Ge mig gärna tips

Alla frågor om Asperger i relation till barn och/eller föräldrarollen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Ge mig gärna tips

Inläggav Ekorren » 2013-08-17 10:10:13

Hej! Jag undrar hur ni som är föräldrar klarar av allt som måste göras kring barnen. Vi har tre barn, två av dem har asperger/ADHD. Jag har också asperger/ADHD. Vi kämpar otroligt för att få allt att fungera, så därför undrar jag om det finns någon som kan ge lite tips vad man kan göra för att vi föräldrar ska orka lite bättre.

Admin: flyttade tråden från Att leva som Aspergare
Ekorren
 
Inlägg: 20
Anslöt: 2012-10-23

Ge mig gärna tips

Inläggav sofly » 2013-10-31 21:15:01

Jag är ju ingen förälder men jag har också asperger och adhd. Har inga direkt tips heller men försök att förstå vad barnen vill och skrik aldrig åt dem (jag själv avskyr att någon skriker)
sofly
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2013-10-18

Ge mig gärna tips

Inläggav Angerboda » 2013-10-31 22:00:52

Oj. Kan tänka mig att det är tufft. Jag har ingen diagnos på papper blev vägrad utredning men tror liksom psykologen som jag gick till att jag har Asperger, själv är jag dock mer besvärad av vad jag tror är en ADD problematik. Har även en liten aning om att mitt ena barn i framtiden kanske får en ADHD diagnos.

De få tips jag kan ge är de där självklara, håll ihop som föräldrar och vårda er relation. Kämpa för att få tid tillsammans. Kommunikation och egentid. Jag skulle bli galen om min sambo inte var så förstående för mitt behov av egentid tror han skulle uppleva det samma om jag inte förstod och var ok med hans konstiga sociala behov.

Man behöver ladda batterierna oavsett hur man föredrar att göra det och där kär kommunikation extremt viktig. Nu har du och två av barnen diagnoser. Var inte rädd för att utnyttja systemet så långt det går. Är det väldigt jobbigt så kanske det finns tillgång via lss till avlastning?

I övrigt det dagliga är det skola, körningar, möten, komma ihåg grejer osv som tynger eller vad är det? Bråk? Tjat? Ljudnivå? Skolplik? Ork?
Angerboda
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-03

Återgå till Barn och föräldraskap



Logga in