Graviditet och förberedelser inför sjukhusvistelse

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Graviditet och förberedelser inför sjukhusvistelse

Inläggav mondo beyondo » 2021-01-08 14:00:38

Jag har aldrig varit gravid, så delar bara med mig av sånt jag hört om. Tens-apparat som ger smärtimpulser på huden, det, om man fokuserar på de impulserna, överröstar smärtor som kommer inifrån kroppen och på det sättet kan man hålla smärtupplevelsen nere. Det fungerar för att känselupplevelser vid huden går snabbare till hjärnan men patienten måste vilja ha det här alternativet. Alltså delta aktivt. Det är samma mekanism som när man blåser på ett hudsår på barn, känslan av blåset mot huden minskar smärtupplevelsen i såret. Men så klart med intensiv smärta räcker det inte att blåsa och då gör Tens-apparaten det som behövs.

Hypnos. Du är vaken och närvarande men hjärnan är i ett tillstånd vi normalt har precis vid uppvaknandet och då kan man välja fokus och inte märka av smärtan. Har jag hört av en hypnotisör. Bättre om man hör det av en som fött med :)

En släkting till mig som födde på 80-talet ville stå upp och gå under förlossningen, men fick inte. Numera ska visst mammans önskemål lyssnas på. En annan släkting såg framemot en naturlig förlossning utan mediciner, hon fick en så stor bebis att den började må dåligt tillslut så det blev akutsnitt. Mamman fick då både utdrivningsupplevelsen och snittet, så en riktig tjottablängare. Bebisen mådde sen bra men hamnade på neonatalen pga krisen och skrämde de små späda bebisarna med sina skrik :)

Själv skulle jag varit intresserad av att föda i varmt vatten, om det hade varit aktuellt. Jag kan tänka mig att det varma vattnet har många goda egenskaper för förlossningsprocessen. Hoppas du hittar hjälp du känner dig trygg med!
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Återgå till Aspergare och vården



Logga in