Gjort WAIS IV idag - behöver prata av mig.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Gjort WAIS IV idag - behöver prata av mig.

Inläggav Fridan » 2012-03-02 0:15:07

Hej!

Idag gjorde jag klart wais IV testet och jag är superängslig och har ångest :shock: Jag skulle gärna vilja prata med någon som gjort samma test och diskutera lite. Om du gjort en utredning med wais IV får du hemskt gärna skicka ett meddelande och kontakta mig! (vill inte avslöja och förstöra deltesten här på forumet). Hur upplevde du testet? Vilket tyckte du var svårast? Jag kan inte släppa teststressen och behöver, som rubriken säger, prata av mig. Ska snart göra DKefs och Rey complex.
Fridan
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2012-03-02

Re: Gjort WAIS IV idag - behöver prata av mig.

Inläggav Zima33 » 2012-03-02 0:38:53

Jag har gjort det (eller var kanske wais-III?) men minns inte vad som var vad, fick ju göra massa olika test. Vad är du orolig för? Man kan ju inte misslyckas eller göra fel på såna test. :-)Hug
Zima33
 
Inlägg: 3625
Anslöt: 2011-05-09

Re: Gjort WAIS IV idag - behöver prata av mig.

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-03-02 0:47:53

Jag tyckte testen var intressanta.
Tyckte väl inget test var svårt egentligen - möjligen det när man ska titta på en bild och sedan rita en kopia av den när man inte får se den längre.
Jag var väldigt duktig på att minnas detaljer, men detta på bekostnad av helhetsuppfattning t.ex. Sen det med att komma ihåg en sifferföljd gillade jag inte heller - jag är värdelös på att komma ihåg folks telefonnummer, födelsedagar m.m.

Jag var aldrig orolig när jag gjorde dessa testmoment. Hade en jättetrevlig psykolog - en snäll, skör och smal medelålders kvinna i 55-årsåldern som jag upplevde som väldigt empatisk. Sen hade jag inga egentliga tvivel på att "faila" dessa test heller - jag uppvisade trots allt tydliga tecken på AS.

Mina starkaste förmågor var typ... rumslig uppfattning (3D logik? kallas det så?) samt språk/tal. (Så det är väl tur att jag jobbar som 3D grafiker!)

Har du några frågor så får du gärna skicka ett PM.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Gjort WAIS IV idag - behöver prata av mig.

Inläggav Fridan » 2012-03-02 1:03:09

Jag har en tendens att få ångest över allt, speciellt test. Spelar ingen roll vilken typ av test det är :-/ Jag hakade upp mig på orddelen totalt. Visste exakt vad det var men kunde absolut inte komma på nån bra förklaring. Sånt stör mig oerhört... speciellt efter att min psykolog sagt "nu ska vi se hur smart du är på riktigt". Höll på att flippa ur totalt.
Fridan
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2012-03-02

Re: Gjort WAIS IV idag - behöver prata av mig.

Inläggav Tiblan » 2012-03-02 7:30:47

Det bästa med dessa test är ju att du inte kan göra fel. De visar ju bara dina starka och svaga sidor om du nu inte skulle veta om dom innan. De ger dig verktyg att jobba med för att underlätta i framtiden också.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Gjort WAIS IV idag - behöver prata av mig.

Inläggav Lilla Gumman » 2012-03-02 8:38:56

Hej!

Jag har också gjort WAIS-test, många olika delar. Testen gjorde jag hos en psykolog på Habiliteringen från hösten 1996 till våren 1997. Jag gick hos psykologen en gång varannan vecka, så det tog en del tid.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Gjort WAIS IV idag - behöver prata av mig.

Inläggav marcooleo » 2012-03-02 18:53:01

jag gjorde WAIS IV på två dagar totalt 10 timmar
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Re: Gjort WAIS IV idag - behöver prata av mig.

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-03-05 21:21:16

Jag har också gjort det. Blev väldigt stressad över de testen som gjordes med tidtagning, och blev överlag stressad vid de muntliga instruktionerna, eftersom jag har väldigt svårt för att förstå instruktioner. Men personen som deltog vid testen var väldigt snäll och tålmodig, så det hjälpte mig mycket.

Det jag tyckte var märkligt i efterhand var att hon sa att jag var långsam på många test, trots att jag själv tyckt att jag varit snabb.

I det stora hela upplevde jag testen som roliga och inte särskilt svåra. Fick dock ett jätteojämnt resultat, dvs. väldigt högt på vissa och väldigt lågt på andra.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Re: Gjort WAIS IV idag - behöver prata av mig.

Inläggav Idiot » 2012-03-05 21:32:43

Som personerna ovan hävdar så kan du inte göra fel, om du är under NT på en sak är det bara så det är, och är du över, så är det bara så det är.

Detta betyder såklart inte att man inte blir nervös, man vill ju göra sitt bästa och få ett "bra resultat", det var så jag tänkte när jag gjorde testen.
Men det är ju inte så man "ska" tänka.

När jag fick mina resultat var jag bra på vissa saker, och mindre bra på andra. Jag blev besviken på de saker jag "misslyckades" med, även fast det är ett test som är till för att få reda på dessa saker.

Det du känner är fullt mänskligt, vissa oroar sig mer än andra bara, så är det.
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Gjort WAIS IV idag - behöver prata av mig.

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-03-05 22:01:21

Var det någon som blev förvånad över sina resultat?

Jag fick t.ex. "dåligt resultat" på ett test med ordspråk och talesätt, trots att jag älskar ordspråk och talesätt och försöker lära in så många som möjligt. Jag var övertygad om att jag skulle få jättehöga poäng på just det testet eftersom jag tyckte att jag "kunde" alla ordspråk som var med, men sen berättade hon att just det testet var ett av mina svagaste resultat. Det blev jag faktiskt väldigt förvånad över och fattar fortfarande inte hur det gick till :shock:
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Re: Gjort WAIS IV idag - behöver prata av mig.

Inläggav KrigarSjäl » 2012-03-06 4:22:29

Du kunde det uppenbarligen inte lika bra som du trodde.
Kan det vara så att du bokstavstolkat ordspråken eller på annat sätt missförstått budskapet i dem?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Gjort WAIS IV idag - behöver prata av mig.

Inläggav svarabhaktivokal » 2012-03-06 7:09:22

Nej uppenbarligen kunde jag inte det.

Jag bokstavstolkade inte eftersom jag visste vad alla betydde, men måste ju på något sätt ha missförstått budskapet.

Kan det vara så att de översättningar man får av ordspråk och talesätt inte stämmer? I så fall går man ju runt och använder dem fel ganska ofta :oops: haha.
svarabhaktivokal
 
Inlägg: 916
Anslöt: 2009-10-30

Re: Gjort WAIS IV idag - behöver prata av mig.

Inläggav Idiot » 2012-03-06 9:57:19

När jag gjorde testen om ordspråk så förstod jag dem i huvudet, men kunde inte förklara vad de betydde. Och det stämmer in på ett av mina problem, svårt att förklara mina tankar. Och att uttrycka mig verbalt.

Kanske var något liknande för dig?

Eller som du sa så har du missförstått dem, fast du kanske har funnit en annan logik i dessa ordspråk som för dig "makes more sence". Detta tror jag är vanligt.
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Återgå till Aspergare och vården



Logga in