Helleborusskolan

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Helleborusskolan

Inläggav Mammaaaa » 2009-11-17 15:24:09

Är det någon elev eller förälder som kan ge mig lite info om hur det är att gå på Helleborusskolan? Jag var där och tittade men har svårt att skapa mig en uppfattning.
Kom gärna med både bra och dåliga aspekter!
Senast redigerad av Mammaaaa 2011-05-04 22:44:59, redigerad totalt 1 gång.
Mammaaaa
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2009-10-27
Ort: Täby

Inläggav alfapetsmamma » 2009-11-17 18:26:11

I och med att det är en så liten skola så röjer man sin anonymitet i ett nafs om man svarar. Jag kan dock säga att mitt ena barn går där och vi är väldigt nöjda.

Jag sökte plats där och jag har titta på ganska många skolor varav ingen kändes så förtroendeingivande som den här. Eller så verkade det bra, men de trodde inte mitt barn skulle passa i gruppen, av en eller annan anledning (som på Luna).
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 22:44:59, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Mammaaaa » 2009-11-18 10:19:21

Jag insåg inte att det kan bli ett problem.

Om jag omformulerar mig kanske det går lättare.
Är det någon som har någon info om skolan?
Andrahands-info går också bra (hört från vänner, bekanta osv).
Senast redigerad av Mammaaaa 2011-05-04 22:44:59, redigerad totalt 1 gång.
Mammaaaa
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2009-10-27
Ort: Täby

Inläggav alfapetsmamma » 2009-11-18 22:25:51

Mammaaaa skrev:Jag insåg inte att det kan bli ett problem.

Om jag omformulerar mig kanske det går lättare.
Är det någon som har någon info om skolan?
Andrahands-info går också bra (hört från vänner, bekanta osv).


Info som? Jag kan som sagt säga att jag har ett barn där, och hon och jag trivs bra med dem. Naturligtvis är det inte incidentfritt, eftersom det handlar om ungar som kan bete sig märkligt eller utagerande mot andra (och just det hänt här) men så lär det vara överallt.

Kan bara rekommendera dem.

Sen beror det förstås på vad för barn du har och vilka behov det har osv.

Jag tycker du ska tala med rektorn. Hon är jättebra att ha att göra med. Tror inte de skulle säga att de tror de passar om de inte tror det. De är seriösa. Iaf är det min uppfattning.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 22:44:59, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Mammaaaa » 2009-11-19 10:19:19

Jag var där på ett besök och fick prata med rektorn. Hon är ju ¨part i målet¨ och pratar FÖR sin skola, såklart. Väldigt trevlig var hon i alla fall och jag fick bra info.

Min känsla var att barnen blir väldigt isolerade. Tränar dom på sociala färdigheter regelbundet och hur går det i så fall till? De har inget samarbete med den andra skolan som låg i samma byggnad. Stor miss tycker jag. Det är ju inte riktigt samma sak att öva med ¨sansade¨ vuxna som att öva med ¨oberäkneliga¨ barn i samma ålder.

Umgänget blir ju begränsat och det är ju inte säkert att man hittar en ¨själsfrände¨ bland så få barn. Min son är intresserad av andra barn och vill leka ihop med andra ibland även om det ofta blir tokigt.

Hur upplever du det?
Mammaaaa
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2009-10-27
Ort: Täby

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in