HFA i mogen ålder

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

HFA i mogen ålder

Inläggav jojomamma » 2011-05-29 15:19:03

Hej,

Har skrivit här som en AS-mamma ett antal gånger. Jag har haft en stark misstanke att jag har samma diagnos. Nu är jag utredd och klar. HFA och ADHD! Även om det var förväntat så har jag lite svårt att tro det, jag jobbar ju och hem fungerar hyfsat. Har nyligen fått boendestöd då jag drabbats av en allvarlig somatisk sjukdom men det beslutet togs innan jag fått NPF-diagnoser.

Är just nu sjukskriven. Har stora uppstartsproblem och det mesta runt om kring mig är kaotiskt. Alla miljoner blanketter man ska fylla i när man är sjuk är mig nästan övermäktiga.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Re: HFA i mogen ålder

Inläggav Gerard » 2011-05-29 19:54:18

Ja usch för blanketter.

Får jag fråga vad HFA står för och om du tycket att blivit diagnostiserad har gjort någon skillnad för dig och din vardag?

//g
Gerard
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2011-05-15
Ort: Tjockhult

Re: HFA i mogen ålder

Inläggav Alien » 2011-05-29 19:57:38

Varför fick du diagnosen HFA, började du prata sent som barn?

(HFA = Högfungerande Autist)

Du har antagligen kompenserat väl för dina autistiska drag, men har du inte blivit väldigt trött av det? (ADHD kan också maskera de autistiska dragen.)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: HFA i mogen ålder

Inläggav jojomamma » 2011-05-29 21:21:56

HFA står för Högfungerande Autism som Alien skrev. Skillnade mellan Asperger och HFA är att man haft språkstörning som liten. Jag talade "orent" ibland obegripligt, gick hos talpedagog fram tills dess jag började skolan. sh- tj- juden jobbade jag med enda upp i högstadiet. Jag måste erkänna att ord som Sköldkörtel kan bli fel fortfarande.

Vad jag läst är att man troligtvis ska slå ihop HFA och Asperger för de är så lika utom just språksvårigheter som liten.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Re: HFA i mogen ålder

Inläggav Gerard » 2011-06-06 12:15:33

Jag är mycket nyfiken på det här med att du fått en diagnos i "mogen ålder". Velar själv fram och tillbaka huruvuda jag skall ta steget och försöka starta en utredning eller om jag skall låta bli.

jojomamma skrev:HFA står för Högfungerande Autism som Alien skrev. Skillnade mellan Asperger och HFA är att man haft språkstörning som liten. Jag talade "orent" ibland obegripligt, gick hos talpedagog fram tills dess jag började skolan. sh- tj- juden jobbade jag med enda upp i högstadiet. Jag måste erkänna att ord som Sköldkörtel kan bli fel fortfarande.

Intressant. Jag hade ingen aning om att prata orent kan ha med autism att göra! Jag gick också hos talpedagog när jag var liten. Jag hade bland annat problem med att skilja på p och d samt o och u. Kan fortfarande höras när jag blir stressad.

De slutade med talpedagog när jag var nio. Vi flyttade till skåne då och där går det ju ändå inte att höra vad folk säger. :lol:

jojomamma skrev:Vad jag läst är att man troligtvis ska slå ihop HFA och Asperger för de är så lika utom just språksvårigheter som liten.

Jag har också hört detta i en annan tråd här i forumet och tycker att det är jobbigt. Jag är så fånig att detta med att ta bort aspergerdiagnosen är en av orsakerna till att jag velar om det här med utredning. Jag tycker autism låter som något negativt, medan asperger inte har samma entydiga negativa klang. Jag blir osäker på hur en eventuell diagnos kommer att påverka mig och mitt liv.

Men det är ju egentligen bara dumt: Det är ju hur vi är - och inte psykiatriska diagnoser - som definierar oss som människor.
Gerard
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2011-05-15
Ort: Tjockhult

Re: HFA i mogen ålder

Inläggav Zombie » 2011-06-06 14:08:46

jojomamma skrev:Skillnade mellan Asperger och HFA är att man haft språkstörning som liten.
Gerard skrev:Jag hade ingen aning om att prata orent kan ha med autism att göra!

Frågan är bara hur. Den där skoldefinitionen mellan HFA och Asperger har inte visat sig mer relevant än en massa andra naturliga personliga skillnader mellan oss på spektret. Vi utvecklas helt enkelt olika snabbt, sakta, fördröjt eller olika långt från "ända fram" på en lång rad olika områden. Den hör också till det inte alla diagnostiker har fattat eller tar hänsyn till, så i praktiken beror det nog lika mycket på vilken diagnostiker man får. Eller letar upp: det är nog alltid bättre att kolla upp eller själv välja så att man får någon som verkar kunnig och vettig.
Senast redigerad av Zombie 2011-06-06 14:23:15, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: HFA i mogen ålder

Inläggav barracuber » 2011-06-06 14:21:56

Gerard skrev:..
Jag är så fånig att detta med att ta bort aspergerdiagnosen är en av orsakerna till att jag velar om det här med utredning. Jag tycker autism låter som något negativt, medan asperger inte har samma entydiga negativa klang. Jag blir osäker på hur en eventuell diagnos kommer att påverka mig och mitt liv.

Men det är ju egentligen bara dumt: Det är ju hur vi är - och inte psykiatriska diagnoser - som definierar oss som människor.


Det sägs att alla män är mer eller mindre autistiska! (säkert sagt av en kvinna) Min fru brukar säga det på skämt, men bara till mig när jag är extra maskulint trög :D

Hur en diagnos påverkar ens liv är lika individuellt som allting annat. Det liksom ifall en diagnos är värt att få är något alla måste fungera över.

Men att få (eller skaffa, hur man nu väljer att se det) en diagnos är bara viktigt ifall man har problem och lider av det i vardagen. Exempelvis vad gäller försörjning, relationer, livskvalité, mående.

När det gäller mående, det som krånglar till det hela är att så mycket annat än bara asperger/autism kan ge dåligt mående. Det är som ett enda stort 100 000-bitarspussel.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: HFA i mogen ålder

Inläggav Gerard » 2011-06-06 14:26:09

jo precis. :|
Gerard
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2011-05-15
Ort: Tjockhult

Re: HFA i mogen ålder

Inläggav segdeg » 2011-06-06 16:03:12

barracuber skrev:När det gäller mående, det som krånglar till det hela är att så mycket annat än bara asperger/autism kan ge dåligt mående. Det är som ett enda stort 100 000-bitarspussel.


Håller med, det är så många faktorer, så det känns inte meningsfullt att ens försöka sig på att vända på varenda pusselbit, ett pussel som det är ganska entigt tillåtet att banka, fila, fuska, och smussla, om nödvändigt hoppa över förlagan i färdigställandet. Ingen människa fullkomligt fullkomlig i sin strävan att få lära sig mer om sina utvecklingsmöjligheter i en ständigt föränderlig Värld.

Mitt mående är ofta resultatet av hur jag hushållar med dem resurser som står tillbuds, om det är NPF-relaterade stoppbockar i vägen för min inre balans så tycks det mig naturligt att lära mig mer om vilka dem är och hantera dem ärligt därefter, som styrkor och svagheter.

@ barracuber

Tack för att du delar med dig av dina insiktsfulla tankar. :D

@ TS tack för tråden :D

@ Alien och Zombie Tack för ert tålamod i ett ämne med så många facetter :D

@ Gerard Välkommen :D

@ segdeg :-)002

Mvh såndag 6/6-2011
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: HFA i mogen ålder

Inläggav Gerard » 2011-06-06 20:15:57

barracuber skrev:Det är som ett enda stort 100 000-bitarspussel.


Det är en bra bild. Och Asperger är som den där bilden på framsidan av lådan, som gör att man börjar förstå att bitarna hänger ihop.
Gerard
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2011-05-15
Ort: Tjockhult

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in