Fysiska sjukdomar är vanligare hos autister

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Fysiska sjukdomar är vanligare hos autister

Inläggav Karamell » 2022-10-06 17:47:12

NDT_A_251394_O_F0001g.jpeg

Bridging the Gap Between Physical Health and Autism Spectrum Disorder
https://www.dovepress.com/bridging-the- ... rticle-NDT

Vad tror ni det beror på?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Fysiska sjukdomar är vanligare hos autister

Inläggav antonius » 2022-10-06 17:59:46

Jag tror ibland att jag har gravitation allergi helt enkelt, jordens dragningskraft är för stark för min bräckliga lekamen
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Fysiska sjukdomar är vanligare hos autister

Inläggav nomemorytoday » 2022-10-06 18:16:10

Karamell skrev:
NDT_A_251394_O_F0001g.jpeg

Bridging the Gap Between Physical Health and Autism Spectrum Disorder
https://www.dovepress.com/bridging-the- ... rticle-NDT

Vad tror ni det beror på?

Vilken enkel fråga...

Kan bevisa att åtminstone arv - dvs genetik, finns i unikt i "våra" kortikala minikolumner. Den egenskapen jag menar här gör att vi inte diskriminerar på samma sätt som nt - våra motorvägar som kör stimuli till hjärnan.

Miljö. Svårare.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Fysiska sjukdomar är vanligare hos autister

Inläggav Karamell » 2022-10-06 20:09:24

nomemorytoday skrev:Vilken enkel fråga...

Kan bevisa att åtminstone arv - dvs genetik, finns i unikt i "våra" kortikala minikolumner. Den egenskapen jag menar här gör att vi inte diskriminerar på samma sätt som nt - våra motorvägar som kör stimuli till hjärnan.

Miljö. Svårare.

?
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Fysiska sjukdomar är vanligare hos autister

Inläggav nomemorytoday » 2022-10-06 20:58:08

Karamell skrev:
nomemorytoday skrev:Vilken enkel fråga...

Kan bevisa att åtminstone arv - dvs genetik, finns i unikt i "våra" kortikala minikolumner. Den egenskapen jag menar här gör att vi inte diskriminerar på samma sätt som nt - våra motorvägar som kör stimuli till hjärnan.

Miljö. Svårare.

?

Hm. Ok. Förlåt.

I allas hjärnor bearbetas information.
Informationen och stimulin (från det runt oss) åker från olika typer av perceptorer till våra hjärnor.
Det finns en gen som - faktiskt äldre - som påverkar resten av vår uppsättning / symbios, genom att ge starkare tunnlar. Hm. Man kan säga att vi lättare fastnar i loopar på grund av motorvägarna (med tjockare väggar på grund av den genen) ej kan diskriminera - byta spår lika lätt.

När det gäller miljö - har du varit inlåst i ett rum sedan du föddes, kanske man skulle uppfattas / få samma egenskaper också. (Kan ej hur dna påverkas "live", miljö).
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Fysiska sjukdomar är vanligare hos autister

Inläggav Vildsvin » 2022-10-07 1:45:46

Karamell skrev:Vad tror ni det beror på?

Mutationer och fosterskadande influenser som rubbar hjärnans utveckling kan även rubba utvecklingen av andra organ.

Om en fostarskadande influens enbart skulle rubba hjärnans utveckling så måste det vara någonting som verkar väldigt specifikt på nervceller. Dvs att mamman använt sinnesförändrandrande substanser under graviditeten. "Mother's Little Helper", dvs först barbituater och senare bensodiazepiner skrevs ut väldigt frikostigt till hemmafruar förr. Vad de har för effekt på de vuxna barnen är dåligt utforskat.

Men majoriteten med neuropsykiatrisk problematik har inte haft mammor som varit missbrukare eller använt psykofarmaka. Så där är det nog en mutation eller fosterskadande influens med förmåga att verka i flera organ som ligger bakom.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Fysiska sjukdomar är vanligare hos autister

Inläggav nomemorytoday » 2022-10-07 1:59:43

Vildsvin skrev:
Karamell skrev:Vad tror ni det beror på?

Mutationer och fosterskadande influenser som rubbar hjärnans utveckling kan även rubba utvecklingen av andra organ.

Om en fostarskadande influens enbart skulle rubba hjärnans utveckling så måste det vara någonting som verkar väldigt specifikt på nervceller. Dvs att mamman använt sinnesförändrandrande substanser under graviditeten. "Mother's Little Helper", dvs först barbituater och senare bensodiazepiner skrevs ut väldigt frikostigt till hemmafruar förr. Vad de har för effekt på de vuxna barnen är dåligt utforskat.

Men majoriteten med neuropsykiatrisk problematik har inte haft mammor som varit missbrukare eller använt psykofarmaka. Så där är det nog en mutation eller fosterskadande influens med förmåga att verka i flera organ som ligger bakom.

?
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Fysiska sjukdomar är vanligare hos autister

Inläggav Karamell » 2022-10-07 15:51:33

Vildsvin skrev:
Karamell skrev:Vad tror ni det beror på?

Mutationer och fosterskadande influenser som rubbar hjärnans utveckling kan även rubba utvecklingen av andra organ.

Om en fostarskadande influens enbart skulle rubba hjärnans utveckling så måste det vara någonting som verkar väldigt specifikt på nervceller. Dvs att mamman använt sinnesförändrandrande substanser under graviditeten. "Mother's Little Helper", dvs först barbituater och senare bensodiazepiner skrevs ut väldigt frikostigt till hemmafruar förr. Vad de har för effekt på de vuxna barnen är dåligt utforskat.

Men majoriteten med neuropsykiatrisk problematik har inte haft mammor som varit missbrukare eller använt psykofarmaka. Så där är det nog en mutation eller fosterskadande influens med förmåga att verka i flera organ som ligger bakom.

Då låter det ju som om autism är en sjukdom.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Fysiska sjukdomar är vanligare hos autister

Inläggav melly » 2022-10-07 16:54:25

Det finns ganska många studier som visar på samband (korrelation) mellan stress och autoimmun sjukdom, kanske rentav orsakssamband. Jag är för trött för att kolla upp eventuella orsakssamband nu - men om vi antar att det är klarlagt att stress kan utlösa och/eller orsaka autoimmun sjukdom, kan man ju tänka sig det som en delförklaring till att autister oftare har vissa fysiska sjukdomar.
melly
 
Inlägg: 1299
Anslöt: 2020-06-27
Ort: Going, going, gone!

Fysiska sjukdomar är vanligare hos autister

Inläggav Skogkatt » 2022-10-07 17:32:51

melly skrev:Det finns ganska många studier som visar på samband (korrelation) mellan stress och autoimmun sjukdom, kanske rentav orsakssamband. Jag är för trött för att kolla upp eventuella orsakssamband nu - men om vi antar att det är klarlagt att stress kan utlösa och/eller orsaka autoimmun sjukdom, kan man ju tänka sig det som en delförklaring till att autister oftare har vissa fysiska sjukdomar.


Jag tänkte också på det, jag har märkt att personer med autism ofta har andra hälsoproblem. Och de är också ofta stressade och har det ofta svårt. Kanske är de väldigt olyckliga också. Och dålig kost är vanligt. Så om man är stressad hela tiden och äter dåligt och har andra saker man kämpar med så är det inte konstigt att man blir sjuk.
Skogkatt
Får inte posta
 
Inlägg: 6059
Anslöt: 2021-10-02

Fysiska sjukdomar är vanligare hos autister

Inläggav Någon » 2022-10-08 10:26:37

Hjärnan och resten av det centrala nervsystemet (dvs den enorma mängd nervtrådar som går ner i ryggraden och möter andra perifera nervtrådar mellan varje kota) är EN enhet. Den förkortas CNS.
Ämnesomsättningen och andra fysiologiska processer i CNS påverkar alltså både hjärnan uppe i huvudet och alla nervbanor ända ner till ryggslutet. I mötet mellan det centrala nervsystemet och det perifera (PNS), synapserna i ryggraden, utbyts en massa kemisk och elektrisk ”information”.
Om något är bara ”lite fel” på många ställen i de här systemen, kan alla de små felen sammantaget ge stora problem. Felet kan vara medfött eller ha uppstått efterhand pga något genetiskt.
I stort sett alla processer i kroppen styrs via CNS/PNS.
Så det är inte konstigt att ett avvikande sätt att fungera ”neurologiskt” (autism) kan ge avvikelser även i de andra systemen i kroppen, som matsmältning, motorik, osv
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Fysiska sjukdomar är vanligare hos autister

Inläggav Någon » 2022-10-08 10:35:04

Någon skrev:Hjärnan och resten av det centrala nervsystemet (dvs den enorma mängd nervtrådar som går ner i ryggraden och möter andra perifera nervtrådar mellan varje kota) är EN enhet. Den förkortas CNS.
Ämnesomsättningen och andra fysiologiska processer i CNS påverkar alltså både hjärnan uppe i huvudet och alla nervbanor ända ner till ryggslutet. I mötet mellan det centrala nervsystemet och det perifera (PNS), synapserna i ryggraden, utbyts en massa kemisk och elektrisk ”information”.
Om något är bara ”lite fel” på många ställen i de här systemen, kan alla de små felen sammantaget ge stora problem. Felet kan vara medfött eller ha uppstått efterhand pga något genetiskt.
I stort sett alla processer i kroppen styrs via CNS/PNS.
Så det är inte konstigt att ett avvikande sätt att fungera ”neurologiskt” (autism) kan ge avvikelser även i de andra systemen i kroppen, som matsmältning, motorik, osv


Det är olyckligt att neurologi och psykiatri inte samsas mer under ett gemensamt ämne.
En övervägande del av alla neurologiska funktionsnedsättningar och sjukdomar ger svårigheter som skulle kunna beskrivas i psykiatriska termer. Till exempel olika former av demens.
Någon
 
Inlägg: 814
Anslöt: 2021-05-06
Ort: Stockholm

Fysiska sjukdomar är vanligare hos autister

Inläggav Chrilleb » 2022-10-08 10:38:21

Jag är stel i många muskler, men det positiva är att vi har yoga på jobbet. Den som håller i det är en av deltagarna, han e jättebra.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Fysiska sjukdomar är vanligare hos autister

Inläggav Karamell » 2022-10-08 13:57:43

Någon skrev:
Någon skrev:Hjärnan och resten av det centrala nervsystemet (dvs den enorma mängd nervtrådar som går ner i ryggraden och möter andra perifera nervtrådar mellan varje kota) är EN enhet. Den förkortas CNS.
Ämnesomsättningen och andra fysiologiska processer i CNS påverkar alltså både hjärnan uppe i huvudet och alla nervbanor ända ner till ryggslutet. I mötet mellan det centrala nervsystemet och det perifera (PNS), synapserna i ryggraden, utbyts en massa kemisk och elektrisk ”information”.
Om något är bara ”lite fel” på många ställen i de här systemen, kan alla de små felen sammantaget ge stora problem. Felet kan vara medfött eller ha uppstått efterhand pga något genetiskt.
I stort sett alla processer i kroppen styrs via CNS/PNS.
Så det är inte konstigt att ett avvikande sätt att fungera ”neurologiskt” (autism) kan ge avvikelser även i de andra systemen i kroppen, som matsmältning, motorik, osv


Det är olyckligt att neurologi och psykiatri inte samsas mer under ett gemensamt ämne.
En övervägande del av alla neurologiska funktionsnedsättningar och sjukdomar ger svårigheter som skulle kunna beskrivas i psykiatriska termer. Till exempel olika former av demens.

Ja, jag har alltid upplevt min autism som fysisk i grunden. Att jag är svag, då blir jag ju psykiskt svag också eftersom jag blir utanför för jag inte orkar lika mycket som andra.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Fysiska sjukdomar är vanligare hos autister

Inläggav Kidzi » 2022-10-21 23:03:18

Vi har autistiska drag i släkten och autoimmunitet. Det är inte alltid det är samma person. Så jag tror att båda har samma genetik. Vi har verkligen mycket av båda. Men min fd reumatolog säger att olika autoimmuna sjukdomar inte är besläktade. T ex är lupus släkt med chrons men inte med MS.

Sedan säger ju vissa att det är våra neandertalgener som ställer till det och ger både autism och autoimmunitet, behcets är tydligen bevisad beroende på neandertalarna.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Fysiska sjukdomar är vanligare hos autister

Inläggav Kidzi » 2022-11-15 19:15:49

Vi hade en undersökning om autoimmunitet här. Några hade. Men sedan insåg jag att alla vet inte att deras sjukdom troligen är autoimmun. Då är det svårt att fråga.

En sak som är konstig är att höger- och vänsterhänta har olika sjukdomar. Vänsterhänta lever kortare (lite). Trots min familjs knäpphet finns det inte en enda vänsterhänting. Vilket känns bisarrt för vi har en skitstor släkt så någon borde ju drabbats.

Ibland tror jag min släkt är från rymden. Vi har nästan inga hjärtinfarkter och ingen har haft cancer.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in