Gör försämrad ljudmiljö att fler blir funktionshindrade?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Gör försämrad ljudmiljö att fler blir funktionshindrade?

Inläggav trollhare » 2012-09-18 20:41:21

En bra Ted talk om hur ljudmiljön i samhället har försämrats de senaste decennierna, i ett blogginlägg som tar upp vad det specifikt kan innebära för autister:

http://thautcast.com/drupal5/content/designing-ears-and-some-ideas-about-autism-may-be-becoming-more-disabling

Länk direkt till Ted talk:

http://blog.ted.com/2012/09/18/10-tips-for-designing-classrooms-hospitals-and-offices-that-are-kind-on-ears-from-julian-treasure/

Bloggaren skriver:

I think the amount of noise and light autistic people are expected to deal with in the modern world is one of the reasons we have more visibly disabled autistic people now.


Alltså, han menar inte att miljön orsakar autism, men att en försämrad ljudmiljö är funktionshindrande för fler personer. Vad tror ni?
trollhare
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2008-08-04
Ort: Sandviken

Gör försämrad ljudmiljö att fler blir funktionshindrade?

Inläggav Meier » 2012-09-18 21:14:23

Om jag ska utgå från mitt eget perspektiv så är det ordentligt handikappande med alla störande ljud från alla håll. Speciellt kraftiga, plötsliga sådana. Det leder till trötthet, irritation och oförmåga till koncentration, som håller i betydligt längre än för de icke AS personer som finns runt mig. I de fall de ens reagerar.

Att i viss utsträckning försöka undvika dessa ljud har blivit en strategi, och däri ligger kanske den mest synliga delen av handikappet, just undvikandet.

Om det är vanligt förekommande med ljudperceptionsproblem vid AS, ja då borde ju en försämrad ljudmiljö i samhället tydliggöra fler inom AS spektrumet. Så ja jag tror det ligger en del i det.
Meier
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2012-08-29

Gör försämrad ljudmiljö att fler blir funktionshindrade?

Inläggav trollhare » 2012-09-18 21:48:33

Ja, jag känner igen det du beskriver från mig själv. Jag funderar på hur samhället har förändrats de senaste decennierna. Är det bara jag som tycker det har blivit svårare att hitta lugna platser att dra sig tillbaka till? Det är som om samhället blivit mer intolerant mot personer som behöver avskildhet, samtidigt som vi egentligen borde ha ännu bättre förutsättningar att skapa bra miljöer än tidigare,

Fler aspergare borde bli arkitekter...
trollhare
 
Inlägg: 73
Anslöt: 2008-08-04
Ort: Sandviken

Gör försämrad ljudmiljö att fler blir funktionshindrade?

Inläggav Meier » 2012-09-19 1:01:09

trollhare skrev:Det är som om samhället blivit mer intolerant mot personer som behöver avskildhet, samtidigt som vi egentligen borde ha ännu bättre förutsättningar att skapa bra miljöer än tidigare,


Man kan väl kanske säga att samhället är väldigt intolerant överhuvudtaget, jag kanske överdriver, men det är så det känns.

trollhare skrev:Fler aspergare borde bli arkitekter...


:-)Happy Den var bra den!

Jag hade faktiskt själv långt gångna planer på det en gång i tiden. men det blev inget med det.
Meier
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2012-08-29

Gör försämrad ljudmiljö att fler blir funktionshindrade?

Inläggav weasley » 2012-09-19 2:07:32

Alla ska vara 100% tillgängliga, ständigt effektiva, positiva, såssialkåmpetennta, unga och med lång arbetslivserfarenhet.

Övriga personer får antingen ta sej i kragen och rycka upp sej eller käka medicin så de kan uppfylla samhällets krav.

**ironin dryper**
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Gör försämrad ljudmiljö att fler blir funktionshindrade?

Inläggav Meier » 2012-09-19 20:29:56

Lyhörda bostäder är väl det största problemet. Hemmet är ju den plats som ska fungera som en "safe zone" där man kan lugna ner sig. Fungerar då inte det, ja vad tar man sig till då?

Jag tycker det är svårt att få någon förståelse för just detta idag.
Meier
 
Inlägg: 162
Anslöt: 2012-08-29

Återgå till Aspergare och vården



Logga in