Handikappersättning/Regeringen

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Handikappersättning/Regeringen

Inläggav ullis68 » 2009-01-18 15:29:46

Hej!

Jag har en son med diagnosen aspergers syndrom. Han har nu fyllt 20 år och flyttat till egen lägenhet. Ni ska veta att jag känner igen alla problem ni skriver om bl a med skolan. Fortfarande känns det som om jag, trots hans ålder skulle behöva vara med honom varje dag! Det är förtfarande ett kämpande som förälder och har varit under alla år.

Tills min son fyllde 19 år hade jag vårdbidrag för honom. När det sedan blev aktuellt att söka handikappersättning, trodde jag att detta är väl en självklarhet att få igenom.. men nej... det är det inte.

Jag har därför hört av mig till regeringskansliet nov. 08, angående att det skulle vara en självklarhet att en person med aspergers syndrom skulle utan att behöva ansöka, vara berättigad till iallafall 36 % handikappersättning.
Fick till svar att det föreslås en utredning om en översyn(dec), men att det är inte bråskande.

Snälla Ni! Tacksam om Ni också vill skriva dit :D så vi visar att vi är flera som bryr oss! Adress: Regeringskansliet, 103 33 Stockholm

Ulrika
Senast redigerad av ullis68 2011-05-04 17:41:00, redigerad totalt 1 gång.
ullis68
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2009-01-15
Ort: Blekinge

Inläggav tahlia » 2009-01-18 15:43:05

Du får gärna förklara närmare för mig. Jag har hört talas om detta med handikappsersättning, men jag ser inte hur man skulle kunna få det som en högfungerade autist.

För att få handikappsersättning måste man ju ha t.ex utgifter relaterade till funktionshindret som överstiger en viss summa. Eller så måste man vara så illa däran att man måste ha en personlig assistent eller tas hand om av vän/släkting så man kan få handikappsersättning till att betala dem.

Så, återigen, undrar jag just vad det är för handikappsersättning du (och andra som poppat upp till och från) pratar om?
Jag har ju sjukersättning, menar du att man ska få en handikappsersättning bara för att man har en diagnos, även om man inte har några speciella utgifter i anslutning till det?

Jag har aldrig fått ett vettigt svar på den här frågan, så kanske du kan hjälpa mig.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 17:41:00, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Handikappersättning

Inläggav ullis68 » 2009-01-18 17:42:48

För att få handikappersättning ska du ha merkostnader eller ett hjälpbehov. Hjälpbehovet ska vara på minst 2 timmar per dag. Min son tex behöver hjälp av annan person med tex sysslor i hemmet som han har svårt med och behöver stöttning i + andra saker i sitt vardagliga liv för att det ska fungera. Dessutom har han hjälp av elevassistent i skolan pga sitt funktionshinder. Han behöver hjälp med strukturliv inte bara i skolan.

Hälsningar Ulrika
Senast redigerad av ullis68 2011-05-04 17:41:00, redigerad totalt 1 gång.
ullis68
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2009-01-15
Ort: Blekinge

Inläggav rdos » 2009-01-18 18:44:05

Håller med Tahlia. Varför skulle en person med AS automatiskt bli berättigad till handikappersättning? Det låter väldigt kontraproduktivt, speciellt för de människor som hellre vill få ut aspergare i arbetslivet än att de ska bli förtidspensionerade och placerade på gruppboenden.

Stödjer alltså inte detta förslag.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 17:41:01, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav DC » 2009-01-18 20:05:51

Är man synskadad/blind man automatiskt rätt till handikappersättning. Varför ska då inte vi med AS ha den rätten?
Senast redigerad av DC 2011-05-04 17:41:01, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav tahlia » 2009-01-18 20:08:01

DC skrev:Är man synskadad/blind man automatiskt rätt till handikappersättning. Varför ska då inte vi med AS ha den rätten?


För att en hel drös av oss är arbetsföra och faktiskt HAR jobb? För att många av oss inte har några som helst extra utgifter i form av mediciner eller personliga assistenter eller städhjälp?
Varför ska personer (som jag t.ex) få dra nytta av att några av oss har ett större behov av hjälp?
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 17:41:01, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav DC » 2009-01-18 20:14:51

Är man inte arbetsför om man är blind?

Jag har väldigt många extra omkostnader pga AS. Jag kan få hjälp två timmar per dag men jag orkar inte ha någon här hemma så mycket. Inte så ovanligt för oss med AS, att inte orka med folk omkring sig hur mycket som helst. Därmed försvinner min möjlighet till handikappersättning.

Jag är klumpig och har sönder saker, jag skulle behöva en diskmaskin, jag skulle behöva en städerska eftersom städningen kräver massor med energi. Bara att avsluta städningen är hur krävande som helst. Periodvis har jag städat flera timmar per dag eftersom jag inte riktigt kunde se vad som var lagom. Mitt hem var kliniskt och jag fick ångest för minsta fläck eller smula på golven.

Jag har färdtjänst - jättedyrt.

Jag behöver använda elektrisk tandborste - dyra borstar och kostar i inköp plus att den drar el när den laddas.

Listan kan bli lång men nu hinner jag inte skriva mer.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 17:41:01, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav Pemer » 2009-01-18 20:16:14

Ja, vi har ju faktiskt rättigheterna enligt LSS i stället. De täcker upp rätt till alla tänkbara stödinsatser som kan behövas.

http://www.notisum.se/rnp/sls/LAG/19930387.htm

Däremot har det föreslagits att Asperger-diagnos i sig skulle berättiga till en viss del handikappersättning, så det är mycket möjligt att det skulle kunna komma ändå. Majoriteten med diagnos har nog ändå trots allt så att de kanske 1500-2000 extra per månad kunde göra en rejäl skillnad till det bättre.

De flesta (?) med AS-drag som trots allt har jobb och tjänar riktigt, riktigt bra ändå är ju som regel odiagnosticerade och skulle inte omfattas av sådana rättigheter.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 17:41:01, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Alien » 2009-01-18 20:41:03

Ullis68, din son behöver väl hjälp här och nu. En lagändring tar lång tid. Har ni ansökt hos FK och bifogat läkarintyg?

Välkommen hit, förresten!
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 17:41:01, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav rdos » 2009-01-18 20:43:29

DC skrev:Är man synskadad/blind man automatiskt rätt till handikappersättning. Varför ska då inte vi med AS ha den rätten?


Kanske för att AS inte per automatik gör en handikappad? :roll:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 17:41:01, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav pH » 2009-01-18 21:34:25

rdos skrev:Håller med Tahlia. Varför skulle en person med AS automatiskt bli berättigad till handikappersättning? Det låter väldigt kontraproduktivt, speciellt för de människor som hellre vill få ut aspergare i arbetslivet än att de ska bli förtidspensionerade och placerade på gruppboenden.

Stödjer alltså inte detta förslag.


Ser inte motsättningen. Det är inte beroende av sjukskrivning/pension, utan är merkostnadsersättning. En ersättning för att det tar mer pengar och tid i anspråk att fungera i ett samhälle som inte är utformat för människor som fungerar som vi. EX: Perceptionsstörning: specialkläder, Ljudkänslig; isolering, Planeringproblem; handdator. Etc! Hellre betala själv än stå med mössan i hand för varje grej! Ett sätt att jämna ut spelplanen och förutsättningar och inte en almosa. Ett sätt att själv ha möjlighet att få sitt liv att fungera. Detta är högst förenligt med ett neurodiversity-perspektiv, så jag förstår verkligen inte motsättningen.

Denna typ av ersättning utan särskilld prövning gäller redan för vissa grupper (som jag tror någon nämnt) vissa grupper. Grava syn- och hörselskador exempelvis. Dessa behöver varken vara trasiga, sjuka eller pensionerade. Men de skall fungera i ett samhälle utformat för andra.

Jag tycker att förslaget är mer rimligt än rätt till tandvårdskort. Alla med AS har ju trotts allt inte problem med munhälsa. Hellre själv kunna avgöra var man har sina merkostnader, och själv välja sina lösningar. Därmed inte sagt att jag ifrågasätter dem som utnyttjar en lagstadgad rättighet. (Jag ifrågasätter möjligen lagar, inte dem som följer dem. Jag ifrågasätter inte rika som tar emot barnbidrag heller, möjligen lagen som sådan.)

Förslaget kommer från miltonutredningen. Det ligger för beredning. Det kan ta tid. Jag tycker förslaget är ganska rimligt. Jag har inte fullt tagit ställning, men det lutar starkt åt att jag är för.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 17:41:01, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav rdos » 2009-01-18 22:18:16

Som jag förstått det så kan gruppen redan idag ansöka om handikappersättning, så jag ser inte vitsen med en "rättighet". Våra barn har t.ex. idag redan sammantaget 1/4 vårdbidrag (vilket blir 1/8 vardera), och de har bara själva bidraget utan merkostnadsersättning. Även om dottern har diagnosen autism (inte AS/HFA) och sonen är bedömd som utvecklingsstörd, så tycker jag detta är rimligt. De har egentligen inga stora extra kostnader. Det lät nästan tveksamt om vi skulle bli beviljade fortsatt vårdbidrag när detta utreddes förra hösten, vilket vi dock fick. Jag antar dock att det är mycket tveksamt att de skulle få handikappersättning som vuxna.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 17:41:01, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Zombie » 2009-01-18 22:24:20

Merkostnadsersättning som utgår efter rimligt fastställt behov tycker jag låter rimligt. Ett problem med det blir ju alla okunniga och/eller inkompetenta bedömare. Men att neka den åt dem som har merkostnader bara för att man själv inga har, såvida man inte vill skrota de ekonomiska utjämningssystemen överlag, ser jag inte konsekvensen i.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 17:41:01, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav rdos » 2009-01-18 22:38:16

Zombie skrev:Merkostnadsersättning som utgår efter rimligt fastställt behov tycker jag låter rimligt. Ett problem med det blir ju alla okunniga och/eller inkompetenta bedömare. Men att neka den åt dem som har merkostnader bara för att man själv inga har, såvida man inte vill skrota de ekonomiska utjämningssystemen överlag, ser jag inte konsekvensen i.


Det som frågan gällde var om hela AS-kollektivet per automatik skulle ha rätt till handikappersättning. Att så skulle vara fallet låter inte rimligt, utan det enda rimliga är att man även fortsättningsvis måste kunna visa att det finns behov av handikappersättning. Mitt exempel vara bara till för att visa på det orimliga i att alla, utan utredning, skulle få handikappersättning.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 17:41:01, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Lilla Gumman » 2009-01-18 23:56:05

Hej!

Vad då, rättigheter enligt LSS? Vissa saker får man betala för, LSS eller inte. Ett exempel.

Låt oss säga att vi har problem med städningen. Då finns det två alternativ. Det ena är hemtjänsten. Det andra är resursgruppen (boendstöd), tre personer som enligt ett visst schema jobbar med att åka till utvecklingsstörda personer och stötta dem i hemmet.

Om vi har problem med att komma i gång och städa, kan vi få resursgruppen som kommer och hjälper oss att komma i gång och börja städa. Det är kostnadsfritt. Men om resursgruppen ska hjälpa till att städa, får vi plötsligt betala enligt hemtjänsttaxa. Den lägsta taxan är upp till 9 timmar för 600 kronor i månaden.

Skulle man kunna få handikappersättning för en sådan sak?

Jag pratar nu inte om oss specifikt, utan det är mera en fundering allmänt.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 17:41:01, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav sommar » 2009-01-19 19:53:55

Välkommen!
sommar
Bannad
 
Inlägg: 4619
Anslöt: 2008-01-09

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in