Frågor om Wii TV-spel och scart-omkopplare

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Frågor om Wii TV-spel och scart-omkopplare

Inläggav Lilla Gumman » 2011-10-23 20:59:33

Hej!

Jag har bestämt mig för att jag ska köpa ett Wii TV-spel med balansplatta och Wii Fit Plus. Jag har kikat runt på Tradera och Blocket, men har bestämt mig för att köpa på Elgiganten trots allt.

Vi har en tjock-TV och jag har förstått att det går att koppla in en Wii konsol med en RGB-scart kabel. Min man har förklarat att RGB står för Rött Grönt Blått och avser färg, det borde gälla alla scart.

Om jag köper en scart-omkopplare med tre utgångar funkar det att koppla in ett Wii på den? Har en scart-omkopplare RGB scart-utgångar?

Vi har en omkopplare med DVD-spelare och videobandspelare inkopplade. Det är mycket smart att slippa hålla på och fibbla och byta scartkablar, bara att trycka på en knapp när vi vill växla mellan DVD och video/TV. Skaffar jag ett Wii så får det bli en ny omkopplare med tre utgångar istället. Det ska tydligen gå att koppla in det på en gul och röd utgång också, nåt sånt har vi inte men maken fixade fram nån mojäng att sticka i TV:n, plötsligt blev det en röd och gul utgång.

Jag ska givetvis fråga hos Elgiganten, tänkte om någon här inne har lite tips bara.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Frågor om Wii TV-spel och scart-omkopplare

Inläggav Hundralappen » 2011-10-23 21:07:09

Det fungerar med vår xbox iallafall. Det lär vara samma samma visa med ett Wii.

Vi har även dessa tre uttag på framsidan av tv:n så när vi fixade DVD så använde brorsan sitt xbox i fronten (hans xbox men har sett att han gjort det).
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Frågor om Wii TV-spel och scart-omkopplare

Inläggav marxisten » 2011-10-23 21:14:29

Lilla Gumman skrev:Hej!

Jag har bestämt mig för att jag ska köpa ett Wii TV-spel med balansplatta och Wii Fit Plus. Jag har kikat runt på Tradera och Blocket, men har bestämt mig för att köpa på Elgiganten trots allt.

Vi har en tjock-TV och jag har förstått att det går att koppla in en Wii konsol med en RGB-scart kabel. Min man har förklarat att RGB står för Rött Grönt Blått och avser färg, det borde gälla alla scart.

Om jag köper en scart-omkopplare med tre utgångar funkar det att koppla in ett Wii på den? Har en scart-omkopplare RGB scart-utgångar?

Vi har en omkopplare med DVD-spelare och videobandspelare inkopplade. Det är mycket smart att slippa hålla på och fibbla och byta scartkablar, bara att trycka på en knapp när vi vill växla mellan DVD och video/TV. Skaffar jag ett Wii så får det bli en ny omkopplare med tre utgångar istället. Det ska tydligen gå att koppla in det på en gul och röd utgång också, nåt sånt har vi inte men maken fixade fram nån mojäng att sticka i TV:n, plötsligt blev det en röd och gul utgång.

Jag ska givetvis fråga hos Elgiganten, tänkte om någon här inne har lite tips bara.

Hälsningar

Lilla Gumman


Hej. Wii är lite efter i utvecklingen och det existerar vad jag vet inte någon Wii konsoll med digital utgång, dvs. DVI (utan ljud), eller det som gäller idag på nya TV apparater HDMI.

På Wii finns det endast kompositkabel utgång, sådan som du beskriver, med tre kablar. En gul (video) och en röd och vit (ljud).

På i princip alla äldre chock TV och även nyare TV apparater som jag vet om finns sådana uttag så i praktiken bör du inte ens behöva en sådan kontakt. Om du ändå vill göra om signalen till en SCART-kontakt så är det inga problem. Det finns adaptrar för att göra om kompositkabel till SCART-kontakt. Då båda sänder ut analogt 576P kvalité på bilden så blir det inte ens en upplösningsskillnad.

En kompositkabel ser ut så här.

Bild

För att få den till en vanlig SCART-kabel kontakt som du säger är allt du behöver göra att fixa en sån här adapter. De kan tom. ingå när du köper ditt Wii. Annars är de ytterst billiga.

Bild
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Frågor om Wii TV-spel och scart-omkopplare

Inläggav Lilla Gumman » 2011-10-23 22:56:52

Hej!

Som jag sa, det finns inga utgångar för såna kontakter på TV:n. Men jag köpte två joystick med inbyggda spel att koppla till TV:n, och det krävdes såna där utgångar på det så maken rotade fram en mojäng där jag kunde sticka i min röda och gula kontakt. Något hål för vit kontakt finns inte i den mojängen. Nu vet jag inte vad det heter, så jag kallar det mojäng.

Det finns Wii scartkablar för cirka 100 kronor att köpa, men de finns inte på Elgiganten. Om det inte medföljer en scartkabel i Wii-paketet, så måste jag beställa från nån firma på nätet. Om det går att koppla Wii till TV:n med en sån där mojäng, måste Wii:et kopplas ur varje gång man ska se på TV exempelvis? Jag vet dem som har många apparater och dosor, och bara trycker på knappar för att växla till TV exempelvis. Men hur det fungerar vet jag inte.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Frågor om Wii TV-spel och scart-omkopplare

Inläggav marxisten » 2011-10-23 23:43:35

Lilla Gumman skrev:Hej!

Som jag sa, det finns inga utgångar för såna kontakter på TV:n. Men jag köpte två joystick med inbyggda spel att koppla till TV:n, och det krävdes såna där utgångar på det så maken rotade fram en mojäng där jag kunde sticka i min röda och gula kontakt. Något hål för vit kontakt finns inte i den mojängen. Nu vet jag inte vad det heter, så jag kallar det mojäng.

Det finns Wii scartkablar för cirka 100 kronor att köpa, men de finns inte på Elgiganten. Om det inte medföljer en scartkabel i Wii-paketet, så måste jag beställa från nån firma på nätet. Om det går att koppla Wii till TV:n med en sån där mojäng, måste Wii:et kopplas ur varje gång man ska se på TV exempelvis? Jag vet dem som har många apparater och dosor, och bara trycker på knappar för att växla till TV exempelvis. Men hur det fungerar vet jag inte.

Hälsningar

Lilla Gumman


Mojängen har ett enkelt namn: SCART-adapter.

Finns nästan överallt och kostar nästan ingenting. På netonnet kostar den ex. 49 kronor. Köpa en hel kabel är bara onödigt.

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/ ... 6963.4306/

Kompositkablen från Wii:et kopplar du in i den. Sen sätter du den på "input" (om det finns något val) så sänder den signalen till TV:n.. I just den modellen som är på bilden kan du även överföra datasignal om du har en äldre modell på grafikkort med S-video.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Frågor om Wii TV-spel och scart-omkopplare

Inläggav Lilla Gumman » 2011-10-24 0:17:11

Hej!

Jag sökte på Wii och scart-kontakt, då fick jag upp en särskild kabel på bild. Som jag antog följde med till Wii:et, men jag kan ha fel på den punkten. Om den kabeln inte ingår, får jag köpa en scart-adapter. Sen får jag köpa en manuell scart-fördelare, en sån här:
Bild

Borde ju finnas hos varenda radio- och TV-handlare tycker jag. Ska kolla om den gamla radio- och TV-butiken som både reparerar TV och säljer diverse kablage finns kvar i Ludvika, annars får jag beställa från Netonnet. Fast Elgiganten kanske har något, även om det inte finns med på deras hemsida.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Lilla Gumman » 2011-10-24 0:25:39

Hej!

Det verkar vara en sån här kabel som menas, kostar minst 400 kr att köpa och om den ingår i Wii-paketet är fortfarande oklart.
Bild

Då är marxistens förslag bättre, att köpa en scart-adapter.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Frågor om Wii TV-spel och scart-omkopplare

Inläggav marxisten » 2011-10-24 0:26:50

Lilla Gumman skrev:Hej!

Jag sökte på Wii och scart-kontakt, då fick jag upp en särskild kabel på bild. Som jag antog följde med till Wii:et, men jag kan ha fel på den punkten. Om den kabeln inte ingår, får jag köpa en scart-adapter. Sen får jag köpa en manuell scart-fördelare, en sån här:
Bild

Borde ju finnas hos varenda radio- och TV-handlare tycker jag. Ska kolla om den gamla radio- och TV-butiken som både reparerar TV och säljer diverse kablage finns kvar i Ludvika, annars får jag beställa från Netonnet. Fast Elgiganten kanske har något, även om det inte finns med på deras hemsida.

Hälsningar

Lilla Gumman


Köp på E-handel. Betydligt billigare oftast.

Fick 10 meter HDMI kabel för 75 spänn + frakt på E-handel. De kostar 199 spänn metern på Eldgiganten typ.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Frågor om Wii TV-spel och scart-omkopplare

Inläggav marxisten » 2011-10-24 0:27:41

Lilla Gumman skrev:Hej!

Det verkar vara en sån här kabel som menas, kostar minst 400 kr att köpa och om den ingår i Wii-paketet är fortfarande oklart.
Bild

Då är marxistens förslag bättre, att köpa en scart-adapter.

Hälsningar

Lilla Gumman


Köp inte den. Den ingår förmodligen inte f.ö. Iaf. tror jag den inte gjorde det i vårt Wii för några år sedan.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Frågor om Wii TV-spel och scart-omkopplare

Inläggav Lilla Gumman » 2011-10-24 8:49:12

Hej!

Precis, bättre att göra som du föreslog Marxisten.

Nånstans har jag dock läst "vi säljer en kabel, bättre än den videokompositkabel som följer med när du köper ditt Wii". Antog därför att det var en scartkabel som menades, och att scartkabeln då ingick. Men jag ska fråga på Elgiganten så att jag kommer hem med rätt sorts kablage från början och slipper jaga runt efter det senare.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Frågor om Wii TV-spel och scart-omkopplare

Inläggav Miche » 2011-10-24 10:02:06

Lilla Gumman skrev:"vi säljer en kabel, bättre än den videokompositkabel som följer med när du köper ditt Wii"

Klyscha för att lura på kunder onödiga produkter.

Wii har inte så hög upplösning så att det spelar någon större roll.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Frågor om Wii TV-spel och scart-omkopplare

Inläggav Lilla Gumman » 2011-10-24 10:48:23

Hej!

Miche skrev:
Lilla Gumman skrev:"vi säljer en kabel, bättre än den videokompositkabel som följer med när du köper ditt Wii"

Klyscha för att lura på kunder onödiga produkter.

Wii har inte så hög upplösning så att det spelar någon större roll.


PSXCare försöker lura på folk en RGB scartkabel för 250 kronor. De skriver:
· Perfekt för din vanliga TV med scartingång
· MYCKET skarpare bild och klarare färger än den compositevideokabel som ingår i paketet när du köper en WII
· Med en RGB kabel delas videosignalerna upp på tre separata kablar för röd, grön och blå bild. Dessa signaler styr bildröret mer eller mindre direkt
http://www.psxcare.com/product.php?xProd=561&xSec=79

Men jag tror inte det gör någon större skillnad. Jag skulle personligen inte se någon skillnad, tror jag. TV:n är så pass gammal ändå. Där har du rätt, Miche, det mesta är marknadsföring och floskler. Så jag följer Marxistens råd.

Bra att jag slängde ut frågan här, så slapp jag bli pådyvlad någon dyr RGB-scartkabel.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till IT-forum



Logga in