Funderingar (efter diagnos med ADD och Asperger)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Funderingar (efter diagnos med ADD och Asperger)

Inläggav blomdahl » 2015-09-05 4:29:03

Hej.

Fick i torsdags diagnoserna ADD och Asperger.. Så jag hittade det här forumet och tänkte skriva lite. Har fortfarande inte riktigt accepterat det känner jag. Sökte till utredningen för ADD endast men ja. Är rädd för att dom ska försöka mota på mig överdrivet mycket mediciner nu.

Kan ju känna igen mig i massa saker som listas upp, borde jag kanske vara glad att det finns en förklaring till min eviga trötthet bara? Hm.

Någon som har något hett tips hur jag ska gå vidare från och med nu?

Moderator Puzzle: förtydligade rubriken något.
blomdahl
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2015-09-05

Funderingar

Inläggav plåtmonster » 2015-09-05 5:07:35

Läs igenom diagnoskriterierna och stäm av med vad som stämmer in på dig. Alla är unika även i detta sammanhang. Använd detta för att förstå hur du fungerar och utarbeta strategier för att ta till vara på det som är bra och hantera det som är svagheter.

Det uppstår problem i de flestas liv. Men psykiatriker mm är överdrivet glada i att lösa problem med mediciner men de förstör också kroppen så försök att primärt hitta andra sätt att hantera problem på. Vården har också en tendens att betrakta allt avvikande som sjukt istället för unikt. Så försök att förstå saker ifrån ditt eget perspektiv och inte inledas i andras för att sedan misslyckas med andras perspektiv.

Kom ihåg att du bestämmer meningen med ditt liv. Ingen annan. Sedan finns det olika sätt att ta sig till sina mål.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Funderingar

Inläggav stuck » 2015-09-05 6:39:47

De enda mediciner du kanske tillfrågas att få med de diagnoserna är metylfenidat i ett av dess former, finns inga mediciner som hjälper utöver det så det med medicinen behöver du inte oroa dig för.
Dessutom skulle det inte spelat någon roll hur många mediciner du än fick utskrivet man behöver inte ta dem om man inte är inlagd på tvångs psyk.
stuck
Inaktiv
 
Inlägg: 668
Anslöt: 2015-05-03

Funderingar

Inläggav plåtmonster » 2015-09-05 6:50:48

blomdahl skrev:borde jag kanske vara glad att det finns en förklaring till min eviga trötthet bara?
Såg inte denna kommentar förrän nu.

Saker du kan ändra för att få mer ork:
* Dra ner på sociala sammanhang men behåll de som är mest givande för dig. Skippa minglet, träffa tjej osv.
* Ordna tillvaron så att du kan fokusera på en sak i taget och strukturera tillvaron med rutiner.
* Eliminera osäkerheter från tillvaron.
* Hindra folk från att distrahera dig om det stör tankarna.
* Gör saker som du faktiskt gillar.
* Ät bra, sov ordentligt på regelbunden tid, gå upp när solen börjar lysa.
* Hitta ett livsmål och medel att ta dig dit.

Ibland måste man dock göra jobbiga saker. Men se till att de faktiskt är värda ditt engagemang.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Funderingar

Inläggav Gripandekylig » 2015-09-05 7:03:28

blomdahl skrev:Fick i torsdags diagnoserna ADD och Asperger.. Så jag hittade det här forumet och tänkte skriva lite.

Hej blomdahl, välkommen till AspergerForum!
blomdahl skrev:Är rädd för att dom ska försöka mota på mig överdrivet mycket mediciner nu.

Det behöver du inte oroa dig för. De läkemedel som kan vara aktuella vid ADD är främst centralstimulantia och vid Asperger kan på sin höjd risperidon, ifall man lider av autistiska vredesutbrott och helst är barn. Läkare får inte tvinga dig att använda något läkemedel ifall det inte sker under tvångsvård så om du inte är en kandidat för det behöver du inte oroa dig.

De läkemedel som kan bli aktuella är:
Centralstimulantia: metylfenidat, atomoxetin, lisdexamfetamin, dexamfetamin, dexmetylfenidat, amfetamin, modafinil, metamfetamin m.fl.
Antidepressiva: bupropion, agomelatin, tranylcypromin m.fl.
Demensläkemedel: rivastigmin, memantin, nitromemantin m.fl.
Atypiska neuroleptika: risperidon m.fl.
och ett gäng andra ännu ovanligare läkemedel så som vissa nootropika.

Det är dock ovanligt att läkare ordinerar annat än metylfenidat och lisdexamfetamin mot ADD idag och det är ganska vettigt.
blomdahl skrev:Kan ju känna igen mig i massa saker som listas upp, borde jag kanske vara glad att det finns en förklaring till min eviga trötthet bara?

Det kan vara en förklaring till tröttheten men man ska ju inte ta det för en absolut förklaring innan man funnit bevis.
blomdahl skrev:Någon som har något hett tips hur jag ska gå vidare från och med nu?

Jag skulle rekommendera dig att gå igenom vilka egenskaper du har som kan kopplas till diagnoserna och kanske främst då vilka negativa egenskaper du vill förändra. När du har identifierat dessa kan du vända dig till din öppenpsykiatriska vårdmottagning, din lokala habilitering eller till ett NPF-center av något slag för att få hjälp att utröna vilka behandlingsalternativ det finns för respektive problem. Det kan röra sig om medicinska hjälpmedel så som speciella täcken, olika former av psykoterapi, hjälp att strukturera vardagen, olika kurser att gå på, läkemedel m.m.

Lägg ned så mycket tid på det som du känner är befogat och som upplevs proportionerligt i förhållande till problemens svårighetsgrad. För somliga innebär diagnoserna inte mycket mer än tips om i vilka riktningar man kan finna självinsikt medan de för andra kan innebära att man förändrar sitt liv mer radikalt.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Funderingar (efter diagnos med ADD och Asperger)

Inläggav blomdahl » 2015-09-05 15:01:43

Oj, jag har uppenbarligen hittat rätt ställe. Tack för alla svar.

Vaknade precis så är helt förvirrad men ska försöka gå igenom all information.
blomdahl
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2015-09-05

Funderingar (efter diagnos med ADD och Asperger)

Inläggav slackern » 2015-09-06 0:33:40

stuck skrev:De enda mediciner du kanske tillfrågas att få med de diagnoserna är metylfenidat i ett av dess former, finns inga mediciner som hjälper utöver det så det med medicinen behöver du inte oroa dig för.
Dessutom skulle det inte spelat någon roll hur många mediciner du än fick utskrivet man behöver inte ta dem om man inte är inlagd på tvångs psyk.


Numera är även Elvance godkänt vilket innehåller lisdexamfetamin som omvandlas till dexamfetamin i kroppen.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in