Har gjort bort mig igen.... (Androidproblem)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har gjort bort mig igen.... (Androidproblem)

Inläggav Flia » 2012-07-11 0:16:43

Jag har Samsung Galaxy SII och Android 4 (orootad)

Satt och lekte med att flyttar runt saker och råkade ta bort genvägarna längst ner (phone, contacts och messaging), de som följer med alla skärmarna.

Är det nån som vet hur jag gör för att lägga tillbaka dem.


Vik Admin: förtydligade rubriken lite.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Har gjort bort mig igen....

Inläggav Miche » 2012-07-11 0:19:17

De finns kvar om du trycker på fyrkanten som tar dig till alla program, när du hittat en, håll fingret på den en stund så kan du placera den var du vill på startskärmen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Har gjort bort mig igen....

Inläggav Hundralappen » 2012-07-11 0:20:10

Miche skrev:De finns kvar om du trycker på fyrkanten som tar dig till alla program, när du hittat en, håll fingret på den en stund så kan du placera den var du vill på startskärmen.


Låter nästan som man gör på min eminenta IPHONE! :mrgreen:
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Har gjort bort mig igen....

Inläggav Flia » 2012-07-11 0:35:31

Miche skrev:De finns kvar om du trycker på fyrkanten som tar dig till alla program, när du hittat en, håll fingret på den en stund så kan du placera den var du vill på startskärmen.


Javisst, men då tar genvägarna upp plats för andra appar
Jag vill ha genvägarna längst ner på alla skärmarna, där de var från början.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Har gjort bort mig igen....

Inläggav Iridia » 2012-07-11 0:37:25

Är det inte bara att dra dem dit?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Har gjort bort mig igen....

Inläggav Miche » 2012-07-11 1:33:06

Jo, det är ju det man gör!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Har gjort bort mig igen....

Inläggav Flia » 2012-07-11 1:38:45

Iridia skrev:Är det inte bara att dra dem dit?


Nope, inte till fältet allra längst ner, det fält som följer med genom alla skärmarna.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Har gjort bort mig igen....

Inläggav Miche » 2012-07-11 2:46:12

Prova att dra ikonen till en tom plats på någon av skärmarna, sen dra ner den till nederkanten där du vill ha den!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Har gjort bort mig igen....

Inläggav barracuber » 2012-07-11 8:50:01

Raden längst ned lever sitt eget liv så att säga. Jag vet inte vilket program som följer med just SII men det påminner troligen om alla alternativ som finns som Go Launcher osv. Själv kör jag Launcher Pro men Flia kör ju SII standard. Det som är gemensamt för alla dessa alternativ är att de brukar ha en funktion för backup o restpre settings, för att man ska kunna spara undan kopior av sina favoritskrivbord, vilket är bra ifall man tappar bort ikoner och widgets. Så jag rekommenderar Flia och andra rent allmänt att börja använda backup/restore. Dessutom brukar finns en funktion för att restarta launchern (snacka om svengelska) och det är den du ska använda för att få tillbaka knapparna längst ned. Bara tryck på menyknappen så hittar du dessa funktioner.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Har gjort bort mig igen....

Inläggav nallen » 2012-07-11 13:06:59

barracuber skrev:[...] att restarta launchern (snacka om svengelska) [...]

Att "starta om programstartaren" eller hur man nu skulle kunna översätta det blir ju inte så mycket bättre direkt :mrgreen:
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Har gjort bort mig igen....

Inläggav Miche » 2012-07-11 13:15:26

Min läsplatta (Samsung Galaxy Tab PT-1000) har börjat strula rejält med startskärmarna, ikoner försvinner hela tiden och det blir bara värre och värre (har Android 2.2 och det går inte att uppdatera normalt). Dessutom startar den numera om när man slår på WiFi och vid massor av andra tillfällen...

Jag har bestämt mig för att byta operativ nu, ska bara lyckas göra en backup och hitta en vettig version så sätter jag igång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Har gjort bort mig igen....

Inläggav barracuber » 2012-07-11 13:16:27

nallen skrev:
barracuber skrev:[...] att restarta launchern (snacka om svengelska) [...]

Att "starta om programstartaren" eller hur man nu skulle kunna översätta det blir ju inte så mycket bättre direkt :mrgreen:


Jo det brukar återställa sånt här. Hände mig senast igår med Launcher pro.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Har gjort bort mig igen....

Inläggav barracuber » 2012-07-11 13:17:59

Miche skrev:Min läsplatta (Samsung Galaxy Tab PT-1000) har börjat strula rejält med startskärmarna, ikoner försvinner hela tiden och det blir bara värre och värre (har Android 2.2 och det går inte att uppdatera normalt). Dessutom startar den numera om när man slår på WiFi och vid massor av andra tillfällen...


Vilken launcher kör du? Ifall du använder backup/restore settings i launchern ska du alltid kunna återställa förlorade skrivbord.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Har gjort bort mig igen....

Inläggav Miche » 2012-07-11 13:31:03

barracuber skrev:Vilken launcher kör du? Ifall du använder backup/restore settings i launchern ska du alltid kunna återställa förlorade skrivbord.

Jag kan inte ens hitta info om det, jag har inte bytt launcher (vad jag vet) och hittar inga inställningar för det i Settings.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Har gjort bort mig igen....

Inläggav Flia » 2012-07-11 14:15:52

barracuber skrev:Raden längst ned lever sitt eget liv så att säga. Jag vet inte vilket program som följer med just SII men det påminner troligen om alla alternativ som finns som Go Launcher osv. Själv kör jag Launcher Pro men Flia kör ju SII standard. Det som är gemensamt för alla dessa alternativ är att de brukar ha en funktion för backup o restpre settings, för att man ska kunna spara undan kopior av sina favoritskrivbord, vilket är bra ifall man tappar bort ikoner och widgets. Så jag rekommenderar Flia och andra rent allmänt att börja använda backup/restore. Dessutom brukar finns en funktion för att restarta launchern (snacka om svengelska) och det är den du ska använda för att få tillbaka knapparna längst ned. Bara tryck på menyknappen så hittar du dessa funktioner.

Du pratar om återställning av fabriksinställningarna. Så långt hade jag tänkt själv men hoppats slippa det.
Eftersom det gick att ta bort dem borde det gå att sätta dit dem tänkte jag.
Man kanske skulle testa en annan launcher när man ändå håller på.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Har gjort bort mig igen....

Inläggav Flia » 2012-07-11 14:15:52

barracuber skrev:Raden längst ned lever sitt eget liv så att säga. Jag vet inte vilket program som följer med just SII men det påminner troligen om alla alternativ som finns som Go Launcher osv. Själv kör jag Launcher Pro men Flia kör ju SII standard. Det som är gemensamt för alla dessa alternativ är att de brukar ha en funktion för backup o restpre settings, för att man ska kunna spara undan kopior av sina favoritskrivbord, vilket är bra ifall man tappar bort ikoner och widgets. Så jag rekommenderar Flia och andra rent allmänt att börja använda backup/restore. Dessutom brukar finns en funktion för att restarta launchern (snacka om svengelska) och det är den du ska använda för att få tillbaka knapparna längst ned. Bara tryck på menyknappen så hittar du dessa funktioner.

Du pratar om återställning av fabriksinställningarna. Så långt hade jag tänkt själv men hoppats slippa det.
Eftersom det gick att ta bort dem borde det gå att sätta dit dem tänkte jag.
Man kanske skulle testa en annan launcher när man ändå håller på.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Har gjort bort mig igen....

Inläggav barracuber » 2012-07-11 15:51:03

Testa gärna andra launchers, finns många bra och gratis. (Min favvo är Go Launcher men min mobil pallar inte den så därför kör jag Launcher Pro. )

Jag pratar inte alls om fabrikåterställning eller mobilens Settings. Jag pratar pm launcherns egna inställningar som man ser när man trycker på menyknappen. Obs att det kallas ofta Preferences för att inte förväxlas med mobilens Settings.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Har gjort bort mig igen....

Inläggav Miche » 2012-07-11 15:59:26

barracuber skrev:Jag pratar pm launcherns egna inställningar som man ser när man trycker på menyknappen.

Jag har ingen sådan meny.

Nu verkar det dock som om Kies godkänner uppgradering till 2.3 men den hängde sig så jag får prova igen...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Har gjort bort mig igen....

Inläggav Flia » 2012-07-11 18:10:27

barracuber skrev:Testa gärna andra launchers, finns många bra och gratis. (Min favvo är Go Launcher men min mobil pallar inte den så därför kör jag Launcher Pro. )

Jag pratar inte alls om fabrikåterställning eller mobilens Settings. Jag pratar pm launcherns egna inställningar som man ser när man trycker på menyknappen. Obs att det kallas ofta Preferences för att inte förväxlas med mobilens Settings.


Jag har "redigera" (som bara används för att lägga till och ta bort genvägar och mappar) och "inställningar". Det närmaste jag kommer TW Launcers inställningar är under "visa" och där finns inget om ikoner.
När jag gick över till engelska hittade jag fortfarande inga preferences, utan bara edit och settings.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Har gjort bort mig igen....

Inläggav barracuber » 2012-07-11 20:06:40

Har du prövat starta om mobilen? Det brukar ofta hjälpa.

Annars googla på "SII tw launcher" och se vad som dyker upp.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Har gjort bort mig igen....

Inläggav Miche » 2012-07-11 21:51:03

Miche skrev:Nu verkar det dock som om Kies godkänner uppgradering till 2.3 men den hängde sig så jag får prova igen...

Det var nog bara en tillfällig "bugg", nu säger Kies återigen att det inte går att uppdatera... Nu har jag gjort en backup sen blir det nog installation av en inofficiell Android 4...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Sv: Re: Har gjort bort mig igen....

Inläggav Zirre » 2012-07-11 22:09:57

Flia skrev:Jag har Samsung Galaxy SII och Android 4 (orootad)

Satt och lekte med att flyttar runt saker och råkade ta bort genvägarna längst ner (phone, contacts och messaging), de som följer med alla skärmarna.

Är det nån som vet hur jag gör för att lägga tillbaka dem.

En app kan bli placerad på nederraden efter att den först placerats på hemskärm.
Hoppas det ska ordna sig för dig.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Har gjort bort mig igen....

Inläggav Flia » 2012-07-11 22:46:13

Zirre skrev:
Flia skrev:Jag har Samsung Galaxy SII och Android 4 (orootad)

Satt och lekte med att flyttar runt saker och råkade ta bort genvägarna längst ner (phone, contacts och messaging), de som följer med alla skärmarna.

Är det nån som vet hur jag gör för att lägga tillbaka dem.

En app kan bli placerad på nederraden efter att den först placerats på hemskärm.
Hoppas det ska ordna sig för dig.


Hur då?
Håller jag på en app så döljs nedersta raden och bara papperskorgen syns.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Har gjort bort mig igen....

Inläggav Flia » 2012-07-11 23:09:36

Yesssss, hittade svaret.

Man kan flytta ner ikoner när man är inne i "program", men inte när man är på hemskärmen.
Fast nu sitter de inte där som genvägar, utan programikoner. De har försvunnit ur programlistan.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Återgå till IT-forum



Logga in