Har femininformerna formellt avskaffats?

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har femininformerna formellt avskaffats?

Inläggav Bror Duktig » 2011-04-22 15:38:52

Flyttad från denna tråd: sos-ville-inte-skicka-nagon-ambulans-han-dog-t20105.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett

slackern skrev:
Bror Duktig skrev:Konstigt att kalla en manlig person för "sköterska" förresten. Men det är väl för att "skötare" är mer förknippat med djurvård eller mentalvård.

Där har du svaret på din fråga.

Först den ständiga frågan om varför manliga sjuksköterskor inte kallas sjukskötare. (Legitimerad, examinerad) sjuksköterska är i Sverige en fast yrkestitel. Att åtta procent av kåren, som från början var uteslutande kvinnlig, i dag utgörs av män har inte ändrat denna benämning. Skötare däremot är ett yrke inom mentalvården.
När män nu också söker sig till barnmorskans värv följer benämningen med. Både manliga och kvinnliga yrkesord tenderar att bli könsneutrala.

http://dnstockholm.se/blogg/spraket?kat ... spr%C3%A5k

Lite synd att det blir så där, eftersom det enligt mig utarmar språket på något sätt. Det blir mindre nyanserat.

Inom mentalvården säger man ju mentalskötare, och vanliga vården undxersköterska eller sjuksköterska, så det borde ju gå att säga "mentalsköterska", "underskötare", "sjukskötare".

Inom djur så är ju kvinnor "skötare", men borde kunna kallas "djusköterska" enligt mitt sätt att se på det.

Alltså, om alltihop: enligt mitt sätt att se på det.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Har femininformerna formellt avskaffats?

Inläggav Alien » 2011-04-22 16:30:55

Nuförtiden finns inga skådespelerskor. dansöser och sångerskor; alla är skådespelare, dansare och sångare. Iaf i Wikipedia.

Det kanske har gått ut något allmänt påbud att det är diskriminerande med särskilda femininformer av yrken? Jag tycker tvärtom det vore värdefullt att ha kvar dem. Att det fanns former som lärarinna och författarinna visar att det är yrken som kvinnor haft länge. Moderna yrken typ fondmäklare och webbdesigner har förstås bara en form.

I tyskan finns de kvinnliga formerna kvar (Arzt-Ärztin). Finns "actress" kvar i engelskan el är alla "actors" där nu.

Jag har för mig att jag skrivit om detta förut men hittar ingen tråd.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Har femininformerna formellt avskaffats?

Inläggav slackern » 2011-04-22 16:42:51

Alien skrev:Nuförtiden finns inga skådespelerskor. . Iaf i Wikipedia.


Saxat från Wikipedia. Då har du och jag tolkat vad som står där olika.

En skådespelare eller aktör (om kvinnor även skådespelerska eller aktris) är en person som gestaltar en roll i filmer, TV, teater, performance, radio, datorspel eller andra uppträdanden/föreställningar.
Se även [redigera]

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A5despelare
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Har femininformerna formellt avskaffats?

Inläggav Dagobert » 2011-04-22 16:48:13

Sjuksköterska...
Dagobert
 
Inlägg: 14144
Anslöt: 2010-11-30

Re: Har femininformerna formellt avskaffats?

Inläggav Alien » 2011-04-22 16:49:23

Men kategorin är bara skådespelare (amerikanska skådespelare etc) och det står också "skådespelare" (etc) i artiklarna, inte "skådespelerska" (etc).

Sandra Annette Bullock, född 26 juli 1964 i Arlington, Virginia, är en amerikansk-tysk skådespelare
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sandra_Bullock

Har läst det i många artiklar, så jag undrar om det är en skriven el oskriven regel.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Re: SOS ville inte skicka någon ambulans - han dog

Inläggav Alien » 2011-04-22 16:57:28

Dagobert skrev:Sjuksköterska...


Ja, fast i detta fall så används i stället den feminina formen som yrkesbeteckning för både kvinnor och män. Till en början var det ju bara kvinnor som var sjuksköterskor. Skötare är ett helt annat yrke.

Barnmorska är ett annat yrke som är lika för män och kvinnor. Också ett gammalt kvinnoyrke (jordemor hette det väl förr).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Re: SOS ville inte skicka någon ambulans - han dog

Inläggav slackern » 2011-04-22 17:01:29

Alien skrev:Men kategorin är bara skådespelare (amerikanska skådespelare etc) och det står också "skådespelare" (etc) i artiklarna, inte "skådespelerska" (etc).

Sandra Annette Bullock, född 26 juli 1964 i Arlington, Virginia, är en amerikansk-tysk skådespelare
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sandra_Bullock

Har läst det i många artiklar, så jag undrar om det är en skriven el oskriven regel.


Här har dom skrivit i DN där kallas hon skådespelerska fast det är en annan. Och på wikipedia stod samma skådespelerska under yrket skådespelerska så onekligen verkar wikipedia ha massa faktafel vilket inte är ovanligt.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/usa-sk ... ade-i-haag
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Har femininformerna formellt avskaffats?

Inläggav Alien » 2011-04-22 22:52:34

Det kan vara en trend bland många wikipedianer då. Men sånt kan sprida sig i övriga samhället.

Känns som jag raskt borde gå in på Wikipedia och ändra skådespelare till skådespelerska, sångare till sångerska etc. :wink: Allt för att bevara de feminina formerna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Har femininformerna formellt avskaffats?

Inläggav Mellanvärld » 2011-04-23 1:32:59

Det där att det finns uttryckliga femininformer men inga uttryckliga maskulinformer stör dock mitt symmetrisinne.
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Re: Har femininformerna formellt avskaffats?

Inläggav Dagobert » 2011-04-23 3:08:49

Mellanvärld skrev:Det där att det finns uttryckliga femininformer men inga uttryckliga maskulinformer stör dock mitt symmetrisinne.
Hur skulle de se ut? Kan det bli manligare än t.ex reparatör? Ombudsman?
Dagobert
 
Inlägg: 14144
Anslöt: 2010-11-30

Re: Har femininformerna formellt avskaffats?

Inläggav HGJ » 2011-04-23 7:07:18

Mellanvärld skrev:Det där att det finns uttryckliga femininformer men inga uttryckliga maskulinformer stör dock mitt symmetrisinne.

Formerna på -are och -ör är ju – åtminstone historiskt sett – onekligen maskulina. Detsamma gäller de flesta andra beteckningar för människor. "Det är ej blott i livet, det är också i grammatiken som maskulinum är 'det starkare könet' och tager sig rätt att tala å båda könens vägnar", skrev Esaias Tegnér den yngre.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5319
Anslöt: 2007-06-02

Re: Har femininformerna formellt avskaffats?

Inläggav segdeg » 2011-04-23 9:13:32

Ologiskt, men kul med språkbetydelser som avspeglar dem tider ... som människoskapet tillblir.

Doktorinnan , Lärarinnan , Läkarinnan. Doktorinnor, Lärarinnor, Läkarinnor, våra väninnor bland Doktorskor, Lärarskor , Läkarskor, och Finnskor som inte är några Danskor men kan vara Sköterskor och Skökor . Dessförinnan ville Majorskan hellre vara Överstinna än Överska .

Ingen ordning på mitt svammel, men så är jag en kättare som idisslar sånt som Professorskans Professor har Professinnan till, Kittelflicka verkar roligare än att kopparflicka.

Mvh segdeg
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Har femininformerna formellt avskaffats?

Inläggav Miche » 2011-04-23 11:39:21

Dagobert skrev:Hur skulle de se ut? Kan det bli manligare än t.ex reparatör? Ombudsman?

Jag har sett kvinnlig reparatör men tycker att reparatris vore klart mer innovativt.

Ombudskvinna är bara otympligt...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Har femininformerna formellt avskaffats?

Inläggav Kahlokatt » 2011-04-23 22:11:37

Min pappa är sjuksköterska...och min mamma är skötare! :wink:

Jag blev ombedd att inte använda formen "konstnärinna" när jag skrev uppsats i museologi (om genusperspektiv på konstmuseer), därför använde jag uteslutande formen "konstnär", utom när jag måste precisera, då skrev jag "kvinnlig konstnär".
Min lärare i museologi var otroligt noga med att vi skulle vara könsneutrala. "Museipersoner" skulle vi kalla oss, inte "museimän".
"Bushmankvinna" är nog bland det värsta jag sett i sammanhanget. Säg bushkvinna eller San-kvinna! "Kvinnlig brandman" låter också skitlarvigt.
Och vad skulle "barnmorska" heta i maskulinum? "Morska" har väl inget med "mor" att göra? Barnmorsk? Barnmorskare?

Jag kallar mig gärna "poetissa" helt enkelt för att det låter så vackert (Den blinda poetissan är en figur i Aniara). Fast jag skulle aldrig kalla en kvinnlig poet för det i en vetenskaplig text.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Har femininformerna formellt avskaffats?

Inläggav Bror Duktig » 2011-04-23 22:48:12

Kahlokatt skrev:Och vad skulle "barnmorska" heta i maskulinum? "Morska" har väl inget med "mor" att göra? Barnmorsk? Barnmorskare?

Det får bli barnfarska ändå :)
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Har femininformerna formellt avskaffats?

Inläggav mnordgren » 2011-04-23 23:37:18

Kahlokatt skrev:Min lärare i museologi var otroligt noga med att vi skulle vara könsneutrala. "Museipersoner" skulle vi kalla oss, inte "museimän".


Jag är inte helt förtjust i det där. "Person" är ett tråkigt ord.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Re: Har femininformerna formellt avskaffats?

Inläggav HGJ » 2011-04-23 23:59:12

mnordgren skrev:
Kahlokatt skrev:Min lärare i museologi var otroligt noga med att vi skulle vara könsneutrala. "Museipersoner" skulle vi kalla oss, inte "museimän".


Jag är inte helt förtjust i det där. "Person" är ett tråkigt ord.

Dessutom är det faktiskt feminint.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5319
Anslöt: 2007-06-02

Re: Har femininformerna formellt avskaffats?

Inläggav Zombie » 2011-04-24 0:01:16

mnordgren skrev:
Kahlokatt skrev:Min lärare i museologi var otroligt noga med att vi skulle vara könsneutrala. "Museipersoner" skulle vi kalla oss, inte "museimän".


Jag är inte helt förtjust i det där. "Person" är ett tråkigt ord.

Instämmer, för sådant här bruk. Men folk törs ju inte vara kreativa, varken genom att använda våra ordbildningsmöjligheter (som därför förtvinar) eller med sådant de upplever som föråldrat (ofta i ren okunnighet, men genom att inte bruka orden bidrar de ju till att de blir föråldrade). Annars kunde man tänka sig både museister och museifolk, till exempel.

HGJ skrev:Dessutom är det faktiskt feminint.

Dock, ja. För omväxlings skull. Grammatiskt sett, men väl aldrig i syftningen.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Har femininformerna formellt avskaffats?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-04-24 0:12:00

segdeg skrev:Doktorinnan , Lärarinnan , Läkarinnan. Doktorinnor, Lärarinnor, Läkarinnor, våra väninnor bland Doktorskor, Lärarskor , Läkarskor, och Finnskor som inte är några Danskor men kan vara Sköterskor och Skökor . Dessförinnan ville Majorskan hellre vara Överstinna än Överska .


En doktorinna är traditionellt en kvinna som är gift med en (manlig) doktor. Vad en man som är gift med en (kvinnlig eller manlig) doktor kallas, förtäljer dock inte historien. Förslag, anyone?
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Har femininformerna formellt avskaffats?

Inläggav Zombie » 2011-04-24 0:22:27

Jo, det slår tillbaka att vara så maktägande att man blir osynlig i termvirket. Doktorsmake blir ju något klumpigt, men när man behöver en könsneutral term tycker jag gott man kan använda det utrotningshotade ordet gemål (doktorsgemål), för att inte tala om istället för det otympliga maka/make.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Har femininformerna formellt avskaffats?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-04-24 0:25:50

Bra idé! Skall försöka saluföra det nästa gång det kommer på tal på jobbet, om det gör det.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Har femininformerna formellt avskaffats?

Inläggav segdeg » 2011-04-24 1:19:17

Un'rar om inte Morska har med Maka att göra, Barnmorska-Barnmakerska?

Då får det bli Barnfarska-och Make istället för Maka. eller tvärtom,
Bror Duktig skrev:
Kahlokatt skrev:Och vad skulle "barnmorska" heta i maskulinum? "Morska" har väl inget med "mor" att göra? Barnmorsk? Barnmorskare?

Det får bli barnfarska ändå :)
svårt med genuset :?

Mvh segdeg
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Har femininformerna formellt avskaffats?

Inläggav segdeg » 2011-04-24 1:22:44

Rörmokare-Rörmorska-Rörmorskare?

Mvh surdeg
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: Har femininformerna formellt avskaffats?

Inläggav Zombie » 2011-04-24 1:34:29

Barnmorska har jag för mig lär återgå på barnamoderska, som återgår på barnamoder plus en lågtysk avledningsändelse. Så barnamodrare eller barnafadrare borde väl bli den logiska maskulinen, beroende på vem man anser är den "moder" termen avser. (Verkar faktiskt ursprungligen ha varit morskan.)

Annars har vi ju våra egna gamla ord jordegumma och jordemo(de)r, som kan kompletteras med jordefa(de)r utan vidare och med jordegubbe om folk kan komma ihåg binde-e:et.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Språket



Logga in