Har ni varit hjälpta av psykodynamisk terapi?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har ni varit hjälpta av psykodynamisk terapi?

Inläggav nescio » 2016-07-14 14:51:32

Toblerone skrev:Det är klart. Man måste ju förstå frågan. Har du exempel på sådana frågor? Jag har lite svårt att föreställa mig vad det är för frågor.
Nej tyvärr. Jag kan bara komma ihåg sådant som jag förstår.
nescio
 
Inlägg: 3835
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Har ni varit hjälpta av psykodynamisk terapi?

Inläggav slackern » 2016-07-14 15:12:45

Liljan skrev:
Toblerone skrev:Har du nåt exempel på en sån fråga? Jag har svårt att föreställa mig det.

Visst, jag har flera exempel. Här kommer tre:

Vad har hänt sedan sist vi träffades?
Hur mår du?
På en skala från 1 till 10 hur mycket ångest har du?


Fyfan vad jag hatar dom där frågorna, för mig är dom helt abstrakta, frustrerande och svåra att besvara.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Har ni varit hjälpta av psykodynamisk terapi?

Inläggav Flinta » 2016-07-14 21:06:06

Liljan skrev:
Toblerone skrev:Har du nåt exempel på en sån fråga? Jag har svårt att föreställa mig det.

Visst, jag har flera exempel. Här kommer tre:

Vad har hänt sedan sist vi träffades?
Hur mår du?
På en skala från 1 till 10 hur mycket ångest har du?

Så lite förklaringar. :-)Happy Hur skulle jag kunna berätta om allt som har hänt sedan sist vi sågs. Jag förstår att hon inte ber mig redogöra för onsdagens frukost, hon vill veta något annat som har med min psykiska hälsa att göra, men vad? Jag fick sätta mig vid datorn och googla någon timme. Kolla på vad andra har tagit upp, vad som ingår i de psykiska diagnoserna jag har och så vidare. Därefter kunde jag göra en sammanställning.

Hur mår du är också en konstig fråga. Det tog mig flera månader innan jag fattade att man inte bara ska svarar bra på den frågan. Jag har lärt mig att man ska svara bra då någon frågar. Tydligen kan det vara skillnad om en psykolog frågar än en bekant på stan, men det måste inte vara skillnad. Ibland vill psykologen småprata lite innan och då förväntas det att man ska svara glättigt. Det är omöjligt att avgöra när småpratet börjar och slutar. Psykologen säger inget om det.

För att en skala ska kunna användas krävs det att man får en förklaring till skalans nummer. Jag ser 10 som att man i full fart med att ta livet av sig. 10 är i självmordsögonblicket. Så kanske inte psykologen ser det alltså blir det fel. Behöver jag läggas in skulle jag svara jag 6-7 och behöver jag bara medicin svarar jag 4-5. Tydligen följer psykologen en helt annan skala för svarar jag fyra tyckte inte psykologen att jag hade något problem alls.

Inför varje session fick jag googla, läsa i böcker och prata med vänner ca 10-15 timmar innan. Så mycket research krävdes för 45 minuters prat. Efteråt fick jag ägna några timmar åt att förstå vad psykologen menade, ändå blev det en massa missförstånd. Det är helt enkelt orimligt mycket tid som går åt till faktakoll i psykodynamisk terapi, så mycket att man inte kan fokusera på sig själv och sitt mående.


Det som du just skrivit ovan är ju något man ska berätta i samtalet med psykologen! Inte sitta och fundera ihjäl sig på själv eller söka "rätt" info efter. Berätta om svåra och obehagliga frågor, hur det känns så kan ni utforska dig/er relation vidare.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Har ni varit hjälpta av psykodynamisk terapi?

Inläggav Flinta » 2016-07-14 21:11:44

slackern skrev:
Liljan skrev:
Toblerone skrev:Har du nåt exempel på en sån fråga? Jag har svårt att föreställa mig det.

Visst, jag har flera exempel. Här kommer tre:

Vad har hänt sedan sist vi träffades?
Hur mår du?
På en skala från 1 till 10 hur mycket ångest har du?


Fyfan vad jag hatar dom där frågorna, för mig är dom helt abstrakta, frustrerande och svåra att besvara.


När jag inte orkar med dessa frågor säger jag t ex jag vet inte och sedan är jag på, på med det jag vill prata om, svåra saker jag vill höra psykologens tankar om.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Har ni varit hjälpta av psykodynamisk terapi?

Inläggav kiddie » 2016-07-14 21:29:10

Jag har ju pluggat psykologi och vet hur de olika skolorna tänker, hur de hatat varandra och hur de har en väldigt extrem syn på människan.

Då kanske det inte är så konstigt att jag blivit mer hjälpt av de som saknat nischad utbildning (eller inriktad på ASD). De kan använda sunt förnuft som man övar bort när man väljer vilken typ av terapeut man vill bli...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Har ni varit hjälpta av psykodynamisk terapi?

Inläggav kiddie » 2016-07-14 21:33:16

Mina ickefavoritfrågor:

Varför är du här?
Hur tycker du att vi ska hjälpa dig?
Inverkar dina problem negativt på ditt sexliv?
Hur var din barndom?
Varför tror du det är så?
Varför använde du just det ordet?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Har ni varit hjälpta av psykodynamisk terapi?

Inläggav Flinta » 2016-07-14 21:57:03

kiddie skrev:Mina ickefavoritfrågor:

Varför är du här?
Hur tycker du att vi ska hjälpa dig?
Inverkar dina problem negativt på ditt sexliv?
Hur var din barndom?
Varför tror du det är så?
Varför använde du just det ordet?


Det där är frågor jag ofta fått från psykiatriker i slutenvården, ff a de två första. När dom varit stressade och använt vissa tonlägen har jag känt mig väldigt obekväm, ifrågasatt och förnedrad.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Har ni varit hjälpta av psykodynamisk terapi?

Inläggav Liljan » 2016-07-15 0:08:20

Flinta skrev:Det som du just skrivit ovan är ju något man ska berätta i samtalet med psykologen! Inte sitta och fundera ihjäl sig på själv eller söka "rätt" info efter. Berätta om svåra och obehagliga frågor, hur det känns så kan ni utforska dig/er relation vidare.

Jag berättade det och psykologen tyckte att jag hade ett sjukligt kontrollbehov och ville få det till mitt största problem, jag hade ingen diagnos på den tiden. Jag försökte förklara för flera psykologer hur jag fungerade innan jag fick en diagnos och fick till svar att så fungerar ingen, det förklarades att jag hade prestationsångest, social ångest och andra saker jag inte kommer ihåg nu.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Har ni varit hjälpta av psykodynamisk terapi?

Inläggav Flinta » 2016-07-15 1:04:05

Liljan skrev:
Flinta skrev:Det som du just skrivit ovan är ju något man ska berätta i samtalet med psykologen! Inte sitta och fundera ihjäl sig på själv eller söka "rätt" info efter. Berätta om svåra och obehagliga frågor, hur det känns så kan ni utforska dig/er relation vidare.

Jag berättade det och psykologen tyckte att jag hade ett sjukligt kontrollbehov och ville få det till mitt största problem, jag hade ingen diagnos på den tiden. Jag försökte förklara för flera psykologer hur jag fungerade innan jag fick en diagnos och fick till svar att så fungerar ingen, det förklarades att jag hade prestationsångest, social ångest och andra saker jag inte kommer ihåg nu.


Vilka problem hade du som du ville ha hjälp av psykolog med? Konsekvenserna av min AS yttrade sig också i ett sjukligt kontrollbehov (för att kontrollera ett inre kaos och lindra stark ångest utförde jag olika sorters tvångshandlingar), prestationsångest ("jag hade inget värde när jag inte kunde prestera/leva som andra")och social ångest ("varför skulle just jag bli dränerad på energi i mötet med människor?").
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Har ni varit hjälpta av psykodynamisk terapi?

Inläggav Liljan » 2016-07-15 11:41:48

Flinta skrev:
Liljan skrev:
Flinta skrev:Det som du just skrivit ovan är ju något man ska berätta i samtalet med psykologen! Inte sitta och fundera ihjäl sig på själv eller söka "rätt" info efter. Berätta om svåra och obehagliga frågor, hur det känns så kan ni utforska dig/er relation vidare.

Jag berättade det och psykologen tyckte att jag hade ett sjukligt kontrollbehov och ville få det till mitt största problem, jag hade ingen diagnos på den tiden. Jag försökte förklara för flera psykologer hur jag fungerade innan jag fick en diagnos och fick till svar att så fungerar ingen, det förklarades att jag hade prestationsångest, social ångest och andra saker jag inte kommer ihåg nu.


Vilka problem hade du som du ville ha hjälp av psykolog med? Konsekvenserna av min AS yttrade sig också i ett sjukligt kontrollbehov (för att kontrollera ett inre kaos och lindra stark ångest utförde jag olika sorters tvångshandlingar), prestationsångest ("jag hade inget värde när jag inte kunde prestera/leva som andra")och social ångest ("varför skulle just jag bli dränerad på energi i mötet med människor?").

Jag blir upprörd av vad du skriver. Tror du verkligen inte på mina upplevelser alls? Jag läste inte på sådär mycket för att jag hade ett kontrollbehov utan för att jag inte förstod hur en psykologkontakt gick till och för att jag inte fattade något av det psykologen sa. Jag bytte psykolog flera gånger och problemet var alltid detsamma, tills jag äntligen hittade en psykolog som förstod. Det är ett stort problem att psykiatrin har så dålig koll på NPF.

Jag har aldrig haft ett kontrollbehov, ångest i sociala sammanhang eller liknande. Jag är en social människa som gillar fester och sammankomster. Jag sökte hjälp för saker som inte hade med min autism att göra alls.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Har ni varit hjälpta av psykodynamisk terapi?

Inläggav Flinta » 2016-07-15 11:58:57

Liljan skrev:
Flinta skrev:
Liljan skrev:Jag berättade det och psykologen tyckte att jag hade ett sjukligt kontrollbehov och ville få det till mitt största problem, jag hade ingen diagnos på den tiden. Jag försökte förklara för flera psykologer hur jag fungerade innan jag fick en diagnos och fick till svar att så fungerar ingen, det förklarades att jag hade prestationsångest, social ångest och andra saker jag inte kommer ihåg nu.


Vilka problem hade du som du ville ha hjälp av psykolog med? Konsekvenserna av min AS yttrade sig också i ett sjukligt kontrollbehov (för att kontrollera ett inre kaos och lindra stark ångest utförde jag olika sorters tvångshandlingar), prestationsångest ("jag hade inget värde när jag inte kunde prestera/leva som andra")och social ångest ("varför skulle just jag bli dränerad på energi i mötet med människor?").

Jag blir upprörd av vad du skriver. Tror du verkligen inte på mina upplevelser alls? Jag läste inte på sådär mycket för att jag hade ett kontrollbehov utan för att jag inte förstod hur en psykologkontakt gick till och för att jag inte fattade något av det psykologen sa. Jag bytte psykolog flera gånger och problemet var alltid detsamma, tills jag äntligen hittade en psykolog som förstod. Det är ett stort problem att psykiatrin har så dålig koll på NPF.

Jag har aldrig haft ett kontrollbehov, ångest i sociala sammanhang eller liknande. Jag är en social människa som gillar fester och sammankomster. Jag sökte hjälp för saker som inte hade med min autism att göra alls.


Jag förstår inte varför du tror att jag inte tror på dina upplevelser? Du läste på och det tolkade psykologerna som kontrollbehov, prestationsångest och social ångest för att de inte förstod att detta var pga din AS?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Har ni varit hjälpta av psykodynamisk terapi?

Inläggav Liljan » 2016-07-15 13:42:31

Flinta, för att du ifrågasatte om jag verkligen inte hade kontrollbehov. Ja, psykologerna förstod inte varför jag inte fattade frågorna. För dem var det självklart att man skulle förstå. De missförstod och försökte till och med bota några av mina AS symtom istället för att hjälpa mig med de problemen jag sökte för. En av psykologerna sa att man kunde bota de sociala problemen jag hade med gruppterapi. Jag hamnade hos en psykoterapi bedömare som skickade mig på en utredning istället.

Psykologerna trodde att det var pga social ångest jag inte förstod frågorna. Att jag överanalyserade så mycket att jag inte förstod. Då jag försökte fråga hur psykologbesöket gick till trodde de jag hade kontrollbehov och då jag började läsa på för att förstå tolkades det som ett sjukligt kontrollbehov, de såg det som någon form av tvångssyndrom.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Har ni varit hjälpta av psykodynamisk terapi?

Inläggav Flinta » 2016-07-15 16:31:30

Ok, du missförstod mig p g a att jag var för otydlig. Har inte haft för avsikt att ifrågasätta dig.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Har ni varit hjälpta av psykodynamisk terapi?

Inläggav Liljan » 2016-07-16 1:11:40

Flinta skrev:Ok, du missförstod mig p g a att jag var för otydlig. Har inte haft för avsikt att ifrågasätta dig.

Det är lugnt :-)Happy
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Har ni varit hjälpta av psykodynamisk terapi?

Inläggav Bali » 2016-07-16 6:40:13

Något som Tony Attwood säger i en intervju publicerad i tidningen Funktion i fokus vore nog inte helt fel:

Tony Attwood skrev:– Jag vet att det är kontroversiellt men jag skulle också vilja se en psykoterapi som är utformad av aspis för aspis och ges av aspis. Jag har flera kolleger med asperger som är utmärkta psykoterapeuter.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Återgå till Aspergare och vården



Logga in