Har ni sett denna? Bättre än dropbox

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har ni sett denna? Bättre än dropbox

Inläggav Bror Duktig » 2013-09-06 7:22:34

Jag fick tips om Copy, en tjänst som är, vad jag kan se, precis som Dropbox. Fast man får 15 GB gratis, och tipsar man folk, så får man 5 GB extra för varje som nappar. Den som ansluter genom ett tips, får också 5 GB, så därför fick jag 20 GB när jag tipsades av min bror.

Om ni vill kolla och ansluta, använd denna länk, så får både ni och jag 5 GB extra. Och tipsa sedan andra, så får ni 5 GB extra för varje (och de också 5 GB extra från start då också såklart).

OBS: vill man inte gynna den som tipsar, får man "bara" 15 GB själv också ;)

https://copy.com?r=pN7htd

Jag tyckte det var bra, och verkar identiskt med Dropbox, fast bättre med gratisutrymme. Blev tipsad av min bror just när jag undrade hur jag skulle göra när mitt gratisår med 50 GB hos Dropbox (fick som Samsung-mobilägare) tar slut strax.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Har ni sett denna? Bättre än dropbox

Inläggav Zirre » 2013-09-06 7:53:55

Jag föredrar Google Drive.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Har ni sett denna? Bättre än dropbox

Inläggav barracuber » 2013-09-06 9:35:16

Jag använder mest dropbox, har skrapat ihop 8 GB där genom att twittra och facebooka om företaget, tipsa folk och annat, 8 räcker än så länge för det jag väljer att lägga online. Att börja använda molnet för renodlade backuper är otänkbart för mig idag, inte så mycket av säkerhetsskäl (kanske, jag skulle ju kryptera?) men av tidsaspekten. Jag har mycket jag behöver backupa och både upp- och nedladdningstiderna det handlar om gör att det är out of the question i nuläget.

Kom på att jag krypterar inte det jag lägger på dp idag :?

GDrive använder jag ibland. Två andra som känns proffsiga är box.com och sugarsync.com. På box tror jag att jag har 50 GB genom att jag hoppade på detta (kunde inte kolla nyss).

Kanske skulle denna tråden slås samman med tråden Cloud-tjänster. Hinner inte nu, ska iväg...
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Har ni sett denna? Bättre än dropbox

Inläggav Bror Duktig » 2013-09-06 9:57:54

Kan man dela stora mängder filmer (konverterad VHS från hela 80-talet t.ex.) via Google drive alltså? Dela med andra, enkelt, och där man får in filerna per automatik på sin egen dator.

Jag använder Drive, men mest för små egna filer som listor och komihåg-grejer.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Har ni sett denna? Bättre än dropbox

Inläggav Bror Duktig » 2013-09-06 10:00:31

Jag använder Dropbox och Copy för att dela grejer, eller synka mellan olika datorer. Vi i familjen delar en del gamla filmer och större mängder högupplösta fotografier. Utan jobb, har alla allt på sin dator och på alla enheter om man så vill.

Så jag har inte molnet som säkerhet. Däremot kan det vara ett komplement att ha hårddiskar (2-3 hemma) samt 1-2 molntjänster som säkerhet. Vet jag efter mitt hemska hårddiskhaveri. Man kopplar lätt samma mappar till både Copy och Dropbox, och kan då ha högre säkerhet om man vill.

Mitt dropbox-konto på 50 GB är 98 % fullt, så nog går det åt plats för mig alltid...
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Har ni sett denna? Bättre än dropbox

Inläggav Miche » 2013-09-06 10:32:37

Jag har anmält mig till Copy nu, har sedan tidigare Dropbox (med 8,2 GB utrymme), Google Drive (med 15 GB utrymme) och Box (med 50 GB utrymme som jag fick gratis när jag anslöt mig, där lagrar jag alla mina foton, maxstorleken på filerna är endast 1 MB så det passar för foton).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Har ni sett denna? Bättre än dropbox

Inläggav Bror Duktig » 2013-09-06 11:33:30

Är det alltid 50 GB på Box? Och har Drive lika omfattande och bra synkmetoder som de andra? Mina Drive-program och -appar, kräver manuella åtgärder med en massa.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Har ni sett denna? Bättre än dropbox

Inläggav Miche » 2013-09-06 11:36:29

Tyvärr får man bara 10 GB på Box nu (det var ett specialerbjudande jag nappade på för ett eller två år sen, har inte sett sen dess att man får 50 GB gratis).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Har ni sett denna? Bättre än dropbox

Inläggav Miche » 2013-09-06 11:42:12

Miche skrev:Box (med 50 GB utrymme som jag fick gratis när jag anslöt mig, där lagrar jag alla mina foton, maxstorleken på filerna är endast 1 MB så det passar för foton).

Rättelse, maxstorleken på filerna är 250 MB (vet inte om de ändrat eller om det är jag som minns fel).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Har ni sett denna? Bättre än dropbox

Inläggav kullan » 2013-09-06 11:43:23

Sky Drive har jag fastnat för. Den har jag automatiskt via mitt hotmailkonto ( eller outloock heter det nu)

Dessutom ogillar jag tjänster man ska värva andra användare till enbart för att få extra tillägg. Tycker det känns som spamvarning.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Har ni sett denna? Bättre än dropbox

Inläggav Bror Duktig » 2013-09-06 11:48:41

Ja precis, jag är en spammare. Gillar det.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Har ni sett denna? Bättre än dropbox

Inläggav Miche » 2013-09-06 11:58:46

Jag är glad för tipset och lät Bror Duktig få en bonus för det, det bjuder jag gärna på (är det fler än jag som utökat ditt konto på Copy?)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Har ni sett denna? Bättre än dropbox

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-09-06 12:06:21

Tycker inte om känslan av att ha mina filer drällande på hårddiskar, Djävulen vete var. Jag har dropbox men det är bara för att kunna flytta filer mellan olika appar på ipaden när apparna är begränsade så det inte går på något bättre sätt. Just för de programmen ligger väl enstaka filer kvar på Dropbox. Annars jobbar jag på att hålla så mycket plats på datorn så jag kan spara en arbetskopia av paddan men jag skulle behöva ett program som var mer selektivt så man slipper slösa bort plats på ytterligare kopior på filer som jag ändå har på annan plats på datorn,
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Har ni sett denna? Bättre än dropbox

Inläggav barracuber » 2013-09-06 12:43:18

Miche skrev:Jag är glad för tipset och lät Bror Duktig få en bonus för det, det bjuder jag gärna på (är det fler än jag som utökat ditt konto på Copy?)

Jag hade redan Copy, annars hade jag gjort det.

Ser till min besvikelse att jag inte har 50 GB på box som de lovat utan bara 10!! :evil: Jag har visserligen aldrig laddat upp något där, bara skapat några mapapr, men ändå....
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Har ni sett denna? Bättre än dropbox

Inläggav Bror Duktig » 2013-09-06 12:46:34

Miche, några stycken har signat upp. Jag tycker det är bra att man kan utöka utan att betala, för det kostar ju REJÄLT om man ska betala för att få en 50-100 GB. Min bror har fått ihop 105 GB enbart på referals. Och utan att behöva spamma (spam är väl inte ett tips där man är klar och tydlig???).

Bjäbb: Jag använder inte för att lagra för att slippa köpa hårddisk i första hand, utan för att ha tillgängligt överallt. De ligger på min dator och telefon, pappas, brors dator o.s.v. Är de på dropbox/copy eller liknande också, så kan jag nå överallt. Särskilt telefonens alla foton ligger åtkomliga på det viset, och jag sparar det jag vill på respektive plats. Men mycket är skräpbilder som ska slängas, men som jag vill kunna se just nu (tar ofta bilder för bloggen, eller för att fundera på en vara hemma eller vid valfri enhet i lugn och ro).

Dessa tjänster har många sidor och användningsområden tycker jag. Och kan tjäna som en reservbackupp (inte som enda, utan som en av de man har eftersom man alltid bör ha flera - vad sägs om huset med de 3 hårddiskarna och dator brinner upp t.ex. Osannolikt såklart, men lite så har jag fått förklarat om säkerhet av de som är försiktiga).

Mina gamla bilder m.m. ligger faktiskt på hårddiskar och dator (lagom kul om huset brinner upp då ja) eftersom dropbox är proppad med filmer på när jag och mina barn spelar o.s.v. Och copy med vhs:er från 80-talet.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Har ni sett denna? Bättre än dropbox

Inläggav barracuber » 2013-09-06 12:50:37

Bjäbbmonstret skrev:Tycker inte om känslan av att ha mina filer drällande på hårddiskar, Djävulen vete var.

Börjar också luta däråt. Visst är det förföriskt med alla dessa nya, okända tjänster som erbjuder horder av hårddisksplats. Men hur länge håller de hårddiskarna egentligen?? Det handlar troligtvis om gamla mekaniska snurrdiskar, visserligen klustrade, raidade, speglade osv. Tror knappast att det är SSD-diskar, vilket vore driftsäkrare men ändå farligt med mängder med användare från alla världens hörn som okontrollerat ligger och pumpar.

Har istället börjar använda mig att faktumet att jag faktiskt äger två externa HDD, en 1 TB Winchester-disk, samt en 250 GB IOMEGA.
Senast redigerad av barracuber 2013-09-06 13:02:38, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Har ni sett denna? Bättre än dropbox

Inläggav barracuber » 2013-09-06 12:54:13

Det finns egentligen inga lagringssätt som är 100 % säkra emot förluster som stöld, brand och förstörda media. Exempelvis CD- och DVD-skivor lär ju inte vara särskilt säkra.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Har ni sett denna? Bättre än dropbox

Inläggav Miche » 2013-09-06 13:07:31

barracuber skrev:Det finns egentligen inga lagringssätt som är 100 % säkra emot förluster som stöld, brand och förstörda media. Exempelvis CD- och DVD-skivor lär ju inte vara särskilt säkra.

Fler lagringsplatser ger ökad säkerhet, att ha filer i molnet ökar definitivt chansen att filerna finns kvar vid en eldsvåda eller annan form av katastrof.

Självklart är en hårddisk betydligt mycket säkrare än brända skivor, innehållet på en hårddisk går ofta (men inte alltid) att återställa även om disken fysiskt blir demolerad i samband med brand eller om elektroniken på hårddisken pajjar (jag har själv gjort det när jag hade två identiskt lika hårddiskar), även om själva disken pajjar så går det ofta att återställa mycket av informationen (men då blir det dyrt).

En gratistjänst på molnet är helt klart ett väldigt billigt sätt att ha backup (kanske inte för känslig information).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Har ni sett denna? Bättre än dropbox

Inläggav Zirre » 2013-09-06 14:55:43

Det verkar som om en del använder olika tjänster. Är det inte enklare att bara ha en tjänst?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Har ni sett denna? Bättre än dropbox

Inläggav barracuber » 2013-09-06 16:25:23

Zirre skrev:Det verkar som om en del använder olika tjänster. Är det inte enklare att bara ha en tjänst?

Jo, ur ett minimalistiskt synsätt (vilket är eftersträvansvärt) är det klokt att inte splittra upp sig. Men det kan finnas olika anledningar till att man använder eller åtminstone testar flera olika tjänster.

Man kanske vill veta vilken tjänst som passar en själv bäst, det kan man oftast bara ta reda på genom att testa praktiskt. Alltså inte konstigt att man experimenterar en del.

Vissa tjänster - exv Skydrive och gdrive - är väldigt knutna till var man har andra viktiga saker, som mail, dokument, bilder, videos mm. Exv om man har gmail så är det naturligt att ha dokumenten mm i gdrive.

Slutligen, i backupsammanhang är det en grundregel att en enda kopia är ingen kopia. Mao om jag bara backupar till en enda plats (exv en extern hårddisk eller en molntjänst) så är det i princip ingen backup. För att räknas som backup behöver filerna sparas på mer än en plats, som Miche skrev. Detta upplägg kan vara nog så svårt att skapa i praktiken. I mitt eget fall har jag uppåt 500 GB av egna viktiga data som jag skulle vilja backupa på minst två ställen för att känna mig helt säker. Men det är lättare sagt än gjort. Jag är inte där än - jag backupar visserligen allt men bara på ett ställe (en extern hårddisk). För att nå till mitt mål måste jag vara beredd att betala och då blir det ännu mer komplicerat att välja rätt tjänst(er) EDIT eller en ökad kostnad att skaffa ytterligare en extern hårddisk..

I dagsläget kan de ledande operativsystemen - OSX och Windows - bara backupa till externa hårddiskar, inte till molnet. Det är inte konstigt med tanke på att de flesta användare inte skulle acceptera tidsrymden som skulle krävas för molnaccess.

Windows och OSX systemen för backup till externa hårddiskar är i hög grad automatiserade och väldigt smidiga. Men det finns brister. Exempelvis alla versioner av Windows 7 klarar inte att backupa till externa diskar. OSX är mycket bättre där - det finns bara en enda version av OSX och därmed bara en version av Time Machine.
Senast redigerad av barracuber 2013-09-06 16:37:16, redigerad totalt 5 gånger.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Har ni sett denna? Bättre än dropbox

Inläggav plåtmonster » 2013-09-06 16:26:01

"Molnlagring" utan adekvat kryptering och signering är som en inbjudan till problem.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Har ni sett denna? Bättre än dropbox

Inläggav Hundralappen » 2013-09-06 16:59:33

Bror Duktig skrev:https://copy.com?r=pN7htd


Nice try... :-)009
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Har ni sett denna? Bättre än dropbox

Inläggav Juggernawt » 2013-09-06 17:18:35

Sitter med 50Gb på dropbox som följde med mobilen när jag köpte ny. Har ingen användning av det överhuvudtaget då jag har i det närmaste obegränsat med lagringsutrymme på hemmaservern. 50Gb räcker inte så långt om man delar mycket film med släkt och vänner - 5Gb räcker inte alls.
Juggernawt
 
Inlägg: 186
Anslöt: 2011-04-14
Ort: Stockholm

Har ni sett denna? Bättre än dropbox

Inläggav Bror Duktig » 2013-09-06 18:23:11

Hundralappen skrev:
Bror Duktig skrev:https://copy.com?r=pN7htd


Nice try... :-)009

??? Du läste inte att jag skrev att om man använder den länken så får båda extra 5 GB var? Utan hoppade över det och trodde att jag försökte luras? :-)005
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in