Har du svårt att välja när saker krockar?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har du svårt att välja när saker krockar?

Jag väljer det som är roligast, tänker sen inte mer på det
3
19%
Jag väljer det som är roligast, men går och funderar på hur beslutet påverkar andra
3
19%
Jag velar länge, frågar andra och bestämmer mig till slut för vad jag helst vill göra
6
38%
Jag funderar ett tag och väljer sen det som andra tycker jag inte kan avboka
2
13%
Jag kan inte välja, struntar i allt
2
13%
 
Antal röster : 16

Har du svårt att välja när saker krockar?

Inläggav Lilla Gumman » 2010-06-05 15:30:09

Hej!

Hur svårt har du att välja när flera saker händer samtidigt?

Den 19 juni ska vi spela fotboll, vi är med i en serie och det är sammandrag. Förra gången det var sammandrag kunde vi inte åka, det var flera personer som inte kunde skjutsa. Så det blir kul. Vi är så få personer i laget, att alla behövs.

Den 19 juni är det nåt möte i OA. Som jag inte kan åka på, på grund av detta.

Så ringer en person och frågar om jag kan spela boccia den 19 juni. Det är omgång 2 av 3. I första omgången vann de 5 matcher av 6. Nu kan inte person A, inte heller person B, inte person C och inte person D. Kan jag möjligen vara den tredje personen i laget? Tyvärr är det fotboll då.

Jag bestämmer mig, men inte utan viss vånda.

Hur fungerar det för er att besluta er? Blir det värre på grund av AS? Hur tänker ni kring detta?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav MsTibbs » 2010-06-05 18:12:34

Jag väljer det som är roligast, tänker sen inte mer på det

Men detta under förutsättning att det finns en hyfsad rimlig valmöjlighet. Jag avbokar inte tex läkarbesök, bara för jag känner för att fiska i stället.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Lilla Gumman » 2010-06-05 21:22:57

Hej!

Nej, jag menade inte att man ska avboka läkarbesök och gå och fiska. Jag tänkte mera på att om man är bjuden på lunch hos en väninna klockan 12.00, det är avslutning på ABF-cirkeln klockan 13.00 och man har vunnit en SPA-helg. Då tackar man nej till lunchen, väljer att inte vara med på avslutningen på ABF och så åker man på SPA-helg i stället. Det kanske var ett dumt exempel, men jag kom inte på något bättre.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Parvlon » 2010-06-05 21:45:53

Väljer gratisgrejjer framför sånt som kostar. Har hänt flera ggr att jag avbokat något dyrt bara för att jag kommit på något annat att prioritera den tiden, t.ex utlandsresor har jag avbokat ett par stycken. Första för att ta körkort, visserligen var inte kortet billigare men det hade jag tagit ändå.

Brukar vela ett tag. Vad folk tycker är inte så relevant för mina beslut så jag frågar oftast inte.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Oskar » 2010-06-05 22:05:03

Absolut, jag har extremt svårt att välja och bestämma mig så fort någonting krockar. På grund av detta har jag numera börjat anteckna all mina planerade aktiviteter på familjens kalender för att försöka undvika detta.
Oskar
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2009-10-28
Ort: Västra Götaland

Inläggav Ayhanza » 2010-06-07 13:14:41

HAhaha.. jag valde inget av alternativen.. ja fick svårt att välja ;)

Nej men jag väljer ofta bort möten eller sådant.. när det gäller mig själv om det blir för mycket så väljer jag att gå på de mötena som gäller barnen i första hand..

om jag tvingas välja något för egen del då utan att blanda in ungarna så väljer jag oftast det viktigaste först.

gäller det mer.. "fritidsintressen" eller liknande väljer jag det roligaste.. gäller det 2 vänner som vill umgås väljer jag denjag bestämt med först, om det inte är något speciellt tex ett födelsedagskalas.. eller något liknande

Jag lider av konstant beslutsångest Ge mig inte alternativ liksom :)
Ayhanza
f.d Lilith
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2007-08-30
Ort: En stad i Småland

Inläggav imperativ » 2010-06-07 18:18:33

"Jag väljer det som är roligast, tänker sen inte mer på det"

Jag har aldrig haft problemet med att saker krockar.
Prioritering framför allt, toppat med planering gör att jag aldrig kommer försöka vara på flera platser samtidigt.
Beslutsångest är ett begrepp som är okänt för mig.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in