Fulaste eller konstigaste namnen?

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fulaste namnen?

Inläggav Toblerone » 2013-12-17 12:39:52

Kahlokatt skrev:Rutger är förfärligt. Och Dölf. Och Urban, det låter som när man spyr.

:mrgreen: Jag håller med. Man brukar väl också säga att Ulrik låter som när man spyr.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Fulaste namnen?

Inläggav slackern » 2013-12-17 12:43:54

Toblerone skrev:
Kahlokatt skrev:Rutger är förfärligt. Och Dölf. Och Urban, det låter som när man spyr.

:mrgreen: Jag håller med. Man brukar väl också säga att Ulrik låter som när man spyr.


Haha det finns en seriestrip med Rocky när han spyr när han har en hemmamatch. Hade en arbetskompis som heter det i andranamn han tycker att det är skitkul.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fulaste namnen?

Inläggav Toblerone » 2013-12-17 12:47:08

slackern skrev:Tyska namn är inte heller så vackra.

Wolfgang
Gunter
Brunhilde
Gretchen
Heinz


Det är gamla namn. Jag är själv tysk. Förresten heter det Günter eller Günther. Iofs kann det finnas Gunter också, men det är i så fall mycket ovanlig. Och Gretchen heter man inte heller i Tyskland (bara Grethe eller Margarete). Det har amerikanerna hittat på.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Fulaste namnen?

Inläggav slackern » 2013-12-17 12:50:00

Toblerone skrev:
slackern skrev:Tyska namn är inte heller så vackra.

Wolfgang
Gunter
Brunhilde
Gretchen
Heinz


Det är gamla namn. Jag är själv tysk. Förresten heter det Günter eller Günther. Iofs kann det finnas Gunter också, men det är i så fall mycket ovanlig. Och Gretchen heter man inte heller i Tyskland (bara Grethe eller Margarete). Det har amerikanerna hittat på.


Sant att det stavas Günter jag viste bara inte vid tillfället hur jag skulle skriva ü. Tack för informationen om Gretchen det kände jag inte till. Men du vet den där gamla sagan med Hans och Gretchen hette hon inte så?

Jag googlade upp det var Gretel.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fulaste namnen?

Inläggav slackern » 2013-12-17 12:55:00

Toblerone skrev:
slackern skrev:Tyska namn är inte heller så vackra.

Wolfgang
Gunter
Brunhilde
Gretchen
Heinz


Det är gamla namn. Jag är själv tysk. Förresten heter det Günter eller Günther. Iofs kann det finnas Gunter också, men det är i så fall mycket ovanlig. Och Gretchen heter man inte heller i Tyskland (bara Grethe eller Margarete). Det har amerikanerna hittat på.


Jag är tacksamma mot mina föräldrar som döpte mig till ett namn som fungerar i dom flesta länderna och inte ett tyskt. Dom kommer från ett tysktalande namn men tyckte att vi barn skulle få det lättare att assimilera oss med vanliga namn som funkar i bägge länderna.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fulaste namnen?

Inläggav Toblerone » 2013-12-17 13:03:43

Kahlokatt skrev:Jag har en lista med älsklingsnamn. Och så en med fula namn för att det är kul...
Här kommer ett utdrag från ful-listan:

Candelaria – låter som en könssjukdom eller en kristallkrona :mrgreen:

Declan – tänker på Ku Klux Klan irländskt byfåne-namn

Enola – vet ni vad Enola Gay var? Det var planet som släppte atombomben över Hiroshima! Kul att vara döpt efter något sådant...det var iofs tvärtom. Bomben var döpt efter en tjej. Men jag håller med om att namnet numera är tabu.

Hugh – det är liksom inget riktigt namn, bara ett ljud PRECIS det jag brukar tänka!

Jebediah – jabba dabba dooo! :mrgreen:

Prudence – trots att låten Dear Prudence är vacker, är namnet skitfult, det låter som ”produkt” jag tänker brittisk överklass-kärring.


Kul lista!
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Fulaste namnen?

Inläggav Toblerone » 2013-12-17 13:08:07

Kostymhippie skrev:Ja turkiska namn kan också låta väldigt knepiga ibland.

Aysegul, låter som arselgull
Arslan, snacka om mobbningsrisk om man inte råkar hamna på en plats med många turkisktalande som förstår och har respekt för namnet.
Yavuz, Dogu och Fatima är inte heller alltför vackra turkiska namn.


Ja, jag fattar inte att vissa turkiska föräldrar inte tänker på vad det låter som i Sverige. Har träffat på pojkar som hette
Göktuk (gök-turk?)
Tufan (två djävlar?)
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Fulaste namnen?

Inläggav Toblerone » 2013-12-17 14:11:43

Zombie skrev:
kvicksilver skrev:Dessutom är inte Dick ett namn i engelskan, utan en förkortning för Richard.

Jo, det är ett namn. Smeknamn brukar räknas som namn. Dick, liksom Jack, Tom och andra, är också så etablerat att det var "halvofficiellt", säkert också dopnamn för en del, ända tills det på de allra senaste åren blev alltför vanligt som slangord för "kuk". Och sådant kan hända vilket namn som helst och snabbt ändra sig igen, så att kalla folk något annat är ingen garanti för att de inte kommer att få problem för att de "heter något oanständigt" senare i livet.


Precis! Dick är inte det enda namnet som står för penis. Det finns också "Willie" (i England) och Mickey (i Irland). Och för kvinnliga könsorganet: "Fanny". Så man vet aldrig om det ändrar sig igen. Namnet "Johnny" kan också betyda olika saker - kondom t.ex.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Fulaste namnen?

Inläggav Toblerone » 2013-12-17 14:22:12

slackern skrev:
Toblerone skrev:
slackern skrev:Tyska namn är inte heller så vackra.

Wolfgang
Gunter
Brunhilde
Gretchen
Heinz


Det är gamla namn. Jag är själv tysk. Förresten heter det Günter eller Günther. Iofs kann det finnas Gunter också, men det är i så fall mycket ovanlig. Och Gretchen heter man inte heller i Tyskland (bara Grethe eller Margarete). Det har amerikanerna hittat på.


Sant att det stavas Günter jag viste bara inte vid tillfället hur jag skulle skriva ü. Tack för informationen om Gretchen det kände jag inte till. Men du vet den där gamla sagan med Hans och Gretchen hette hon inte så?

Jag googlade upp det var Gretel.


Du kan lätt skriva ett ü om du bara trycker tangenten med ¨ (brevid Å) och sen ett u direkt.

Precis. Gretel är också en smekform av Grethe/Margarethe. Gretchen egentligen också, men det är som sagt inte vanligt i Tyskland, det är amerikanerna som har fastnat för det.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Fulaste namnen?

Inläggav slackern » 2013-12-17 14:27:42

Toblerone skrev:
slackern skrev:
Toblerone skrev:Det är gamla namn. Jag är själv tysk. Förresten heter det Günter eller Günther. Iofs kann det finnas Gunter också, men det är i så fall mycket ovanlig. Och Gretchen heter man inte heller i Tyskland (bara Grethe eller Margarete). Det har amerikanerna hittat på.


Sant att det stavas Günter jag viste bara inte vid tillfället hur jag skulle skriva ü. Tack för informationen om Gretchen det kände jag inte till. Men du vet den där gamla sagan med Hans och Gretchen hette hon inte så?

Jag googlade upp det var Gretel.


Du kan lätt skriva ett ü om du bara trycker tangenten med ¨ (brevid Å) och sen ett u direkt.

Precis. Gretel är också en smekform av Grethe/Margarethe. Gretchen egentligen också, men det är som sagt inte vanligt i Tyskland, det är amerikanerna som har fastnat för det.


Tack jag har lärt mig hur jag skriver ett tyskt ü. :) Så nu kan jag skriva Günther problemfritt. :)

Bild
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fulaste namnen?

Inläggav antonius » 2013-12-17 15:11:53

über, ülva, ünkedom, zündapp, züfiliss, zültburk, förlåt jag blir så här när jag lär mig ngt nytt :-)006
antonius
 
Inlägg: 21878
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Fulaste namnen?

Inläggav Toblerone » 2013-12-17 15:48:20

:mrgreen:
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Fulaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2013-12-17 21:24:24

Toblerone skrev:
Kahlokatt skrev:Enola – vet ni vad Enola Gay var? Det var planet som släppte atombomben över Hiroshima! Kul att vara döpt efter något sådant...det var iofs tvärtom. Bomben var döpt efter en tjej. Men jag håller med om att namnet numera är tabu.


Kul lista!


Nej, bomben hette Little Boy. Planet hette Enola Gay efter pilotens mamma.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Fulaste namnen?

Inläggav Mortalis » 2013-12-17 22:06:53

Toblerone skrev:Det är gamla namn. Jag är själv tysk. Förresten heter det Günter eller Günther. Iofs kann det finnas Gunter också, men det är i så fall mycket ovanlig. Och Gretchen heter man inte heller i Tyskland (bara Grethe eller Margarete). Det har amerikanerna hittat på.

Men den hulda Gretchen i Goethe's Faust då?

Nåja, hon hette väl Margarete då.

Bild
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Fulaste namnen?

Inläggav Teknik-Pata » 2013-12-17 22:33:30

Fulaste namnen?


Alltså vad är det för människa som hittar på alla dessa trolltrådar på forumet... man blir ju helt mållös! :lol:
Teknik-Pata
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2012-04-27
Ort: Finspång!

Fulaste namnen?

Inläggav Lunas Iovis » 2013-12-17 22:52:38

Ett av det fulaste namnet jag har hört är Björt.
Lunas Iovis
 
Inlägg: 98
Anslöt: 2013-11-20
Ort: Norden

Fulaste namnen?

Inläggav Kahlokatt » 2013-12-17 23:05:05

Lunas Iovis skrev:Ett av det fulaste namnet jag har hört är Björt.


Björt!? Har aldrig hört det förr, men det bärs enligt SCB av sex kvinnor i Sverige.
Vackert var det inte.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Fulaste namnen?

Inläggav Toblerone » 2013-12-18 9:54:41

Mortalis skrev:
Toblerone skrev:Det är gamla namn. Jag är själv tysk. Förresten heter det Günter eller Günther. Iofs kann det finnas Gunter också, men det är i så fall mycket ovanlig. Och Gretchen heter man inte heller i Tyskland (bara Grethe eller Margarete). Det har amerikanerna hittat på.

Men den hulda Gretchen i Goethe's Faust då?

Nåja, hon hette väl Margarete då.

Bild


Faktiskt! Jag är ganska säker på att står Margarete på några ställen i Faust också. Och så Gretchen oftast, jo. Det finns ju som smeknamn. Absolut. Och det var vanligare då än vad det är nu. Jag är född på 60-talet i Tyskland och har aldrig träffat på någon som hette eller kallades för Gretchen. Men förr i tiden var det ju vanligare.Min mammas moster hetter Gertrud och kallades för Trudchen. Men nuförtiden skulle folk tycka att det är jättekonstigt. :mrgreen:

Att amerikanerna fastnat för ett tyskt smeknamn som egentligen hör hemma på 18-hundratalet är inte konstigare än att tyskarna döper sina barn till gamla svenska namn så som Lennart, Sven eller Arne. Just det, numera också Lasse. De är också lite sent ute där.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Fulaste namnen?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-12-18 10:03:44

Finns en skådis vid namn Fyvush Finkel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fyvush_Finkel
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Fulaste namnen?

Inläggav slackern » 2013-12-18 10:04:38

KrigarSjäl skrev:Finns en skådis vid namn Fyvush Finkel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fyvush_Finkel


Bjubar du på lite finkel brännvin herr Finkel?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fulaste namnen?

Inläggav ElisabetC » 2013-12-27 16:12:15

Gottfrid får mig att dra på smilbanden sedan de döpte min gamla skolas gris till det :D.

Fast egentligen är det inget fel på namnet :)..
De flesta namn har sin charm..
ElisabetC
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2013-08-30

Fulaste namnen?

Inläggav kiddie » 2013-12-27 17:28:06

Gottfrid för mig är numera alltid Gottfrid Svartholm Warg, så hela namnet har fått en helt annan känsla för mig.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Fulaste namnen?

Inläggav 1010010 » 2013-12-27 18:12:53

Tycker att Kurt och Bong är fula efternamn.
1010010
 
Inlägg: 46
Anslöt: 2008-02-29

Fulaste namnen?

Inläggav ElisabetC » 2013-12-27 18:46:15

kiddie skrev:Gottfrid för mig är numera alltid Gottfrid Svartholm Warg, så hela namnet har fått en helt annan känsla för mig.


Vad fint det där lät :)..
ElisabetC
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2013-08-30

Återgå till Språket



Logga in