Habiliteringen - vad ska jag säga?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Habiliteringen - vad ska jag säga?

Inläggav Juddy » 2009-11-01 21:24:22

Människorna på utredningsstället hjälpte mig att ansöka om habiliteringsinsatser eftersom man inte skickas dit per automatik.
Jag har ansökt om hjälp med tidsorganisation och planering och nu ska jag dit. De vill att man mycket tydligt ska precisera VAD man vill ha hjälp med. Kan jag när jag väl är där säga att oj jag behöver det här också?
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 22:27:59, redigerad totalt 1 gång.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Re: Habiliteringen

Inläggav Bror Duktig » 2009-11-02 17:49:01

Juddy skrev:Människorna på utredningsstället hjälpte mig att ansöka om habiliteringsinsatser eftersom man inte skickas dit per automatik.
Jag har ansökt om hjälp med tidsorganisation och planering och nu ska jag dit. De vill att man mycket tydligt ska precisera VAD man vill ha hjälp med. Kan jag när jag väl är där säga att oj jag behöver det här också?

Förtydliga för dem att du har svårt att upptäcka och identifiera vad du behöver hjälp med (om det är så).

Jag har inte haft problem med att komma senare och behöva nya saker dock. Och jag har problem med att de inte kan hjälpa till att visa och föreslå.

Ibland finns hjälp som man inte hade en aning om fanns, och därför inte frågat om.

De kan t.ex. komma hem och under en period hjälpa en att arbeta in ett schema eller rutin. Det kan vara svårt att räkna ut att fråga efter t.ex...

Men tänk: allt som du har problem med och som hör ihop med asperger eller pålagringar därav, allt det kan du be om hjälp med. De kan åtminstone ge råd eller säga att det inte finns ngt hjälpmedel.

Det kan gälla öronproppar, handdatorer, faktiskt hjälp i hemmet under en period, kontakt med andra myndigheter, psykologsamtal, sjukgymnast för att förbättra sin hållning, hjälp med fritidssysselsättningar, dietist. Allt möjligt alltså.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 22:27:59, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Habiliteringen

Inläggav morsan » 2009-11-02 23:18:30

Juddy skrev:Människorna på utredningsstället hjälpte mig att ansöka om habiliteringsinsatser eftersom man inte skickas dit per automatik.
Jag har ansökt om hjälp med tidsorganisation och planering och nu ska jag dit. De vill att man mycket tydligt ska precisera VAD man vill ha hjälp med. Kan jag när jag väl är där säga att oj jag behöver det här också?


Ett tips är att skriva ner dina svårigheter och sedan ta upp med habiliteringen om du kan få hjälp med dem. Anledningen att de vill att du ska precisera vad du vill ha hjälp med, är väl att du ska ha tänkt igenom din situation? Och du kan säkert tillägga om du kommer på nya saker när du är där!
Senast redigerad av morsan 2011-05-04 22:27:59, redigerad totalt 1 gång.
morsan
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2008-08-13
Ort: Skåne

Inläggav Juddy » 2009-11-06 5:11:33

Jag var där och det var som ett vattenfall av information. Till slut fick jag be om att gå hem och komma tillbaka efter att ha funderat.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Vad händer där när jag börjar på habiliteringen??

Inläggav hrchris » 2010-03-14 16:03:23

Hej...
Jag har en fråga till er..
Jag har just fått diagnosen i Januari..
Och nu i morgon är det tid för mitt första besök / träff med habiliteringen...
Jag fick veta att jag kunde få lov att få en psykolog kontakt där, vilket jag satte som mitt främsta mål..
Men nu är jag lite orolig över ett par saker..

Kommar jag att bli "tvungit" till att vara där flera dagar i veckan med det samma??
Vilka rättigheter har jag till att säga ifrån m.m..??
Kan jag neka att skulle gå och möta andra i gruppor m.m.??
Jag är INTE mycket för kontakt med andra speciellt inte med flera människor åt gången..

Det är väl JAG som får bestämma vilket tempo det ska föregå i väl???

Kan jag bli tvungit till dagverksamhet med det samma???

Är det första dom gör att testa ens "arbetsförmåga"??

Vad kan jag förventa mig generalt???
Senast redigerad av hrchris 2011-05-05 1:09:31, redigerad totalt 1 gång.
hrchris
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2010-02-07
Ort: Ängelholm

Inläggav atoms » 2010-03-14 16:12:59

Det som sker sker helt och hållet på dina villkor och du kan avbryta när du så önskar göra det.
Senast redigerad av atoms 2011-05-05 1:09:31, redigerad totalt 1 gång.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Inläggav MsTibbs » 2010-03-14 16:56:45

Habiliteringen ser olika ut på olika ställen. På Vuxenhabiliteringen här i Karlstad finns Social grupp (aspisar pratar med varann om vad man känner för), Basal kroppskännedom, kurator, psykolog, arbetsterapeut och säkert mer. Du gör det du vill och kan sluta när som helst om det inte passar dig. Jag trivs mycket bra.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 1:09:31, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav KrigarSjäl » 2010-03-14 17:42:48

Habiliteringen har inga befogenheter att bestämma vad du ska göra, nej, de kan inte tvinga in dig på DV.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-05 1:09:31, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav MsTibbs » 2010-03-14 18:58:10

Tillägg: Daglig Verksamhet har ingenting med (Vuxen)habiliteringen att göra.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 1:09:31, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav hrchris » 2010-03-14 19:49:06

Hej... tack för eran svar...

Jag får väl se i morgon vad som händer...
Men om mitt största önskemål är att "bara" få min psykolog hjälp igen då min tidigare psykolog slutade i juni 2009, då vill jag gärna ha en ny snart ..

Jag fick en i sept. men efter ½ timme sag hon att hon klarede INTE av mig, pga jag "skrek" för mycket.. (Har väldig hög röst när jag berättar om känsliga saker, samtidigt med att jag har haft mellanöronbetändelse 4 gånger om året i 5 år som liten.. )

Vist att hon fortsatte med att göra min utredning, men inget vart jag fick sitta och prata om det som gick mig på ju...
Bara utredning, och det ser jag INTE smo hjälp...

Och sen att få veta att jag verkar INTE särskild deprimerad nu när hon gjorde sin utredning..
Som jag sag det är väl klart när jag just har fått min förlängning på 1½ års sjukskrivning, så jag äntligen kunna slapna av lite igen och börja att tänka på att börja igen med en ny psykolog..

Kan jag kräva att jag vill ha som vanligt en psykolog varje vecka som jag kan gå till och prata med???

Vad händer OM jag avbrytar Habiliteringen??? kommar jag tillbaka till "vanligt" psyk??? eller vad??
får man INTE veta att manhar "sabbat" sin egen behandling i så fall??
Senast redigerad av hrchris 2011-05-05 1:09:31, redigerad totalt 1 gång.
hrchris
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2010-02-07
Ort: Ängelholm

Inläggav hrchris » 2010-03-14 19:50:26

MsTibbs skrev:Tillägg: Daglig Verksamhet har ingenting med (Vuxen)habiliteringen att göra.


okay..
Men det med grupp samtal som du pratar om, det är väl också "frivilligt" väl??? nått jag SJÄLV väljar om jag vill gå på ???
Senast redigerad av hrchris 2011-05-05 1:09:31, redigerad totalt 1 gång.
hrchris
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2010-02-07
Ort: Ängelholm

Inläggav Heliora » 2010-03-14 20:22:10

hrchris skrev:Jag fick en i sept. men efter ½ timme sag hon att hon klarede INTE av mig, pga jag "skrek" för mycket..


Då var hon definitivt på fel plats! En psykolog som är känslig för gälla röster skall definitivt inte jobba med aspergare! :shock:

Var och en väljer själv vad man vill ha för insatser från habiliteringen. Kurator, psykolog, sjukgymnast, arbetsterapeut, dietist, logoped, specialpedagog, musikterapi, bildterapi, taktil massage eller om man vill gå med i olika grupper. Utbudet ser lite olika ut ute i landet. Det är dock inte alltid man kan få vad man vill ha där, beroende på hur pass hög arbetsbelastning de olika personerna har.
Senast redigerad av Heliora 2011-05-05 1:09:31, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav MsTibbs » 2010-03-14 20:26:28

hrchris skrev:
MsTibbs skrev:Tillägg: Daglig Verksamhet har ingenting med (Vuxen)habiliteringen att göra.


okay..
Men det med grupp samtal som du pratar om, det är väl också "frivilligt" väl??? nått jag SJÄLV väljar om jag vill gå på ???


Allting är frivilligt. (Vuxen)habiliteringen har heller ingenting med psykiatrin att göra, du kan ha en eller båda samtidigt. Jag har tex psykolog på Vuxhab och psykiater och Concerta-sjuksköterska på psyk.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 1:09:31, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav hrchris » 2010-03-14 23:25:04

Heliora skrev:
hrchris skrev:Jag fick en i sept. men efter ½ timme sag hon att hon klarede INTE av mig, pga jag "skrek" för mycket..


Då var hon definitivt på fel plats! En psykolog som är känslig för gälla röster skall definitivt inte jobba med aspergare! :shock:

Var och en väljer själv vad man vill ha för insatser från habiliteringen. Kurator, psykolog, sjukgymnast, arbetsterapeut, dietist, logoped, specialpedagog, musikterapi, bildterapi, taktil massage eller om man vill gå med i olika grupper. Utbudet ser lite olika ut ute i landet. Det är dock inte alltid man kan få vad man vill ha där, beroende på hur pass hög arbetsbelastning de olika personerna har.


Hej..
Nu var hon på "vanligt" psyk... så kanske det var därför hon satte denna diagnos för att "slippa mig" LOL..

Jag får se hur det går i morgon.. jag vet i alla fall vad jag först vil och sen får man se vad som jag kan ligga till sen om jag känner för det ju..
Bara ingen tvång, pga då blir det tvärstop i mitt lilla huvudet ..

Taktil massage??? låter intressant,, går det under frikortet??? till sjukvården???
Senast redigerad av hrchris 2011-05-05 1:09:31, redigerad totalt 1 gång.
hrchris
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2010-02-07
Ort: Ängelholm

Inläggav hrchris » 2010-03-14 23:27:22

Ms Tibbs ..

jag tror det blir svårt för mig att få psykiatriker/psykolog på vanligt psyk också med alla nedskärninger dom håller på med vart jag bor.. det är meningen att det ska bort psyk allt.. sen ska folk flyttas till HBG vad jag vet.. men det kostar ju i transport också ju
Senast redigerad av hrchris 2011-05-05 1:09:31, redigerad totalt 1 gång.
hrchris
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2010-02-07
Ort: Ängelholm

Inläggav Heliora » 2010-03-14 23:29:34

hrchris skrev:Taktil massage??? låter intressant,, går det under frikortet??? till sjukvården???


Det finns ibland på vissa habiliteringar. I Uppsala och Karlstad vet jag att det finns iallafall, för där har jag prövat på det. Fråga på din habilitering imorgon!

Allt på habiliteringen är gratis, behövs inget frikort eller något. :)
Senast redigerad av Heliora 2011-05-05 1:09:31, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav hrchris » 2010-03-15 2:41:24

Det finns ibland på vissa habiliteringar. I Uppsala och Karlstad vet jag att det finns iallafall, för där har jag prövat på det. Fråga på din habilitering imorgon!

Allt på habiliteringen är gratis, behövs inget frikort eller något. :)


Hej,, jag får höra mig fram i morgon.. vill också gärna höra om hur och när jag kan komma till tandläkaren.. det skulle ju vara billigare nu också vad jag förstod???

Tror inte dom har Taktil massage här i Ängelholm.. Dom skär ner på allt hela tiden och håller på att stänga både psyk och Habiliteringen här fick jag veta av en anställd som jobbar som sekretär därnere igår... som hon sag hon hoppas bara att hon kan nå att gå i pension först innan dom stänger ner allt...

Vad hjälper det att renovera för jag vet inte hur mycket pengar för sen att riva ner hela skiten för att bygga bostäder???
Senast redigerad av hrchris 2011-05-05 1:09:31, redigerad totalt 1 gång.
hrchris
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2010-02-07
Ort: Ängelholm

Inläggav hrchris » 2010-03-15 19:33:05

var på Habiliteringen idag, och det gick okay.. jag får en kallelse om en tid om ett par veckor..

så det blir en lugn start.. det var vad jag önskade mig, så det är bra :D
Senast redigerad av hrchris 2011-05-05 1:09:31, redigerad totalt 1 gång.
hrchris
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2010-02-07
Ort: Ängelholm

Inläggav Lilla Gumman » 2010-03-17 11:21:24

Hej!

Habiliteringen är en frivillig insats. Man kan tacka nej utan att sabba ett enda dugg. Tillhör man Habiliteringen så gör man alltid det. Har man tackat nej så kan man när som helst ta kontakt med Habiliteringen igen.

Psykologkontakt innebär för min del att man träffar en psykolog och samtalar. Det kan vara en gång i veckan, en gång varannan vecka, en gång var tredje vecka eller ännu mer sällan. Man avgör själv behovet av att prata, och sen beror det också på vilka resurser Habiliteringen har.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-05 1:09:31, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav hrchris » 2010-03-17 16:16:59

Lilla Gumman skrev:Hej!

Habiliteringen är en frivillig insats. Man kan tacka nej utan att sabba ett enda dugg. Tillhör man Habiliteringen så gör man alltid det. Har man tackat nej så kan man när som helst ta kontakt med Habiliteringen igen.

Psykologkontakt innebär för min del att man träffar en psykolog och samtalar. Det kan vara en gång i veckan, en gång varannan vecka, en gång var tredje vecka eller ännu mer sällan. Man avgör själv behovet av att prata, och sen beror det också på vilka resurser Habiliteringen har.

Hälsningar

Lilla Gumman


Hej.. :D tack för alla råd.. jag tar ALLT till mig som går just nu..
Vill bara ha psykolog kontakten upp först sen får jag ju se vad jag vågar att testa på :D

Jag får väl höra dom vilka resursar som dom har till rådighet och hur ofta i så fall :D

Men jag fundera fortfarende mest på vad FK har tänkt sig när mitt nuvarende sjukintyg (LOH) går ut om jag blir en av dom utförsäkrade eller om dom INTE kan/får skicka funktionshindrade ditt bara som dom gör med "SJUKA" jag är ju "både" sjuk OCH funktionshindrad och mitt hinder kommar ju att vara där resten av livet.. hur tolkar dom det??

Dom har ju tagit BORT Aspergers som sjukskrivningsgrundlag har jag läst..
hrchris
 
Inlägg: 81
Anslöt: 2010-02-07
Ort: Ängelholm

Första möte med habiliteringen

Inläggav marouschka » 2012-04-12 18:33:26

Hej!
Ska träffa habiliteringen för ett bedömningssamtal. Känns lite obekvämt. Nån som varit med om detta och som har lust att förbereda mig lite på situationen?
marouschka
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2012-04-03

Vad f-n ska man göra på Habiliteringen???

Inläggav KalleKus » 2012-09-03 9:12:25

Usch, ska dit nu.... och skäms som en hund för det! :(
Känns helt fel!
Vad ska jag dit å göra liksom?
Jag har inte Downs liksom.... jag är helt normal! Och ändå kanske är nåt....
Fan vad jobbigt det är ibland..

Jag passar inte in nånstans. Antingen är jag för annorlunda eller så är jag för normal! Roligt... :-)051

Moderator: Slog ihop med tidigare tråd.
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Vad f-n ska man göra på Habiliteringen???

Inläggav Sheyen » 2012-09-03 9:42:26

Man kan få hjälp där, om man behöver det...

Om du inte vill till habiliteringen går det alldeles utmärkt att skita i det. Jag skulle dock uppskatta om du slutar göra kopplingen "habiliteringen = Downs Syndrom", då jag själv besöker habiliteringen ibland och jag har fan inte Downs.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Vad f-n ska man göra på Habiliteringen???

Inläggav Kvasir » 2012-09-03 9:50:17

Hab är en rättighet inte ett tvång.

Det vanliga är att man börjar med ett samtal där hab berättar om vad de har att erbjuda och där man diskuterar vilka av dina eventuella problem som de kan försöka hjälpa dig med. Det kan handla om allt från städhjälp till psykologsamtal. Men det är som sagt helt frivilligt om du vill ha någon hjälp, och den behovsprövas också.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in