Google kan "glömma" dig

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Google kan "glömma" dig

Inläggav Wine » 2014-06-02 10:18:46

Nu finns möjligheten för europeiska användare att begära att Google ska ta bort sökresultat och länkar med personlig information och uppgifter som kan vara inaktuella, integritetskränkande och/eller skadliga från sökmotorn. Att detta blivit möjligt beror på ett nyligen taget beslut i EU-domstolen efter en spansk rättsprocess:

DN - Nu finns formulär för att få Google att ”glömma” dig
Uppdaterad 2014-05-30 15:05. Publicerad 2014-05-30 11:04

Google har skapat ett webbformulär där europeiska medborgare kan ansöka om att få sina personliga uppgifter borttagna från sökmotorn. En spansk rättstvist ligger bakom förändringen.


Googles formulär för begäran av borttagning av personliga uppgifter
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Google kan "glömma" dig

Inläggav kvicksilver » 2014-06-02 11:21:05

Spontant ser jag stora risker att "fel" människor använder det, känns som att relativt godtyckligt system som används. Och vad händer om det registret läcks?

Ska bli intressant att se hur konsekvenserna blir på lång sikt.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Sv: Google kan "glömma" dig

Inläggav Julianus » 2014-06-02 11:24:04

kvicksilver skrev:Spontant ser jag stora risker att "fel" människor använder det, känns som att relativt godtyckligt system som används. Och vad händer om det registret läcks?

Men för vissa människor är det dock helt rätt.


Hade precis samma tanke.
Julianus
 
Inlägg: 9400
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Google kan "glömma" dig

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-06-02 11:59:53

Brilliant, to do this you have to send google a copy of a picture ID, to prove that you`re you. And then google have to check the information you want to delete, meaning they have to snoop around in your life and gather even more information about you. Simply brilliant, people will line up to give them more and updated personal info. Someone in google is getting promoted for this.
Senast redigerad av Jeopardy Lane 2014-06-02 12:02:03, redigerad totalt 1 gång.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

Google kan "glömma" dig

Inläggav slackern » 2014-06-02 12:01:11

Spela roll SÄPO har ändå samlat på sig det dom vill ha. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Google kan "glömma" dig

Inläggav Miche » 2014-06-02 12:07:04

slackern skrev:Spela roll SÄPO har ändå samlat på sig det dom vill ha. :lol:
Och NSA har ännu mer...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Google kan "glömma" dig

Inläggav slackern » 2014-06-02 13:31:27

Miche skrev:
slackern skrev:Spela roll SÄPO har ändå samlat på sig det dom vill ha. :lol:
Och NSA har ännu mer...


Jag kan nästan förstå dom där miliserna i USA som flyttar ut i skogen.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Google kan "glömma" dig

Inläggav Alien » 2014-06-03 15:00:59

Spontant tänker jag att det är perfekt för korrupta politiker, solochvårare och andra bedragare och öht alla skurkar. Allt det som grävande journalister uppdagat är borta, såvida man inte går till biblioteket och forskar efter artiklar på mikrofiche. Sånt man var tvungen till före internet.

DN skrev:”Domstolens beslut innebär att Google måste göra en svår avvägning mellan individens rätt att bli glömd och allmänhetens rätt att veta. Vi har därför bildat en rådgivande expertpanel för att titta grundligt på denna fråga”, skriver Google Sweden i ett uttalande.
http://www.dn.se/ekonomi/nu-finns-formu ... lomma-dig/

Ja, just det, vad ska väga tyngst - allmänintresset el privatpersonens?

EU-domstolens beslut innebär att vissa användare har rätt att begära att sökmotorer tar bort resultat för sökfrågor som innehåller deras namn om resultaten är ”ej adekvata, irrelevanta eller inte längre relevanta, eller överflödiga i förhållande till syftet med att bearbeta dem”.


Men om någon använder en annan sökmotor än Google då?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Google kan "glömma" dig

Inläggav kvicksilver » 2014-06-05 10:58:28

Alien skrev:Spontant tänker jag att det är perfekt för korrupta politiker, solochvårare och andra bedragare och öht alla skurkar. Allt det som grävande journalister uppdagat är borta, såvida man inte går till biblioteket och forskar efter artiklar på mikrofiche. Sånt man var tvungen till före internet.

DN skrev:”Domstolens beslut innebär att Google måste göra en svår avvägning mellan individens rätt att bli glömd och allmänhetens rätt att veta. Vi har därför bildat en rådgivande expertpanel för att titta grundligt på denna fråga”, skriver Google Sweden i ett uttalande.
http://www.dn.se/ekonomi/nu-finns-formu ... lomma-dig/

Ja, just det, vad ska väga tyngst - allmänintresset el privatpersonens?

EU-domstolens beslut innebär att vissa användare har rätt att begära att sökmotorer tar bort resultat för sökfrågor som innehåller deras namn om resultaten är ”ej adekvata, irrelevanta eller inte längre relevanta, eller överflödiga i förhållande till syftet med att bearbeta dem”.


Men om någon använder en annan sökmotor än Google då?


Andra sökmotorer lär väl vara tvungna att göra samma sak?

Ska bli intressant att se hur det blir med Lexbase. :twisted:
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Google kan "glömma" dig

Inläggav Alien » 2014-06-05 19:32:41

Men om uppgifterna inte syns för sökmotorer finns de kvar. Alltså kan de finnas kvar på nätet ändå. Och uppgifterna i Lexbase och motsvarande baser kommer alltså från offentliga domar. Så den som betalar el är medlem av något hemligt forum kan få fram uppgifterna ändå.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Google kan "glömma" dig

Inläggav Miche » 2014-06-05 22:44:58

Alien skrev:Men om uppgifterna inte syns för sökmotorer finns de kvar.
Självklart, de blir svårare att hitta om de inte indexeras av sökmotorer men inte omöjliga att hitta förrän man har raderat uppgifterna på alla källor där de förekommer.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Google kan "glömma" dig

Inläggav slackern » 2014-06-09 15:52:03

Här verkar vara bra appar att gömma sig från snokare.

https://pack.resetthenet.org/
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Google kan "glömma" dig

Inläggav AlterEgo » 2014-06-09 16:55:57

Jeopardy Lane skrev:Brilliant, to do this you have to send google a copy of a picture ID, to prove that you`re you. And then google have to check the information you want to delete, meaning they have to snoop around in your life and gather even more information about you.


Men vad fan... Jag som hade tänkt låtsas vara diverse scientolog- / KMR-typer för att få bort alla deras jävla sidor som alltid kommer bland resultaten när man söker på olika saker inom psykiatri (diagnoser, mediciner m.m.). Nu blev jag lite ledsen ju.
AlterEgo
 
Inlägg: 95
Anslöt: 2014-03-31

Google kan "glömma" dig

Inläggav Alien » 2014-11-07 2:23:35

Visst kan det vara rätt att orättvist förtal försvinner. Men politikers och företags misstag borde inte så lätt få bli glömda.

Än så länge tycks Wikipedia gå emot:

Metro skrev:Spanske Mario Costeja González vann i EU-domstolen efter fem års rättslig kamp mot Google, och datajätten tvingades plocka bort felaktiga uppgifter om personliga skulder.

Sedan dess kan EU-medborgare tvinga Google att dölja sökresultat om sig själva de inte gillar.

Men nu har Wikipedia klivit in och tagit egen ställning i frågan.

På sajten finns nu en sida som listar alla personer som bett att bli glömda av Google – och varför.

I skrivande stund finns bara tre personer på Wikipedia-sidan. Men räkna med att de snart blir fler.

Förutom stackars Mario Costeja Gonzáles återfinns hittills en man som inte ville att världen skulle känna till honom genom hans deltagande i en tantrisk sex-workshop, och en som falskt anklagades för att ha deltagit i en S&M-orgie med nazistiskt tema.
http://www.metro.se/nyheter/wikipedia-s ... LbUQiJhb2/

Den omnämnda sidan hittar jag dock inte alls, bara denna: https://en.wikipedia.org/wiki/Google_Sp ... z%C3%A1lez

Frågan är om privata företag ska avgöra vilken information som är "adekvat, irrelevant eller inte längre relevant".

Mattias Goldmann beslöt sig för att testa.

Mattias Goldmann ville testa om han kunde få en länk borttagen från Google. Det var ”sjukt enkelt” enligt honom. Men själv tycker han att länken borde ha fått vara kvar.
---

”Det var ju sant”
– Det fanns tre goda skäl för Google att vägra ta bort den här informationen om mig. För det första var det ju sant att jag hade sagt det, för det andra var det relevant eftersom det är just de frågorna jag jobbar med och för det tredje är jag en publik person. Så jag tänkte att de borde säga nej. Men jag ville testa hur stor chans är det att även sådant som är sant och relevant om publika personer raderas, säger Mattias Goldmann.

– Det var faktiskt sjukt enkelt. Det tog max fem minuter, det kostade ingenting och nu är det borta. Det fanns ett kort formulär att fylla i och nyligen kom svaret från Google att de hade tagit bort referensen till klippet i sökmotorn. Någonstans ute i cyberrymden finns det ju fortfarande kvar, men man kommer inte att hitta det om det inte finns på sökmotorerna, säger han.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/googl ... t-min-lank

Ja, vad sägs om att våga stå för vad man sagt och att man även sagt dumheter? Google har knappast komptens för att bedöma politiska frågor. Men de är tvingade av EU-domstolen.

Google skulle helst slippa den här frågan helt:

– Vi kan väl säga att vi inte direkt välkomnade domslutet när det kom och det var ganska förvånande för oss. Men med det sagt - det kom från högsta juridiska instans i EU-domstolen, vi har ingen möjlighet att överklaga det och vi försöker ta oss an det så genomtänkt och ansvarsfullt som möjligt, säger Gustaf Brusewitz, kommunikationschef på Google i Norden.

Hittills har Google totalt i Europa fått in uppemot 160.000 förfrågningar om att ta bort information, varav cirka 5.000 i Sverige. Ungefär 40 procent har godkänts och länkarna har tagits bort från sökmotorn. Företaget har anställt ett team av jurister som sitter och avgör varje enskilt fall.
---
Makthavares lik i garderoben har ett allmänintresse som Google ska väga in i sina bedömningar.

”Kanske en roll Google inte ska ha”
– Balansgången mellan den enskildes rätt till integritet eller rätt att bli glömd, i förhållande till allmänhetens rätt till information och kännedom - den tycker vi kanske väger över lite till förmån för det förstnämnda. Och det är kanske också en roll som inte Google ska ha, att bedöma vilken typ av innehåll som bör finnas på nätet och inte, säger Gustaf Brusewitz.


Är det inget svenskt medieföretag som gör som dessa?
Flera stora mediebolag som BBC, The Guardian och The Telegraph har valt att upprätta särskilda arkiv för det som sökmotorerna nu döljer.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Google kan "glömma" dig

Inläggav plåtmonster » 2014-11-07 6:06:34

Om jag minns det rätt så är det bara sökningar som görs från EU som drabbas av detta. Så ev kan man komma runt det med en proxy i Norge om det är begränsat till EU. Eller en i t.ex USA om det gäller hela Europa.

Gäller det ens konkurrenterna Yahoo och Bing? i såfall är det ju löjligt lätt att kringgå. Någon som har ett testcase?

Svenska ankdammsmedia är för övrigt tröga som vanligt. De kanske fortfarande har fastnat på tonåringar som kokar ihop "snabbt expanderade gasrecept" från det där otäcka internet som inte gör som makten vill.

Humans are idiots, please re-route! :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Google kan "glömma" dig

Inläggav Alien » 2014-11-07 15:10:33

EU-domstolens beslut gäller förstås alla sökmotorer, så den som vill bli helt glömd får i så fall skriva till alla. Men eftersom Google är så dominerande antar jag att man i första ansöker hos Google för att bli bortglömd.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Google kan "glömma" dig

Inläggav matterik » 2014-11-07 20:47:45

PRoblemet med att sända en digital kopia av sin id handling är att om någon hackar sig in i systemet och skäl bilden så kan man utsättas för bedrägeri. På engelska heter det identity theft.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in