hitta likasinnade människor

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

hitta likasinnade människor

Inläggav rumble129 » 2023-12-18 19:59:25

Hallå!
Är ungefär 25 år gammal, och har drag åt autism.
Tycker mycket om intellektuella diskussioner (inom filosofi, rymden, fysik osv).
Har svårare att snacka om vardagliga saker såsom filmer, gym, sex, serier och liknande med många av mina kompisar. Dessa diskussioner enligt mig, tenderar att ofta bli desamma vilket är tråkigt.
Sedan när man väl försöker starta en djup konversation med någon man känner väl, försöker dem i många fall att byta ämne direkt till något mer ytligt ämne.
Så lösningen på mitt lilla "problem" är att hitta fler likasinnade människor med liknande intressen, men frågan är var man hittar dessa människor?
rumble129
 
Inlägg: 60
Anslöt: 2015-05-09

hitta likasinnade människor

Inläggav RapeRegs » 2023-12-18 21:28:45

Läs en kvällskurs om astronomi på universitetet. Dina studiekamrater kommer förmodligen åtminstone vilja diskutera kosmologi, rymd och fysik.

Eller en inledande kurs i filosofi. Då kommer dina studiekamrater kanske inte vara så begåvade, men de kommer tycka om att prata i munnen på varandra.
RapeRegs
 
Inlägg: 1950
Anslöt: 2015-06-19

hitta likasinnade människor

Inläggav Richard » 2023-12-18 22:43:23

Hej!

Mitt favoritämne är också fysik, kvantfysik, kosmologi, astronomi, m.m. som sen går över i filosofi när man funderar på vad kopplingen till det mänskliga medvetandet är för något. Jag sitter o tänker ut teorier o liknande.

Har ingen utbildning inom området, hade jag inte blivit sjuk så hade jag läst fysik på högre nivå. En nackdel är jag är dålig på matematik, en nödvändighet för att förstå fysiken. Men Einstein sa att fantasin är det viktigaste!
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

hitta likasinnade människor

Inläggav RSD555 » 2023-12-19 1:45:19

RapeRegs skrev:Läs en kvällskurs om astronomi på universitetet. Dina studiekamrater kommer förmodligen åtminstone vilja diskutera kosmologi, rymd och fysik.

Eller en inledande kurs i filosofi. Då kommer dina studiekamrater kanske inte vara så begåvade, men de kommer tycka om att prata i munnen på varandra.


Jag tycker du är så rolig. Det är synd det inte är ömsesidigt
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

hitta likasinnade människor

Inläggav rumble129 » 2023-12-19 21:24:02

RapeRegs skrev:Läs en kvällskurs om astronomi på universitetet. Dina studiekamrater kommer förmodligen åtminstone vilja diskutera kosmologi, rymd och fysik.

Eller en inledande kurs i filosofi. Då kommer dina studiekamrater kanske inte vara så begåvade, men de kommer tycka om att prata i munnen på varandra.

Aaa, det var faktiskt en väldigt bra idé.

Richard skrev:Hej!

Mitt favoritämne är också fysik, kvantfysik, kosmologi, astronomi, m.m. som sen går över i filosofi när man funderar på vad kopplingen till det mänskliga medvetandet är för något. Jag sitter o tänker ut teorier o liknande.

Har ingen utbildning inom området, hade jag inte blivit sjuk så hade jag läst fysik på högre nivå. En nackdel är jag är dålig på matematik, en nödvändighet för att förstå fysiken. Men Einstein sa att fantasin är det viktigaste!

Hallå!
Jaha, vad kul att du är intresserad av liknande områden.
Är beredd att hålla med Einstein om att fantasin är en av de viktigaste egenskaperna när det kommer till fysik.
rumble129
 
Inlägg: 60
Anslöt: 2015-05-09

hitta likasinnade människor

Inläggav Richard » 2023-12-20 7:10:40

Jo, jag tror det. Jag tycker om att fantisera ihop teorier inom olika områden om hur saker fungerar, men sen kan jag naturligtvis inte bevisa de matematiskt med svåra ekvationer o sånt, vilket är det nödvändigaste.

Dock är jag inte säker på hur, eller om, Einstein fantiserade om relativitetsteorin på nått visuellt sätt innan han kom fram till att den verkligen stämde med matematik?

Ibland lägger jag fram teorierna på bl.a. Flashback, där de oftast snart motsägs, och varför... Men det gör inget, ser det som att man då lärt sig något nytt.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in