Handikappersättning- hjälp med vad jag ska säga till läkaren

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Handikappersättning- hjälp med vad jag ska säga till läkaren

Inläggav Liljan » 2015-11-05 10:45:39

Jag ska ansöka om handikappersättning och behöver hjälp med vad jag ska säga till läkaren. Jag har aktivitetsersättning på heltid och bostadstillägg. Jag bor själv, har fått hjälp av habiliteringen förut, men är påväg att fasas ut därifrån. Jag pluggar upp gymnasiebetyg när jag orkar, men är just nu inte inskriven på någon kurs. Jag tentar istället eftersom min ork varierar så mycket från dag till dag.

De merkostnaderna jag har är för att jag har extremt dålig tidsuppfattning, det leder till att jag ofta åker iväg utan att ha ätit och får köpa något på vägen. Jag sliter ut saker fortfarande än andra och är klumpig så jag tappar ofta saker som porslin i golvet. Jag slarvar lätt bort saker som min mobil och nycklar.

Finns det något mer som är värt att ta upp? Jag har läst på Försäkringskassans hemsida, men det var inte mycket information där.

Sedan vet jag inte om jag bör söka handikappersättning på låg- eller mellannivån. Min läkare visste inte ens vad handikappersättning var då jag ringde henne idag. Hon skulle läsa på mer och bad mig göra detsamma, sedan skulle hon återkomma.

Jag har förövrigt diagnoserna atypisk autism och deprission.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Handikappersättning- hjälp med vad jag ska säga till läkaren

Inläggav MisoPretty » 2015-11-15 0:24:13

Hej!

Vet inte om du fått hjälp/ansökt än, men jag har handikappersättning, på mellan nivå. Har det dock för min whiplashrelaterade nackskada, men jag kan kolla upp i mina sparade papper (som finns hos min mamma), vad man bör säga/ha med om du är intresserad.
MisoPretty
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2015-10-20
Ort: Märsta, Norra Stockholm

Handikappersättning- hjälp med vad jag ska säga till läkaren