Hjälp: läsa + anteckna = går inte samtidigt

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hjälp: läsa + anteckna = går inte samtidigt

Inläggav KaosPrinsessa » 2013-02-01 19:57:24

Just nu pluggar jag en distanskurs på 25% och den första uppgiften är att läsa ett kompendium och sedan besvara ett antal frågor. Men ett av mina problem är att jag inte kan läsa och anteckna samtidigt. För gör jag det tappar jag bort vad jag skulle skriva och vart jag var i texten och måste börja om. Jag kan med andra ord antingen läsa eller skriva och jag kommer inte minnas allt tillräckligt väl för att kunna svara på frågor och jag lyckas aldrig med det där att bläddra mellan sidor för att hitta svar och sånt.
Någon som har någon lösning på detta problem?
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Hjälp: läsa + anteckna = går inte samtidigt

Inläggav Huggorm » 2013-02-01 20:06:28

Är det meningen att man skall kunna läsa och anteckna samtidigt? :shock:
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hjälp: läsa + anteckna = går inte samtidigt

Inläggav KaosPrinsessa » 2013-02-01 20:29:04

Huggorm skrev:Är det meningen att man skall kunna läsa och anteckna samtidigt? :shock:
Ja det gör ju typ alla både på gymnasiet och universitet/högskola samt lyssna och anteckna samtidigt. Det kan jag inte heller. Eller exakt samtidigt skriver och läser man ju inte men om man läser nått som är viktigt brukar de paus och anteckna det (eller markera det med överstrykningspenna), och det är ju det jag inte fixar.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Hjälp: läsa + anteckna = går inte samtidigt

Inläggav Parvlon » 2013-02-01 20:31:36

Att andra gör något är inte tillräckligt med skäl för att börja.

så skulle jag gärna ha tänkt innan jag rökte den första ciggaretten..
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Hjälp: läsa + anteckna = går inte samtidigt

Inläggav Levande » 2013-02-01 20:34:28

Stryk över nyckelord med överstrykningspenna i kompendiet, då blir det lättare att hitta i texten när du läser frågorna.

Skriv ner en fråga i taget på datorn och ha den framför dig när du söker i kompendiet efter nyckelorden som är knutna till den aktuella frågan.

Ingen aning om det hjälper dig då jag inte vet hur dina minnesproblem ser ut, jag gör så och det fungerar för mig.

* Såg att du inte klarar stryka under... Då vet jag inte. :?
Levande
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2012-12-13

Hjälp: läsa + anteckna = går inte samtidigt

Inläggav KaosPrinsessa » 2013-02-01 20:46:33

Levande skrev:Ingen aning om det hjälper dig då jag inte vet hur dina minnesproblem ser ut, jag gör så och det fungerar för mig.

Kan iaf säga att mitt arbetsminne ligger på ca IQ 45 (nej inget skämt >.<), mitt minne är inte bra, fast det har blivit bättre sen jag fick lite minnesstöd. Hjärnan behöver väll inte överarbeta sig lika mkt nu :P

Och som sagt, jag tappar bort mig även när jag bara stryker under :/ Tappar liksom sammanhanget, helheten.. eller vad man ska säga.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Hjälp: läsa + anteckna = går inte samtidigt

Inläggav matgar » 2013-02-01 21:12:02

Fixa en diktafon? Eller om du har en smartphone en inspelningsapp.

Så kan du sedan lugnt lyssna igen i din egen takt och anteckna det du tycker är viktigt.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Hjälp: läsa + anteckna = går inte samtidigt

Inläggav KaosPrinsessa » 2013-02-01 21:16:16

matgar skrev:Fixa en diktafon? Eller om du har en smartphone en inspelningsapp.

Så kan du sedan lugnt lyssna igen i din egen takt och anteckna det du tycker är viktigt.

Hmm får kolla upp med det där med diktafon, vad det kostar och så och kolla om min Handifon kan spela in anteckningar med. Det var en rätt smart idé, det skulle kunna funka.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Hjälp: läsa + anteckna = går inte samtidigt

Inläggav Stjarni » 2013-02-01 23:40:43

Lägg ett papper över texten och flytta pappret varje gång du börjar på ny rad? Då vet du alltid var du är?
Stjarni
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2013-01-28
Ort: Stockholm

Hjälp: läsa + anteckna = går inte samtidigt

Inläggav KaosPrinsessa » 2013-02-01 23:52:10

Stjarni skrev:Lägg ett papper över texten och flytta pappret varje gång du börjar på ny rad? Då vet du alltid var du är?

Jo det är visserligen sant, men har ändå hunnit tappa tråden och måste läsa om (kanske inte allt, men en hel del) för att komma ihåg sammanhanget.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Hjälp: läsa + anteckna = går inte samtidigt

Inläggav Levande » 2013-02-02 9:42:47

Jag funderar på om inte Klara Mera har några bra tips/minnesstöd som kan vara relevanta? Du kanske kan ta kontakt med dem och fråga om du inte redan har kontakt?
Levande
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2012-12-13

Hjälp: läsa + anteckna = går inte samtidigt

Inläggav KrigarSjäl » 2013-02-02 10:41:17

Läs texten en gång. Efter det går du igenom texten och letar efter de stycken som besvarar frågorna. Alltså, först läser man, sen finkammar man texten med pennan i beredskap.

Kan ha att göra med studieovana, har du precis påbörjat en kurs är det inte konstigt att du inte hittat dina rutiner än. Men det ger sig. Har själv utomordentligt svårt för att göra två saker samtidigt, alltså försöker jag alltid spalta upp och hela tiden göra en sak i taget, i full fokus.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hjälp: läsa + anteckna = går inte samtidigt

Inläggav rdos » 2013-02-02 12:01:25

Det bästa är antagligen om du kan få informationen uppläst (funkar bäst för mig). Ser ingen anledning till varför man ska anteckna ö.h.t., men om du måste göra det så börja att läsa utan att anteckna, och gå sedan igenom en gång till och anteckna andra gången.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Hjälp: läsa + anteckna = går inte samtidigt

Inläggav KaosPrinsessa » 2013-02-02 12:07:55

Levande skrev:Jag funderar på om inte Klara Mera har några bra tips/minnesstöd som kan vara relevanta? Du kanske kan ta kontakt med dem och fråga om du inte redan har kontakt?

Vet inte men har varit där två ggr med mitt boendestöd och arbetskonsulent och de skulle ju kunna kontakta Klara Mera åt mig och fråga.

KrigarSjäl skrev:Kan ha att göra med studieovana, har du precis påbörjat en kurs är det inte konstigt att du inte hittat dina rutiner än. Men det ger sig. Har själv utomordentligt svårt för att göra två saker samtidigt, alltså försöker jag alltid spalta upp och hela tiden göra en sak i taget, i full fokus.

Jag har pluggat universitets/högskolekurser innan, lika svårt då. Samma sak på gymnasiet.
Brukar ändå få läsa alla längre texter ca 3 ggr innan jag fattat hur saker hänger ihop.

rdos skrev:Det bästa är antagligen om du kan få informationen uppläst (funkar bäst för mig). Ser ingen anledning till varför man ska anteckna ö.h.t., men om du måste göra det så börja att läsa utan att anteckna, och gå sedan igenom en gång till och anteckna andra gången.

Knappast någon som har lust att läsa upp det hela åt mig.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Hjälp: läsa + anteckna = går inte samtidigt

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-02-02 17:04:47

KaosPrinsessa skrev:Knappast någon som har lust att läsa upp det hela åt mig.


Finns litteraturen på Tpb.se? Då är det bara att du skaffar ett konto om du inte har det - och med dina svårigheter borde du ha självklar rätt att bli talbokslåntagare om du inte är det.

Högskolan ska ha en samordnare för funktionshindrade som man kan kontakta om sånt där

Jag hade ingen aning om att du skulle kunna vara hjälpt av det där. Själv skulle jag inte blivit ett dugg hjälpt av det.

Som högskolestudent med funktionshinder ska du också i princip ha rätt att få litteraturen inläst om den inte är det. Men då måste man förstås vara ute i god tid innan kursen börjar. Det finns också troligen köer och prioriteringar när det gäller sånt....

Om texten är elektronisk så finns möjligheten att låta datorn läsa upp den eller själv digitalisera den med digitaliseringsprogram. Det kan vara lite knepigt att få tag i svenska röster men jag tycker faktiskt att du skulle kunna undersöka om det finns hjälpmedel där också.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Hjälp: läsa + anteckna = går inte samtidigt

Inläggav rdos » 2013-02-02 18:18:15

KaosPrinsessa skrev:
rdos skrev:Det bästa är antagligen om du kan få informationen uppläst (funkar bäst för mig). Ser ingen anledning till varför man ska anteckna ö.h.t., men om du måste göra det så börja att läsa utan att anteckna, och gå sedan igenom en gång till och anteckna andra gången.

Knappast någon som har lust att läsa upp det hela åt mig.


När jag läste till civilingenjör på 80-talet så fick man materialet presenterat på föreläsningar. Det var en utmärkt metod för mig, men bara om jag inte antecknade något. Föreläsningarna var ofta så pass bra att jag inte ens behövde läsa en del böcker. Fast mina kursare antecknade och läste sedan materialet en gång till i böckerna, vilket jag nog menar var mindre effektivt.

Men om du går på distans så finns väl inte den möjligheten, men det kan finnas liknande möjligheter. T.ex. så kan delar av kurslitteraturen finnas som talböcker, eller så kan man fixa till en sådan möjlighet.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Hjälp: läsa + anteckna = går inte samtidigt

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-02-02 18:23:43

Ja men var det inte precis det jag sa....?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Hjälp: läsa + anteckna = går inte samtidigt

Inläggav Flinta » 2013-02-02 18:37:36

Bjäbbmonstret skrev:Som högskolestudent med funktionshinder ska du också i princip ha rätt att få litteraturen inläst om den inte är det. Men då måste man förstås vara ute i god tid innan kursen börjar. Det finns också troligen köer och prioriteringar när det gäller sånt....


Ngn som vet ngt mer om dessa prioriteringar? Är chansen större att du får dina kursböcker inlästa (eller att dom redan är det)om du läser t ex juristprogram,journalistprogram, ingenjörprogram än om du läser mer ovanliga fristående kurser? Hur lätt/svårt var det för alla er som velat få er studielitteratur inläst?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hjälp: läsa + anteckna = går inte samtidigt

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-02-02 19:37:03

Flinta skrev:Ngn som vet ngt mer om dessa prioriteringar? Är chansen större att du får dina kursböcker inlästa (eller att dom redan är det)om du läser t ex juristprogram,journalistprogram, ingenjörprogram än om du läser mer ovanliga fristående kurser? Hur lätt/svårt var det för alla er som velat få er studielitteratur inläst?


Bra fråga. När jag talar om att det nog är prioriteringar gissar jag bara. Det kanske är så att jag har fel? En sak som jag har hört är att man har gått över till mer talsyntes i stället för att läsa in med inläsare.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Hjälp: läsa + anteckna = går inte samtidigt

Inläggav Flinta » 2013-02-02 21:14:50

Bjäbbmonstret skrev:
Flinta skrev:Ngn som vet ngt mer om dessa prioriteringar? Är chansen större att du får dina kursböcker inlästa (eller att dom redan är det)om du läser t ex juristprogram,journalistprogram, ingenjörprogram än om du läser mer ovanliga fristående kurser? Hur lätt/svårt var det för alla er som velat få er studielitteratur inläst?


Bra fråga. När jag talar om att det nog är prioriteringar gissar jag bara. Det kanske är så att jag har fel? En sak som jag har hört är att man har gått över till mer talsyntes i stället för att läsa in med inläsare.


De samordnare (som du nämnt tidigare) på resp högskola/universitet som är "ansvariga för studenter med funktionshinder" borde sitta inne med svaret alt kunna ge vidare vägledning.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hjälp: läsa + anteckna = går inte samtidigt

Inläggav KaosPrinsessa » 2013-02-03 1:31:46

Nej de finns inte på TPB (har redan konto där och har kollat).
Kurslitteraturen består av två böcker och ett papperskompendium.
Den ena boken är en reseguide om Tyskland och den andra en skönlitterär (och den hade de inte). Och fick veta litteraturlistan nu i januari.
Då jag läser distans tror jag inte jag kan få nån hjälp från själva högskolan och det skulle säkert ta sådan tid att jag ändå inte skulle hinna få den innan kursen är slut.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Hjälp: läsa + anteckna = går inte samtidigt

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-02-03 3:18:07

KaosPrinsessa skrev:Den ena boken är en reseguide om Tyskland och den andra en skönlitterär (och den hade de inte).t.


Hm...
När det gäller den skönlitterära - var det inte flera att välja på? Någon av dem borde väl finnas som talbok?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Hjälp: läsa + anteckna = går inte samtidigt

Inläggav KaosPrinsessa » 2013-02-03 13:52:48

Bjäbbmonstret skrev:Hm...
När det gäller den skönlitterära - var det inte flera att välja på? Någon av dem borde väl finnas som talbok?

Kanske det, men det ska ju även vara en som jag orkar ta mig igenom och den jag valde var den enda som INTE handlade om andra världskriget eller DDR.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in