Handikappersättning för svårigheter

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Handikappersättning för svårigheter

Inläggav opteron » 2011-01-20 13:50:35

Sökte och läste lite om att en användare fått beviljat om Handikappersättning för Diskmaskin och Tvättmaskin, men det var bara ett inlägg.

Vad tror ni, går det att få igenom detta? Såg även ett inlägg av Lilla Gumman där hon skriver om det men vet inte om det gick igenom.

Något annat som ni som sökt om Handikappersättning fått godkänt för? Speciella Kläder, Speciella Hygienprylar, Annat som ni varit i behov av?

För mig känns det nästan lite lönlöst att söka, är väl svårt om man har Aspergers att få igenom något via Handikappersättningen men jag antar att det är olika i varje kommun. Det är ju synd att aktivitetsersättningen är så låg att man knappt har råd med de saker man behöver mest.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav opteron » 2011-01-20 18:35:39

Ingen som vet om det går att få eller som har fått.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Tiblan » 2011-01-22 9:01:45

Har fått bilstöd då jag inte kan åka kommunalt och köpt bil. Har även RH-tillstånd (parkeringstillstånd för handikappade).

Dom verkar ge avslag om dom bara kan och då får man söka igen. Mycket hänger på hur läkarna formulerar det hela på intygen. Man får fråga och fråga och fråga Försäkringskassan flera gånger vad som krävs och därefter försöka få formuleringarna med på intygen. Inte fråga om att läkarna ska ljuga utan att man tror att det inte behövs, att det är självklart. Kan ju också vara så att man träffat sin läkare så pass mycket så att man missar sånt som är väsentligt bara för att det var så länge sedan man senast pratade om det.

Vill även passa på att säga att jag är avundsjuk på alla er som klarar sig utan ovanstående trots att ni har diagnosen AS.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Inläggav opteron » 2011-01-22 13:03:49

Tack för ditt svar.

Jag tänker söka. Jag har väldigt svåra tvångstankar så jag behöver en diskmaskin, tvättmaskin är jag i stort behov av och då det ofta blir bråk vid tvättstugan så tänker jag söka om det också får ge det ett försök även om det blir nekat.


Anledningen folk inte vågar söka, kan vara för att de tror att de inte är tillräckligt handikappade för att få vissa saker, att de anser att diskmaskin och tvättmaskin är inget som de behöver.


Men andra handikappade söker ju också och får beviljat för deras funktionshinder så vi med AS har också rätt att få våra saker prövade, även om NT människor anser att vi är svaga eller parasiter vilket inte stämmer. :roll:
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Bror Duktig » 2011-01-22 18:08:35

opteron skrev:Anledningen folk inte vågar söka, kan vara för att de tror att de inte är tillräckligt handikappade för att få vissa saker, att de anser att diskmaskin och tvättmaskin är inget som de behöver.

Eller som i mitt fall. Man vet att man är tillräckligt handikappad, men blir bemött med att ordagrant kallas för olika saker som i princip allihop betyder "jävla parasit" av kommunens LSS-handläggare. Då tröttnar man till slut och tänker att det är bättre att man inte får det stöd man behöver och har rätt till, än att hantera ännu fler kränkande turer i kommunen.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav nisse » 2011-01-23 17:10:19

Intressant, jag kollade i brochyren FK4073_Fa om handikappersättning. Men jag tycker det är lite difust med vad som menas med "extra kostnader på grund av din sjukdom eller din funktionsned­sättning". Själv tror jag mig ha merkostnader min livsföring, men dessa behov har blivit avfärdade av min oförstående omgivning som behovstillfredställelse och lyxkonsumtion.
nisse
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2008-07-03
Ort: I mörkrets hjärta

Inläggav Lilla Gumman » 2011-01-23 17:42:38

Hej!

En vanlig människa diskar efter varje måltid, oavsett om de orkar eller inte. En diskmaskin gör att personen slipper diska, och istället kan ägna tiden åt annat. För den vanliga människan är diskmaskinen lyx.

En person med AS kanske inte orkar diska efter varje måltid. Disken blir kanske stående i flera dagar, personen med AS vet att man måste diska men orkar inte just nu. Personen med AS kanske diskar först när det som är smutsigt måste användas igen. Då är en diskmaskin något som underlättar och gör så att personen inte behöver ha smutsig disk i diskhon jämt. Alltså ett hjälpmedel.

Den vanliga människan kan säga till personen med AS: "Men inte behöver du en diskmaskin! Ryck upp dig och diska i stället!"

Om man vet att man behöver en diskmaskin och anser att det är ett hjälpmedel, då ska man stå på sig. Sakerna man behöver ska kosta mer än ungefär 11000 per år för att man ska få handikappersättning för dem.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav opteron » 2011-01-23 20:41:56

Lilla Gumman skrev:Om man vet att man behöver en diskmaskin och anser att det är ett hjälpmedel, då ska man stå på sig. Sakerna man behöver ska kosta mer än ungefär 11000 per år för att man ska få handikappersättning för dem.

Hälsningar

Lilla Gumman


Ok, har du fått något beviljat då?
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav opteron » 2011-01-27 16:14:28

Lilla Gumman jag vore tacksam om du kunde svara på om du fått något beviljat.

Enligt min läkare så måste detta sökas genom fonder, någon som vet vilka fonder man kan söka för tvättmaskin och diskmaskin??
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav John » 2011-01-27 17:07:28

Lär er diska.
John
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Lund

Inläggav s00nice » 2011-01-27 17:11:16

John skrev:Lär er diska.


Lätt för dig att säga.
Att diska är inte svårt, att BÖRJA diska är skitsvårt.
s00nice
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2011-01-23

Inläggav John » 2011-01-27 17:13:08

lär er att börja diska då.
John
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Lund

Inläggav s00nice » 2011-01-27 17:19:43

John skrev:lär er att börja diska då.

Har du hört talas om exekutiv funktions problem? som de flesta med AS har problem med! eller du kanske inte tror på AS alls?
s00nice
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2011-01-23

Inläggav Pemer » 2011-01-27 18:21:11

Ja, sådant här är inte acceptabelt på ett forum som är till för människor med diagnoser där detta är svårigheter som ingår i diagnosen att kunna ha.

Alla vi med dessa diagnoser måste försöka begripa oss på de asperger-svårigheter vi inte själva har, sådant här beteende är ju just vad vi annars bemöts med av den oförstående omvärlden.

Jag skulle lika gärna kunna säga "Lär dig ge fan i att skriva sådana där inlägg", men jag förstår att sådana tendenser också är ett aspigt drag på sitt sätt, och inte särskilt lätt att bara lära sig sluta med heller.

Man skulle precis lika gärna kunna säga "lär dig vara normal, sluta vara aspig!"... :roll:

Det skulle inte vara en art- utan bara en gradskillnad.

Själv har jag just diskat en del av diskberget härom dagen. När allt blir stående för länge blir det ju för mycket för att orka diska allt på en gång, utan måste tas i omgångar. :roll:
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav opteron » 2011-01-27 18:26:03

John skrev:lär er att börja diska då.


Vissa har svårare att diska i och med deras handikapp, så jag förstår inte riktigt vad du menar med det? Lär er diska då? Vissa har ju svårt att göra det särskilt om man har tvång.

Är ju som att säga att någon med rullstol skall börja gå, men lär dig bara att gå! :roll:

Visst är det jobbigare att åka rullstol, men principen är densamma, det finns ju både fysiska och psykiska funktionshinder. Aspergare har ju de psykiska.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Björne » 2011-01-27 19:23:47

En rullstolsbunden kan inte börja gå eftersom nervbanorna i ryggraden är avbrutna och personen inte kan styra benmusklerna med hjärnan. Vad finns det för förklaring till att aspergare inte kan lära sig att börja diska?
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Inläggav John » 2011-01-27 19:37:30

Precis.. Låter bara som ni är lata :)
Kan ni inte göra det till en rutin?
John
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Lund

Inläggav opteron » 2011-01-27 22:11:09

Det skulle uppskattas om alla som har det tråkigt väljer att följa topicen och hålla sig till ämnet istället för att berätta vad ni klarar av tillskillnad från oss andra.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav kuromi » 2011-01-28 1:26:01

detta hittade jag!

http://www.hjalpmedelsguiden.sll.se/sv/ ... lsomradet/

lite lagar och regler samlade

tex kan man få bidrag till att skaffa kontaktlinser om man har afaki eller dubbelseende

http://www.hjalpmedelsguiden.sll.se/sv/ ... belseende/
kuromi
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2010-12-27
Ort: Mellansverige

Inläggav opteron » 2011-01-28 13:00:21

Någon som vet om fonder för tvätt och diskmaskin? Får väl annars boka ett möte igen hos läkaren om ingen vet vilken fond man ansöker hos. :?
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav AAA » 2011-01-29 0:43:58

Det hade förr i tiden kallats primär- respektive sekundär sjukdomsvinst, men vi får väl ändra till funktionshindervinst eller nåt då... Resonemanget om dessa begrepp går så här:

Primär vinst: Jag är diskborstallergiker och får en diskmaskin för att slippa plasteksem och borstbedrövelser.

Sekundär vinst: Jag orkar inte diska med disktrasa (vilket funkar för mig, men det vet inte omgivningen) och utnyttjar borste-allergin för syftet att slippa diska med trashelvetet. Jag uttnyttjar min situation för att få något med ett annat syfte än huvudsyftet.

Alltså, egentligen behöver jag inte diskmaskinen men tycker det vore fint att få en...
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav opteron » 2011-01-29 19:35:20

AAA skrev:Det hade förr i tiden kallats primär- respektive sekundär sjukdomsvinst, men vi får väl ändra till funktionshindervinst eller nåt då... Resonemanget om dessa begrepp går så här:


Alla aspergare har väl inte OCD? Har man läkarintyg att man har OCD så är det en sak, har man inte det då. :roll:
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Återgå till Aspergare och vården



Logga in