Har så svårt att förstå texter som jag läser!

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har så svårt att förstå texter som jag läser!

Inläggav mikael » 2012-01-14 11:57:36

Har sedan några år tillbaka svårt att ta in långa texter skäms för detta.
Erkänner att jag ofta läst texter av andra utan att ha förståt så mycket .
Sedan låsas jag att jag läst folks texter utan att ha gjort det texten har bara försvunnit.
Det är som om texten inte betyder något eller bara tomt.
Hade liknande problem ett tag när jag var 26 år, plötsligt förstod jag inte vad som stod i läroböckerna då jag studerade för att sedan igen förstå.
Vad kan jag lida av?
Är jag ensam om detta?
Skäms så mycket, liksom ljuger för folk, förta gången jag skriver om detta, tycker det är så pinsamt.
Nu har jag biktat mig ,skönt att få skiva som det är.
Ska ta upp det med min psykiatriker.
Minns att jag fick Zoloft en gång när jag var deppad och kunde plötsligt förstå samt läsa i massor.
Men nu känner jag mig inte deppad,bara tom i kolan.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Har så svårt att förstå texter som jag läser!

Inläggav marcooleo » 2012-01-14 12:15:11

Har exakt samma problem som du.
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Har så svårt att förstå texter som jag läser!

Inläggav Iridia » 2012-01-14 12:59:01

+1

Jag tror jag har nog någon sorts odiagnosticerad ADD.

• För det första har jag alltid varit ganska otålig och det har inte blivit bättre med åren, tvärtom. Har helt enkelt inte tålamod att läsa allting sådär jättenoga utan hoppas att det viktiga ska fastna ändå. Dessutom finns det nu så otroligt mycket att läsa och titta på att jag helt enkelt inte har tid och ork att ta in allt i samma takt som tidigare utan försöker rationalisera och snabba upp processen.

• Sedan har jag ganska dåligt minne. Särskilt för detaljer, medan jag är bra på att se helheter. Eftersom jag är väldigt visuellt lagd så minns jag bilder lättare än ord och siffror. Eftersom jag lär mig genom att göra så minns jag allra bäst genom att skriva själv eller göra egna uppställningar, bilder och diagram. Att bara läsa eller lyssna fastnar inte. Tyvärr inte ens när jag är jätteintresserad av ämnet. Möjligen några enstaka bitar här och men dessa lagras inte i tydliga fack i hjärnan utan flaxar omkring som de behagar och landar lite slumpmässigt då och då innan de flyger vidare igen, eller att jag får en diffus helhetsuppfattning utan att kunna redogöra för några detaljer.

• Och så ser jag text som genom en dimma. Har alltid gillat att läsa ända sedan jag var barn och har inga problem med dyslexi o dyl. Möjligen att det skulle kunna vara irlen syndrom, där man har lättare att läsa om texten är i viss färg. Är väldigt beroende av att texten har korta stycken, luft mellan styckena, gärna fetstil här och där som Henkkalexi föredömligt brukar använda eller färg och mycket smajlisar som Debbido, medan en kompakt textmassa utan radbrytning mellan styckena bara blir som en svart-vit gröt för mig. Skaffade datorbrillor för ett par år sen så det är inte närsyntheten det beror på.

• Det är mer ansträngande att läsa online eftersom man sitter och glor rakt in i en ljuskälla istället för i en bok, och man blir lätt hynotiserad så att man glömmer att blinka så ofta som man borde och därför torr i ögonen. Märker stor skillnad mellan att läsa en bok och att läsa på datorn. På datorn pallar jag inte mer än några få stycken innan det känns jobbigt.

• Sedan finns det en psykologisk komponent också. Jag påverkas jag så starkt av allt jag läser att jag tycks ha byggt upp någon sorts 'skydd' som gör att jag tenderar att mer eller mindre automatiskt hålla nästan all text ifrån mig och inte låta den gå in för mycket. Då händer det också att jag missar en del.

• Om folk skriver saker till mig (via mejl eller forum) så kan det hända att jag är så inne i något helt annat just då att den 'dörren' i hjärnan helt enkelt inte är öppen vid det tillfället. Då kan jag tänka "det där läser jag senare" eller "det där läser jag mer noggrant senare" och när 'senare' kommer är det ofta helt bortblåst. Folk klagar ofta på att jag missar delar av det de skrev, alt hela mejlet/inlägget. Vilket är jätteförargligt eftersom jag inte alls menar att negligera det de skriver, jag bara har för dimmigt i min egen skalle. :(

• Ja, och sen om man lyckas se och ta in vad det står så ska man ju fatta vad de menar också. Och då måste man koncentrera sig, och det går också bara sisådär. Så jag tar det mesta på en höft också och hoppas att jag lyckats uppfatta det viktiga.

Ingen aning om ifall det är fler som har samma problem av samma orsaker som jag. Men jag känner igen mig i alla fall. Tror jag, för nu har jag redan glömt vad det stod i startinlägget. :oops:
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Har så svårt att förstå texter som jag läser!

Inläggav TheLooser » 2012-01-14 17:00:38

Jag tycker mig också känna igen mig i det här. Jag måste liksom läsa om samma mening flera gånger innan jag fattar vad som står. Tror det har nåt med koncentration att göra.
TheLooser
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-11-11
Ort: Ödemarken

Re: Har så svårt att förstå texter som jag läser!

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-01-14 17:07:58

Det är exakt så för mig med och det har det alltid varit.
Det kan ha att göra med min ADHD-I.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Har så svårt att förstå texter som jag läser!

Inläggav marcooleo » 2012-01-14 17:25:55

Koncentration och hur man mår, har man ångest eller är deprimerad så påverkar det mycket ångest, så det är vanligt fenomen även för de med ren asperger utan adhd eller add
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Har så svårt att förstå texter som jag läser!

Inläggav calima » 2012-01-14 17:40:37

Någon brist i koncentrationen antar jag.

Som kan bero på ADD/ADHD, men borde svårigheten inte vara mer eller mindre konstant då? Om jag förstod rätt har läsförståelsen" funkat förr.

Jag vet att koncentrationssvårigheter ofta hör ihop med depression, och det kan yttra sig som att man känner sig helt tom. Depression kan ta sig många olika uttryck.

För min del förlorade jag läsförståelsen totalt de perioderna jag var utbränd. Och utbränd/utmattad kan man bli av att göra för lite/ingenting

I grunden handlar det väl om stressad hjärna. Stress som kan bero på både för och för mycket att göra.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Har så svårt att förstå texter som jag läser!

Inläggav Wine » 2012-01-14 17:45:00

Iridia skrev:Märker stor skillnad mellan att läsa en bok och att läsa på datorn. På datorn pallar jag inte mer än några få stycken innan det känns jobbigt.


I samband med att läsplattorna introducerades läste jag att text man läser från en skärm fastnar sämre i minnet än det man läser från en tryckt text:

Lättare att minnas tryckt text

En av slutsatserna är att det är mycket lättare att minnas och redogöra för innehållet i en tryckt text. Det är inte så konstigt. Det är väl känt och flera studier visar att det är upp till trettio procent svårare att läsa text på skärm än på papper. Det är helt enkelt jobbigare att läsa långa texter på en datorskärm.


http://www.tornfalken.se/nl_27_05.asp#.TxGhvkDsE04


Sen ska man tydligen försöka läsa snabbt också. Här är lite annan info som kanske också kan vara av intresse:

Svårläst text lättare att minnas
Av: Jan Melin, Publicerad 18 januari 2011 14:21

Enkla lättlästa bokstäver ger problem med att minnas en text. Med ett mer svårläst typsnitt fastnar innehållet bättre.

I läsplattor som Kindle är typsnitten valda för att vara lättlästa. Men det kan leda till att texten inte fastnar så bra i minnet.

Väljer man istället ett mer svårläst typsnitt är det lättare att komma ihåg innehållet i en text.

Det har forskare vid Princeton University och Indiana University i USA kommit fram till efter en studie av hur folk läser.


http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 070995.ece

Ett kapitel om hur det går till att läsa det här kapitlet

Ingen har lyckats förklara hur läsprocessen går till i detalj. Men världens forskare har kommit en bit på väg de senaste 20 åren, då mer än 90 procent av all hjärnforskning har utförts. Du läser dagligen och tar det som den naturligaste sak i världen. Ungefär som att cykla. I det här kapitlet får du veta vad som händer när du läser – det här kapitlet.


Hastigheten har betydelse

Det räcker att du tittar 0,25 sekunder för att identifiera två-tre ord i den här texten. De ord du läser just nu ”åker in i” ögonen, som omvandlar dem till energiknippen. De förs vidare genom miljontals trådar i synnerverna och mellanlandar i korttidsminnet, innan de åker till olika delar av hjärnan och processas. Och pang så ser du vad det står här. Fantastiskt eller hur?

Om du dröjer kvar längre vid varje fixering, exempelvis en halv sekund, så får inte hjärnan mer information. Så du tjänar inget på att läsa för långsamt. Tvärtom. Hastighet är nämligen en avgörande faktor, när den sätts i relation till förståelse, enligt forskarna. När du läser snabbare stimuleras hjärnan och därmed ökar din koncentration, fokusering, motivation och förståelse.

Om du läser den här artikeln på skärm, så läser du den upp till 25 procent långsammare, enligt forskare. De flesta läsare tycker dessutom att det är tröttsamt och jobbigt att läsa direkt på skärmen.

Ökad läshastighet ökar förståelsen


Läshastighet är en individuell färdighet och vi läser olika fort. Om du ökar din individuella läshastighet vid vanlig vardagsläsning, så ökar också möjligheterna att du förstår vad du läser.

När en person läser fort kan man säga att det är som om en rad X2000-tåg kontinuerligt far in i hjärnan. Läsprocessen är helt upptagen av att ta hand om den information som kommer in. Koncentration, fokusering, motivation och förståelse ökar – en positiv spiral.


http://www.bastitext.se/provlaes-ett-kapitel/

Läs snabbt så förstår du mer!

Koncentrationen blir bättre om du läser snabbt. Läser du för sakta tappar du dessutom helheten. Du ser helt enkelt inte skogen för alla träd. Vid långsam läsning är det inte ovanligt att glömma första delen av ett stycke innan man hunnit till slutet.

Det är naturligtvis meningslöst att läsa snabbt om du inte förstår vad du läser. Men att öka läshastigheten betyder alltså inte att läsförståelsen försämras.


http://www.fra.edu.stockholm.se/webbtja ... sindex.htm
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Har så svårt att förstå texter som jag läser!

Inläggav mikael » 2012-01-14 18:02:01

Jag förstår tal helt och hållet konstigt?
Fast kanske kan Zoloft igen hjälpa,haft vid depression förut som sagt, samt när jag var 26 år hände det till och från att texten inte betydde något när jag pluggade.
Skumt.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Har så svårt att förstå texter som jag läser!

Inläggav Iridia » 2012-01-14 19:08:10

Nä, det är inte alls konstigt. Tal bearbetas säkert av en helt annan del av hjärnan. När man ska läsa är det så många processer inblandade som kan gå snett innan orden ens kommer från bokstäverna in i hjärnan, medan tal liksom bara glider rakt in.

Och läsa känns mer som något man behöver göra, medan tal kan man bara ligga på soffan och lyssna på och det åker ändå in i örat även om man halvsover.

Wine, intressanta länkar.

Tyvärr har jag uppenbarligen lättare att skriva än att läsa. :wink:

Kom på att mitt halvmeterlånga svar kanske inte var det lämpligaste i en tråd om att ha jobbigt att läsa... :? (Det var väl mest för att reda ut det hela för mig själv, sorry.)
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Har så svårt att förstå texter som jag läser!

Inläggav Parvlon » 2012-01-14 19:28:14

Du kan kopiera texter och låta datorn "prata" den åt dig.

Kanske finns nån bättre guide.
http://support.microsoft.com/kb/306902

Jag läser snabbt på skärmen men snabbare i böcker och tidningar. Bläddrar blad rätt mycket fortare än andra. Däremot att läsa högläsning kan få mig att låta som en dyslektiker, men läsa rent i huvudet har jag kunnat sålänge jag kommer jag ihåg.
Wine skrev:
att öka läshastigheten betyder alltså inte att läsförståelsen försämras.
Däremot att läsa saktare om det inte är en avancerad text, är för min förståelse negativt.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Har så svårt att förstå texter som jag läser!

Inläggav Iridia » 2012-01-14 19:36:54

Parvlon skrev:Du kan kopiera texter och låta datorn "prata" den åt dig.

Kanske finns nån bättre guide.
http://support.microsoft.com/kb/306902

Smart!!

Jag läser snabbt på skärmen men snabbare i böcker och tidningar. Bläddrar blad rätt mycket fortare än andra. Däremot att läsa högläsning kan få mig att låta som en dyslektiker, men läsa rent i huvudet har jag kunnat sålänge jag kommer jag ihåg.

Däremot att läsa saktare om det inte är en avancerad text, är för min förståelse negativt.

+1
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Har så svårt att förstå texter som jag läser!

Inläggav Vildsvin » 2012-01-14 20:05:10

Iridia skrev:Nä, det är inte alls konstigt. Tal bearbetas säkert av en helt annan del av hjärnan. När man ska läsa är det så många processer inblandade som kan gå snett innan orden ens kommer från bokstäverna in i hjärnan, medan tal liksom bara glider rakt in.


Tal är ju människans naturliga sätt att kommunicera, det är tämligen nyligen som skriften uppfanns.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Re: Har så svårt att förstå texter som jag läser!

Inläggav TheLooser » 2012-01-14 21:28:21

Iridia skrev:Kom på att mitt halvmeterlånga svar kanske inte var det lämpligaste i en tråd om att ha jobbigt att läsa... :? (Det var väl mest för att reda ut det hela för mig själv, sorry.)


Jag ska erkänna att jag hoppade över ditt inlägg helt och hållet. Skulle ta mig ett par timmar att läsa det. :-D
TheLooser
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-11-11
Ort: Ödemarken

Har så svårt att förstå texter som jag läser!

Inläggav KaptenZoom » 2012-01-15 1:13:52

Det händer ofta att jag läser saker utan att förstå ett dyft. Om jag vid något enstaka tillfälle läser en bok brukar jag titta på baksidan av boken för att få en uppfattning vad den handlar om. Extra svårt blir det om det är många personnamn med.

Korta notiser i tidningar går bra men det är svårare med långa artiklar. Långa inlägg på detta forum brukar jag också hålla mig borta ifrån (inget illa menat).
KaptenZoom
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2011-11-16

Re: Har så svårt att förstå texter som jag läser!

Inläggav mikael » 2012-01-15 9:06:28

Iridia skrev:+1

Jag tror jag har nog någon sorts odiagnosticerad ADD.

• För det första har jag alltid varit ganska otålig och det har inte blivit bättre med åren, tvärtom. Har helt enkelt inte tålamod att läsa allting sådär jättenoga utan hoppas att det viktiga ska fastna ändå. Dessutom finns det nu så otroligt mycket att läsa och titta på att jag helt enkelt inte har tid och ork att ta in allt i samma takt som tidigare utan försöker rationalisera och snabba upp processen.

• Sedan har jag ganska dåligt minne. Särskilt för detaljer, medan jag är bra på att se helheter. Eftersom jag är väldigt visuellt lagd så minns jag bilder lättare än ord och siffror. Eftersom jag lär mig genom att göra så minns jag allra bäst genom att skriva själv eller göra egna uppställningar, bilder och diagram. Att bara läsa eller lyssna fastnar inte. Tyvärr inte ens när jag är jätteintresserad av ämnet. Möjligen några enstaka bitar här och men dessa lagras inte i tydliga fack i hjärnan utan flaxar omkring som de behagar och landar lite slumpmässigt då och då innan de flyger vidare igen, eller att jag får en diffus helhetsuppfattning utan att kunna redogöra för några detaljer.

• Och så ser jag text som genom en dimma. Har alltid gillat att läsa ända sedan jag var barn och har inga problem med dyslexi o dyl. Möjligen att det skulle kunna vara irlen syndrom, där man har lättare att läsa om texten är i viss färg. Är väldigt beroende av att texten har korta stycken, luft mellan styckena, gärna fetstil här och där som Henkkalexi föredömligt brukar använda eller färg och mycket smajlisar som Debbido, medan en kompakt textmassa utan radbrytning mellan styckena bara blir som en svart-vit gröt för mig. Skaffade datorbrillor för ett par år sen så det är inte närsyntheten det beror på.

• Det är mer ansträngande att läsa online eftersom man sitter och glor rakt in i en ljuskälla istället för i en bok, och man blir lätt hynotiserad så att man glömmer att blinka så ofta som man borde och därför torr i ögonen. Märker stor skillnad mellan att läsa en bok och att läsa på datorn. På datorn pallar jag inte mer än några få stycken innan det känns jobbigt.

• Sedan finns det en psykologisk komponent också. Jag påverkas jag så starkt av allt jag läser att jag tycks ha byggt upp någon sorts 'skydd' som gör att jag tenderar att mer eller mindre automatiskt hålla nästan all text ifrån mig och inte låta den gå in för mycket. Då händer det också att jag missar en del.

• Om folk skriver saker till mig (via mejl eller forum) så kan det hända att jag är så inne i något helt annat just då att den 'dörren' i hjärnan helt enkelt inte är öppen vid det tillfället. Då kan jag tänka "det där läser jag senare" eller "det där läser jag mer noggrant senare" och när 'senare' kommer är det ofta helt bortblåst. Folk klagar ofta på att jag missar delar av det de skrev, alt hela mejlet/inlägget. Vilket är jätteförargligt eftersom jag inte alls menar att negligera det de skriver, jag bara har för dimmigt i min egen skalle. :(

• Ja, och sen om man lyckas se och ta in vad det står så ska man ju fatta vad de menar också. Och då måste man koncentrera sig, och det går också bara sisådär. Så jag tar det mesta på en höft också och hoppas att jag lyckats uppfatta det viktiga.

Ingen aning om ifall det är fler som har samma problem av samma orsaker som jag. Men jag känner igen mig i alla fall. Tror jag, för nu har jag redan glömt vad det stod i startinlägget. :oops:


Ett exempel på en text som är för lång för mig men som jag skulle förstå om jag hörde den.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Har så svårt att förstå texter som jag läser!

Inläggav Iridia » 2012-01-15 10:11:21

Jo, jag kom på det sen...

Prova det där programmet som Parvlon länkade till så kanske du kan lyssna istället.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Har så svårt att förstå texter som jag läser!

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-01-15 15:12:14

Finns ett gratisprogram som heter "Talande Webb", men jag gillade den inte för jag hade svårt att förstå vad den sa pga att den pratade så hackigt och konstigt (enligt mig).
Men den kan ju funka för alla. KOm inte ihåg vart den finns, men googlar man på Talande Webb lär man hitta den.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Har så svårt att förstå texter som jag läser!

Inläggav mikael » 2012-01-15 15:37:14

Parvlon skrev:Du kan kopiera texter och låta datorn "prata" den åt dig.

Kanske finns nån bättre guide.
http://support.microsoft.com/kb/306902

Jag läser snabbt på skärmen men snabbare i böcker och tidningar. Bläddrar blad rätt mycket fortare än andra. Däremot att läsa högläsning kan få mig att låta som en dyslektiker, men läsa rent i huvudet har jag kunnat sålänge jag kommer jag ihåg.
Wine skrev:
att öka läshastigheten betyder alltså inte att läsförståelsen försämras.
Däremot att läsa saktare om det inte är en avancerad text, är för min förståelse negativt.


Ska sätta mig in i det när min enorma trötthet släppt, fast den är inte orsaken att jag har svårt att läsa.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Re: Har så svårt att förstå texter som jag läser!

Inläggav Parvlon » 2012-01-15 19:23:04

Jag har testat och var väldigt enkelt men det såg ut som onödigt mycket text på micorosft-sidan. Möjligen var det ett AHK-script som jag testade med.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till Aspergare och vården



Logga in