Fritid på arbetet?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Fritid på arbetet?

Inläggav Indigobarn » 2011-06-29 19:29:22

Hej!
Nu vill jag höra era åsikter om sk dödtid på arbetet; Jag befinner mig för tillfället på en arbetsplats där det flera timmar (iofs med avbrott) under dagen är lugnare och därmed finns möjlighet till att sysselsätta sig med nästan vad som helst. Jag är mycket trött (plus har studier jag vill syssla med) och skulle gärna använda tiden till fritt tänkande eller dylikt. Endel på arbetsplatsen surfar rätt mycket på nätet. Men så finns det de som säger att arbetstid är konstant arbete och det finns alltid saker att göra - ändlös litteraturläsning till exempel: då kan man ju undra om vi sommarvikarier behöver läsa varje ledig stund för att kunna svara på frågor som någon närvarande ordinarieanställd klarar bättre?

Annars finns också småsaker att åtgärda - städning om inte annat. Då jag är både onödigt plikttrogen och på gränsen till utbrändhet blir jag galen av denna oklarhet. Är det 'rätt' att använda död arbetstid till fri tid eller inte? Hur skulle ni göra i min situation? Nu vet jag att det inte finns något rätt eller fel i detta annat än människors tolkningar och egna definitioner, men då jag är osäker själv skulle det i varje fall vara till hjälp att få lite råd. Chefen kan jag inte fråga eftersom hon är på semester.

PS: är det vanligt med arbeten med mycket 'död'tid? Enligt personligt tycke är dagens (arbets)liv helt vansinnigt med så mycket jobb. Fattar inte hur standard är 40 timmars arbetsvecka, men så är det väl ofta tyngre för aspies också iofs...
Indigobarn
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2008-09-14

Re: Fritid på arbetet?

Inläggav Miche » 2011-06-29 19:33:50

På nästan varenda arbete jag haft de senaste 30 åren har jag använt dödtiden till mig själv (trots detta har jag oftast varit mer effektiv än mina kollegor) så jag personligen tycker att det är ok att surfa så länge man sköter arbetet.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Fritid på arbetet?

Inläggav Moggy » 2011-06-29 19:47:53

Jag håller med miche. Det är okej att surfa på dötid om man är någorlunda diskret och är beredd att hoppa in och jobba så fort det behövs.

Det är inte ok att spela spel, möjligtvis med undantag av små webbspel och liknande så länga du kan sköta det utan att väsnas och dra till dig uppmärksamheten.

Att läsa egna böcker som inte har med arbetet att göra kommer att orsaka irritation hos dina medarbetare så det ska du inte heller göra.


Du ska INTE fråga chefen om sånt här, det kommer inte att uppskattas. Varken av chefen eller medarbetarna då man inte ska väcka den björn som sover.

Sånt här är en sån där klurig situation där man förväntas läsa av vad som är ok och var gränsen går, skapar du uppmärksamhet kring frågan så blir du besvärlig.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Fritid på arbetet?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-06-29 19:51:39

I den här frågan är det kanske bäst att gå med strömmen.
Läs av hur ofta de andra jobbarna tar raster, var inte den som drar ut mest på tiden, alltid kommer sist eller så. Det är inte bra att vara för prudentlig heller. Let's face it - de flesta arbetsplatser styrs av Jante, medvetet eller omedvetet och jag tror inte det lönar sig att försöka diskutera frågan.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Fritid på arbetet?

Inläggav Felle » 2011-06-29 20:01:01

KrigarSjäl skrev:I den här frågan är det kanske bäst att gå med strömmen.
Läs av hur ofta de andra jobbarna tar raster, var inte den som drar ut mest på tiden, alltid kommer sist eller så. Det är inte bra att vara för prudentlig heller. Let's face it - de flesta arbetsplatser styrs av Jante, medvetet eller omedvetet och jag tror inte det lönar sig att försöka diskutera frågan.


Denna ständiga kamp att man ska vara lagom och anpassa sig efter varandra.
Jag tycker att du, Indigobarn gör vad som är bäst för dig och vad du vill göra, utan att det påverkar ditt jobb radikalt, som att du skulle få kicken.

Orka vara som alla andra samt anpassa sig efter alla andra för att passa in om man inte vill. Jag är dock väldigt bra på att munhuggas och hitta argument så jag klarar lite farligare situationer.
Du skall absolut inte ta det upp med din chef heller. Var glad att du har möjligheten att ha dötid och gör det du vill göra, kanske lite diskret men utan att gömma dig, tills du måste gå tillbaka till arbetet. :-)005
Felle
 
Inlägg: 88
Anslöt: 2011-06-20
Ort: Cybertron & Diverse Fantasy världar

Re: Fritid på arbetet?

Inläggav Indigobarn » 2011-06-29 23:09:40

Tack för svaren!
Ska göra mitt bästa för att försöka läsa av 'det rätta', utan att för den skull anpassa mig till överdrift eller reta gallfeber på de andra. Få se hur det går... Bra träning iaf. :-)100
Indigobarn
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2008-09-14

Re: Fritid på arbetet?

Inläggav Björne » 2011-06-29 23:19:29

Håller med Moggy, det är absolut ingen bra idé att göra väsen av att du har mycket dötid. Det kan lätt skapa osämja med kollegorna och att få dig att verka "svår" i chefens ögon. Det är företagets uppgift att leda och fördela arbetet och gör de ett dåligt jobb med att utnyttja din tid, är det inte ditt problem. Själv har jag alltid haft samma problem eftersom jag jobbar 3-5x effektivare än mina kollegor och spiller inte tid på dösnack. Istället har jag egna projekt jag jobbar med och brukar smyga iväg på långpromenader på eftermiddagarna för att fylla ut tiden. Ibland frågar jag kollegorna om de behöver hjälp men när de inte ger ett jakande svar är det inte mycket för mig att göra än att rycka på axlarna och köra mitt eget race.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Fritid på arbetet?

Inläggav ca » 2011-06-29 23:33:27

Jag har också svårt att disponera min dödtid på vettigt sätt.. kan absolut hitta något att göra, personliga projekt osv.. men jag vill inte, för då riskerar jag att sitta för mycket med detta i stället, eller komma in i hyperfokus och inte märka när någon står bredvid och kallar på min uppmärksamhet. Sitter jag då och gör något jag inte borde så ser det illa ut. Har börjat att stycka av hårt, t.ex. 1 timme kompetensutveckling. Då kan jag göra något som intresserar mig men ändå indirekt gynnar företaget genom att jag blir vassare, läser in mig i olika ämnen m.m. Dessutom är risken att jag halkar efter i ord. arbetsuppgifter mycket mindre. Men det är ändå frustrerande när det är "lugnt". Vill ha tydliga uppgifter som kan avslutas. Då mår jag avgjort bäst. Jobb på jobbet och lek hemma. Eller iaf flumma runt på nätet på klart definierade raster, även om det inte heter så på pappret eller inför kollegor.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Fritid på arbetet?

Inläggav matgar » 2011-07-18 14:11:59

Angående dödtid så kan det variera kraftigt.
Jobbar man med nån form av support eller projektarbete så kan det ju vara perioder man väntar på nya ärenden eller på möten eller information ifrån andra.

För mycket dödtid är något jag personligen har svårt för, det är så otroligt tråkigt och det gör det svårmotiverat för mig att ta mig till jobbet.

Det är bara att göra sitt bästa, surfa lite diskret, kanske läsa nått som har nån form av relevans till sitt arbete. Som it-nörd finns det alltid saker jag kan läsa på jobbet som kan relateras till mitt jobb.

Jag kan hålla med om att man inte ska göra för mycket av att man har lite fri tid då och då.
Men samtidigt tycker jag inte att man ska vara rädd för att leta efter saker att göra om det blir för mycket av det.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Re: Fritid på arbetet?

Inläggav KrigarSjäl » 2011-07-18 14:17:51

Felle skrev:
KrigarSjäl skrev:I den här frågan är det kanske bäst att gå med strömmen.
Läs av hur ofta de andra jobbarna tar raster, var inte den som drar ut mest på tiden, alltid kommer sist eller så. Det är inte bra att vara för prudentlig heller. Let's face it - de flesta arbetsplatser styrs av Jante, medvetet eller omedvetet och jag tror inte det lönar sig att försöka diskutera frågan.


Denna ständiga kamp att man ska vara lagom och anpassa sig efter varandra.

Jag gillar det inte heller, min egen kamp består i att vara den jag är. men sånt accepteras sällan på arbetsplatser och är man beroende av sin lön så...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Fritid på arbetet?

Inläggav imperativ » 2011-07-19 0:52:47

ca skrev:kompetensutveckling

+1

Jag lärde mig svetsa och svarva när tillfälle gavs. Driva runt på golvet för att laga luftläckor och söka brister/skador på utrustningen. Beställa reservdelar och verktyg. Läsa dokumentation. Ställa sig vid en maskin och lära sig menyerna. Laga och göra rent slutkörda elmotorer. Laga andra trasiga saker. Lära sig konfigurera diverse system som man kan komma i kontakt med. Författa punktlistor så vem som helst kan konfigurera systemet klockan fyra på morgonen. Skapa förteckningar programvaror å dylikt.
Nu var detta enda jobbet jag haft där det gick ta dessa friheter. Det förväntades att jag tog dessa friheter för att öht klara av jobbet.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Re: Fritid på arbetet?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-07-27 23:38:02

Har en sommarvikarie just nu som retar gallfeber på mig genom öppet privat surfande och småspel. Själv har jag hur mycket som helst att göra som hon inte är tillräckligt kompetent att utföra och så måste jag dessutom oroa mig för att folk ser hennes slappande och ger verksamheten dåligt rykte. Skitjobbigt.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Fritid på arbetet?

Inläggav DefinitivtInteAnonym » 2011-07-28 18:56:22

Det svåra tycker jag är att komma igång med arbetet igen efter att ha tagit det lugnt. Kräver rätt mycket energi att hitta motivationen till att göra något.
DefinitivtInteAnonym
 
Inlägg: 352
Anslöt: 2009-11-29

Re: Fritid på arbetet?

Inläggav treeman » 2011-07-30 23:58:59

Långa sköna rundor på toan med nåt att läsa funkar. Fast då måste man äta också så det kommer nåt.

Tar en timme om man har tur!
:-)005
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Fritid på arbetet?

Inläggav Agnet_a » 2011-07-31 15:28:11

Har just nu jobb med lönebidrag. Det finns ingen dötid eftersom mitt jobb är att registrera en massa uppgifter om noter i en gigantisk databas som tar flera år att göra klart. Min handläggare har sagt till mig att jag får vara kvar på jobbet eftersom jag trots allt får en hel del gjort, "även om det inte går med raketfart direkt". Eftersom jag ofta sitter ensam i en gammal träbyggnad brukar jag ta mig tid då och då med att svara på privat e-post och liknande. Det gör de andra på min arbetsplats också och det finns väl någon sorts oskriven överenskommelse om att "skvallrar inte du på mig så skvallrar inte jag på dig heller". Ibland hittar jag massor av öl och vinflaskor i köket, folk som har varit där och festat om, och jag brukar inte berätta sådant för chefen. Det verkar finns någon form av lojalitet arbetskamrater emellan.

Agnet_a
Agnet_a
 
Inlägg: 104
Anslöt: 2009-08-30
Ort: Vårby gård

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in