Gränsöverskridare och genreblandare. Progressive.

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav ferocactus » 2010-06-11 18:46:48

hej
vet inte art denna låt hör, folkmusik möter rock
fast det är väl modigt att göra en sån platta när den gjordes

Jethro Tull - Songs From The Wood

http://www.youtube.com/watch?v=KgUw6t3b6oE
ferocactus
a k a claria
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Inger » 2010-06-11 18:54:59

Å, ett av mina favoritband!

Jethro Tull räknas till både progressive, folkrock, jazzrock och hårdrock (nåja, gjorde på 70-talet i alla fall). Stilblandning så det förslår! Och mycket lyckad sådan i mitt tycke, få kommer upp i deras klass.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Smokescreen » 2010-07-10 0:51:25

IQ - Zero Hour:

Smokescreen
Inaktiv
 
Inlägg: 621
Anslöt: 2010-05-04

Inläggav Bali » 2010-08-15 17:46:14

Hoppas det är här jag får posta Marillion, men det borde det väl vara!?

Det var då sannerligen en superb´ grupp (så länge Fish var med enligt mig) och tack & lov är iaf musiken evig så jag kör på med ngr. videos;




... och till sist min favorit av just dessa, men tyvärr finns ingen bra video.

Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Inläggav Lavender_Blue » 2010-08-16 18:46:53

Bali skrev:Hoppas det är här jag får posta Marillion, men det borde det väl vara!?

Det var då sannerligen en superb´ grupp (så länge Fish var med enligt mig) och tack & lov är iaf musiken evig så jag kör på med ngr. videos;


Åååååååh! Världens bästa band alla kategorier alltid :D

Fast jag tycker att Marillion med Steve H är fantastiska de med.

"Seasons End" är enligt mig världens bästa skiva.

Lyssna på "King of Sunset Town". Introt är segt, sätter igång kring 1:40:



Jag blir så oerhört lycklig av Marillion :)
Lavender_Blue
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2010-05-20

Inläggav Lavender_Blue » 2010-08-16 18:48:45

:-)156


Lavender_Blue
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2010-05-20

Inläggav Lavender_Blue » 2010-08-16 21:01:07

Gosh, släpp inte lös mig i mitt nummer 1 specialintresse: Marillion ;)

Bali: Om du inte gillar Marillion med Steve Hogarth, please gör ett försök med denna låt i alla fall. Lyssna på hela och tänk inte "detta är Marillion utan Fish", utan låt det bara vara en låt :)

Lavender_Blue
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2010-05-20

Inläggav Bali » 2010-08-17 17:03:49

:lol: Jag tror bestämt att jag har funnit en musikalisk trigger hos dig, Lavender_Blue!?

Låtom oss nu bara inte hamna i stridigheter pga en sångare ... har ju inte skrivit att jag ogillar Steve Hogarth (tack & lov :-)057 :wink: ).
:-)136 ... och så en Marillionvariant på samma tema (och en bra sådan dessutom):



(Det verkar som det bästa är att posta enbart ett videoklipp i varje inlägg för att "systemet" ska orka med på bästa sätt!? och vill någon vänlig själ bekräfta (eller inte) denna fundering är jag tacksam. Jag kör iaf vidare genom att skriva: fortsättning följer...)
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Inläggav Bali » 2010-08-17 17:34:46

Lavender_Blue, jag kan helt klart ställa mig vid din sida på barrikaderna och till folket skandera att: Marillion rocks!
Jag måste dock ändå stå fast vid att för mig är Marillion den grupp vars sångare kallar sig Fish, sedan blev det inte alls detsamma igen.

Jag tycker otroligt mycket om Fish texter, hans röst, hans karisma överhuvudtaget och han var (är hoppas jag, har iaf inte hört talas om hans bortgång) helt enkelt en sångare att se upp till! :wink:

Marillion bästa platta (enligt mig) är Script for a jester´s tear, mycket tätt följd av Missplaced childhood.
Från den förstnämnda plattan:

Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Inläggav Lavender_Blue » 2010-08-17 17:52:57

Bali skrev::lol: Jag tror bestämt att jag har funnit en musikalisk trigger hos dig, Lavender_Blue!?

Låtom oss nu bara inte hamna i stridigheter pga en sångare ... har ju inte skrivit att jag ogillar Steve Hogarth (tack & lov :-)057 :wink: ).
:-)136 ... och så en Marillionvariant på samma tema (och en bra sådan dessutom):


Nej, jag förstår absolut att det finns Fish-diehards :)

Han har en sådan utstrålning, och hans texter är helt outstanding. Jag skrev min litteraturuppsats om texterna till "Fugazi". Och ja, han lever och mår fint - och har dessutom kontakt med de andra i Marillion nu för tiden. Åååååååååååååååååååååååh-återförening please *stön*

I Loreley-live:n är han GUD.

Lavender_Blue
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2010-05-20

Inläggav Bali » 2010-08-17 17:55:49

Plattan Seasons End är det absolut inget fel på (och den finns i min samling :wink: ), men ... tja, de blev bara inte lika bra längre tycker jag.

Mina favoriter på den plattan är The Uninvited Guest och Berlin och här får videon bli den förstnämnda:

Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Inläggav Bali » 2010-08-17 18:04:51

Det är rent ut sagt ett jä... strul med saiten, webben eller nå´t annat här idag märker jag!
SEGT är bara förnamnet (kan alltså inte ens använda fetskrift för segt där ... och inga smileys ... och inga videoklipp ... gah!)

Jag säger alltså: Se you later, alligator!
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Inläggav Lavender_Blue » 2010-08-17 20:11:50

Det har varit en riktigt usel dag idag, men jag har plöjt igenom en massa Marillion-videor och mår lite bättre :)

Och det gläder mig att det finns någon annan här som också gillar Marillion!
Lavender_Blue
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2010-05-20

Inläggav Bali » 2010-08-18 12:02:28

Jag har kanske postat väl många videos med Marillion i tråden, så nu får jag åtminstone försöka väga upp det lite känner jag.

Marillion kan väl sägas ingå i den andra vågen av progressiva rockgrupper antar jag, eller...?
(Musikaliska kunskaper av det slaget är mycket begränsat hos mig, men jag är iaf ganska bra på att uppskatta musik - man får vara tacksam för det lilla! :wink: )

Om jag alltså backar lite torde jag istället kunna svepas med av en våg bestående av grupper där bl.a. Pink Floyd och Genesis ingår!?

Inger har ju redan postat en video med Pink Floyd, men jag tycker verkligen att de förtjänar fler och postar därför en av mina favoriter:

Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Inläggav Lavender_Blue » 2010-08-24 22:15:38

Har du sett tributebandet P-Floyd? De skall tydligen vara väldigt bra. De kommer till min stad i höst, tänkte gå dit.

Den här låten grät jag första gången jag hörde:

Lavender_Blue
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2010-05-20

Inläggav Bali » 2010-08-26 16:36:39

Verkligen en go´ låt det där, Lavender_Blue, så tack för att du delar med dig!
Porcupine Tree verkar vara en grupp värd att kolla upp lite närmare.

Själv stötte jag på en (för mig, vilket iofs inte säger så mycket :wink: ) okänd grupp när jag kikade runt lite på Genesis här i cybervärlden.
Gruppen heter Citizen Cain och deras alster verkar helt klart vara värda att lyssna på om man gillar denna genre.



Under denna färd i cybervärlden (ja, för mig är den fortfarande väldigt fascinerande - har bara "varit med dator" ca. 6-7 år Bild) stötte jag även på en sajt som väl kan vara på sin plats att rekommendera ett besök om man "diggar" just progressive:

http://www.progarchives.com/
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Inläggav barracuber » 2010-09-13 10:02:28

Svårt att välja tråd för det här klippet. Det är progressivt, det är jazz, det är blues, det är funky..

Rachel Flowers är runt 18 och blind sedan födseln och (tror jag och Inger) dessutom autistisk. Det sista kan man se på hur hon gungar under låtarna.

Rachel Flowers fullkomligt andas musik!

Jag hade uppe henne i början av den här tråden, då spelade hon orgel och jazzflöjt. Här spelar hon en svängig låt av Keith Emerson:

Rachel Flowers - Hammer It Out (Keith Emerson) - solo piano


Tidigare inlägg:
post405175.html#405175
post405181.html#405181
post406654.html#406654
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Inger » 2010-09-13 14:43:22

Härligt, barracuber!

*****************

Vill förresten passa på att korrigera mig själv:

När jag såg serien om 70-talsmusik på TV så fick jag klart för mig att det som på engelska kallas progressive (och ibland förkortas prog rock) kallas symfonirock på svenska och inget annat.

Vilket var passande när det gäller just Yes, Genesis, Moody Blues m fl, men ordet passar även på mainstreamband som Eagles och Electric Light Orchestra och beskriver knappast de lite mer experimentella, rockiga, psykedeliska eller folkinspirerade progressive-banden från 60-70-talen (som Amon Düül II, Bloodwyn Pig, Gong, Jethro Tull, King Crimson, Shocking Blue, Spooky Toth, The Deviants, eller utflippade The Fugs). Ännu sämre passar det på de senaste decenniernas många udda band i genren (som japanska Bondage Fruit eller Glass Hammer för att bara nämna ett par).
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Moggy » 2010-09-13 21:25:25

Bali skrev:Porcupine Tree verkar vara en grupp värd att kolla upp lite närmare.



Ja, det är dom. Jag har lyssnat mycket på dom och följt dom några år nu.

Hela skivan Deadwing är vldigt bra.

Fear of a Black Planet är bra den med.

Tyvärr uppskattade jag inte riktigt dras senaste, The Incident.

Deras "LSd-trip"-album Woyage 34 är skön men kanske väl Pink Flyod-aktigt...


nå, det är iaf ett band värt att utforska om man gillar progg/space-rock.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Moggy » 2010-09-13 21:31:37

Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Bali » 2010-09-14 16:58:04

Moggy skrev:
Bali skrev:Porcupine Tree verkar vara en grupp värd att kolla upp lite närmare.



Ja, det är dom. Jag har lyssnat mycket på dom och följt dom några år nu.

Hela skivan Deadwing är vldigt bra.

Fear of a Black Planet är bra den med.

Tyvärr uppskattade jag inte riktigt dras senaste, The Incident.

Deras "LSd-trip"-album Woyage 34 är skön men kanske väl Pink Flyod-aktigt...


nå, det är iaf ett band värt att utforska om man gillar progg/space-rock.

:D Tack för info´n och smakprovet, Moggy!

Ibland känner man ju sig så där "utflippad", men jag orkar tyvärr inte se på videon utan att må dåligt ... är rejält ljuskänslig (utöver ljud-dito) och börjar "känna" mig nära ett epileptisk anfall, typ. :roll:
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Genreblandningar

Inläggav Inger » 2010-09-23 11:38:33

I den här tråden kan man posta sånt som är en mix av flera genrer:

Pentangle är ett av mina favoritband. De var ett engelskt folkrockband och som gjorde ibland jazzinfluerad folkrock och electric folk mellan 1960- och 80-talet.

Folk + rock = folkrock:



Folk + rock + jazz:



mnordgren:

Slog ihop två trådar om samma ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav barracuber » 2010-09-23 12:50:32

Flamenco + jazzimprovisation

Mediterranean Sundance - Al Di Meola, Paco de Lucia


DiMeola (höger kanal) spelar stålsträngat (vilket hörs) och de Lucia (vänster kanal) spelar nylon. DiMeola spelar mycket mera pyroteknisk, vasst och faktiskt kyligt exakt medans de Lucia spelar mjukare, mer "organiskt", mänskligt.

Jag skrev "jazzimprovisation" och inte jazz för ingen av dem har spelat riktig jazz utan båda har rört sig i gränslandet mellan mängder av genrer, t ex jazzrock, latinamerikanskt och flamenco.

Det är en studioinspelning från DiMeolas platta Elegany Gypsy från 1977.

:arrow:

jag har anmält att den här tråden ska slås ihop med den gamla genreblandnings-tråden <a target="_blank" href="http://www.aspergerforum.se/gransoverskridare-och-genreblandare-progressive-t15735.html">Gränsöverskridande och genrebildande. Progressive.</a>.
Senast redigerad av barracuber 2010-09-23 15:08:22, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Inger » 2010-09-23 15:00:04

Tänkte inte på att det kunde passat i den tråden.

Det här är min stilblandningsfavorit just nu (från www.jamendo.com som någon här tipsade om):

Nujazzbandet Triplexity med Afro Red, låten som har allt: franskt dragspel, spansk gitarr, klezmer-klarinett, afro-rytmer och något bubbligt som låter som en soda streamer.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Intressanta intressen



Logga in