom 3 veckor, fått avslag

Inläggav Zima33 » 2011-10-23 14:51:25

slackern skrev:
Fast det är inte biståndshandläggaren som beslutar om du ska få boendestöd eller inte. Utan det är det är den som är ansvarig för enheten. Annars kan du säkert ta kontakt med din biståndshandläggare och skriva ihop en överklagan med den?

Har pratat med handläggaren och det är denne som fattat beslutet och nej hon hjälper mig inte med överklagan. :( Har tappat förtroendet för henne eftersom hon inte ens verkar veta vad som gäller angående boendestöd. :-)004

Suck. Har fortfarande inte börjat skriva på den men vet lite vad jag ska skriva som tur är.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Hjälp måste överklaga inom 3 veckor, fått avslag

Inläggav Zima33 » 2011-10-23 14:55:11

Parvlon skrev:
Zima33 skrev:Hur menar du
För att man t.ex ska veta vad som "inte behövs" så måste man veta allt vad som behövs. Det låter inte som något en boendestödjare har lust att forska i. Aldrig hört att de diskar åt en heller. Därför gissar jag att det är dina ord - dina önskemål.

Vad menar du med något en boendestödjare inte har lust att forska i? Jag fick en massa frågor att kryssa i, av handläggaren. :!:
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Hjälp måste överklaga inom 3 veckor, fått avslag

Inläggav Miche » 2011-10-23 15:00:23

Har du fått information om hur du överklagar av handläggaren?

Läs mer här om dina rättigheter mm.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Hjälp måste överklaga inom 3 veckor, fått avslag

Inläggav Zima33 » 2011-10-23 15:51:58

Jo det fanns med ett papper "hur man överklagar till förvaltningsrätten".
Tack för länken men det stod ju mest om äldrevård där...hittade till startsidan iaf. :-)Happy
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in