Har alla framstående filmregissörer Asperger?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har alla framstående filmregissörer Asperger?

Inläggav GHIJohansson » 2011-06-03 19:47:49

När jag började filma så insåg jag att vi som har Asperger är överrepresenterade bland filmare. Och nyligen har jag läst om ett tiotal framstående filmskapare. Det fick mig att börja undra om alla framstående filmskapare har syndromet.

Redan innan jag började filma så hade jag insett att vi som har syndromet är överrepresenterade i den akademiska forskarvärlden, så jag förmodar det finns ett flertal yrken där vi är överrepresenterade. Någon som har ytterligare upplysningar angående inom vilka yrken vi är överrepresenterade?
GHIJohansson
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2011-04-24

Re: Har alla framstående filmregissörer Asperger?

Inläggav ca » 2011-06-03 20:33:10

Lokförare och andra intimt tågrelaterade yrken?
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Har alla framstående filmregissörer Asperger?

Inläggav Flinta » 2011-06-03 22:43:55

Inte överrepresenterade kanske, men mina erfarenheter säger mig att en hel del AS-folk återfinns bland t ex bibliotekarier, museologer, städare, diskare, läkare, forskare, programmerare, korrekturläsare, översättare.. Många har även sin arbetsplats på kommunens Dagliga Verksamhet. Inte alltför sällan med högskoleexamen i bagaget.
Senast redigerad av Flinta 2011-06-03 22:55:38, redigerad totalt 2 gånger.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Re: Har alla framstående filmregissörer Asperger?

Inläggav biologic » 2011-06-03 22:51:09

GHIJohansson skrev:Redan innan jag började filma så hade jag insett att vi som har syndromet är överrepresenterade i den akademiska forskarvärlden...


Ptja, enligt en psykiatriker jag har kontakt med så kan man inte ha AS om man kan studera och/eller förvärvsarbeta. :-)007

Åter till grundfrågeställningen; konstnärer? Det spekuleras ju i om t.ex. Vincent van Gogh hade AS (han hade säkert någonting annat också). Konstnärer brukar ju annars vara förknippade med diverse psykiska åkommor/vara lite udda.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Har alla framstående filmregissörer Asperger?

Inläggav Laika » 2011-06-03 23:03:53

Filmregissör är ett typiskt sådant yrke som kräver ett enormt intresse, kanske till och med renodlad nördighet. Jag tror att aspergare återfinns inom många sådana yrken: forskare, programmerare, konstnärer och så vidare.

Samtidigt tror jag att många städare har aspergers. Enligt min erfarenhet bryr sig aspergare sällan om karriär och status, och städning är ett väldigt strukturerat och självständigt arbete som bör tilltala människor som gillar rutiner.
Laika
 
Inlägg: 649
Anslöt: 2010-05-23
Ort: Helsingborg

Re: Har alla framstående filmregissörer Asperger?

Inläggav Flinta » 2011-06-03 23:14:00

Laika skrev: Enligt min erfarenhet bryr sig aspergare sällan om karriär och status, och städning är ett väldigt strukturerat och självständigt arbete som bör tilltala människor som gillar rutiner.


+1
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Re: Har alla framstående filmregissörer Asperger?

Inläggav totizedger » 2011-06-04 16:55:31

Jag vill bli en som hjälper andra som har asperger att få det bättre i livet. Det finns en del jobbiga saker jag upplever tex Tvångstankar, tvångshandlingar. Att vissa saker måste ligga på ett visst sätt som kniven ska ligga rakt när jag ska äta.
totizedger
 
Inlägg: 116
Anslöt: 2011-05-22

Re: Har alla framstående filmregissörer Asperger?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-06-04 18:49:15

biologic skrev:Ptja, enligt en psykiatriker jag har kontakt med så kan man inte ha AS om man kan studera och/eller förvärvsarbeta. :-)007

Tipsa geniet om Lotta Abrahamsson och Torbjörn Andersson nästa gång du träffar henne.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Har alla framstående filmregissörer Asperger?

Inläggav Zombie » 2011-06-04 18:52:15

biologic skrev:
GHIJohansson skrev:Redan innan jag började filma så hade jag insett att vi som har syndromet är överrepresenterade i den akademiska forskarvärlden...


Ptja, enligt en psykiatriker jag har kontakt med så kan man inte ha AS om man kan studera och/eller förvärvsarbeta. :-)007

Ännu en okunnig som folk borde varnas för alltså.

************
För mig vore påtvingade upprepningsjobb som städning eller pappersplock döden. (Säkert ännu ett tecken på att inte jag har asperger...)

Vad kreativa yrken beträffar (konstnärliga eller vetenskapliga) tycker jag mig ha sett rätt mycket NPF-drag inom alla möjliga. Innan en del av oss tycker det blir självsmicker och startar nästa tråd om vilka som verkligen har asperger kan jag väl säga att det kanske också kan bero på att normala människor mer sällan är så knäppa att de låser sig för sysslor det är så besvärligt att försörja sig på.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Har alla framstående filmregissörer Asperger?

Inläggav Miche » 2011-06-04 19:15:58

KrigarSjäl skrev:
biologic skrev:Ptja, enligt en psykiatriker jag har kontakt med så kan man inte ha AS om man kan studera och/eller förvärvsarbeta. :-)007

Tipsa geniet om Lotta Abrahamsson och Torbjörn Andersson nästa gång du träffar henne.

Instämmer, den idioten (= psykiatrikern) borde antingen bli avskedad direkt eller tvingas gå kurser om vad Asperger faktiskt är för en diagnos.

Zombie skrev:För mig vore påtvingade upprepningsjobb som städning eller pappersplock döden. (Säkert ännu ett tecken på att inte jag har asperger...)

Samma här, repetitiva arbeten är inget vidare, men nog känner jag igen en massa andra delar av Aspergerdiagnosen (som jag har papper på) hos mig själv!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Har alla framstående filmregissörer Asperger?

Inläggav Tintomara Ariadne » 2011-06-04 20:24:32

Miche skrev:
KrigarSjäl skrev:
biologic skrev:Ptja, enligt en psykiatriker jag har kontakt med så kan man inte ha AS om man kan studera och/eller förvärvsarbeta. :-)007

Tipsa geniet om Lotta Abrahamsson och Torbjörn Andersson nästa gång du träffar henne.

Instämmer, den idioten (= psykiatrikern) borde antingen bli avskedad direkt eller tvingas gå kurser om vad Asperger faktiskt är för en diagnos.

Zombie skrev:För mig vore påtvingade upprepningsjobb som städning eller pappersplock döden. (Säkert ännu ett tecken på att inte jag har asperger...)

Samma här, repetitiva arbeten är inget vidare, men nog känner jag igen en massa andra delar av Aspergerdiagnosen (som jag har papper på) hos mig själv!


+1 på rubbet!

Lägg bland namnen på folk att tipsa om till Gunilla Gerland! Och mig...
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in