Hålor i Ryssland och på annat håll

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hålor i Ryssland och på annat håll

Inläggav Kahlokatt » 2013-01-11 13:49:35

Skräckbilder från Bajos de Haina, "Dominikanska republikens Tjernobyl"...

Bild

Bild

...och från lika ruskiga La Oroya, Peru.

Bild

Bild
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Hålor i Ryssland och på annat håll

Inläggav rapchic » 2013-01-11 13:58:02

tror jag sett bilder från murmansk tidigare, vår skola hade utbyte med elever från murmansk i nian tror jag.
en vän till mig for dig men just då hade jag inget intresse för att fara, jag var less på ryssland för farmor for dit varje år och halva hennes lägenhet var vär "rysk"
Jag känner då igen "lådorna" iallafall
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Hålor i Ryssland och på annat håll

Inläggav slackern » 2013-01-11 14:38:39

Ett område på Södermalm i STHLM kallas i folkmun för Östberlin PGA arkitekturen.

Bild
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hålor i Ryssland och på annat håll

Inläggav slackern » 2013-01-11 14:41:20

Sibirien finns även i STHLM.

Sibirien är en informell beteckning på ett område i stadsdelen Vasastaden i Stockholms innerstad. Området tillhör Norrmalms stadsdelsområde. Namnet är ett öknamn som uppstod när området bebyggdes under 1800-talet sista decennier. Vid denna tid ökade stadens befolkning kraftigt, samtidigt som nedre Norrmalm i princip var fullbyggt.
I och med stadsplanen från 1879 kunde dessa områden i stadens norra utkant tas i anspråk. Det ansågs då som avlägset beläget i Stockholm och det kunde kännas som en "förvisning" att behöva flytta dit. Områdets stora hyreskasernerna med sin enkla utformning var ofta byggda i spekulationssyfte, och planerades med många små lägenheter för att hysa i huvudsak folk ur arbetarklassen. Då familjerna ofta hyste inneboende var trångboddheten stor.[1] Roslagsgatan och Vanadislunden anses ligga mitt i Sibirien. Området ligger numera centralt men benämningen har levt kvar och används än idag.


Bild

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sibirien,_Stockholm
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hålor i Ryssland och på annat håll

Inläggav Huggorm » 2013-01-11 14:59:22

Finns det inga vackra och pittoreska städer i Ryssland?
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Hålor i Ryssland och på annat håll

Inläggav slackern » 2013-01-11 15:47:15

Huggorm skrev:Finns det inga vackra och pittoreska städer i Ryssland?


Det gör det nog. ST Petersburg gamlastan är nog fint. Byggt med STHLM som förebild eller något. Kreml i Moskva är nog vackert med alla lökkupoler.

Här är en bild på St Petersburg.

Bild

http://traveldk.com/st-petersburg
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hålor i Ryssland och på annat håll

Inläggav Fireblade » 2013-01-13 12:51:02

Kahlokatt skrev:Sheyen gillar ryska lägenheter. Jag är av någon anledning fascinerad av sådana där ryska Stalin-gruvhålor i Sibirien, sådana där ställen som är så överjävligt fula att man tänker "nä huva!" när man ser dem. De behöver förresten inte vara ryska, men forna Sovjet verkar vimla av sådana där postapokalyptiska platser...
Vad sägs t.ex. om...
...

Är själv från Ryssland och fick nostalgivibbar av bilderna du postade! Det som i Svea kallas "miljonprogram" är den dominerande arkitekturen i öst. Villor är ytterst ovanliga.
Fireblade
 
Inlägg: 23
Anslöt: 2013-01-13

Hålor i Ryssland och på annat håll

Inläggav Miche » 2013-01-13 13:47:40

@Fireblade, den här tråden är kanske något för dig för att få mer nostalgivibbar!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hålor i Ryssland och på annat håll

Inläggav Kahlokatt » 2013-01-14 23:38:28

Huggorm skrev:Finns det inga vackra och pittoreska städer i Ryssland?


Jo, självklart. Jag vill minnas att jag har postat flera vackra ryska byggnader i en tråd om arkitektur....?
Sankt Petersburg kallas, precis som Stockholm, för Nordens Venedig och skall vara väldigt vackert. Moskva lär vara mindre charmigt, men där finns många vackra byggnader. (Jag har aldrig varit i Ryssland, men jag har en kompis från Jemanzjelinsk, en liten håla nära Tjeljabinsk i Uralbergen.)
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Hålor i Ryssland och på annat håll

Inläggav Kahlokatt » 2013-01-14 23:44:20

Fireblade skrev:
Kahlokatt skrev:Sheyen gillar ryska lägenheter. Jag är av någon anledning fascinerad av sådana där ryska Stalin-gruvhålor i Sibirien, sådana där ställen som är så överjävligt fula att man tänker "nä huva!" när man ser dem. De behöver förresten inte vara ryska, men forna Sovjet verkar vimla av sådana där postapokalyptiska platser...
Vad sägs t.ex. om...
...

Är själv från Ryssland och fick nostalgivibbar av bilderna du postade! Det som i Svea kallas "miljonprogram" är den dominerande arkitekturen i öst. Villor är ytterst ovanliga.


Добро пожаловать, товарищ! :wink:
Varifrån i Ryssland kommer du?
Jag har alltid varit fascinerad av Ryssland. Min pappa läste ryska på gymnasiet. Han har glömt det mesta, men när jag var sådär sju år hittade jag en gammal lärobok i ryska och då lärde pappa mig att läsa kyrilliska bokstäver och säga några enkla saker (t.ex. Vad är det; Det är vatten; Pojke; Flicka; Vem är det?; Spårvagn; Jorden). Jag kan dock inte läsa skrivstil.
Det mest avancerade jag kan säga på ryska är: "Titta, här är det fint. Jag vill ha en smörgås." :mrgreen:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Hålor i Ryssland och på annat håll

Inläggav elle » 2013-01-17 19:55:40

Kahlokatt skrev:
Surgut
Bild

ser ut som min hemstad i mitt hemland... :)
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Hålor i Ryssland och på annat håll

Inläggav Kahlokatt » 2013-01-19 23:36:09

Bild
Araouane är en liten by i norra Mali, mitt ute i öknens ingenstans. Den har ungefär 300 invånare och tre moskéer, men bara en skola. En stor del av invånarna arbetar i saltgruvecentrat Taoudenni ännu längre norrut i ingenstans. Där fanns förut ett fängelse med straffarbete i gruvorna. Taoudenni är extremt varmt; på sommaren kan kvicksilvren gå upp till 50 grader Celsius och inte ens på vintern blir det svalare än ungefär 27 grader Celsius.

Bild
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Hålor i Ryssland och på annat håll

Inläggav Mortalis » 2013-01-20 0:38:40

Den som uppskattar melankoliska betraktelser i gränslandet mellan tragik och skönhet kan rekommenderas dokumentären Kaliningrad Holunderblüte av Volker Koepp från 2007. Den finns med engelsk text på YouTube.

Trailer:

Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Hålor i Ryssland och på annat håll

Inläggav Frimodig » 2013-01-20 1:42:14

Kahlokatt skrev:Bild
Araouane är en liten by i norra Mali, mitt ute i öknens ingenstans. Den har ungefär 300 invånare och tre moskéer, men bara en skola. En stor del av invånarna arbetar i saltgruvecentrat Taoudenni ännu längre norrut i ingenstans. Där fanns förut ett fängelse med straffarbete i gruvorna. Taoudenni är extremt varmt; på sommaren kan kvicksilvren gå upp till 50 grader Celsius och inte ens på vintern blir det svalare än ungefär 27 grader Celsius.

Bild


Anta att din beskrivning är sann.

En skola och tre moskéer, det är nåt fel.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Hålor i Ryssland och på annat håll

Inläggav mondo beyondo » 2013-01-20 10:41:33

Väldigt intressant, tack Kahlo! Förutom rysk politik får vi i Sverige veta väldigt lite om Ryssland i allmänhet. Jag har tittat på en serie på TV där en finne reser runt i Ryssland och min uppfattning av landet av de snuttarna är att ryssar har inget miljömedvetande överhuvudtaget. *Skrämmande* Till Finland reser många ryssar och shoppar så jag trodde landet ekonomiskt var välställt, men nu fick jag mig en tankeställare av bilderna. Det är ju förstås ett väldigt stort land. Alla dessa hälsningar från ryskor där de vill gifta sig med mig har ju så klart varit förbryllande, men med bilderna av armoden så ökade min förståelse.

Apropå ngnting annat så läste jag nyligen att finska politiker bestämt att tvångssvenska ska fortsätta att ingå i finsk grundskola, de som hellre ville lära sig ryska tex boende vid ryska gränsen fick alltså nej! Vilken enorm inskränkhet dessa finska politiker måste ha! :O

Det finns en färjelinje mellan Stockholm och St Petersburg, kryssningen tar 3 dgr och inget visum krävs för den resan.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Hålor i Ryssland och på annat håll

Inläggav Kahlokatt » 2013-01-20 23:03:56

Frimodig skrev:En skola och tre moskéer, det är nåt fel.


Håller med. Fast det gäller bönelokaler över huvud taget, inte bara moskéer.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Hålor i Ryssland och på annat håll

Inläggav Kahlokatt » 2013-01-20 23:23:09

Bild
Magadan, en inte helt charmig stad i ryska fjärran östern. Har för mig jag har läst att staden byggdes av Gulag-fångar, vilket ju inte precis gör att den känns mer charmig.

Bild
Akademgorodok, "Akademistaden", utanför Novosibirsk. Ser inte så kul ut.

Bild
Dikson är en liten ful bosättning ungefär så långt norrut man kan komma i Ryssland. En av jordens allra nordligaste permanent bebodda platser.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Hålor i Ryssland och på annat håll

Inläggav Kahlokatt » 2013-01-20 23:39:44

Bild
Belushya Guba, ligger på Novaja Zemlja och har ungefär 2000 invånare, mest folk som jobbar inom kärnvapenindustrin. Jag visste inte ens att Novaja Zemlja var bebott!

Bild
Severomorsk ser inte så kul ut.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Hålor i Ryssland och på annat håll

Inläggav Kahlokatt » 2013-01-21 0:03:05

"Under Stalins tid var Magadan ett viktigt centrum för fångar som sändes till arbetsläger", står det på Wikipedia. Vägen dit byggdes av straffångar.
Staden har ungefär 95 500 invånare. Rysslands vägnät slutar i Magadan och många äventyrsexpeditioner utgår därifrån. Anchorage i Alaska är vänort.

Akademgorodok är en rysk universitetsstad strax utanför Novosibirsk. Formellt är det en del av Novosibirsk och stadens universitet ligger där.

Dikson har 643 invånare (2010) och är faktiskt döpt efter en svensk upptäcktsresande, Oskar Dickson (1823 - 1897). Mellan 8 december och 5 januari är det mörkt dygnet runt i Dikson (i diskhon, var det nära att jag skrev :mrgreen: )

Severomorsk ligger på Kolahalvön och är "stängd" för utomstående. Staden har ungefär 50 000 invånare. Ryska nordflottan håller till där.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Hålor i Ryssland och på annat håll

Inläggav slackern » 2013-01-21 0:18:52

Kahlokatt skrev:Severomorsk ser inte så kul ut.


Ohh påminner lite som Nybohov i STHLM båda ligger på en klippa vid vattnet.

Bild
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hålor i Ryssland och på annat håll

Inläggav Kahlokatt » 2013-01-21 16:24:00

Jag kan faktiskt få ÅNGEST av vissa bostadsområden och ett sådant är Henriksdalsberget, precis där Stockholm och Nacka möts (har jag för mig...).
Bild
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Hålor i Ryssland och på annat håll

Inläggav Kahlokatt » 2013-01-21 16:26:22

Röntgenvägen i "Flempan" (Flemingsberg). Djävulens Lego.

Bild
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Hålor i Ryssland och på annat håll

Inläggav Deadly_Nightshade » 2013-01-21 20:22:09

Ryssland måste vara en dröm och världens bästa land för de som är intresserade utav
Urban Exploration. Massor med övergivna industrier, kraftverk, gruvor, tunnlar med mera - det mesta från Soviet-eran.

Hade varit intressant och spännande att ta en guidad tur genom Tjernobyl t.ex. (som visserligen ligger i Ukraina ja - men ändå...)
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Hålor i Ryssland och på annat håll

Inläggav slackern » 2013-01-21 20:45:51

Kahlokatt skrev:Jag kan faktiskt få ÅNGEST av vissa bostadsområden och ett sådant är Henriksdalsberget, precis där Stockholm och Nacka möts (har jag för mig...).
Bild


Stämmer bra det. :) Ligger också vid vattnet på en klippa. :)

Kallas för Henkan i folkmun.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in