Grapefrukt + Antidepressiva = ?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Grapefrukt + Antidepressiva = ?

Inläggav Puzzle » 2015-06-17 12:07:03

Liten märklig fundering bara, vad händer om man man äter grapefrukt när man har medicin som kan påverkas av det?

Själv så har jag ju Sertralin och där står det att man inte ska äta/dricka grapefrukt för det kan höja nivåerna sertralin i kroppen och på wikipedia står det följande:
Wikipedia skrev:Grapefrukt kan interagera med många läkemedel och läkemedelsanvändare bör därför vara försiktiga med grapefruktjuice. Naringin och bergamottin i grapefrukten hämmar enzymet CYP3A4, ett viktigt läkemedelsnedbrytande enzym. När enzymet hämmas, ansamlas läkemedel som normalt sett skulle ha brutits ned.

Så, som sagt, vad händer? Mår man "bara" dåligt eller är det till och med skadligt?

Undrar mest för jag är övernojig och trippelkollar allt som kan tänka sig innehålla grapefrukt så försöker bara lugna mig själv med lite fakta.. :wink:
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Grapefrukt + Antidepressiva = ?

Inläggav Wine » 2015-06-17 12:18:08

Du kan bl.a. eventuellt drabbas av Serotonergt syndrom:

Intoxikation – SSRI-preparat, SNRI-preparat och atypiska antidepressiva läkemedel

Gripandekylig har här på forumet skrivit om hur han drabbades av detta men som jag förstått det inte på grund av att han åt just grapefrukt i kombination med antidepressiva läkemedel:

venlafaxin + bupropion kan ge serotonergt syndrom
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Grapefrukt + Antidepressiva = ?

Inläggav Puzzle » 2015-06-17 12:25:58

Tack för länkarna, ska läsa på om det där men det känns ju som att det måste vara rätt stora mängder i alla fall. Undra om någon på forumet har råkat ut för det eller någon annat för att enbart ha förtärt grapefrukt.. :-)063
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Grapefrukt + Antidepressiva = ?

Inläggav Wine » 2015-06-18 10:29:36

Tror man ska vara väldigt försiktig med alla typer av läkemedel, en del läkemedel som exempelvis vanliga receptfria huvudvärkstabletter kan ju anses harmlösa fast de inte är det.

I texten jag länkade till tidigare står det att man kan få serotonergt syndrom även efter intag av terapeutiska doser:

Serotonergt syndrom


Överdosering med SSRI-preparat, SNRI-preparat och atypiska antidepressiva medel kan alla orsaka ett serotonergt syndrom. Syndromet kan uppkomma efter en akut överdosering men även efter intag av terapeutiska doser. Med serotonergt syndrom menas en kraftig överaktivitet i den serotonerga neurotransmissionen i CNS p g a för hög serotonerg aktivitet i hjärnan. Det är ett allvarligt tillstånd som oftast är farmakologiskt inducerat och i värsta fall leder till döden. Risken är särskilt stor om ett antidepressivt läkemedel kombineras med andra medel som också frisätter serotonin. Exempel på andra medel är fler olika analgetika och centralstimulerande narkotika som amfetamin, kokain och ecstasy. Även sumatriptan (Imigran), valproat (Absenor, Ergenyl, Orfiril), levodopa (Madopark, Sinemet), bromokriptin (Pravidel), litium (Lithionit) och vissa hälsokostpreparat kan framkalla ett serotonergt syndrom. Bland analgetika kan nämnas tramadol (Nobligan, Tiparol, Tradolan, Tramadol), petidin (Petidin) och fentanyl (Leptanal, Fentanyl). Symptomen kan vara hastigt insättande feber och excitation förekommer i regel.


Intoxikation – SSRI-preparat, SNRI-preparat och atypiska antidepressiva läkemedel

Man kan heller inte gå efter hur andra reagerar på läkemedel eller vilken dos de tar eftersom vi är olika genetiskt predisponerade och därför metaboliserar ämnen och substanser på olika sätt och olika snabbt.

Genom att DNA-testa sig kan man ta reda på hur man reagerar på och metaboliserar olika ämnen och substanser som kan finnas i exempelvis läkemedel och få information om individuell känslighet för läkemedel som exempelvis warfarin som finns i det blodförtunnande läkemedlet Waran, Clopidogrel (Plavix), blodfettsänkande statinläkemedel som simvastatin (Zocord), atorvastatin (Lipitor), blodtryckssänkande läkemedel som metoprolol (betablockerare), kodein, morfin, koffein, antidepressiva läkemedel m.m. Det kan vara en hjälp för att bland annat ställa in lämplig dos vid läkemedelsbehandling eller att t.o.m. ta ett beslut att helt undvika en substans, ett ämne eller ett läkemedel.

Gener som är inblandade i metabolismen av olika substanser är bland annat, CYP1A2, CYP2D6, CYP2C19, NAT2.

Här är en artikel om detta:

Läkemedelsvärlden - Genetiken styr läkemedelseffekten
18 juni 2004, klockan 18:18

Patienter reagerar ofta olika på samma läkemedelsbehandling. Ofta – men inte alltid – beror det på genetiska faktorer. Möjligheterna att anpassa behandlingar efter individens genetiska förutsättningar har länge ansetts vara stora – men det sker alltjämt sällan i klinisk praxis.

Vi är alla olika – inte minst när det gäller hur vi svarar på läkemedelsbehandling.

Skillnaderna kan bero på allt möjligt – olika följsamhet till behandlingen, vilka andra läkemedel vi tar, vilken sjukdom vi lider av och hur den påverkar njurfunktionen och i vilken grad enzymer induceras eller inhiberas av maten vi äter eller de läkemedel vi tar.


Här är en artikel om DNA-test för Warandosering:

Mynewsdesk - DNA-Guide lanserar DNA-test för Warandosering
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Grapefrukt + Antidepressiva = ?

Inläggav rojona » 2015-06-18 10:32:06

Wow, det visste jag inte om denna frukt. Tack för notis!
rojona
 
Inlägg: 193
Anslöt: 2014-07-25

Grapefrukt + Antidepressiva = ?

Inläggav kullan » 2015-06-18 10:52:45

Nu gör jag en aspig fundering här :wink:

Om man äter 1 grapefrukt om dagen skulle man kanske slippa äta sertralin? För att det finns ämnen i frukten som liknar det eller tänker jag fel? Nu äter jag inga mediciner men tänk om man slapp äta såna om man kunde äta en frukt istället. Samma gäller alla antidepp egentligen i min fundering.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Grapefrukt + Antidepressiva = ?

Inläggav cocos » 2015-06-18 10:58:50

kullan skrev:Nu gör jag en aspig fundering här :wink:

Om man äter 1 grapefrukt om dagen skulle man kanske slippa äta sertralin? För att det finns ämnen i frukten som liknar det eller tänker jag fel? Nu äter jag inga mediciner men tänk om man slapp äta såna om man kunde äta en frukt istället. Samma gäller alla antidepp egentligen i min fundering.


Nä det har ingen inverkan på signalsubstanser om man inte står på antidepressiv behandling från början. Grapefrukt interagerar enbart i nedbrytningen av läkemedlet vilket i sin tur har negativa effekter eftersom halveringstiden blir fucked up.
cocos
Inaktiv
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2014-01-20

Grapefrukt + Antidepressiva = ?

Inläggav kullan » 2015-06-18 11:04:21

cocos skrev:
kullan skrev:Nu gör jag en aspig fundering här :wink:

Om man äter 1 grapefrukt om dagen skulle man kanske slippa äta sertralin? För att det finns ämnen i frukten som liknar det eller tänker jag fel? Nu äter jag inga mediciner men tänk om man slapp äta såna om man kunde äta en frukt istället. Samma gäller alla antidepp egentligen i min fundering.


Nä det har ingen inverkan på signalsubstanser om man inte står på antidepressiv behandling från början. Grapefrukt interagerar enbart i nedbrytningen av läkemedlet vilket i sin tur har negativa effekter eftersom halveringstiden blir fucked up.


Aha! Misstänkte något sånt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Grapefrukt + Antidepressiva = ?

Inläggav manne » 2015-06-19 11:47:42

Är Prozac och andra SSRI farligt? :?:

vad kan man få för biverkningar på denna då.? :?:
manne
 
Inlägg: 18564
Anslöt: 2007-08-23

Re: Grapefrukt + Antidepressiva = ?

Inläggav tahlia » 2015-06-19 13:01:21

manne skrev:Är Prozac och andra SSRI farligt? :?:

vad kan man få för biverkningar på denna då.? :?:

Alla mediciner kan vara farliga, vem som drabbas hårdast vet man sällan i förväg. Vill du läsa biverkningar på SSRI kan du gå till FASS online och leta upp exempelvis Sertralin.
Listan är lång så det blir mastigt att rada upp här.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Grapefrukt + Antidepressiva = ?

Inläggav CrystalHeart » 2015-06-20 16:58:22

Vad jag vet så är det levern som påverkas av grapefrukten på sånt sätt att den inte kan bryta ner vissa läkemedel lika fort.
= medicinernas effekt blir starkare och håller längre.
CrystalHeart
 
Inlägg: 282
Anslöt: 2015-03-01

Grapefrukt + Antidepressiva = ?

Inläggav Zima33 » 2015-06-21 3:16:01

Om ens insomningstablett tappar effekt (man utvecklar tolerans) så kan man ta grapefruktjuice för att höja den...men det står i bipacksedeln att man inte ska göra det.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Grapefrukt + Antidepressiva = ?

Inläggav Moggy » 2015-06-21 3:45:29

Zima33 skrev:Om ens insomningstablett tappar effekt (man utvecklar tolerans) så kan man ta grapefruktjuice för att höja den...men det står i bipacksedeln att man inte ska göra det.



Tack för tipset. Avsluta kvällen med ett glas jos funkar. Får vara försiktig med tänderna, ska gå minst en halvtimme efter att man dricker jos tills man borstar tänderna.

Ska provas.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Grapefrukt + Antidepressiva = ?

Inläggav Zima33 » 2015-06-21 3:50:45

Moggy skrev:
Zima33 skrev:Om ens insomningstablett tappar effekt (man utvecklar tolerans) så kan man ta grapefruktjuice för att höja den...men det står i bipacksedeln att man inte ska göra det.



Tack för tipset. Avsluta kvällen med ett glas jos funkar. Får vara försiktig med tänderna, ska gå minst en halvtimme efter att man dricker jos tills man borstar tänderna.

Ska provas.


Kollade i fass nu och det gäller iallafall zopiklon. På zolpidem står det inget om grapefruktjuice.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Grapefrukt + Antidepressiva = ?

Inläggav Moggy » 2015-06-21 3:53:35

I en Melatoninmedicin jag köpte var det 30mg grape seed extract. Skulle vara för dess antioxidantiva effekt men jag undrar om det kan vara så att det även förstärkte verkan av Melatonin och valeriana? Dom funkade iaf väkduäigt bra.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Grapefrukt + Antidepressiva = ?

Inläggav Dagobert » 2015-06-21 7:22:40

Moggy skrev:I en Melatoninmedicin jag köpte var det 30mg grape seed extract.

Grape seed måste vara vindruvskärnor, inte grapefruktkärnor.
Dagobert
 
Inlägg: 14143
Anslöt: 2010-11-30

Återgå till Aspergare och vården



Logga in