Gör er aspergers ont?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Gör er aspergers ont?

Inläggav Fibbel » 2016-02-01 14:45:31

Just nu gör min aspergers ont, jag vill inte ha det här enormt bra minnet som jag har. Jag vill inte komma ihåg allt skit som har hänt i ens liv, precis vartenda ord, alla händelser. Jag är min diagnos, min diagnos är den jag är men just nu så vill jag vara lite som alla andra, lite sorglös.
Fibbel
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2011-09-30

Re: Gör er aspergers ont?

Inläggav tahlia » 2016-02-01 16:00:34

Kort svar - ja.
Många är de dagarna i mitt liv då jag önskat att mina AS-drag utplånades och försvann.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Gör er aspergers ont?

Inläggav triggerhappyD » 2016-02-01 20:58:31

ökad medvetandegrad = mer ont
triggerhappyD
 
Inlägg: 4869
Anslöt: 2015-06-01

Gör er aspergers ont?

Inläggav Liljan » 2016-02-01 21:03:32

Jag är också min diagnos, men jag är fler saker också. Min diagnos gör inte ont och jag trivs med den, jag har inga problem då jag är själv problemen blir i kontakt med omvärlden och andra, men med anpassning går det bra. Jag brukade också älta detaljer av saker som hände för länge sedan förut. För mg handlade det om att acceptera och gå vidare. Jag har fortfarande bra minne, men jag gräver inte ner mig i det utan väljer att fokusera på det positiva. Jag kan rekommendera mindfullness.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Gör er aspergers ont?

Inläggav Pikachu » 2016-02-01 21:15:30

En välfungerande hjärna glömmer för att spara energi och för att kunna fokusera på det viktigaste. Det stämmer att supergenier behöver ha ett visst mått av "ett pajat filter", det avgörande är hur pass snabb processhastighet man har. Aspergare överlag har ett långsamt kognitivt tempo=trög i huvudet, därför blir detta förstörda filter ett handikapp snarare än en gåva. Snabbtänkta människor gynnas snarare av att ta in mycket info då de hinner bearbeta dessa på ett djupare plan.

En av svårigheterna de flesta aspergare har är snabbheten i det sociala, det är många sinnen vi skall ta in och bearbeta intryck med och det skall gå fort och flyta på. Många aspergare tycks få en "bakfylla" efter för mycket samtal med många människor på en gång, det är främst ett uttryck för att vi är tröga i huvudet och har ett långsamt kognitivt tempo.

Jag själv har ett bra minne (kan upprepa 24 siffror i bakvänd följd) men att tro att aspergare är "bättre" än NT är bara snömos.

Tänk om man har en funktionsnedsättning för att låt säga..man är..funktionshindrad? Att ens diagnos man fått indikerar handikapp? Men nej, det är ännu ett bevis på sin egen suveränitet.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Gör er aspergers ont?

Inläggav Liljan » 2016-02-01 21:19:37

Pikachu skrev:En välfungerande hjärna glömmer för att spara energi och för att kunna fokusera på det viktigaste. Det stämmer att supergenier behöver ha ett visst mått av "ett pajat filter", det avgörande är hur pass snabb processhastighet man har. Aspergare överlag har ett långsamt kognitivt tempo=trög i huvudet, därför blir detta förstörda filter ett handikapp snarare än en gåva. Snabbtänkta människor gynnas snarare av att ta in mycket info då de hinner bearbeta dessa på ett djupare plan.

En av svårigheterna de flesta aspergare har är snabbheten i det sociala, det är många sinnen vi skall ta in och bearbeta intryck med och det skall gå fort och flyta på. Många aspergare tycks få en "bakfylla" efter för mycket samtal med många människor på en gång, det är främst ett uttryck för att vi är tröga i huvudet och har ett långsamt kognitivt tempo.

Jag själv har ett bra minne (kan upprepa 24 siffror i bakvänd följd) men att tro att aspergare är "bättre" än NT är bara snömos.

Aspergare är kanske inte bättre än NT, men vi är precis lika bra! De med Asperger är inte tröga i huvudet, upplever du sig så är det snarare du som är det, det är inget allmängiltigt.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Gör er aspergers ont?

Inläggav Pikachu » 2016-02-01 21:23:29

Cecilia Wåhlstedt forskare skrev:Förutom detta är jag även intresserad av Asperger syndrom, egenskaper som kännetecknas av empatibrist och känslokyla, bristande emotionsreglering, långsamt kognitivt tempo samt relationen mellan barn och föräldrar.




I klippet säger Dewrang att aspergare processerar intryck långsammare.

Räcker det här eller skall jag fortsätta?

När ni slutat att förneka att aspergers syndrom är en funktionsnedsättning så kan vi ha en mogen diskussion om saken.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Re: Gör er aspergers ont?

Inläggav tahlia » 2016-02-01 22:08:57

Pikachu skrev:
Cecilia Wåhlstedt forskare skrev:Förutom detta är jag även intresserad av Asperger syndrom, egenskaper som kännetecknas av empatibrist och känslokyla, bristande emotionsreglering, långsamt kognitivt tempo samt relationen mellan barn och föräldrar.




I klippet säger Dewrang att aspergare processerar intryck långsammare.

Räcker det här eller skall jag fortsätta?

När ni slutat att förneka att aspergers syndrom är en funktionsnedsättning så kan vi ha en mogen diskussion om saken.


Var i diagnoskriterierna återfinns långsamt kognitivt tempo, känslokyla, och empatibrist?
Diagnoser torde väl kännetecknas av diagnoskriterier?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Gör er aspergers ont?

Inläggav Pikachu » 2016-02-01 22:23:48

Bra poäng där, kriterierna omfattas inte av dessa saker men AS-svårigheter mynnar ut i nämnda som en konsekvens.

Om du har svårt att sätta dig in i någon annan människas situation så påverkas empatin, om du har problem med de exekutiva funktionerna (kan slarvigt sägas att de exekutiva funktionerna är ett index på din processhastighet) påverkas din mentala hastighet och om du inte kan känna av andras sinnesstämningar tyder det på att du själv inte har dessa känslor i någon högre grad.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Gör er aspergers ont?

Inläggav antonius » 2016-02-01 22:28:10

Hela tiden, det är demoner som gräver i huvudet och magen, hela tiden, arghhh.... :twisted:
antonius
 
Inlägg: 21863
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Gör er aspergers ont?

Inläggav slackern » 2016-02-01 22:29:00

tahlia skrev:
Pikachu skrev:
Cecilia Wåhlstedt forskare skrev:Förutom detta är jag även intresserad av Asperger syndrom, egenskaper som kännetecknas av empatibrist och känslokyla, bristande emotionsreglering, långsamt kognitivt tempo samt relationen mellan barn och föräldrar.




I klippet säger Dewrang att aspergare processerar intryck långsammare.

Räcker det här eller skall jag fortsätta?

När ni slutat att förneka att aspergers syndrom är en funktionsnedsättning så kan vi ha en mogen diskussion om saken.


Var i diagnoskriterierna återfinns långsamt kognitivt tempo, känslokyla, och empatibrist?
Diagnoser torde väl kännetecknas av diagnoskriterier?


Mycket om det finns att läsa i Aspergers ursprungliga text.

http://habilitering.se/sites/habiliteri ... omen_0.pdf
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Gör er aspergers ont?

Inläggav Wine » 2016-02-01 22:29:33

Det som Pikachu skriver är sant, varför skulle man annars få en diagnos som Aspergers syndrom, som faktiskt innebär att man har en funktionsnedsättning.

Personer med AS är ofta oflexibla, processar långsamt, och som jag uppfattat det är man därför inte heller särskilt slängd i käften eller rapp, snabb att ge svar på tal o.s.v. något som däremot bl.a. kännetecknar en person med psykopatiska drag/psykopat.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Gör er aspergers ont?

Inläggav Puzzle » 2016-02-01 22:39:33

Pikachu skrev:Bra poäng där, kriterierna omfattas inte av dessa saker men AS-svårigheter mynnar ut i dessa som en konsekvens. Om du har svårt att sätta dig in i någon annan människas situation så påverkas empatin, om du har problem med de exekutiva funktionerna påverkas din mentala hastighet och om du inte kan känna av andras sinnesstämningar tyder det på att du själv inte har dessa känslor i någon högre grad.

Det där är ju väldigt mycket spekulationer och egna slutsatser från ditt håll. Att man har svårt att förstå hur någon som tex. har blivit våldtagen känner sig betyder ju inte att man inte känner empati för personen. Att man har svårt att exekutiva funktionerna innebär inte att man går på en långsammare hastighet eller är "trög" på något sätt och bara för att man har svårt att tyda andras sinnesstämningar innebär ju inte att man inte kan känna dom utan det är ju helt enkelt att man bara missar uttrycken personen visar.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Gör er aspergers ont?

Inläggav Kahlokatt » 2016-02-01 22:43:09

Eftersom jag har sån extremt låg känslighetströskel så ja - Asperger kan göra j-ligt ont. Men OCD är hundra resor värre. Okej att jag aldrig skulle jämföra mig med nån stackare med typ skelettcancer eller ALS, men ett lidande är det likförbannat.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Gör er aspergers ont?

Inläggav slackern » 2016-02-01 22:43:25

Puzzle skrev:
Pikachu skrev:Bra poäng där, kriterierna omfattas inte av dessa saker men AS-svårigheter mynnar ut i dessa som en konsekvens. Om du har svårt att sätta dig in i någon annan människas situation så påverkas empatin, om du har problem med de exekutiva funktionerna påverkas din mentala hastighet och om du inte kan känna av andras sinnesstämningar tyder det på att du själv inte har dessa känslor i någon högre grad.

Det där är ju väldigt mycket spekulationer och egna slutsatser från ditt håll. Att man har svårt att förstå hur någon som tex. har blivit våldtagen känner sig betyder ju inte att man inte känner empati för personen. Att man har svårt att exekutiva funktionerna innebär inte att man går på en långsammare hastighet eller är "trög" på något sätt och bara för att man har svårt att tyda andras sinnesstämningar innebär ju inte att man inte kan känna dom utan det är ju helt enkelt att man bara missar uttrycken personen visar.


Fast exekutiva funktioner har ju med arbetsminnet att göra, har man problem med exekutiva funktioner så är man ju "trög" det är inte samma sak som att vara korkad vilket kanske är viktigt att poängtera.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Gör er aspergers ont?

Inläggav Liljan » 2016-02-01 22:54:55

Källkritik gott folk! Youtube är inte en bra källa, precis vem som helst kan publicera en video om vad som helst på youtube.

Det finns ingen som helst koppling mellan psykopati och Asperger. Det är sant att en person med Asperger kanske inte uppfattar att en person är ledsen och då kan man givetvis inte visa empati för den personen just då. En psykopat ser att personen är ledsen men bryr sig inte. Det är en GIGANTISK skillnad.

Att processerna långsammare och annat som tas upp är absolut inte att vara trög i huvudet. Att vara trög i huvudet är ett skällsord som används om någon som inte fattar något.

Det finns helt klart fördelar med att vara NT, som vara mer flexibel, men det finns också fördelar med att ha Asperger som att man har större uthållighet.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Gör er aspergers ont?

Inläggav Khunark » 2016-02-01 23:43:48

Nää. Jag tror inte att jag lider av AS särskilt mycket.
Har alltid haft låg affekt, tror att jag känslomässigt har mer gemensamt med sociopaterna.

Har ingen aning om jag har AS egentligen eller inte. Det var ju populärt förr då jag fick min diagnos.
Jag 'känner' liksom inte symptomen.
Khunark
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2015-04-27
Ort: Linköping

Gör er aspergers ont?

Inläggav slackern » 2016-02-01 23:52:09

Liljan skrev:Det finns ingen som helst koppling mellan psykopati och Asperger. Det är sant att en person med Asperger kanske inte uppfattar att en person är ledsen och då kan man givetvis inte visa empati för den personen just då. En psykopat ser att personen är ledsen men bryr sig inte. Det är en GIGANTISK skillnad.


Jag tror att inom äldre litteratur så var namnet för AS autistisk psykopati och det kan skapa begreppsförvirring, liksom högfungerande också skapar begreppsförvirring för vad det betyder är att du har ett IQ över 70 ingenting annat, folk blandar ofta ihop det med sin funktionsnivå eller istället för att säga att dom har hög funktionsnivå påstår dom att dom är högfungerande vilket dom flesta i och för sig borde vara om dom inte har ett begåvningshandikapp.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Gör er aspergers ont?

Inläggav Defekt Mupp » 2016-02-02 0:20:20

Wine skrev:Det som Pikachu skriver är sant, varför skulle man annars få en diagnos som Aspergers syndrom, som faktiskt innebär att man har en funktionsnedsättning.

Personer med AS är ofta oflexibla, processar långsamt, och som jag uppfattat det är man därför inte heller särskilt slängd i käften eller rapp, snabb att ge svar på tal o.s.v. något som däremot bl.a. kännetecknar en person med psykopatiska drag/psykopat.


Vad har psykopati att göra med hur snabb man är i käften? Är alla ståuppkomiker psykopater? Det luktar svår aspergers här minsann. Det går för övrigt utmärkt att kombinera psykopati och aspergers syndrom.

Jag kan från egen erfarenhet säga att det är först när man blivit demuppifierad i tillräckligt hög grad som man förstår hur enormt handikappande aspergers är. Normisarna har exempelvis tillgång till kommunikationskanaler som en aspergerare aldrig kan uppfatta för att hans hjärna arbetar för långsamt. De har också en enormt mycket högre stresströskel. En normis kan vara igång på jobbet hela dagen och komma hem och fortsätta köra på i fullfart för att sen gå och slagga i åtta timmar utan insomningsproblem.


Det tar uppskattningsvis minst 5-6 år av medicinsk behandling för en högfungerande aspergerare som redan vid start är mentalt flexibel (för en aspergerare) att bli så bra att han kan uppnå en form av enklare empati och kroppspråksavläsning.

En standard aspergersmupp som har en hjärna som är så stel och rigid att den liksom går på räls kanske aldrig kommer så långt och om han gör det så kommer det att kräva längre tid. Har du aspergers är du mentalt handikappad och inte människa 2.0 beta release 1. Punkt slut. Det går inte heller att bota aspergers, det går dock bra att lindra symptomen till en viss grad. Ens förutsättningar i livet om man har aspergers bestäms i hög grad av ens genetiska arv. Jag tycker att min aspergers har förstört mitt liv, jag har förlorat så enormt mycket på grund av det här urkiga handikappet. Så ja, det svider.
Defekt Mupp
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 101
Anslöt: 2010-01-31

Gör er aspergers ont?

Inläggav Pikachu » 2016-02-02 0:32:57

Defekt Mupp skrev:Jag kan från egen erfarenhet säga att det är först när man blivit demuppifierad i tillräckligt hög grad som man förstår hur enormt handikappande aspergers är. Normisarna har exempelvis tillgång till kommunikationskanaler som en aspergerare aldrig kan uppfatta för att hans hjärna arbetar för långsamt.


Känner igen mig här, innan jag förstod hur handikappad jag verkligen är så gick jag runt och trodde att jag var världsbäst, liksom många aspergare tycks göra. När jag började att jobba med mig själv och tillät mig själv att vara ärlig föll allt på plats. Det kan göra ont, det kan svida att tillstå att man är handikappad men vinsten i självkännedom och sinnesfrid uppväger det. Att ta ansvar för sig själv och sina tillkortakommanden är ett moget förhållningssätt och vinner i längden.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

Gör er aspergers ont?

Inläggav Liljan » 2016-02-02 1:10:44

slackern skrev:
Liljan skrev:Det finns ingen som helst koppling mellan psykopati och Asperger. Det är sant att en person med Asperger kanske inte uppfattar att en person är ledsen och då kan man givetvis inte visa empati för den personen just då. En psykopat ser att personen är ledsen men bryr sig inte. Det är en GIGANTISK skillnad.


Jag tror att inom äldre litteratur så var namnet för AS autistisk psykopati och det kan skapa begreppsförvirring, liksom högfungerande också skapar begreppsförvirring för vad det betyder är att du har ett IQ över 70 ingenting annat, folk blandar ofta ihop det med sin funktionsnivå eller istället för att säga att dom har hög funktionsnivå påstår dom att dom är högfungerande vilket dom flesta i och för sig borde vara om dom inte har ett begåvningshandikapp.

Högfungerande finns inte alls inom psykiatrin, har du ett IQ under 70 har du en utvecklingsstörning och det är en egen diagnos, har man Asperger kan man inte ha en utvecklingsstörning samtidigt. Däremot får man ofta lägga till högfungerande då många inte fattar att autism och Asperger inte per automatik innebär utvecklingsstörning.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Gör er aspergers ont?

Inläggav Liljan » 2016-02-02 1:13:58

Pikachu skrev:
Defekt Mupp skrev:Jag kan från egen erfarenhet säga att det är först när man blivit demuppifierad i tillräckligt hög grad som man förstår hur enormt handikappande aspergers är. Normisarna har exempelvis tillgång till kommunikationskanaler som en aspergerare aldrig kan uppfatta för att hans hjärna arbetar för långsamt.


Känner igen mig här, innan jag förstod hur handikappad jag verkligen är så gick jag runt och trodde att jag var världsbäst, liksom många aspergare tycks göra. När jag började att jobba med mig själv och tillät mig själv att vara ärlig föll allt på plats. Det kan göra ont, det kan svida att tillstå att man är handikappad men vinsten i självkännedom och sinnesfrid uppväger det. Att ta ansvar för sig själv och sina tillkortakommanden är ett moget förhållningssätt och vinner i längden.

Finns det inget mellanting mellan världsbäst och handikappad för dig? Du är inte ärlig mot dig själv utan väldigt elak, jag tror inte alls på de negativa sakerna du sagt om dig själv. Självkännedom och sinnesfrid tror jag inte man kan få om man tror att man är dum i huvudet.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Gör er aspergers ont?

Inläggav Toblerone » 2016-02-02 1:17:02

triggerhappyD skrev:ökad medvetandegrad = mer ont


Och ökad medvetandegrad = mer grubblande och oro.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Gör er aspergers ont?

Inläggav slackern » 2016-02-02 1:23:43

Liljan skrev:
slackern skrev:
Liljan skrev:Det finns ingen som helst koppling mellan psykopati och Asperger. Det är sant att en person med Asperger kanske inte uppfattar att en person är ledsen och då kan man givetvis inte visa empati för den personen just då. En psykopat ser att personen är ledsen men bryr sig inte. Det är en GIGANTISK skillnad.


Jag tror att inom äldre litteratur så var namnet för AS autistisk psykopati och det kan skapa begreppsförvirring, liksom högfungerande också skapar begreppsförvirring för vad det betyder är att du har ett IQ över 70 ingenting annat, folk blandar ofta ihop det med sin funktionsnivå eller istället för att säga att dom har hög funktionsnivå påstår dom att dom är högfungerande vilket dom flesta i och för sig borde vara om dom inte har ett begåvningshandikapp.

Högfungerande finns inte alls inom psykiatrin, har du ett IQ under 70 har du en utvecklingsstörning och det är en egen diagnos, har man Asperger kan man inte ha en utvecklingsstörning samtidigt. Däremot får man ofta lägga till högfungerande då många inte fattar att autism och Asperger inte per automatik innebär utvecklingsstörning.


Vist gör den det, till och med ett vedertaget begrepp.

Högfungerande autism, d v s begåvningen är normal eller hög


http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=876

Säg till om du vill ha fler länkar till vad högfungerande autism är och vad som mennas.
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in