Galet fredspris från Norge - igen. Nobels Fredspris 2012 EU

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Galet fredspris från Norge - igen. Nobels Fredspris 2012 EU

Inläggav weasley » 2012-10-12 13:29:27

Jaha. Har de rökt på innan de kastat pil på roliga namn på väggen?

Årets fredspris går till *baadumchic* EU. Femtio år efter kol-stålunionen, i ett sönderfallande EU med galopperande ekonomisk kris, planer på gemensam militär och andra galna idéer.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/malmst ... -betydelse

Men vad vet jag. Det kanske får lika stor betydelse som för... öhm... Obama...?



Moderator atoms - la till årtal i rubriken.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Galet fredspris från Norge - igen.

Inläggav kvicksilver » 2012-10-12 13:33:59

Gissar på att Putin tar hem det nästa år? Känns precis som när Obama fick priset för att han "planerar att skapa fred". :roll:
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Galet fredspris från Norge - igen.

Inläggav Zombie » 2012-10-12 14:21:56

Ja, Putin vore en rimlig kandidat. Hoppas de fortsätter så tills även de mest reaktionära media inser att fredspriset hör hemma på slasksidan. Möjligt att rouletten (för hur gör de annars?) garanterar spridning i resultaten, men omdöme garanterar den inte.

Fast det är synd på en del av pristagarna, som förra årets. Å andra sidan finns ju Alternativa Nobelpriset, som har vissa förutsättningar att ta över strålkastarljuset.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Galet fredspris från Norge - igen.

Inläggav Miche » 2012-10-12 15:34:18

Alfred Nobel verkar ha gjort bort sig när han utsåg norrmännen till att utse fredspristagarna... Henry Kissinger var ett tidigare stolpskott!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Galet fredspris från Norge - igen.

Inläggav Richard » 2012-10-12 16:47:51

Tycker George W Bush skulle fått fredspriset... :wink:
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Galet fredspris från Norge - igen.

Inläggav kvicksilver » 2012-10-12 17:11:49

Malala Yousafzai hade varit en värdig vinnare, och hade gett en verkligt viktig signal i stället för en stel byråkratorganisation.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Galet fredspris från Norge - igen.

Inläggav Alien » 2012-10-12 17:14:28

Motiveringen:

Thorbjörn Jagland enligt DN skrev:– Under mer än 60 år har EU bidragit till försoning, fred och demokrati i Europa. Tyskland och Frankrike förde tre krig mot varandra under 70 år. I dag är krig mellan de båda länderna otänkbart.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/kl-11- ... llkannages

Jovisst, EU är ju (också) ett fredsprojekt. Men det känns som att det är rätt överspelat att Tyskland och Frankrike inte krigar. Och kriget i Balkan kunde inte EU förhindra och inte stoppa när det börjat heller; det var det NATO (i praktiken USA) som gjorde.

Lite paradoxalt att en norsk kommitté ger priset till EU, när Norge röstat emot medlemskap i EU två gånger.
Thorbjørn Jagland menade under prispresentationen att det går utmärkt att vara emot fullt norskt medlemskap i EU (landet följer de flesta EU-regler genom andra avtal) och samtidigt erkänna EU:s fredsskapande roll.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Galet fredspris från Norge - igen.

Inläggav Meppe » 2012-10-12 17:26:22

Miche skrev:Alfred Nobel verkar ha gjort bort sig när han utsåg norrmännen till att utse fredspristagarna... Henry Kissinger var ett tidigare stolpskott!


Kunde inte ha sagt det bättre själv.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Galet fredspris från Norge - igen.

Inläggav dasunbedingte » 2012-10-12 17:30:31

Obama borde ha fått Nobels Fredspris för sina insatser för världsfre- oh wait, har han redan fått? Nvm.
Årets fredspris borde givetvis gått till organisationen 'Ship to Gaza' för sina hjältemodiga insatser för de lyfter fram palestinernas rätt till sitt eget självbestämmande; fred och rättvisetänk i en region fyll av skit.

Nobels Fredspris är ett skämt. Som om litteraturpriset skulle gå till Läckberg eller annan random deckarförfattare.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Galet fredspris från Norge - igen.

Inläggav Eyesonly » 2012-10-12 18:06:44

Jag har sen länge slutat bry mig om vem som får det priset. Verkar som att inte ens de som delar ut det bryr sig längre. :evil:
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Galet fredspris från Norge - igen.

Inläggav rapchic » 2012-10-12 18:54:31

kvicksilver skrev:Malala Yousafzai hade varit en värdig vinnare, och hade gett en verkligt viktig signal i stället för en stel byråkratorganisation.

tänkte på henne också men visste inte hennes namn
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Galet fredspris från Norge - igen.

Inläggav barracuber » 2012-10-12 19:13:19

dasunbedingte skrev:Nobels Fredspris är ett skämt. Som om litteraturpriset skulle gå till Läckberg eller annan random deckarförfattare.


:lol:
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Galet fredspris från Norge - igen.

Inläggav Kahlokatt » 2012-10-12 22:06:04

Ja herregud...fredspriskommittén förnekar sig ikke. Trodde först att det var något dumt skämt.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Galet fredspris från Norge - igen.

Inläggav Savanten Svante » 2012-10-12 22:26:00

A blast from the past: Adolf Hitler nominerades till fredspriset:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... kel=518522

(Ja, på riktigt, för länge sen)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Galet fredspris från Norge - igen.

Inläggav Meppe » 2012-10-12 22:31:11

Stalin har också nominerats av någon från Tjeckoslovakien 1948 (samma år som Tjeckoslovakien blev kommunistiskt).

Ser att Molotov också var nominerad.

http://www.nobelprize.org/nobel_prizes/peace/nomination/nomination.php?action=simplesearch&string=1948&start=61
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Galet fredspris från Norge - igen.

Inläggav Meppe » 2012-10-12 22:33:27

Savanten Svante skrev:A blast from the past: Adolf Hitler nominerades till fredspriset:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... kel=518522

(Ja, på riktigt, för länge sen)


Det är värre än jag trodde, insåg att det där inte förvånar mig.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Galet fredspris från Norge - igen.

Inläggav Kahlokatt » 2012-10-12 22:34:32

Synd att de inte delar ut det postumt, annars kunde de ju ge det till Pol Pot... :-)051
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Galet fredspris från Norge - igen.

Inläggav Meppe » 2012-10-12 22:35:17

Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Galet fredspris från Norge - igen.

Inläggav plåtmonster » 2012-10-12 23:15:04

Priserna i fysik, kemi, fysiologi/medicin och ekonomi är nog de enda priserna jag bryr mig om. Där man kan ju dessutom själv läsa vad de gjort och bli övertygad om att man gjort rätt val.

Apropå att stå upp för sin sak som "typisk" aspergare så lär väl Dan Shechtman för sin upptäckt av Kvasikristaller som t.om Linus Pauling en världsberömd och nobelprisad kemist försökte såga honom. Finner hela historien fascinerande ur det perspektivet.

wikipedia skrev:"For a long time it was me against the world," he said. "I was a subject of ridicule and lectures about the basics of crystallography. The leader of the opposition to my findings was the two-time Nobel Laureate Linus Pauling, the idol of the American Chemical Society and one of the most famous scientists in the world. For years, 'til his last day, he fought against quasi-periodicity in crystals. He was wrong, and after a while, I enjoyed every moment of this scientific battle, knowing that he was wrong." Linus Pauling is noted saying "There is no such thing as quasicrystals, only quasi-scientists."[11]).
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Galet fredspris från Norge - igen.

Inläggav Frimodig » 2012-10-12 23:27:08

Zombie skrev:Ja, Putin vore en rimlig kandidat. Hoppas de fortsätter så tills även de mest reaktionära media inser att fredspriset hör hemma på slasksidan. Möjligt att rouletten (för hur gör de annars?) garanterar spridning i resultaten, men omdöme garanterar den inte.

Fast det är synd på en del av pristagarna, som förra årets. Å andra sidan finns ju Alternativa Nobelpriset, som har vissa förutsättningar att ta över strålkastarljuset.


Fast EU är en av de mest effektiva fredsgrejerna de senaste 200 åren.

I Europa. EU håller Tyskland, Frankrike och England och Spanien och Italien i schack.

Det är nåt totalt enormt, historiskt sett.

Ni fattar inte. Kära nån. Kära nån. Ni är genuint dumma i huvudet. Sen strök jag resten.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Galet fredspris från Norge - igen.

Inläggav plåtmonster » 2012-10-12 23:37:07

Däremot borde nord- och sydeuropa delas upp i två ekonomiska zoner. Detta då de senare ekonomierna är underutvecklade. I tillägg borde det ställas krav på vilka som får låna ut pengar, dvs inte Amerikanska spekulanter som skiter i om Greker kokar böckerna.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Galet fredspris från Norge - igen.

Inläggav Frimodig » 2012-10-12 23:48:19

Frimodig skrev:
Zombie skrev:Ja, Putin vore en rimlig kandidat. Hoppas de fortsätter så tills även de mest reaktionära media inser att fredspriset hör hemma på slasksidan. Möjligt att rouletten (för hur gör de annars?) garanterar spridning i resultaten, men omdöme garanterar den inte.

Fast det är synd på en del av pristagarna, som förra årets. Å andra sidan finns ju Alternativa Nobelpriset, som har vissa förutsättningar att ta över strålkastarljuset.


Fast EU är en av de mest effektiva fredsgrejerna de senaste 200 åren.

I Europa. EU håller Tyskland, Frankrike och England och Spanien och Italien i schack.

Det är nåt totalt enormt, historiskt sett.

Ni fattar inte. Kära nån. Kära nån. Ni är genuint dumma i huvudet. Sen strök jag resten.

Lennart Frimodig


Jag skall förklara. Jag älskar att vara helt fel. Att vara mot all rim och reson.

Då störtar sig en harmoni över mig, jag blir helt lugn.
Det är bäst att vara för sig själv. De andra är idioter, det är villkoren.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Galet fredspris från Norge - igen.

Inläggav Zombie » 2012-10-13 0:42:19

På sätt och vis har du förstås rätt. Men det är grundläggande historia, Frimodig, och en av de saker som ständigt får dig på kant med resten av forumet är nog hur du jämt underskattar andra så makalöst.

Men.

EU är så mycket mer än ett fredsprojekt. Hade det bara varit ett fredsprojekt hade man så uppenbart kunnat göra det annorlunda. Det krig som påstås annars skola ha varit kanske inte alls hade varit än, och det kan komma än. Man ska inte underskatta krigiskhet, men heller inte krigströtthet och välståndsincitament till fred. Det är sådana saker som gör det här priset så oanständigt.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Galet fredspris från Norge - igen.

Inläggav Frimodig » 2012-10-13 0:49:09

Zombie skrev:På sätt och vis har du förstås rätt. Men det är grundläggande historia, Frimodig, och en av de saker som ständigt får dig på kant med resten av forumet är nog hur du jämt underskattar andra så makalöst.

Men.

EU är så mycket mer än det. Det är de sakerna som gör det här så oanständigt.


Jo,
jag är ledsen att jag är så där otrevlig. Jag tror det väsentligen är en personlighetsgrej. Jag torskar på människor som tänker. Som den här bruden som jag trodde var en grabb.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in