Frimärken?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Frimärken?

Inläggav Richard » 2023-11-09 12:59:57

Här måste väl finnas någon som samlar frimärken? Frimärkssamlande är en utdöende hobby. Det är mest gamla gubbar som samlar. Jag har samlat när jag var i 10 års-åldern o har en hyfsad samling av svenska frimärken. Kanske inte värd jättemycket, det finns inget feltryckt 3-schilling banco direkt.

Men härom veckan kom jag över en stor frimärkssamling på loppis, som jag tror jag kan få upp till 10 000 kr för, utropspriset på ett av albumen var 4 000 kr, när den såldes på auktion tidigare. Det är främst gamla frimärken, ca 1880-1945, från hela Europa, flera album. Sen är där en hel del isländska, tyska o ett album från Nazityskland.

Samt lite nyare från resten av världen. Jag har fotograferat av allt, så om någon är intresserad, ta gärna en titt o kommentera; https://www.richardhandl.com/2000/01/02/frimarken/

Sidan kan ta lite tid o ladda alla bilder.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Frimärken?

Inläggav manne » 2023-11-09 13:03:17

Richard skrev:Här måste väl finnas någon som samlar frimärken? Frimärkssamlande är en utdöende hobby. Det är mest gamla gubbar som samlar. Jag har samlat när jag var i 10 års-åldern o har en hyfsad samling av svenska frimärken. Kanske inte värd jättemycket, det finns inget feltryckt 3-schilling banco direkt.

Men härom veckan kom jag över en stor frimärkssamling på loppis, som jag tror jag kan få upp till 10 000 kr för, utropspriset på ett av albumen var 4 000 kr, när den såldes på auktion tidigare. Det är främst gamla frimärken, ca 1880-1945, från hela Europa, flera album. Sen är där en hel del isländska, tyska o ett album från Nazityskland.

Samt lite nyare från resten av världen. Jag har fotograferat av allt, så om någon är intresserad, ta gärna en titt o kommentera; https://www.richardhandl.com/2000/01/02/frimarken/

Sidan kan ta lite tid o ladda alla bilder.


jag hade två värdefulla album förut men dessa två album blev stulna :cry:
jag hade 2 st gamla och värdefulla album förut :cry:
som sagt någon stal dessa album från mig :cry: :x icon
manne
 
Inlägg: 18562
Anslöt: 2007-08-23

Frimärken?

Inläggav manne » 2023-11-09 13:09:00

vet inte när mina 2 värdefulla album blev stulna men någon gång när jag bodde på gruppboendet i Täby eller när jag flyttade till satelitboende i Kungsängen så det var för många år sedan nu.

jag hade gamla sovjetiska fri märken mm mm. :cry: mycket värdefulla var dessa samlade under 80 talet en massa
manne
 
Inlägg: 18562
Anslöt: 2007-08-23

Frimärken?

Inläggav Skogkatt » 2023-11-09 13:53:03

Jag tror att ett problem med saker som frimärken och myntsamlande är att det blir färre samlare. Barnen är ju inte intresserade av sådana saker längre, de är för upptagna med att ta droger och lägga upp bilder på Instagram. Så nya samlare dyker inte längre upp.
Skogkatt
 
Inlägg: 6158
Anslöt: 2021-10-02

Frimärken?

Inläggav Richard » 2023-11-09 15:51:17

Trist!

Min ordinarie samling är ju ärvda från farfar o så. Så hellre att nån snor den dyrare som jag kom över på loppis, för de andra har affektionsvärde, tror jag det kallas!
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Frimärken?

Inläggav Richard » 2023-11-09 19:43:49

Skogkatt skrev:Jag tror att ett problem med saker som frimärken och myntsamlande är att det blir färre samlare. Barnen är ju inte intresserade av sådana saker längre, de är för upptagna med att ta droger och lägga upp bilder på Instagram. Så nya samlare dyker inte längre upp.

Den uppfattningen har jag också fått. Samt skickas det ju knappt några brev längre o dagens frimärken finns ändå, felfria, i massupplagor.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Frimärken?

Inläggav tvilling99 » 2023-11-09 22:47:20

Jag samlade frimärken tillsammans med min far när jag var yngre, samlingen finns hemma hos min mor idag.
Jag har flera gånger tänkt att kolla upp om det finns något intresse för frimärken idag men det har inte blivit av.
tvilling99
 
Inlägg: 8404
Anslöt: 2007-05-07
Ort: malmö

Frimärken?

Inläggav Hundralappen » 2023-11-10 0:12:52

Min far samlade frimärken som ung. Har tittat lite i albumen och försökt lära mig lite, det är rätt kul. Tyvärr finns typ inga samlare längre så värdet är ju inte alls som det var förr. Tror dock inte jag kommer ge mig in i det där, det tar för mycket tid och jag har redan många andra intressen. Men kan förstå varför man fastnar numera, det gjorde jag inte på samma sätt när jag var liten
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Återgå till Intressanta intressen



Logga in