Fulaste eller konstigaste namnen?

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fulaste namnen?

Inläggav tahlia » 2014-06-16 0:38:59

slackern skrev:
tahlia skrev:Linda


Inget fel på det namnet sådant där helylle namn alla 70-tal. :)


Jo.. vi var fem stycken i min årskull, tre av dem i min klass. Tro mig, efter det är det ett vedervärdigt namn. :P
Senast redigerad av tahlia 2014-06-16 0:44:13, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Fulaste namnen?

Inläggav adddd » 2014-06-16 0:43:23

Selma
adddd
 
Inlägg: 1699
Anslöt: 2012-12-20

Fulaste namnen?

Inläggav slackern » 2014-06-16 0:45:05

tahlia skrev:
slackern skrev:
tahlia skrev:Linda


Inget fel på det namnet sådant där helylle namn alla 70-tal. :)


Jo.. vi var fem stycken i min årskull, tre av dem i min klass. Tro mig, efter det är det ett vedervärdigt efternämn. :P


Du jag kan berätta att när jag gick på komvux var vi sammanlagt 5 grabbar med mitt förnamn i samma klass. Var helt djävla sinnessjukt aldrig varit med om något liknande.
Senast redigerad av slackern 2014-06-16 0:56:17, redigerad totalt 1 gång.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fulaste namnen?

Inläggav tahlia » 2014-06-16 0:51:26

slackern skrev:Efternamn? Du jag kan berätta att när jag gick på komvux var vi sammanlagt 5 grabbar med mitt förnamn i samma klass. Var helt djävla sinnessjukt aldrig varit med om något liknande.


Fan, nu var du snabb. Jag som trodde jag skulle hinna rätta till det innan du citerade eländet. :P Jag tänkte på ett parallellt spår medan jag skrev och "efternämn" spillde över från det. Det var nämligen inte bara tre i min klass, vi blev lite senare två med samma för- och efternamn dessutom.
Man har ett stentråkigt namn helt enkelt. Ett av sveriges vanligaste förnamn bland folk i min ålder (mina två mellannamn är f.ö två av de andra namnen som låg i topp just då) samt ett av sveriges vanligaste efternamn. Man är en grå fläck. :shock:
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Fulaste namnen?

Inläggav slackern » 2014-06-16 1:04:04

tahlia skrev:
slackern skrev:Efternamn? Du jag kan berätta att när jag gick på komvux var vi sammanlagt 5 grabbar med mitt förnamn i samma klass. Var helt djävla sinnessjukt aldrig varit med om något liknande.


Fan, nu var du snabb. Jag som trodde jag skulle hinna rätta till det innan du citerade eländet. :P Jag tänkte på ett parallellt spår medan jag skrev och "efternämn" spillde över från det. Det var nämligen inte bara tre i min klass, vi blev lite senare två med samma för- och efternamn dessutom.
Man har ett stentråkigt namn helt enkelt. Ett av sveriges vanligaste förnamn bland folk i min ålder (mina två mellannamn är f.ö två av de andra namnen som låg i topp just då) samt ett av sveriges vanligaste efternamn. Man är en grå fläck. :shock:


Tydligen har jag ett rätt vanligt namn för perioden jag växte upp. Har legat på topp 100 men inte längre. Fast det är rätt vanligt internationellt. Men jag har däremot ett extremt ovanligt efternamn inte alls många som heter det i Sverige. så ingen gråmus på den fronten. :lol:

http://svenskanamn.alltforforaldrar.se/visa/Patrik
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fulaste namnen?

Inläggav Alien » 2014-06-16 1:54:10

Pieohpah skrev:Torgny, kom hit och spill.

Torgny är väl som Dagny, lite dialektalt. Tycker det låter som namnet ur en förlorad generation, eller bara Norrländsk dialekt. Jag tycker det är ovanligt men på inget vis fult.


Dialektalt? Det är ett gammalt vikinganamn.

Torgny är ett fornnordiskt namn, som betyder “Tors gny”. Ordet “gny” är i detta fall samma som i “vapengny”, alltså ett högt buller. Det kan ha varit ett binamn från början för män med starka röster. Namnet fanns kvar under medeltiden men hade varit utdött i århundraden när nordiska namnrenässansen väckte namnet till liv igen.
post372426.html#p372426

Namnkunniga män förutom Torgny Lindgren är Torgny Segerstedt och Torgny Mogren. Ingen "förlorad generation", däremot ett namn som förknippas med en äldre generation.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fulaste namnen?

Inläggav adddd » 2014-06-16 2:14:20

Greger
adddd
 
Inlägg: 1699
Anslöt: 2012-12-20

Fulaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-16 21:02:44

adddd skrev:Selma


Selma är ju gulligt!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Fulaste namnen?

Inläggav slackern » 2014-06-16 21:08:06

Kahlokatt skrev:
adddd skrev:Selma


Selma är ju gulligt!


Semla är smarrigt. :)
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fulaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-16 21:09:18

Alien skrev:
Pieohpah skrev:Torgny, kom hit och spill.

Torgny är väl som Dagny, lite dialektalt. Tycker det låter som namnet ur en förlorad generation, eller bara Norrländsk dialekt. Jag tycker det är ovanligt men på inget vis fult.


Dialektalt? Det är ett gammalt vikinganamn.

Torgny är ett fornnordiskt namn, som betyder “Tors gny”. Ordet “gny” är i detta fall samma som i “vapengny”, alltså ett högt buller. Det kan ha varit ett binamn från början för män med starka röster. Namnet fanns kvar under medeltiden men hade varit utdött i århundraden när nordiska namnrenässansen väckte namnet till liv igen.
post372426.html#p372426

Namnkunniga män förutom Torgny Lindgren är Torgny Segerstedt och Torgny Mogren. Ingen "förlorad generation", däremot ett namn som förknippas med en äldre generation.


Dagny är också ett mycket gammalt namn; det betyder helt enkelt "ny dag".
Mig får det bara att tänka på "Dagny, kom hit och spill...åh, åh, åh, Dagny...fem droppar till..."
Eftersom jag är född och uppvuxen i Uppsala har jag under hela min skoltid plågats med både denna och "Varm korv boogie". Inget ont om Owe Törnqvist, men hör man en låt lite för många gånger vill man bara spy på den.
Att Dagny är namnet på hjältinnan i "sköt-dig-själv-och-skit-i-andra"-Bibeln Och Atlas skälvde gör det inte sötare, precis...
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Fulaste namnen?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-06-16 21:40:36

Dagny låter som en syjuntetant av klassiskt snitt. Får samma vibbar av Dagny som jag får av Synnöve.
De har kungafamiljen i inramad affisch hemma på väggen, har grått tantkrull, fotriktiga skor, stödstrumpor och beige rock som går ner över knäna.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Fulaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-16 21:41:24

KrigarSjäl skrev:Dagny låter som en syjuntetant av klassiskt snitt. Får samma vibbar av Dagny som jag får av Synnöve.
De har kungafamiljen i inramad affisch hemma på väggen, har grått tantkrull, fotriktiga skor, stödstrumpor och beige rock som går ner över knäna.


:lol:

Jag har faktiskt känt en Synnöve, men hon var inte ens i pensionsåldern. Däremot var hon (och är nog fortfarande) en riktig kulturkofta.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Fulaste namnen?

Inläggav slackern » 2014-06-16 21:42:43

Gurli är inte så vackert.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fulaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-16 21:49:30

slackern skrev:Gurli är inte så vackert.


Nej, det är hemskt, låter som gurgla. Men det betyder faktiskt "ros" på persiska och jag tror t.o.m. det förekommer i Tusen och en Natt!

Stanny (en gammal ovanlig form av Constantia) är verkligen inte fint. Får mig att tänka på äggstanning.
Stamatia (ett gammalt grekiskt namn som betyder "stopp; stanna") och Paraskeva (också ett gammalt grekiskt namn; det betyder "fredag") är riktigt fula. Stamatia får mig av någon anledning att tänka på blodsjukdomar och Paraskeva låter som en finne som säger "tom är para skeva" (dom är bara skeva)...
JA, jag vet att jag tar namn på löjligt stort allvar... :oops:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Fulaste namnen?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-06-16 21:52:48

Kahlokatt skrev:
KrigarSjäl skrev:Dagny låter som en syjuntetant av klassiskt snitt. Får samma vibbar av Dagny som jag får av Synnöve.
De har kungafamiljen i inramad affisch hemma på väggen, har grått tantkrull, fotriktiga skor, stödstrumpor och beige rock som går ner över knäna.


:lol:

Jag har faktiskt känt en Synnöve, men hon var inte ens i pensionsåldern. Däremot var hon (och är nog fortfarande) en riktig kulturkofta.

Ja riktig kulturkofta måste hon ha varit om hon inte var syjuntekärring.
Man tänker sig en pottfrisyr, stora stickade tröjor, kanske träskor...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Fulaste namnen?

Inläggav slackern » 2014-06-16 21:53:43

KrigarSjäl skrev:
Kahlokatt skrev:
KrigarSjäl skrev:Dagny låter som en syjuntetant av klassiskt snitt. Får samma vibbar av Dagny som jag får av Synnöve.
De har kungafamiljen i inramad affisch hemma på väggen, har grått tantkrull, fotriktiga skor, stödstrumpor och beige rock som går ner över knäna.


:lol:

Jag har faktiskt känt en Synnöve, men hon var inte ens i pensionsåldern. Däremot var hon (och är nog fortfarande) en riktig kulturkofta.

Ja riktig kulturkofta måste hon ha varit om hon inte var syjuntekärring.
Man tänker sig en pottfrisyr, stora stickade tröjor, kanske träskor...


Annars är sådana där näbbstövlar riktigt gulliga. :lol:
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fulaste namnen?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-06-16 21:54:03

slackern skrev:Gurli är inte så vackert.

Gurli!

Det låter ju som självaste kulstötar-Ragata! Översteprästinnan i lantligt mansförakt!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Fulaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-16 22:22:46

KrigarSjäl skrev:
Kahlokatt skrev:
KrigarSjäl skrev:Dagny låter som en syjuntetant av klassiskt snitt. Får samma vibbar av Dagny som jag får av Synnöve.
De har kungafamiljen i inramad affisch hemma på väggen, har grått tantkrull, fotriktiga skor, stödstrumpor och beige rock som går ner över knäna.


:lol:

Jag har faktiskt känt en Synnöve, men hon var inte ens i pensionsåldern. Däremot var hon (och är nog fortfarande) en riktig kulturkofta.

Ja riktig kulturkofta måste hon ha varit om hon inte var syjuntekärring.
Man tänker sig en pottfrisyr, stora stickade tröjor, kanske träskor...


Nejdå, inget sådant, men hon jobbade som konstpedagog på ett museum!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Fulaste namnen?

Inläggav SgtArdbeg » 2014-06-17 0:33:12

Bärbel!
En tysk variant av Barbro, som ju inte heller är direkt vackert!
SgtArdbeg
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2012-08-17
Ort: Hellsingland

Fulaste namnen?

Inläggav Soyagumman » 2014-06-17 1:03:52

Hihi, jag läste namnet Dölf och blev på gott humör.. :-)018 Aldrig hört namnet förut.. tycker nästan aldrig namn är fula, kan typ inte komma på nåt fult...men lite glad är jag att jag inte heter nåt i stil med Svett-Lana..
Soyagumman
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2011-06-23

Fulaste namnen?

Inläggav Soyagumman » 2014-06-17 1:05:48

Har heller aldrig hört namnet Björt... tack för att jag fick höra det.. :-)018
Soyagumman
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2011-06-23

Fulaste namnen?

Inläggav Soyagumman » 2014-06-17 1:07:35

Vet faktiskt inte riktigt varför jag skrattar så det kommer tårar...och många sidor kvar a :-)018 tt läsa finns det..
Soyagumman
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2011-06-23

Fulaste namnen?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-06-17 6:56:38

Kuno.
Styrbjörn.
Esbjörn.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Fulaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2014-06-17 19:58:53

Soyagumman skrev:Hihi, jag läste namnet Dölf och blev på gott humör.. :-)018 Aldrig hört namnet förut.. tycker nästan aldrig namn är fula, kan typ inte komma på nåt fult...men lite glad är jag att jag inte heter nåt i stil med Svett-Lana..


En limburgertysk variant av Adolf. Limburgtyska namn är j-ligt skumma (iaf tycker jag det).
:-)Happy
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Återgå till Språket



Logga in