Har huvudvärk med AS att göra?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har huvudvärk med AS att göra?

Inläggav VeldigtRoligt » 2011-11-10 16:00:42

Läste igår att huvudvärk va nåt AS-skit.
Jag har haft huvudvärk i över fem år och trott det vart nån hjärntumör eller nåt skit men helt enkelt inte orkat bry mej om det.
Är det så alltså? Går det att göra nåt åt?



Moderator atoms - tråden har flyttats från avdelningen, Övriga Aspergerfrågor.
VeldigtRoligt
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2011-11-10

Re: Huvudvärk?

Inläggav Iridia » 2011-11-10 16:06:10

1. Länk till påståendet?

2. Har du sökt läkare?

Jag har inte hört talas om studier på sådana samband. Däremot är många med NPF känsligare än andra och kanske lättare drabbas av spänningshuvudvärk, migrän etc. Men huvudvärk kan ha enormt många olika orsaker, från stress till sjuka hus till allvarliga sjukdomar mm. För att kunna göra något åt det måste man ha korrekt diagnos och veta vad som orsaker huvudvärken i just ditt fall.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Huvudvärk?

Inläggav VeldigtRoligt » 2011-11-10 19:07:20

Vet inte var jag läste det men jag gjorde det nånstans

Vill inte gå till nån läkare å undersöka saken...
VeldigtRoligt
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2011-11-10

Re: Huvudvärk?

Inläggav Iridia » 2011-11-10 19:37:34

VeldigtRoligt skrev:Vet inte var jag läste det men jag gjorde det nånstans

Man ska inte tro allt man läser. Särskilt inte om det är på privata hemsidor, bloggar eller forum, det som står där är att betrakta som åsikter och inget annat, om de inte har referenser till publicerade studier el dyl.

Vill inte gå till nån läkare å undersöka saken...

Nähä, då får du väl fortsätta ha huvudvärk då, här finns vad jag vet ingen som kan ställa diagnos på dig eller ge behandling. Menar inte att låta så sur men du begär något helt orimligt om du tror att någon här kan säga varför du har ont i huvudet.

Har du läkarskräck? Om du inte har telefonfobi kan du börja med att ringa Vårdguiden och beskriva dina symtom. Men de kommer med största sannolikhet uppmana dig att söka läkare. Att ha ont i huvudet så pass ofta är tecken på att något inte står riktigt rätt till. Behöver inte vara något allvarligt. När du väl har diagnos så kan det finnas medicin eller behandling som hjälper. Jag brukar själv få migrän och får migränmedicin på recept.

Välkommen hit förresten! :wink:
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Huvudvärk?

Inläggav Miche » 2011-11-10 20:01:11

Jag hade ganska ofta huvudvärk och även "ont i ryggen" förut, men det visade sig bero på vätskebrist, genom att dricka mer (inte alkhohol så klart) så har jag minskat problemen med omkring 90%
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Huvudvärk?

Inläggav Parvlon » 2011-11-10 20:16:07

"Inte brytt sig om en eventuell hjärntumör"..

Då finns det nog inga tips i världen som kan hjälpa dig, tyvärr. Vattenbrist låter dock troligt. Själv har jag i princip aldrig någon huvudvärk längre men dricker citronvatten varje dag. Förr har jag haft det däremot. Har även alvedon i en låda som jag aldrig använder, vet ej om det hjälper för jag kommer nog dö innan jag stoppar i mig skiten. Såna vet jag däremot att jag fick i mig en del.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Huvudvärk?

Inläggav VeldigtRoligt » 2011-11-10 22:41:40

Iridia skrev:
VeldigtRoligt skrev:Vet inte var jag läste det men jag gjorde det nånstans

Man ska inte tro allt man läser. Särskilt inte om det är på privata hemsidor, bloggar eller forum, det som står där är att betrakta som åsikter och inget annat, om de inte har referenser till publicerade studier el dyl.

Vill inte gå till nån läkare å undersöka saken...

Nähä, då får du väl fortsätta ha huvudvärk då, här finns vad jag vet ingen som kan ställa diagnos på dig eller ge behandling. Menar inte att låta så sur men du begär något helt orimligt om du tror att någon här kan säga varför du har ont i huvudet.

Har du läkarskräck? Om du inte har telefonfobi kan du börja med att ringa Vårdguiden och beskriva dina symtom. Men de kommer med största sannolikhet uppmana dig att söka läkare. Att ha ont i huvudet så pass ofta är tecken på att något inte står riktigt rätt till. Behöver inte vara något allvarligt. När du väl har diagnos så kan det finnas medicin eller behandling som hjälper. Jag brukar själv få migrän och får migränmedicin på recept.

Välkommen hit förresten! :wink:

Nä det är klart...

Ja jag gillar inte att gå till någon i huvudtaget, det tar emot. Myndigheter å skit.
Har inte ont i huvudet ofta, utan hela tiden. I flera år :x icon
Men jag har liksom aldrig tänkt på det direkt. Men har börjat undrat.


Tack tack
VeldigtRoligt
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2011-11-10

Re: Huvudvärk?

Inläggav Iridia » 2011-11-10 23:19:47

Men shit alltså, att ha det konstant under flera år tyder på att något verkligen inte står rätt till! Du måste söka läkare, även om det känns jobbigt. Har du någon vän eller familjemedlem som skulle kunna följa med dig, hjälpa dig boka tid eller vad det nu är som känns jobbigast?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Huvudvärk?

Inläggav VeldigtRoligt » 2011-11-11 1:15:19

Ja det finns det säkert nån som kan hjälpa till med men jag har ingen lust jag ville bara veta om det kunde ha med just AS å göra eftersom jag läst det å kanske inte skulle lita på det :mrgreen:
VeldigtRoligt
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2011-11-10

Re: Huvudvärk?

Inläggav Iridia » 2011-11-11 2:55:40

Driver du med oss?

Har du hellre lust att fortsätta ha konstant huvudvärk och inte känner för att ta reda på om det är en tumör eller något annat allvarligt så är det tack och lov inte min huvudvärk. Men det får dig att framstå som mindre seriös.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Huvudvärk?

Inläggav VeldigtRoligt » 2011-11-11 15:03:54

Ja skitsamma jag bara undrade ifall nån visste. Jag har inte haft det konstant ibland känner jag inte av det men det är väldigt sällan. :mrgreen:
VeldigtRoligt
 
Inlägg: 35
Anslöt: 2011-11-10

Re: Huvudvärk?

Inläggav Mamasnest » 2011-11-11 15:41:56

Min dotter på 4 år lider av svår migrän, det var genom det vi till slut fick diagnosen AS. Men jag tror att det mer är generellt för NPF och pga spänning osv.
För att lugna dig lite kan jag berätta att huvudvärk ofta är ett sent tecken på hjärntumör, om det vore en tumör du hade hade du alltså haft massor av andra svåra symptom först. :wink:
Provat massage eller osteopati? Funkar bra mot spänningar.
Mamasnest
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2011-11-09

Re: Huvudvärk?

Inläggav Iridia » 2011-11-11 16:10:59

Vet du vad som utlöser hennes migrän? Finns ju många fler triggers än de 'officiellt godkända'.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Huvudvärk?

Inläggav Mamasnest » 2011-11-11 17:55:46

Iridia skrev:Vet du vad som utlöser hennes migrän? Finns ju många fler triggers än de 'officiellt godkända'.


Vi vet massor av saker som utlöser hennes migrän, men ganska ofta får hon migrän utan att vi förstår varför också. Det kan vara saker hon äter som utlöser det, starkt solljus, fysisk aktivitet osv. Lågt blodsocker är också förödande. Hon får juice kl 5 på morgonen, sedan somnar hon om. Missar vi juicen vaknar hon med migrän tex.
Mamasnest
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2011-11-09

Re: Huvudvärk?

Inläggav Iridia » 2011-11-11 18:04:45

OK. Jag skickar dig ett PM.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Huvudvärk?

Inläggav rapchic » 2011-11-12 10:27:40

Iridia skrev:Vet du vad som utlöser hennes migrän? Finns ju många fler triggers än de 'officiellt godkända'.

jag har kanske migrän :? (japp det var så läkaren sa) och jag hade ett konstigt symptom som dom aldrig hade hört talas om förut (känner en speciell lukt som jag avskyr då jag har migrän men inga blixtar el dyl) jag tror att det är pga AS som mitt symptom uppfattas annorlunda av min kropp än andras (gjorde röntgen så det är ingen tumör eller liknande iallafall) ungefär som.... nu har jag glömt vad det heter att man ser färger m.m., jag tänker att min kropp kanske uppfattar blixtarna som en lukt?

läkaren skickade bara hem ett papper på att min hjärna ser normal ut inge teorier där inte.
men jag ska försöka hasa mig till läkaren och säga "höredudu, nu har jag drats med mina symptom i xx år och ni ska kolla upp vad det är inte avfärda det" :twisted:
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Huvudvärk?

Inläggav Mamasnest » 2011-11-12 11:33:06

rapchic skrev:
Iridia skrev:Vet du vad som utlöser hennes migrän? Finns ju många fler triggers än de 'officiellt godkända'.

jag har kanske migrän :? (japp det var så läkaren sa) och jag hade ett konstigt symptom som dom aldrig hade hört talas om förut (känner en speciell lukt som jag avskyr då jag har migrän men inga blixtar el dyl) jag tror att det är pga AS som mitt symptom uppfattas annorlunda av min kropp än andras (gjorde röntgen så det är ingen tumör eller liknande iallafall) ungefär som.... nu har jag glömt vad det heter att man ser färger m.m., jag tänker att min kropp kanske uppfattar blixtarna som en lukt?

läkaren skickade bara hem ett papper på att min hjärna ser normal ut inge teorier där inte.
men jag ska försöka hasa mig till läkaren och säga "höredudu, nu har jag drats med mina symptom i xx år och ni ska kolla upp vad det är inte avfärda det" :twisted:


Fy så obehagligt! Hoppas verkligen att du kan få svar och bra hjälp!
Mamasnest
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2011-11-09

Re: Huvudvärk?

Inläggav Parvlon » 2011-11-12 11:35:01

rapchic skrev:känner en speciell lukt som jag avskyr då jag har migrän
aceton?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Huvudvärk?

Inläggav Miche » 2011-11-12 12:57:55

Parvlon skrev:
rapchic skrev:känner en speciell lukt som jag avskyr då jag har migrän
aceton?

Undrar om cigarettrökslukten jag känner allt som oftast kan vara någon form av migrän...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Huvudvärk?

Inläggav Hermione » 2011-11-12 13:23:34

Det finns en ört som heter Mattram - Tanacetum parthenium. Fröer finns att köpa på http://eline.impecta.se/servlet/us_pyra ... S=passthru. Jag började odlade denna för sju år sedan och åt två blad dagligen i tre månader mot migrän. Migränen återkom och jag åt en till tvåmånaders kur och sedan dess har jag inte haft migrän igen.
Växten smakar urk, jag åt den mellan två mackor så var det uthärdligt. Man kan även göra tinktur av den på 40% brännvin och ta som kur enligt ovan, 1 msk/dag om man står ut med smaken. (Som besk ungefär.)
Jag har gett detta till många av mina vänner med som inte har problem med migrän länge.
Hermione
 
Inlägg: 680
Anslöt: 2011-03-03
Ort: Västsverige

Re: Huvudvärk?

Inläggav HGJ » 2011-11-12 17:29:05

rapchic skrev:jag har kanske migrän :? (japp det var så läkaren sa) och jag hade ett konstigt symptom som dom aldrig hade hört talas om förut (känner en speciell lukt som jag avskyr då jag har migrän men inga blixtar el dyl) jag tror att det är pga AS som mitt symptom uppfattas annorlunda av min kropp än andras (gjorde röntgen så det är ingen tumör eller liknande iallafall) ungefär som.... nu har jag glömt vad det heter att man ser färger m.m., jag tänker att min kropp kanske uppfattar blixtarna som en lukt?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Synestesi
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5315
Anslöt: 2007-06-02

Re: Huvudvärk?

Inläggav Parvlon » 2011-11-12 19:59:43

Miche skrev:Undrar om cigarettrökslukten jag känner allt som oftast kan vara någon form av migrän...
Tror att man har ont i huvudet när man har migrän men är inte helt 100 %. ;)

Att man kan lukta aceton har väl med näringsbrist att göra. Aceton finns i nagellacksborttagare.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Huvudvärk?

Inläggav Selma » 2011-11-12 20:10:45

Mamasnest skrev:Hon får juice kl 5 på morgonen, sedan somnar hon om. Missar vi juicen vaknar hon med migrän tex.

Hon får väl annan värk snart med den vanan.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Re: Huvudvärk?

Inläggav rapchic » 2011-11-13 9:48:02

Parvlon skrev:
rapchic skrev:känner en speciell lukt som jag avskyr då jag har migrän
aceton?

nej... ungefär som det luktar i ett snickeri, torrt, strävt, trä liknande lukt. jag tål det inte i vanliga fall och då kan man ju gå bort från lukten men det kan jag ju inte när det snarare sitter i min hjärna

@ mamasnest: dom utreder det inte längre jag fick bara svar på att min hjärna ser normal ut.

@ HGJ: synestesi hette det ju, kanske luktar migränblixtar snickerier :lol:
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Återgå till Aspergare och vården



Logga in