Glömmer bort att äta.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Glömmer bort att äta.

Inläggav Dysat » 2014-09-23 0:41:07

Brukar glömma bort att äta, sen kommer jag på att jag borde äta då blir jag hungrig kan gå nästan en hel dag ibland om jag inte äter fukost.

Händer särskilt när jag har något nytt projekt, får hyperfocus en längre stund.

Är detta vanligt?

Några andra som upplever samma sak?

Har provat o använda mig timers slutar ofta med att jag ignorerar eller bara säger 5 minuter till sen har det gått 3 timmar innan jag kommer på det igen.

Jag känner hungerkänslor men måste medvetet känna efter inget som kommer upp särskilt automatiskt.
Dysat
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2013-12-30

Glömmer bort att äta.

Inläggav Sadistic » 2014-09-23 0:56:44

Flera gånger, att använda alarm för att veta när det är dags att äta/laga mat hjälper, samt att göra matlista för hela veckan så man inte sitter där och måste fundera på vad man ska äta
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Glömmer bort att äta.

Inläggav earlydayminer » 2014-09-23 2:41:24

Jag har två bekanta som glömmer att äta, men jag förstår inte hur man kan glömma det. Nu tränar jag en del så jag "måste" äta som jag tänkt. I början var jag tvångsmässig med det, men det är inget jag rekommenderar. Freakade ut när det gått över 3 timmar mellan måltiderna. Jag är snarare tvärtom, jag kollar ofta på klockan för att se när jag kan äta. :lol:

Annars tycker jag det känns, är man inte hungrig så märks det i sänkt energi.

Sedan har jag hört folk som glömmer/inte kan äta när de medicineras med centralstimulantia.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Glömmer bort att äta.

Inläggav Dysat » 2014-09-23 9:02:34

Sedan har jag hört folk som glömmer/inte kan äta när de medicineras med centralstimulantia.


Går ej på medicin så är inte det alla fall men tack för tipset :)

Normal arbetsdag går bra när jag har arbetsschema i följa, men sen när jag är hemma o ett av mina intressen liksom tar överhand.

Har försökt göra schema men verkar aldrig lyckas följa en längre tid xD

Har några extrakilon så länge jag inte tynar bort kan det väl inte vara farligt?
Dysat
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2013-12-30

Glömmer bort att äta.

Inläggav Miche » 2014-09-23 9:36:29

Det är ingen större fara att glömma att äta och det är ganska vanligt bland oss med AS, problemet är ofta att kroppen tror att den svälter och går därför in i "svältmode" vilket gör att man bygger på vikten (en funktion som är kvar från stenåldern då mat inte alltid fanns tillgänglig).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Glömmer bort att äta.

Inläggav sigterm » 2014-09-26 4:02:31

Det kan ta 24 timmar innan jag känner mig hungrig eller får tanken att kroppen måste ha mat. Oftast så ger jag kroppen 1 måltid per dygn. Jag känner mig "hög" efter jag ätit mat, tex som man känner på ecstasy.
Jag är riktigt smal men har alltid haft samma vikt under årens gång. Farmor frågade alltid om jag levde med hjälp av bara luft.

Äter du också samma maträtt i längre perioder, tex ett år?
sigterm
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2014-08-18
Ort: Stockholm

Glömmer bort att äta.

Inläggav plåtmonster » 2014-09-26 4:29:03

Vissa vissa som påstår att vete, gluten mm kan omvandlas till opiater så att man blir "hög" av att äta. Ett tips är annars att göra flera måltider på en gång och sätta in i kylen.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Glömmer bort att äta.

Inläggav hustomten » 2014-09-26 8:43:41

Låter som mig i ett nötskal, jag äter glutenfritt o har ändå ingen koll. Det är min man som får påminna mig som ett litet barn.
hustomten
 
Inlägg: 278
Anslöt: 2014-01-12

Glömmer bort att äta.

Inläggav plåtmonster » 2014-09-26 12:23:36

Kanske en "skalman" mat-och-sovklocka vore något? ;)

Bild
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Glömmer bort att äta.

Inläggav PMS-monstret » 2014-09-26 13:41:59

Jag önskar att jag glömde äta någon gång... Jag äter inte när jag är deprimerad men det är en annan sak. Min son verkar lida av detta. I går frågade han mig kl. 10 på kvällen om han hade ätit någonting under dagen :roll: Jag kallar honom för boa orm eftersom han äter så sällan och så mycket åt gången.
PMS-monstret
 
Inlägg: 536
Anslöt: 2014-04-03
Ort: Helvetet

Glömmer bort att äta.

Inläggav FingalOlsson » 2014-10-26 12:33:00

Jag har den dåliga vanan att inte äta frukost eller mat under dagen. Concerta som jag tar varje dag mot min ADHD har den som bieffekt att man får minskad aptit. Känner av de varje dag typ. Visst skulle kunna sluta med min Concerta men jag vill verkligen inte ha att göra med mitt andra jag. Avskyr den sidan av min personlighet.
FingalOlsson
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2014-10-23
Ort: Malmö

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in