Har du blivit mobbad? (Omröstning)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har du blivit mobbad, trakasserad, utfrusen?

1. Ja. Grovt och mycket
82
28%
2. Ja. Medelgrovt/medelmycket/medellänge
110
37%
3. Ja. Lindrigt eller kortare period
65
22%
4. Nej
39
13%
 
Antal röster : 296

Har du blivit mobbad? (Omröstning)

Inläggav atoms » 2013-08-30 18:23:33

Tråden låst för moderering - öppnas snart.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Har du blivit mobbad? (Omröstning)

Inläggav atoms » 2013-08-30 20:15:58

Diskussionen om att förlåta dem som man har blivit mobbad av har flyttats till den här tråden - kan-man-forlata-allt-t15355.html

Tråden är öppen.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18070
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Har du blivit mobbad? (Omröstning)

Inläggav Angelic Fruitcake » 2013-08-30 20:28:56

Värt att veta är väl kanske att de flesta mobbare själva började som mobboffer. Så frågan är långt ifrån enkel och katergorierna överlappar.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Har du blivit mobbad? (Omröstning)

Inläggav kapuni » 2013-08-30 22:52:06

Angelic Fruitcake skrev:Värt att veta är väl kanske att de flesta mobbare själva började som mobboffer. Så frågan är långt ifrån enkel och katergorierna överlappar.
Det tror jag inte på. Mina mobbare var då inte några tidigare mobboffer.

Vissa är säkert före detta mobboffer men jag tror inte alls att de flesta var det innan de började mobba.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Har du blivit mobbad? (Omröstning)

Inläggav Miche » 2013-08-31 0:18:21

Jag tror att många som mobbar inte har det allt för lätt hemma, bemöts man inte av respekt när man växer upp så får man inte heller förmågan att bemöta andra med respekt, så på sätt och vis har de blivit mobbade redan från start.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Har du blivit mobbad? (Omröstning)

Inläggav kapuni » 2013-08-31 1:30:36

Miche skrev:Jag tror att många som mobbar inte har det allt för lätt hemma, bemöts man inte av respekt när man växer upp så får man inte heller förmågan att bemöta andra med respekt, så på sätt och vis har de blivit mobbade redan från start.

Att inte mötas med respekt är inte samma sak som mobbing. Det vore dumt att jämföra det så.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Har du blivit mobbad? (Omröstning)

Inläggav Miche » 2013-08-31 1:50:26

Om man inte möts med respekt så är det givetvis inte mobbing men det kan vara nog så traumatiserande ändå (jag skrev inte heller att är samma sak som mobbing, det var en liknelse).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Har du blivit mobbad? (Omröstning)

Inläggav kapuni » 2013-08-31 2:01:44

Miche skrev:Om man inte möts med respekt så är det givetvis inte mobbing men det kan vara nog så traumatiserande ändå (jag skrev inte heller att är samma sak som mobbing, det var en liknelse).
Du skrev
Miche skrev:så på sätt och vis har de blivit mobbade redan från start.
Det lät som mer än bara en liknelse.


Men bara för att man är traumatiserad betyder inte heller att man skulle vara mobbad automatiskt.

Och att ha anhöriga som inte fostrar en ska inte vara en ursäkt för man ska mobba.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Har du blivit mobbad? (Omröstning)

Inläggav tahlia » 2013-08-31 11:39:24

kapuni skrev:Och att ha anhöriga som inte fostrar en ska inte vara en ursäkt för man ska mobba.


Och att ha blivit mobbad är ingen ursäkt för att stoppa huvudet i sanden och vägra förstå den andra sidan.
Jag har svårt att greppa varför man inte är mer intresserad av vad som egentligen ligger bakom när man själv varit utsatt. Risken finns ju att man någonstans där inne håller fast vid att man är/var fel, konstig, ful, äcklig eller vad man nu blev utsatt för i form av verbala attacker - det torde vara lättare att läka och att släppa sådant om man får en mer övergirpande bild, eller?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Har du blivit mobbad? (Omröstning)

Inläggav Kadaverin » 2013-08-31 15:55:49

Återigen om någon läste mitt inlägg så hade jag i 17 år en sängliggande,fysiskt döende pappa med organsvikt,diabetes,övervikt,schizofreni och alkoholism. Jag mobbades i skolan dagligen av elever och utav lärare. Även blivit knivskuren.

Jag har för den delen inte mobbat någon annan så därför tycker jag det är okej för mig att säga att jag inte har någon som helst sympati för att ett dåligt liv hemma = pissa på andra människor. Tvärtom, det enda jag lärt mig är att behandla bra människor extra bra för att man vet inte vad de bär på men uppenbarligen så tar de inte ut det på sin omgivning..
Kadaverin
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2010-09-16
Ort: Stockholm

Har du blivit mobbad? (Omröstning)

Inläggav kapuni » 2013-08-31 16:21:05

tahlia skrev:
kapuni skrev:Och att ha anhöriga som inte fostrar en ska inte vara en ursäkt för man ska mobba.


Och att ha blivit mobbad är ingen ursäkt för att stoppa huvudet i sanden och vägra förstå den andra sidan.
Jag har svårt att greppa varför man inte är mer intresserad av vad som egentligen ligger bakom när man själv varit utsatt. Risken finns ju att man någonstans där inne håller fast vid att man är/var fel, konstig, ful, äcklig eller vad man nu blev utsatt för i form av verbala attacker - det torde vara lättare att läka och att släppa sådant om man får en mer övergirpande bild, eller?
Och vissa människor är onda av naturen, sådana är svåra att förstå sig på, ingen idé att ödsla energi till att försöka förstå allt.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Har du blivit mobbad? (Omröstning)

Inläggav Moggy » 2013-08-31 16:29:33

kapuni skrev:Och vissa människor är onda av naturen, sådana är svåra att förstå sig på, ingen idé att ödsla energi till att försöka förstå allt.


Medhåll. Så tror jag med att det är. En del är getomruttna från födseln, det fanns aldrig nåt där som hade kunnat fördärvats av dålig uppfostran, otur, taskig barndom etc. Dom är elaka från det att dom är nåt alls.

Jag tror de flesta har erfarenhet av såna ungar. Genomelaka utan nån som hrlst vilja till nåt annat. Det är svårt att förneka att det finns sådana.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Har du blivit mobbad? (Omröstning)

Inläggav tahlia » 2013-08-31 17:23:27

kapuni skrev:Och vissa människor är onda av naturen, sådana är svåra att förstå sig på, ingen idé att ödsla energi till att försöka förstå allt.


Ondska existerar inte - det är ett mänskligt påhitt för att slippa förstå och förklara sådant vi inte gärna vill befatta oss med.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Har du blivit mobbad? (Omröstning)

Inläggav tahlia » 2013-08-31 17:24:58

Moggy skrev:Jag tror de flesta har erfarenhet av såna ungar. Genomelaka utan nån som hrlst vilja till nåt annat. Det är svårt att förneka att det finns sådana.


Tja.. vissa aspergerungar uppfattas på det viset eftersom de inte visar någon hänsyn, är omåttligt självcentrerade och verbalt kör på som ett ånglok.
Att de sedan gör allt ovanstående till följd av att deras handikapp inte låtit dem lära sig sådant per automatik (som "normala" människor gör) syns ju inte på dem.

Om det dessutom inte plockas upp i tid så har de inte en chans att komma tillrätta med det förrän långt in i vuxen ålder, om ens då - det förutsätter ju att de inser att de har ett problem öht.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Har du blivit mobbad? (Omröstning)

Inläggav Moggy » 2013-08-31 18:14:07

tahlia skrev:
kapuni skrev:Och vissa människor är onda av naturen, sådana är svåra att förstå sig på, ingen idé att ödsla energi till att försöka förstå allt.


Ondska existerar inte - det är ett mänskligt påhitt för att slippa förstå och förklara sådant vi inte gärna vill befatta oss med.


Större delen av mänskligheten skulle nog tycka att du har fel där.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Har du blivit mobbad? (Omröstning)

Inläggav Mortalis » 2013-08-31 18:17:28

Det är väl alltid andra som är onda?
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Har du blivit mobbad? (Omröstning)

Inläggav Kadaverin » 2013-08-31 18:41:35



Varsågod och säg hur svag hon är som inte förlåter,Tahlia.
Kadaverin
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2010-09-16
Ort: Stockholm

Har du blivit mobbad? (Omröstning)

Inläggav sugrövmanövern » 2013-08-31 18:56:22

Moggy skrev:En del är getomruttna från födseln, det fanns aldrig nåt där som hade kunnat fördärvats av dålig uppfostran, otur, taskig barndom etc. Dom är elaka från det att dom är nåt alls.


Ja, jag var kompis med en sådan person i mellanstadiet. Mest för jag behövde en ledsagare vid friluftsdagar o för att hitta rätt i skolkorridorerna.

Hon var elak mot mig, men som sagt, jag behövde ledsagning och tog vad jag kunde få. Hon utnyttjade det där en del, lämnade mig på ställen å sådär för hon visste att sådant skrämde skiten ur mig.

Jag träffade på henne när vi var 20. Arbetsmarknadspolitisk åtgärd, vi var i samma grupp. Hon hade inte förbättrats ett dugg, var fortfarande en ond människa som mobbade en utvald tjej i vår grupp.

Men hon var halvreko mot mig, hon såg att jag blivit starkare som person, och därmed inte lämplig som mobboffer. Jag fick tom stå med hennes grupp med lättledda bimbos och röka :-)005 .

I skolan hade hon aldrig någon grupp, alla insåg att hon var ond.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Har du blivit mobbad? (Omröstning)

Inläggav Pikachu » 2013-08-31 21:31:02

Blev mobbad av en kille i 8;an. Han hade varit hos en psykolog och fått en IK på 80 bekräftat(tror nog han inte visste vad det betydde.). Undrade ofta varför han var på mig och försökte vara objektiv och kom fram till slutsatsen att han var arg på mig eftersom jag ansågs duktig i skolan(Han sa till mig att jag hade "läshuvud"). Det tråkiga var att han var så stor och stark och jag var mindre stor och mindre stark och kontentan blev inte så jätterolig. Vill inte ha medlidande, en ganska kul sak var att jag träffade honom på en klassträff där han verkade bytt spår totalt. Han verkade vara en schysst snubbe och mitt förlåtande av honom blev än mer befäst.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Har du blivit mobbad? (Omröstning)

Inläggav tahlia » 2013-08-31 21:36:33

Moggy skrev:
tahlia skrev:
Ondska existerar inte - det är ett mänskligt påhitt för att slippa förstå och förklara sådant vi inte gärna vill befatta oss med.


Större delen av mänskligheten skulle nog tycka att du har fel där.


Större delen av mänskligheten har bevisligen varken kunskapen eller kapaciteten att förstå bättre än så.

Låter fasligt uppblåst men det gör det, tyvärr, inte mindre sanningsenligt.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Har du blivit mobbad? (Omröstning)

Inläggav elle » 2013-08-31 21:41:34

tahlia skrev:Ondska existerar inte - det är ett mänskligt påhitt för att slippa förstå och förklara sådant vi inte gärna vill befatta oss med.

nej, ondskan existerar inte och inte mobbing heller. det finns inga förövare och inga offer . allt är ett mänskligt " påhitt ", det är synd om mobbare för de mår dåligt :-)040

läs böcker typ " Är detta en människa ? " om människor som har upplevt ondskan.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Har du blivit mobbad? (Omröstning)

Inläggav tahlia » 2013-08-31 21:46:06

elle skrev:läs böcker typ " Är detta en människa ? " om människor som har upplevt ondskan.


Och.. vad? De människor som begår vedervärdiga gärningar är besatta av något övernaturligt fjask som orsakar deras beteende? Snälla vännen.. Ja detta är en människa.. de är människor allihop. Och det är just den insikten vi inte vill ha därför kallar vi det ondska istället. Vi vill skapa avstånd - distansera oss.
Att vi på det viset samtidigt heller aldrig kommer att kunna lösa gåtan eller komma tillrätta med hur vi hjälper eller stoppar dessa människor skiter vi bevisligen högaktningsfullt i. Det viktigaste är att vi springer runt och tror vi är så mycket bättre och mer perfekta än vi är.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Har du blivit mobbad? (Omröstning)

Inläggav elle » 2013-08-31 22:28:49

tahlia skrev:Och.. vad? De människor som begår vedervärdiga gärningar är besatta av något övernaturligt fjask som orsakar deras beteende? Snälla vännen.. Ja detta är en människa.. de är människor allihop. Och det är just den insikten vi inte vill ha därför kallar vi det ondska istället. Vi vill skapa avstånd - distansera oss.
Att vi på det viset samtidigt heller aldrig kommer att kunna lösa gåtan eller komma tillrätta med hur vi hjälper eller stoppar dessa människor skiter vi bevisligen högaktningsfullt i. Det viktigaste är att vi springer runt och tror vi är så mycket bättre och mer perfekta än vi är.

när man förnekar ondskan lever man i en falsk värd där rättvisan och medkänslan inte existerar. det handlar om att göra en markering. vad som är rätt och fel. inte om att man tror att man är bättre. det är en fin tanke som ligger bakom men tyvärr naiv.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Har du blivit mobbad? (Omröstning)

Inläggav tahlia » 2013-08-31 23:11:02

elle skrev:när man förnekar ondskan lever man i en falsk värd där rättvisan och medkänslan inte existerar. det handlar om att göra en markering. vad som är rätt och fel. inte om att man tror att man är bättre. det är en fin tanke som ligger bakom men tyvärr naiv.


Det finns ingen ondska, det finns bara människor och deras beteenden, personligheter, styrkor, svagheter, sjukdomar, lidanden, erfarenheter och ageranden. Att tro något annat är naivt.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in