Hålla koll på hur mycket internettrafik man använt

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hålla koll på hur mycket internettrafik man använt

Inläggav Kimmelie » 2011-12-03 13:43:27

Jag har mobilt bredband med en gräns på 10 GB dataöverföring per månad, och det har en tendens att gå åt. Jag skulle behöva nåt program för att hålla koll på hur mycket jag förbrukat. Har tidigare använt Gkrellm, men den har inte fungerat sista tiden. Nån som vet nåt? Ett linuxprogram alltså.

Har funderat på om det skulle gå att skriva ihop nåt själv. (Men jag kan bara ytterst lite python...) Jag ser ju i Conky hur mycket jag använt sen jag startade upp datorn, men det nollställs varje gång jag startar om den. Om man bara kunde spara ned den informationen innan datorn stängs av...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Hålla koll på hur mycket internettrafik man använt

Inläggav barracuber » 2011-12-03 17:47:16

Minns inte vilken dist du kör, här är en för Ubuntu
http://www.botskool.com/geeks/network-t ... buntu-1010

Här googlade jag på linux monthly data usage
http://softwaretopic.informer.com/broad ... age-linux/
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Hålla koll på hur mycket internettrafik man använt

Inläggav Kimmelie » 2011-12-03 20:36:14

Tack för tipsen! Efter många om och men lyckades jag till slut hitta och installera Vnstat.


Bara för att ösa ur mig lite frustration över min ADHD, som varit värre än vanligt:
När jag läst om Vnstat och bestämt mig för att prova, så kollade jag bara om det fanns i AUR (Arch User Repository), och det gjorde det inte så jag laddade ner källkoden. Har inte installerat nåt från källkod tidigare så jag fick läsa på lite först, men lyckades till sist installera det. När jag sen skulle försöka få igång det så lyckades jag inte lägga till databasen för mobilt bredband, nån error om "permission denied". Efter en del googlande såg jag till sist på nån sida samma kommando fast med sudo... Att jag inte ens kom på tanken att testa...

Då kom jag plötsligt på att jag faktiskt aldrig kollade det officiella förrådet för Arch, jag bara trodde att det inte skulle finnas där... :roll: Och där fanns det, dessutom i en nyare version...

Men SUCK vad trött man blir på sig själv i såna lägen! Hade jag haft hjärnan aktiverad skulle det varit klart på 10 minuter, och jag skulle inte behövt trötta ut mig så mycket.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Återgå till IT-forum



Logga in