Göra hemsida?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Göra hemsida?

Inläggav Aspiesmurfen » 2008-02-08 23:12:48

Finns det något bra gratisprogram som ni kan rekommendera för att göra en hemsida? Något som är enkelt att använda och som är lätt att förstå?
Senast redigerad av Aspiesmurfen 2011-05-04 11:35:54, redigerad totalt 1 gång.
Aspiesmurfen
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2007-11-13
Ort: Göteborg

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-02-08 23:15:19

Mac eller PC?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 11:35:54, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Liebert » 2008-02-08 23:31:17

Admin:
Flyttar till IT-avdelningen..
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 11:35:54, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Re: Göra hemsida?

Inläggav barracuber » 2008-02-09 3:21:25

Aspiesmurfen skrev:Finns det något bra gratisprogram som ni kan rekommendera för att göra en hemsida? Något som är enkelt att använda och som är lätt att förstå?


Känner ju inte dig, Aspiesmurfen, så ingen känsla för dina behov.

Med ett ord: syftet.

Vad vill du göra? Skriva? Spela? Prata? Teckna? Filma? Visa bilder?

Förmedla idéer? Diskutera? Påverka? Föreändra? Tankar? Åsikter? Argument?

Vem vänder du dig vill? Hela världen? Svenskar? Din hemort/stad? Din familj? Din förening? Likasinnade? Andra grupper?

Vill du jobba med hemsidan ofta (dagligen, stundligen) eller ibland (nån gång per vecka, månad, år)?

Hur många vill du nå? Är det viktigt att nå någon? Vill du ha feedback/kommentarer? Ska du moderera eller släppa på fritt?

FWIW...

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:35:54, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav md2perpe » 2008-02-09 11:52:49

Senast redigerad av md2perpe 2011-05-04 11:35:54, redigerad totalt 1 gång.
md2perpe
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2005-10-21

Inläggav TheShrux » 2008-02-09 13:47:50

MyEclipse är rätt lysande. Kostar pengar dock. Men du slipper göra så mycket för hand.

phpWebSite funkar också...
Senast redigerad av TheShrux 2011-05-04 11:35:54, redigerad totalt 1 gång.
TheShrux
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2007-01-06
Ort: Uppsala

Re: Göra hemsida?

Inläggav Aspiesmurfen » 2008-02-10 23:26:00

barracuber skrev:
Aspiesmurfen skrev:Finns det något bra gratisprogram som ni kan rekommendera för att göra en hemsida? Något som är enkelt att använda och som är lätt att förstå?


Känner ju inte dig, Aspiesmurfen, så ingen känsla för dina behov.

Med ett ord: syftet.

Vad vill du göra? Skriva? Spela? Prata? Teckna? Filma? Visa bilder?

Förmedla idéer? Diskutera? Påverka? Föreändra? Tankar? Åsikter? Argument?

Vem vänder du dig vill? Hela världen? Svenskar? Din hemort/stad? Din familj? Din förening? Likasinnade? Andra grupper?

Vill du jobba med hemsidan ofta (dagligen, stundligen) eller ibland (nån gång per vecka, månad, år)?

Hur många vill du nå? Är det viktigt att nå någon? Vill du ha feedback/kommentarer? Ska du moderera eller släppa på fritt?

FWIW...

/Barracuber


Det enda jag tänkte göra är att ha en hemsida med egna bilder att visa upp. Verkligen inget avancerat alltså. Bara klicka på miniatyrbild och så skulle en stor bild komma upp.
Senast redigerad av Aspiesmurfen 2011-05-04 11:35:54, redigerad totalt 1 gång.
Aspiesmurfen
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2007-11-13
Ort: Göteborg

Re: Göra hemsida?

Inläggav barracuber » 2008-02-10 23:55:44

Aspiesmurfen skrev:Det enda jag tänkte göra är att ha en hemsida med egna bilder att visa upp. Verkligen inget avancerat alltså. Bara klicka på miniatyrbild och så skulle en stor bild komma upp.


Ok. Ursäkta om jag lät "uppfodrande" i mitt svar, alla mina frågor liknar ett förhör mer eller mindre :oops: jag satt och var vaken halva natten (självvalt) och då blir man ju rätt trött... ibland skriver man inte alls som man egentligen är....märkligt men ibland sant...

Du gillar att ta bilder? Vem vill du visa dem för? Släktingar, vänner, bekanta?

* nu börjar jag igen, jag kan tydligen bara skriva på ett sätt... *

Om du enbart ska dela med dig av bilder behöver du egentligen inte bygga en egen sajt (om du inte har andra orsaker till att lära dig webbsnickeri) - det finns gott om tjänster på nätet, både gratis och betal, för att smidigt publicera sina alster. En typisk sådan fototjänst är Flickr. Brukar själv använda Flickr när jag ska dela med mig av bilder till vänner, bekanta, släktingar osv. Flickr är en ganska överskådlig, smidig och cool sajt (typiskt Web 2.0). Men Flickr är bara ett alternativ, det finns många andra liknande. Kolla bakåt i IT-forumet så hittar du mer tips.

Kom just på ett helt annat sätt att publicera bilder: <a target="_blank" href="http://jalbum.net/">jalbum</a>. Det har jag använt och det är ett snabbt och smidigt sätt att dela upp bilder. Sist jag kollade var det gratis och det gör just det du vill: skapar en komplett sajt med tumnaglar, stora bilder, navigation, olika grafiska teman, publiceringsfunktion osv. Ser på hemsidan att de verkar ha breddat tjänsten en del.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:35:54, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Alien » 2008-02-11 2:05:43

Jag vill också göra en hemsida. Den skulle handla om en författare. Den är alltså till för andra som ev också är intresserade av denna författare.

Men problemet är bilderna. För att liva upp sidan så skulle vilja ha omslagsbilder av förf:s böcker (tänkte scanna in dem). Men då måste jag ha copyrighten till tecknarens bilder. Jag har skrivit till förlaget och till Sveriges författarförbund. Författarförbundet hänvisar mig till förlaget. Förlaget hänvisar mig till författarförbundet för att få reda på rättsinnehavarna. Konstnären själv är säkert död sen länge. Ingen vet vart jag ska vända mig.

Så frågan är om jag riskerar att bli stämd om jag publicerar bilderna på denna hemsida? Fast det är förstås en mer juridisk fråga.

Sen undrar jag också om lämpligt hemsidesprogram.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 11:35:54, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav TheShrux » 2008-02-11 10:22:30

Alien skrev:Jag vill också göra en hemsida. Den skulle handla om en författare. Den är alltså till för andra som ev också är intresserade av denna författare.

Men problemet är bilderna. För att liva upp sidan så skulle vilja ha omslagsbilder av förf:s böcker (tänkte scanna in dem). Men då måste jag ha copyrighten till tecknarens bilder. Jag har skrivit till förlaget och till Sveriges författarförbund. Författarförbundet hänvisar mig till förlaget. Förlaget hänvisar mig till författarförbundet för att få reda på rättsinnehavarna. Konstnären själv är säkert död sen länge. Ingen vet vart jag ska vända mig.

Så frågan är om jag riskerar att bli stämd om jag publicerar bilderna på denna hemsida? Fast det är förstås en mer juridisk fråga.

Sen undrar jag också om lämpligt hemsidesprogram.


Risken finns väl. Men jag tror de flesta nöjer sig med att maila dig och be dig ta bort dem. Åtminstone om du inte säljer något eller tänkt tjäna pengar på det hela. Man tycker ju att det borde vara förlaget som har koll på vem som designat omslaget.

Sen beror det lite på hur länge konstnären har varit död. Alltså om konstverken är PD än. Men jag misstänker att personen som designat / har copy right på omslaget är den du vill ha tag på.
Senast redigerad av TheShrux 2011-05-04 11:35:54, redigerad totalt 1 gång.
TheShrux
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2007-01-06
Ort: Uppsala

Inläggav barracuber » 2008-02-11 11:04:01

Alien skrev:Jag vill också göra en hemsida. Den skulle handla om en författare. Den är alltså till för andra som ev också är intresserade av denna författare.

Men problemet är bilderna. För att liva upp sidan så skulle vilja ha omslagsbilder av förf:s böcker (tänkte scanna in dem). Men då måste jag ha copyrighten till tecknarens bilder. Jag har skrivit till förlaget och till Sveriges författarförbund. Författarförbundet hänvisar mig till förlaget. Förlaget hänvisar mig till författarförbundet för att få reda på rättsinnehavarna. Konstnären själv är säkert död sen länge. Ingen vet vart jag ska vända mig.

Så frågan är om jag riskerar att bli stämd om jag publicerar bilderna på denna hemsida? Fast det är förstås en mer juridisk fråga.


För att slippa skanna kanske du kan hitta omslagen på nån sajt nånstans (gör en bildsökning på google eller leta på adlibris, bokus m fl) och fråga den sajtägaren om du kan använda bilderna på din sajt. Säger sajtägaren ok kan du ju bara köra på. Det är god "netikett" att på sin egen sida tacka den man tog bilderna av och att länka till deras sajt.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 11:35:54, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Göra hemsida?

Inläggav Kvasir » 2008-02-11 14:28:59

Aspiesmurfen skrev:Det enda jag tänkte göra är att ha en hemsida med egna bilder att
visa upp. Verkligen inget avancerat alltså. Bara klicka på miniatyrbild och så skulle en stor bild komma upp.


Bildprogrammet xnview (och även många andra) har en funktion för att generera en färdig webbsida med thumbnails.

Xnview, gratis och bra.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Behöver hjälp med hemsida snälla

Inläggav pojken » 2008-03-31 0:51:00

Hej, undrar om det finnd nån som är duktikg på att göra en hemsida vill göra min egen hemsida men vet inte hur man gör
Mvh kram på ni som kan hjälpa mig.

Moderator: Slog ihop med tidigare tråd.
Senast redigerad av pojken 2011-05-04 12:12:52, redigerad totalt 1 gång.
pojken
 
Inlägg: 34
Anslöt: 2008-02-03

Inläggav Savanten Svante » 2008-03-31 3:15:10

http://www.freewebs.com/ har färdiga mallar, så det är lätt att göra! Man behöver liksom bara skriva innehållet, texten på sidan, och så blir det snyggt ändå!

Och så är det gratis!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 12:12:52, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav pojken » 2008-03-31 23:25:24

Savanten Svante skrev:http://www.freewebs.com/ har färdiga mallar, så det är lätt att göra! Man behöver liksom bara skriva innehållet, texten på sidan, och så blir det snyggt ändå!

Och så är det gratis!


Men var ska man trycka på? fattar ingenting desutom står på engelska
Mvh
Senast redigerad av pojken 2011-05-04 12:12:52, redigerad totalt 1 gång.
pojken
 
Inlägg: 34
Anslöt: 2008-02-03

Inläggav Titti » 2008-04-01 0:09:16

Moderator:

Flyttat tråden hit till IT då den hör bättre hemma här och alla har tillgång till denna avdelning.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 12:12:52, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Parvlon » 2008-04-01 0:26:57

http://gorahemsida.se NybörjarGuide på Svenska. Men programmen är väl på engelska oftast så du får ta fram Ord boken. ;)
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 12:12:52, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Behöver hjälp med hemsida snälla

Inläggav barracuber » 2008-04-01 7:07:05

pojken skrev:Hej undrar om det finnd nån som är duktikg på att göra en hemsida vill göra min egen hemsida men vet inte hur man gör
Mvh kram på ni som kan hjälpa mig.


pojken,

1. Ska hemsidan handla om ett visst ämne (specialintresse? :wink: ) eller vara mer allmän?

2. Ska det finnas bara text eller även bilder, video, musik, animeringar (rörliga bilder), fotoalbum, saker som du har skapat, teckningar osv?

3. Ska dina besökare kunna skriva saker på hemsidan? Eller bara läsa och titta?

4. Vill du hålla kontakten med dina besökare på något sätt? Hur i så fall? Med hjälp av hemsidan eller annat sätt typ mail?

5. Ska du ändra hemsidan ofta (typ varje dag) eller bara ibland eller sällan?

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 12:12:52, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Inläggav Moggy » 2008-04-02 10:31:31

pojken skrev:
Savanten Svante skrev:http://www.freewebs.com/ har färdiga mallar, så det är lätt att göra! Man behöver liksom bara skriva innehållet, texten på sidan, och så blir det snyggt ändå!

Och så är det gratis!


Men var ska man trycka på? fattar ingenting desutom står på engelska
Mvh



Ojdå...Ja, det kan ju vara svårt med de där främmande tungomålen som pratas där ute i världen...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återgå till IT-forum



Logga in