Hjälp att avsluta en relation.

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hjälp att avsluta en relation.

Inläggav Bernie » 2014-07-31 2:30:38

Hej
Jag har ett problem som jag inte längre vet hur jag ska lösa och tänkte be om hjälp. Har hamnat i en lite svår situation som jag försöker lösa men når inte fram.

Jag har inlett en relation ( som inte var tänkt vara en relation) med en person som har Asperger, men denna relation är förbjuden, kan inte gå in på detaljer, men vi kan verkligen inte vara ihop. Det var fel från början. Jag har försökt förklara flera gånger att det inte går och varför, men han säger hela tiden att han inte förstår varför. "Vi har ju redan börjat" säger han. Jag försöker förklara att vi måste avsluta det innan det går åt helvete. Men det är som att han inte lyssnar.

Han ringer hela tiden, dyker upp utanför mitt hus utan att ens kolla med mig om det är ok att han kommer. Sen tjatar han till sig att han ska få komma in och sen är han helt på mig hela tiden fast jag ber han sluta och jag säger nej.
Jag har berättat för honom att detta beteende skrämmer mig. Han säger då bara "jag är ingen farlig människa" och det vet jag också, men samtidigt märker jag att han försöker manipulera mig (vet inte om det är medvetet eller ej). Han kan säga saker som att om jag inte är med honom kommer han skada sig själv och att han mår dåligt. Jag säger att han inte kan säga såna saker, att det inte är snällt och att det inte är mitt ansvar.

Börjar allvarligt bli rädd. Jag vet inte hur jag ska få han att förstå och acceptera att vi inte kan fortsätta så här. Jag har sagt till honom massor med gånger att han inte kan dyka upp utanför mitt hus utan att jag sagt ja till det innan. Men han bara fortsätter och sen förstår han inte varför jag blir upprörd.

Jag klara inte av det längre. Jag vet inte vad jag ska göra :-)004 Jag vet att han är en god människa och inte vill något elakt egentligen. Men snart känner jag att jag kommer behöva byta telefon nr och flytta om han inte slutar. Om jag bara slutar svara så kommer han vänta på mig utanför mitt hus tills jag kommer hem. Han säger att han älskar mig, fast han känner mig inte direkt. Han har aldrig visat något intresse i mig som person utan tycks bara vilja ha närhet, hela tiden.
Det sista jag vill är att såra honom. Men det kan inte fortsätta så här heller.

Någon som kan hjälpa mig med hur jag ska få honom att förstå att han måste sluta ringa på det här sättet och dyka upp, tjata om att ses hela tiden, tjata om närhet? Jag kan endast vara hans vän, men då säger han bara "speciella vänner" och ler och när jag säger "nej BARA vänner" så skrattar han bara bort det.

Jag fattar ingenting och känner att hela situationen gör att jag får ångest och rädd för vad som kommer hända i morgon.

Jag är desperat. Hjälp!
Bernie
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2014-07-31

Hjälp att avsluta en relation.

Inläggav sugrövmanövern » 2014-07-31 4:16:50

Åh grattis, du har fått en Aspergerstalker. Det enda sättet att gå tillväga här är att bryta helt. Ni kan inte ens vara vänner, ni måste klippa kontakten.
Du blir tvungen att säga åt honom att du inte vill se honom någonsin igen punkt slut.

Knulla brukare är aldrig en bra idé. Är det så att du har en sådan koppling till honom får du avsäga dig den tjänsten.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Hjälp att avsluta en relation.

Inläggav Kostymhippie » 2014-07-31 6:13:50

Ärligt talat känns det här lite suspekt....först och främst manipulerar aldrig en aspergare, det är snarare tecken på borderline eller någon personlighetsstörning. För det andra känns det väldigt konstigt att du inte uppger skälet till att ni inte kan ha en relation, finns en off google avdelning för känsliga ämnen. För det tredje och konstigaste att ni verkar ha en relation efter din beskrivning trots att du varken vill det själv eller kan det av vilka skäl det nu än må vara.

Om det nu ändå är som du säger kan jag bara hålla med sugis, klipp helt. Vi aspergare mår oftast bäst av raka och tydliga svar....att mjäka om att "mjaa vi kan va vänner" är för luddigt eftersom många kärleks- och sexrelationer börjar som vänskap för att lära känna varandra och sondera terrängen.

Om inget annat hjälper ring snuten.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: Sv: Hjälp att avsluta en relation.

Inläggav tahlia » 2014-07-31 7:26:03

Kostymhippie skrev:...först och främst manipulerar aldrig en aspergare, det är snarare tecken på borderline eller någon personlighetsstörning.


Vem har slagit i dig den villfarelsen?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Hjälp att avsluta en relation.

Inläggav Kostymhippie » 2014-07-31 7:38:23

Hur ska man kunna manipulera om man både ger och kräver brutal ärlighet framför tomsnack?
Men rätta mig gärna om jag nu har så fel då.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: Sv: Hjälp att avsluta en relation.

Inläggav tahlia » 2014-07-31 8:04:36

Kostymhippie skrev:Hur ska man kunna manipulera om man både ger och kräver brutal ärlighet framför tomsnack?
Men rätta mig gärna om jag nu har så fel då.

Att människor som har AS är kroniskt ärliga är ju ännu en villfarelse så det blir svårt att försöka grunda något på det.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Hjälp att avsluta en relation.

Inläggav Kostymhippie » 2014-07-31 8:09:00

Mja iofs så är vi aspies mer olika inbördes än nt, så det kan ju ligga något i det. Kanske ämne för en annan tråd.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Hjälp att avsluta en relation.

Inläggav rdos » 2014-07-31 8:34:38

Kostymhippie skrev:Ärligt talat känns det här lite suspekt....först och främst manipulerar aldrig en aspergare, det är snarare tecken på borderline eller någon personlighetsstörning.


Det du just skrev låter mer suspekt.

Kostymhippie skrev:Om det nu ändå är som du säger kan jag bara hålla med sugis, klipp helt. Vi aspergare mår oftast bäst av raka och tydliga svar....att mjäka om att "mjaa vi kan va vänner" är för luddigt eftersom många kärleks- och sexrelationer börjar som vänskap för att lära känna varandra och sondera terrängen.


Har inget med raka svar att göra. Snarare att han blivit förälskad i tjejen efter att hon uppmuntrat honom på något sätt, men att hon inte vill/kan vara tillsammans med honom.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Sv: Hjälp att avsluta en relation.

Inläggav Moggy » 2014-07-31 9:23:42

Kostymhippie skrev:Hur ska man kunna manipulera om man både ger och kräver brutal ärlighet framför tomsnack?
Men rätta mig gärna om jag nu har så fel då.


Tycker du att det är så alla är här?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Hjälp att avsluta en relation.

Inläggav Sadistic » 2014-07-31 9:50:11

Ju mer du 'tillåter' närhet desto mer sårad kommer han bli, det är oundvikligt nu. Oavsett om han har AS eller ej, du måste dra gränsen nu innan det blir ännu mer fel.

Hårda gränser, inga ' men ', och inga 'överenskommelser'. Om man inte är intresserad är man inte.

Och om du är intresserad fast det går emot något ( lag eller liknande ) är det nog ännu bättre att du slutar träffa honom helt. För att det inte ska 'råka' hända saker.

om det är via jobb skulle jag säga att du måste sluta eller hitta någon annan brukare ( eller vad det heter idag ? ). Då isådanafall personen är i beroende ställning till dig med.
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Hjälp att avsluta en relation.

Inläggav antonius » 2014-07-31 10:17:50

Säg åt honom att om han inte slutar besvära dig kommer du kontakta myndigheterna och begära besöksförbud och att du menar det, skiter han i det så gör en polisanmälan, man ska aldrig acceptera stalkning oavsett diagnoser etc, för i förlängningen är det negativt för dom med AS eller andra NPF tillstånd som sköter sig.

Det låter kanske hårt men tyvärr har det kommit upp så mycket negativt om människor med olika problem, på senare år, så det är bäst både för honom och vår grupp som sådan, hoppas sannerligen det här ordnar sig för dig för du ska inte behöva ha det så här. :-)Hug
Senast redigerad av antonius 2014-07-31 10:20:01, redigerad totalt 1 gång.
antonius
 
Inlägg: 21871
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hjälp att avsluta en relation.

Inläggav Myrkr » 2014-07-31 10:18:13

Kostymhippie skrev:Hur ska man kunna manipulera om man både ger och kräver brutal ärlighet framför tomsnack?
Men rätta mig gärna om jag nu har så fel då.


Sen är väl hota med självmord inte att ljuga, men likväl ett sätt att manipulera, är det brutal ärlighet blir det ju dessutom desto effektivare.
Myrkr
 
Inlägg: 1213
Anslöt: 2014-05-15

Hjälp att avsluta en relation.

Inläggav Cyan » 2014-07-31 10:30:21

Det största problemet är väl att han dyker upp utanför huset hela tiden utan att ens säga något innan, det är ju att gå över en gräns, och skäl nog att avsluta det hela med vem som helst. Särskilt som du redan har sagt till honom flera gånger.

Du kan ju testa att säga att du inte vill prata eller träffa honom på en månad, och säga att om han inte håller det till 100% så kommer du inte att börja prata med honom igen när det gått en månad heller. Och så är det bara att ignorera honom och sluta svara på tilltal ifall han bryter det, för då vet han varför också och kommer att känna att han bara förvärrar allt ju mer han gör något, och om han håller det så betyder det att han förhoppningsvis kommer att ändra på sitt beteende sen och lyssna bättre.

Låt bli att bara klippa kontakten utan att förklara varför eller ge någon varning, då kommer han förmodligen inte att förstå och kommer att försöka fortsätta som tidigare. Utan säg typ tydligt att om han inte gör som du säger DÅ ska du klippa kontakten. På det sättet blir det mer som att han själv klipper av kontakten genom att inte lyssna, och då blir allt hans eget fel.
Cyan
 
Inlägg: 252
Anslöt: 2011-03-18
Ort: Mars

Hjälp att avsluta en relation.

Inläggav rdos » 2014-07-31 10:46:19

antonius skrev:Säg åt honom att om han inte slutar besvära dig kommer du kontakta myndigheterna och begära besöksförbud och att du menar det, skiter han i det så gör en polisanmälan, man ska aldrig acceptera stalkning oavsett diagnoser etc, för i förlängningen är det negativt för dom med AS eller andra NPF tillstånd som sköter sig.

Det låter kanske hårt men tyvärr har det kommit upp så mycket negativt om människor med olika problem, på senare år, så det är bäst både för honom och vår grupp som sådan, hoppas sannerligen det här ordnar sig för dig för du ska inte behöva ha det så här. :-)Hug


Håller inte med. Det där beteendet (i mindre utmanande form) är vanligt och naturligt. Det är när de inte slutar trots att tjejen klart och tydligt sagt att hon inte är intresserad som de går över en gräns. Som tjej så ska man såklart inte vela och uppmuntra honom om man är ointresserad, för det tar han som intresse, och skapar problem både för sig själv och killen.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Hjälp att avsluta en relation.

Inläggav rdos » 2014-07-31 10:49:27

Cyan skrev:Du kan ju testa att säga att du inte vill prata eller träffa honom på en månad, och säga att om han inte håller det till 100% så kommer du inte att börja prata med honom igen när det gått en månad heller. Och så är det bara att ignorera honom och sluta svara på tilltal ifall han bryter det, för då vet han varför också och kommer att känna att han bara förvärrar allt ju mer han gör något, och om han håller det så betyder det att han förhoppningsvis kommer att ändra på sitt beteende sen och lyssna bättre.


Tror jag inte på i det här fallet. Hon har redan uppmuntrat honom alldeles för mycket. Annars ska det gå minst 2 månader enligt min erfarenhet. :wink:

Cyan skrev:Låt bli att bara klippa kontakten utan att förklara varför eller ge någon varning, då kommer han förmodligen inte att förstå och kommer att försöka fortsätta som tidigare. Utan säg typ tydligt att om han inte gör som du säger DÅ ska du klippa kontakten. På det sättet blir det mer som att han själv klipper av kontakten genom att inte lyssna, och då blir allt hans eget fel.


Funkar inte heller. Det enda hon kan göra är att klart och tydligt säga att hon inte är intresserad och sedan klippa kontakten.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Hjälp att avsluta en relation.

Inläggav Patrix » 2014-07-31 11:06:21

Jag hade ringt personens föräldrar. Ja, det funkar även om det är frågan om vuxna människor. Förhoppningsvis kan föräldrarna handskas med situationen bättre och förklara läget på ett bättre sätt. Föreslå en psykologkontakt.
Patrix
Inaktiv
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2014-03-07

Hjälp att avsluta en relation.

Inläggav dasunbedingte » 2014-07-31 12:57:07

Bernie skrev:Hej
Jag har ett problem som jag inte längre vet hur jag ska lösa och tänkte be om hjälp. Har hamnat i en lite svår situation som jag försöker lösa men når inte fram.

Jag har inlett en relation ( som inte var tänkt vara en relation) med en person som har Asperger, men denna relation är förbjuden, kan inte gå in på detaljer, men vi kan verkligen inte vara ihop. Det var fel från början. Jag har försökt förklara flera gånger att det inte går och varför, men han säger hela tiden att han inte förstår varför. "Vi har ju redan börjat" säger han. Jag försöker förklara att vi måste avsluta det innan det går åt helvete. Men det är som att han inte lyssnar.

Han ringer hela tiden, dyker upp utanför mitt hus utan att ens kolla med mig om det är ok att han kommer. Sen tjatar han till sig att han ska få komma in och sen är han helt på mig hela tiden fast jag ber han sluta och jag säger nej.
Jag har berättat för honom att detta beteende skrämmer mig. Han säger då bara "jag är ingen farlig människa" och det vet jag också, men samtidigt märker jag att han försöker manipulera mig (vet inte om det är medvetet eller ej). Han kan säga saker som att om jag inte är med honom kommer han skada sig själv och att han mår dåligt. Jag säger att han inte kan säga såna saker, att det inte är snällt och att det inte är mitt ansvar.

Börjar allvarligt bli rädd. Jag vet inte hur jag ska få han att förstå och acceptera att vi inte kan fortsätta så här. Jag har sagt till honom massor med gånger att han inte kan dyka upp utanför mitt hus utan att jag sagt ja till det innan. Men han bara fortsätter och sen förstår han inte varför jag blir upprörd.

Jag klara inte av det längre. Jag vet inte vad jag ska göra :-)004 Jag vet att han är en god människa och inte vill något elakt egentligen. Men snart känner jag att jag kommer behöva byta telefon nr och flytta om han inte slutar. Om jag bara slutar svara så kommer han vänta på mig utanför mitt hus tills jag kommer hem. Han säger att han älskar mig, fast han känner mig inte direkt. Han har aldrig visat något intresse i mig som person utan tycks bara vilja ha närhet, hela tiden.
Det sista jag vill är att såra honom. Men det kan inte fortsätta så här heller.

Någon som kan hjälpa mig med hur jag ska få honom att förstå att han måste sluta ringa på det här sättet och dyka upp, tjata om att ses hela tiden, tjata om närhet? Jag kan endast vara hans vän, men då säger han bara "speciella vänner" och ler och när jag säger "nej BARA vänner" så skrattar han bara bort det.

Jag fattar ingenting och känner att hela situationen gör att jag får ångest och rädd för vad som kommer hända i morgon.

Jag är desperat. Hjälp!


Kanske grundar sig i den "förbjudna kontakten" - känner igen mönstret. Vet några som fått stalkers efter sig genom att de bemött personer i särskilda miljöer aningen för personligt än professionellt, vilket lett till en rad olustiga (och för omgivningen, väldigt lustiga) situationer.

Hur ska en gå tillväga?

Du har inte brutit kontakten helt, varför inte det?

Bryt all kontakt. Besvara inte personen i fråga öht - inte ens om han står utanför din bostad och tillkallar dig. Ignorera. Blir det för mycket, prata med dina närmsta (att de inte heller uppmuntrar personen till kontakt), kanske behöver du samtalskontakt a la kurator likväl bara för att vädra ut obehaget som uppstår?

Han kanske är rentav uppriktig och förstår inte varför det inte går - måhända är det inte rätt tid att samtala om det, som sagt, bryt helt. Personen kommer säkerligen höra av sig ändå, kanske ebbar det ut inom par månader med enstaka kontakt - oavsett, låt det gå.

Haft hängiga typer efter mig och faktiskt varit lite trögfattad själv enstaka gång - i samtliga fall, så isolerade jag mig från personen/erna för att få mer distans till det hela. Även om det gått flera år sedan sist för min del, så får jag ibland meddelanden från (f.d) "plåstermärken" likaså från personer jag varit aningen trögfattad för, besvarar inte dessa öht. Ignorerar personerna när de springer efter en och ska hälsa på stan etc., ignorerat de totalt under bjudningar där de medverkat - show must go on.

Dock i ditt fall verkar det betydligt mer komplicerade än mina erfarenheter. Speciellt det här är aningen oroande:

Han kan säga saker som att om jag inte är med honom kommer han skada sig själv och att han mår dåligt. Jag säger att han inte kan säga såna saker, att det inte är snällt och att det inte är mitt ansvar


Känner igen det här. Det är då en ska definitivt bryta helt och hållet med personerna! Vad de utsätter sig själva för är på deras samvete - delat ansvar kanske kan diskuteras beroende på förhållandets karaktär, däremot så blir det hela försumbart i jämförelse med att vara emotionellt kidnappad. Jag anar faktiskt vad det kan vara för typ av relation och dess karaktär, skicka PM om du vill fortsätta något mer privat.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Hjälp att avsluta en relation.

Inläggav dasunbedingte » 2014-07-31 12:57:59

sugrövmanövern skrev:
Knulla brukare är aldrig en bra idé. Är det så att du har en sådan koppling till honom får du avsäga dig den tjänsten.


Lika finkänslig som vanligt, Don Juan. =P
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Hjälp att avsluta en relation.

Inläggav sugrövmanövern » 2014-07-31 13:03:52

dasunbedingte skrev:
sugrövmanövern skrev:
Knulla brukare är aldrig en bra idé. Är det så att du har en sådan koppling till honom får du avsäga dig den tjänsten.


Lika finkänslig som vanligt, Don Juan. =P
Finkänslighet flummar bara till saker i fall som detta. Det finns en tid och plats för allting. Finkänslighet skulle kunna göra det här till en evighetstråd full av flum och hintar.

Jag må vara evig singel, röwhöl mm, men nån kanske blir hjälpt av min cynism.. nån enstaka gång iaf 8) .
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Hjälp att avsluta en relation.

Inläggav DIProgan » 2014-07-31 13:09:30

Hårda ord är vad som gäller. Förklara t.ex. för honom en sista gång att ni inte kan vara vänner för att han inte respekterar gränserna du satt upp. Att du inte under några förutsättningar kommer prata med honom igen och om han inte kan respektera det så kommer du ringa till polisen.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Hjälp att avsluta en relation.

Inläggav elle » 2014-07-31 13:31:44

Sluta bete dig som ett offer . Locka inte med en vänskap om du vill bli av med personen .. Jag har råkat för något lknande fast det var en sjuk tant . Jag gick till polisen och hon slutade med sina trakasserier . Polisen gör fortfarande något här i landet .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Hjälp att avsluta en relation.

Inläggav Bernie » 2014-07-31 13:43:27

Hej
Tack för alla svar. Ser att det är en del som undrar varför relationen inte kan fortsätta. Utan att gå in på för mycket detaljer så är killen min FD klient. Alltså är den professionella kontakten AVSLUTAD och relationen började ta form efter det. Men även om han inte är min klient längre så ser det inte direkt bra ut och förutom det så känner jag att vi inte direkt passar ihop. Vi vill olika saker i livet, vilket jag också försökte få han att förstå. Det verkade som att han ändå kunde ta in det bättre än den andra anledningen till att avsluta, men han fortsätter. Jag sa redan vid första mötet att vi inte kan ha någon intim relation men han lyssnade inte då heller. Trots att jag förklarat i punkt och pricka varför.

Sist han dök upp här oanmäld så lova han att inte höra av sig på en vecka och inte ses. Likt förbannat när jag satte på min mobil i morse så hade han ringt.

Men tycker ni det är bäst att jag bara säger till han ännu en gång att jag vill avsluta relationen för att jag inte vill fortsätta och om han fortsätter att bete sig så här så kommer jag klippa helt? Eller bara blankt sluta svara helt?

Angående personlighetsstörning så tror jag inte han är det. Visst finns det bland diagnoser men jag tror helt ärligt att han bara inte förstår varför vi måste avsluta. Han menar på att ingen får veta och han brukar skada sig när han mår dåligt och får ångest. Antagligen var väl det som han menade. Men jag upplevde det som han försöket manipulera mig. Som att "om du inte gör detta för mig så kommer jag att göra detta..."

Men även om situationen inte hade varit så som den är, hade jag ändå valt att avsluta eftersom jag tycker det är rätt obehagligt med någon som väntar utanför mitt hus och konstant ringer hela tiden och tjatar på det sättet.

Jag har sagt till honom att det kommer sluta med att någon blir sårad och det sista jag vill är att såra honom. Hans svar på det var "nej jag kommer inte bli sårad, jag kan styra mina känslor" ehh? va? Men då borde det inte vara så svårt att styra bort dem från mig. Nej jag är ledsen jag förstår ingenting. :-)051
Bernie
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2014-07-31

Hjälp att avsluta en relation.

Inläggav rdos » 2014-07-31 13:53:57

Bernie skrev:Men tycker ni det är bäst att jag bara säger till han ännu en gång att jag vill avsluta relationen för att jag inte vill fortsätta och om han fortsätter att bete sig så här så kommer jag klippa helt? Eller bara blankt sluta svara helt?


Tror mest på det sista. Det verkar som om du redan förklarat det tillräckligt.

Bernie skrev:Jag har sagt till honom att det kommer sluta med att någon blir sårad och det sista jag vill är att såra honom. Hans svar på det var "nej jag kommer inte bli sårad, jag kan styra mina känslor" ehh? va? Men då borde det inte vara så svårt att styra bort dem från mig. Nej jag är ledsen jag förstår ingenting. :-)051


Folk som är kära kan oftast inte styra sina känslor. Oavsett om de har AS eller inte. Skillnaden är att vissa AS-killar kan bli besatta av tjejer, och då går det liksom inte att resonera med dem öht. Allt du säger kommer han att tolka som vidare intresse. Därför ska du inte prata med honom öht.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Hjälp att avsluta en relation.

Inläggav Alien » 2014-07-31 16:54:21

Jag kan bara hålla med om att det är bäst att klippa av. Hota med polis om han inte slutar (och var beredd på att verkligen kontakta polisen också, annars genomskådar han det som tomt hot).

Du kan gärna spara sms, skriva upp när han kommit till ditt hus m m, så du har exakta fakta att visa polisen att du verkliglen blivit stalkad trots att du sagt ifrån. Alltså sedan du sagt ifrån på skarpen att du inte tänker svara i telefon, på sms mm, att du faktiskt inte vill ha någon kontakt alls med honom.

Skippa det där med att "vara vänner", han kommer bara att se det som en uppmuntran. All kontakt, även om du är arg på honom, kommer han att se som uppmuntran.

Det fanns ju ett program på TV3 som hette Stalkers, har du sett det? Där fanns de som varit stalkade i åratal, så vill du väl inte ha det.

Den socialt inkompetente
Det är en person som inte förstår det sociala spelet, som inte förstår att ett nej betyder nej. Han förstår inte att andra människor inte tycker likadant som han gör.

Henrik Belfrages kommentar:

– Vi har sett att många av de här personerna lider av Aspergers syndrom. De kan vara fantastiskt begåvade inom vissa andra områden, men helt ”rudis” på kärlek och mänskligt samspel.
post187346.html#p187346
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in