Helsida om autism i torsdagens Metro s30

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Helsida om autism i torsdagens Metro s30

Inläggav plåtmonster » 2015-06-05 1:01:49

Tidningen Metro med datum 2015-05-04 har en helsida med en autist som förklarar en del missuppfattningar om asperger. Tycker den var väldigt bra.

Se inte autistiskt beteende som problem som måste korrigeras, skriver 24-årige Jakki som själv är autist.

DEBATT: När det talas om autism är det ofta från ett utifrånperspektiv. Det är föräldrar, lärare och andra som talar om autister, men autister själva kommer inte till tals.

Därför tänkte jag nu tala till er föräldrar och anhöriga till autister utifrån mitt autistiska perspektiv. Här är några saker som jag vill att alla ska förstå om autism:

Metro: Fyra råd för föräldrar till autistiska barn
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Helsida om autism i torsdagens Metro s30

Inläggav Zima33 » 2015-06-05 3:05:59

Ja den var bra. :)
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Helsida om autism i torsdagens Metro s30

Inläggav Julianus » 2015-06-05 5:48:35

Läste artikeln, riktigt bra :)
Julianus
 
Inlägg: 9400
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Helsida om autism i torsdagens Metro s30

Inläggav annorlunda » 2015-06-05 9:05:28

Den var bra :)
annorlunda
 
Inlägg: 1212
Anslöt: 2007-09-02

Helsida om autism i torsdagens Metro s30

Inläggav KrigarSjäl » 2015-06-05 9:37:07

-Säger som Gert Fylking: Äntligen!

Artiklar som behandlar Asperger och autism ser man nu och då men man ser i princip aldrig Asperger och autism ur inifrånperspektiv - som dessutom är radikalt.

Naturligtvis kan jag hålla med om allt som sägs.
Naturligtvis är det vi som är experterna och inte de som vanligen kommer till tals dvs föräldrar och personalkategorier. Vitrockar finns det både bättre och sämre av.
Det som är väsentligt är att vitrockarna saknar inifrånperspektiv.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Helsida om autism i torsdagens Metro s30

Inläggav Bror Duktig » 2015-06-05 10:13:06

Ja det där var faktiskt bra. Och inget fokuserande på vad man måste vara eller inte, klara eller inte. Vi får inte ens veta om han behöver mycket stöd, kan arbeta eller inget av det.

Håller med KS, såklart, om att det saknas inifrånperspektiv. När beteenden tolkas utifrån "vad får en NT att göra detta" i stället för att man tar reda på varför aktuell person eller diagnosgrupp uppvisar beteendena.

Jag håller kanske inte med om allt han beskriver, men det behövs inte. Vi är ju som sagt olika (som han också skriver). Och han uttrycker sig ändå inte som att alla är likadana. Mer sådant.

Skulle vilja FB-dela, men jag inser att alla kommer tro att mina barn har autism, och det är ju inte rätt mot dem eftersom de inte har det. Då måste jag samtidigt outa mig helt och 100 % inför alla.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Helsida om autism i torsdagens Metro s30

Inläggav aspiemason » 2015-06-05 11:55:40

Jag gav ett svar till en i kommentarsfältet som inte förstod detta med ögonkontakten och hushållsarbetet. Här är min förklaring: Då vet du inte orsaken till varför vissa autister undviker ögonkontakt. Hos autister sker inte saker per automatik. Man fokuserar på var sak för sig och lägger ner koncentration på det. Att titta i ögonen på någon kan för en autist vara ytterligare en sak man måste använda koncentration till. Du måste koncentrera dig på att höra vad personen säger till dig samtidigt som du måste koncentrera dig på att titta i ögonen på denna samtidigt måste du tolka det personen säger och dessutom läsa av tonfall och ansiktsuttryck som personen har. Att då ta bort något som att titta i ögonen på personen kan då ge högre fokus till att höra vad personen pratar om t.ex. Autister tar bort ett göromål i sin fokus för att kompensera ett annat. Det leder också fram till det andra du tog upp med hushållsarbetet. För de autister som inte har denna automatik hos sig så är varje moment nått som kräver stor fokus på. Vissa tänker igenom vart ända göromål. Om man nu deltagit vid matbordet och ska titta på folk i ögonen om man har de problem med det jag beskrivit ovan så är man säkerligen helt slut efter all koncentration. Det omgivningen oftast inte vet om är att autister tänker igenom per detalj i det dem ska göra inte i helheter.
aspiemason
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2015-05-01

Helsida om autism i torsdagens Metro s30

Inläggav KrigarSjäl » 2015-06-05 12:11:18

Bra aspiemason!

Tänkte skriva en kommentar själv men man är tydligen tvungen att vara med på facebook...och det är ett jävla påfund. Varför ska blaskorna ge facebook den draghjälpen?

Nå, kan ju skriva min kommentar här också,

Vill ge eloge och tack till Jakki för en eminent artikel skriven ur inifrånperspektiv.

Det är precis som du säger vi aspergare och autister som är de verkliga exerterna - inte vitrockarna och habiliteringstanterna.

-Hooray for Autistic Pride!

/Krigarn
Senast redigerad av KrigarSjäl 2015-06-05 12:15:43, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Helsida om autism i torsdagens Metro s30

Inläggav aspiemason » 2015-06-05 12:15:32

Jag själv har inte dessa problem med ögonkontakten. Men jag har dessa problem med att fördela energi rättvist för mig själv. Har man mycket att fokusera på och mycket att göra blir man trött psykiskt.
aspiemason
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2015-05-01

Helsida om autism i torsdagens Metro s30

Inläggav nallen » 2015-06-05 18:31:00

Artikeln i sig var ju bra. Men merparten av kommentarerna handlar, precis som vanligt, om barn. *suck*
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Helsida om autism i torsdagens Metro s30

Inläggav KrigarSjäl » 2015-06-05 18:48:13

nallen skrev:Artikeln i sig var ju bra. Men merparten av kommentarerna handlar, precis som vanligt, om barn. *suck*

Ja och det är rätt tjatigt...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Helsida om autism i torsdagens Metro s30

Inläggav plåtmonster » 2015-06-06 1:30:39

nallen skrev:Artikeln i sig var ju bra. Men merparten av kommentarerna handlar, precis som vanligt, om barn. *suck*

Är det "familjeliv.se" temperamentsvarning på dessa?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Helsida om autism i torsdagens Metro s30

Inläggav Neurofunk » 2015-06-06 1:46:35

aspiemason skrev:Jag gav ett svar till en i kommentarsfältet som inte förstod detta med ögonkontakten och hushållsarbetet. Här är min förklaring: Då vet du inte orsaken till varför vissa autister undviker ögonkontakt. Hos autister sker inte saker per automatik. Man fokuserar på var sak för sig och lägger ner koncentration på det. Att titta i ögonen på någon kan för en autist vara ytterligare en sak man måste använda koncentration till. Du måste koncentrera dig på att höra vad personen säger till dig samtidigt som du måste koncentrera dig på att titta i ögonen på denna samtidigt måste du tolka det personen säger och dessutom läsa av tonfall och ansiktsuttryck som personen har. Att då ta bort något som att titta i ögonen på personen kan då ge högre fokus till att höra vad personen pratar om t.ex. Autister tar bort ett göromål i sin fokus för att kompensera ett annat. Det leder också fram till det andra du tog upp med hushållsarbetet. För de autister som inte har denna automatik hos sig så är varje moment nått som kräver stor fokus på. Vissa tänker igenom vart ända göromål. Om man nu deltagit vid matbordet och ska titta på folk i ögonen om man har de problem med det jag beskrivit ovan så är man säkerligen helt slut efter all koncentration. Det omgivningen oftast inte vet om är att autister tänker igenom per detalj i det dem ska göra inte i helheter.


Superbra sagt aspiemason! Du formulerade dig så pass bra att jag tog en skärmdump. :-)Happy
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Helsida om autism i torsdagens Metro s30

Inläggav Meppe » 2015-06-06 8:58:47

plåtmonster skrev:
nallen skrev:Artikeln i sig var ju bra. Men merparten av kommentarerna handlar, precis som vanligt, om barn. *suck*

Är det "familjeliv.se" temperamentsvarning på dessa?


Förutsagt att det inte blivit det under natten, nej.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Helsida om autism i torsdagens Metro s30

Inläggav aspiemason » 2015-06-06 14:12:19

KNSNNTR skrev:
aspiemason skrev:Jag gav ett svar till en i kommentarsfältet som inte förstod detta med ögonkontakten och hushållsarbetet. Här är min förklaring: Då vet du inte orsaken till varför vissa autister undviker ögonkontakt. Hos autister sker inte saker per automatik. Man fokuserar på var sak för sig och lägger ner koncentration på det. Att titta i ögonen på någon kan för en autist vara ytterligare en sak man måste använda koncentration till. Du måste koncentrera dig på att höra vad personen säger till dig samtidigt som du måste koncentrera dig på att titta i ögonen på denna samtidigt måste du tolka det personen säger och dessutom läsa av tonfall och ansiktsuttryck som personen har. Att då ta bort något som att titta i ögonen på personen kan då ge högre fokus till att höra vad personen pratar om t.ex. Autister tar bort ett göromål i sin fokus för att kompensera ett annat. Det leder också fram till det andra du tog upp med hushållsarbetet. För de autister som inte har denna automatik hos sig så är varje moment nått som kräver stor fokus på. Vissa tänker igenom vart ända göromål. Om man nu deltagit vid matbordet och ska titta på folk i ögonen om man har de problem med det jag beskrivit ovan så är man säkerligen helt slut efter all koncentration. Det omgivningen oftast inte vet om är att autister tänker igenom per detalj i det dem ska göra inte i helheter.


Superbra sagt aspiemason! Du formulerade dig så pass bra att jag tog en skärmdump. :-)Happy


Kul att höra. :D
aspiemason
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2015-05-01

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in