Frågor om smartphone (Android)

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Frågor om smartphone (Android)

Inläggav Lilla Gumman » 2012-06-02 1:45:46

Hej!

Jag har en Motorola Defy+ och är mycket nöjd.

Installerade genast Tapatalk. Där kan jag läsa nya inlägg, men inte skapa nya trådar. Går inte det?

Jag har en uppringnings-app där jag utöver siffrorna kan se vilket nummer jag slog senast och när. Där kan jag även söka efter en kontakt. Men jag vill ju se alla samtal jag ringt och tagit emot, och hur länge jag har pratat. Både totalt antal minuter och minuter per samtal. Går det att hitta i telefonen eller måste jag installera nån app för ändamålet? Den här typen av information har funnits i alla gamla mobiler, lätt att hitta.

Hälsningarm

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Frågor om smartphone

Inläggav Miche » 2012-06-02 1:50:39

I min mobil (en LG P-500) så går jag in i historiken, där ser jag varje samtal jag ringt och tagit emot, när jag petar på namnet så kommer informationen, dock inte med totalt antal minuter.

Det finns säkerligen appar som visar den informationen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Frågor om smartphone

Inläggav Lilla Gumman » 2012-06-02 9:26:44

Hej!

Men var ligger historiken? Det är frågan. Jag har alltid gått in i historiken och tittat hur länge jag pratat med person X, för att få en uppfattning om hur mycket jag pratar. Men på min förra telefon hittade jag det inte heller.

Angående Tapatalk, är det verkligen meningen att jag bara ska kunna se inlägg som redan gjorts och svara på dem, inte kunna skapa nya inlägg?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Frågor om smartphone

Inläggav Miche » 2012-06-02 9:55:40

När du öppnar telefonboken eller knappsatsen för att knappa in ett nummer borde även historiken ha en flik överst i menyn!

De flikar jag har heter Mobil, Historik, Kontakter och Favoriter.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Frågor om smartphone

Inläggav Lilla Gumman » 2012-06-02 10:10:06

Hej!

Det heter uppringare, senaste, kontakter och favoriter. Om jag går in på senaste, får jag se vilka nummer jag ringt till senast. I den listan kan jag klicka på ett namn. Sedan får jag se nä jag ringde upp, och hur länge jag har pratat. Under det kan jag välja att kontakta personen.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Frågor om smartphone

Inläggav Miche » 2012-06-02 10:12:51

Var det något mer du behövde förutom totaltid?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Frågor om smartphone

Inläggav matgar » 2012-06-02 12:12:28

Lilla Gumman skrev:Installerade genast Tapatalk. Där kan jag läsa nya inlägg, men inte skapa nya trådar. Går inte det?

Det ska nog gå, men du måste byta flik ifrån "nya poster" till forums index.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Re: Frågor om smartphone

Inläggav Lilla Gumman » 2012-06-02 15:21:29

Hej!

Miche, det räcker att se hur länge jag har pratat med varje person. Jag behöver inte se hur länge jag har pratat totalt. Men lite statistik kan vara bra att ha, så jag ser hur mycket jag pratar.

matgar, jag ska kika på det. Tack för hjälpen.

När man har laddat hem en gratis-app som har en reklambanner längst ner, kan man ju bara stänga av wifi så visas ingen reklam. Så jag förstår inte denna hysteri att undvika gratis-appar p.g.a. reklamen, stänger man av wifi är ju detta löst. Eller är det nåt som jag inte fattar?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Frågor om smartphone

Inläggav matgar » 2012-06-02 15:56:55

Hur det är med reklamen vet jag inte. Men jag vill ha min wifi så jag kan köra internet via wifi istället för 3g då det är snabbare och billigare (om man surfar mycket på mobilen) samt att det sparar batterier.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Re: Frågor om smartphone

Inläggav Iridia » 2012-06-02 16:21:04

Jag lyckades inte heller med min Tapatalk så den åkte i papperskorgen.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Frågor om smartphone

Inläggav Miche » 2012-06-02 16:22:05

Lilla Gumman skrev:När man har laddat hem en gratis-app som har en reklambanner längst ner, kan man ju bara stänga av wifi så visas ingen reklam. Så jag förstår inte denna hysteri att undvika gratis-appar p.g.a. reklamen, stänger man av wifi är ju detta löst. Eller är det nåt som jag inte fattar?

Då kan reklamen gå via ditt abonnemang istället och kosta pengar (om du nu inte stängt av möjligheten att surfa via abonnemanget).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Frågor om smartphone

Inläggav Lilla Gumman » 2012-06-02 16:43:43

Hej!

Jag installerade Block Puzzle 2 och det är en reklambanner längst ner. När jag stänger av wifi och går in på Block Puzzle 2 så finns det ingen reklambanner längst ner längre. Därför trodde jag att när telefonen inte har internet = ingen reklam = ingen kostnad. Har jag inte varit i närheten av något trådlöst nätverk har jag inte kunnat surfa alls. Därför trodde jag det var gratis.

Jag har valt att betala 89 kr i månaden för att kunna surfa med telefonen. Ett nytt simkort kommer på posten, fick jag ett sms om från Tele2. Nu har jag surfat hemma, bara för att testa. Och då går det på vårt trådlösa bredband hemma.

Om jag stänger av wifi, låter telefonen då bli att skicka meddelande när jag får mejl o.s.v. vilket kostar pengar, eller dras från de 3 GB jag har valt att skaffa från Tele2 och som jag kan använda när det nya simkortet kommer?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Frågor om smartphone

Inläggav matgar » 2012-06-02 17:48:38

De kommer gå ifrån 3GB surf data du betalar för.
Om du inte kan surfa på ditt nuvarande abonnemang så förklarar det varför du inte får reklam med wifi avslagen.
Men om du har 3G surf så kommer det gå den vägen istället.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Sv: Re: Frågor om smartphone

Inläggav Zirre » 2012-06-02 19:44:27

Lilla Gumman skrev:Hej!

Jag har en Motorola Defy+ och är mycket nöjd.

Vad kul :D
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Frågor om smartphone

Inläggav Miche » 2012-06-02 20:37:08

Det finns med största sannolikhet en inställningsmöjlighet i telefonen så du kan stänga av möjligheten att surfa via mobilnät, i min mobil heter det Data är aktiverat med förklaringen Aktivera dataåtkomst via mobilt nätverk och finns i menyn Mobilnät som finns i inställningsmenyn Trådlösa inställningar.

WiFi är helt gratis (om du inte är ute på stan och köper det aktivt någonstans, men visst kan det vara skönt att stänga av för att slippa se reklamen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Frågor om smartphone

Inläggav barracuber » 2012-06-02 21:35:56

Frågan är om gratisappar med reklam (addware kanske de kan kallas) verkligen fungerar ifall man stänger av all nätåtkomst. Dessutom är de reklamfria betalversionerna ofta extremt billiga.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Frågor om smartphone

Inläggav Lilla Gumman » 2012-06-02 22:06:40

Hej!

Gratisappar är inte dyra. Men när jag söker får jag upp massor av gratisappar. Jag hittade ingen QR-läsare som jag kunde betala för, så jag laddade ner den gratisversion som verkade bäst.

Jag letade efter en app med japanska bildpussel (som kan heta griddlers, nonogram, picross etc.) men hittade ingen som jag kunde betala för. Till sist valde jag Block Puzzle (tetrispussel) istället som också var gratis, det var svårt att hitta nåt enkelt spel att betala för som jag kan använda på resor etc. Wordfeud var tydligen gratis.

Evernote har jag laddat hem gratis till datorn, det fanns som app också så jag har laddat ner det gratis. Det är reklamfritt både i datorn och i mobilen. Jag gillar det mycket, fast jag inte har hunnit använda det så mycket ännu. Det går att skriva anteckningar, ta en bild med telefonen och skriva en anteckning, spela in ljud och bifoga en fil (videoklipp, bilder etc.). Jag har ett konto som jag loggar in med. Sedan ser jag anteckningar, bilder etc. både i datorn och i mobilen. Det är väl någon form av Internet-åtkomst, fast jag vet inte hur mycket det drar. Jag har loggat in en enda gång, sen har jag inte behövt logga in utan är automatiskt inloggad när jag klickar där.

Problemet är inte att jag inte vill betala, problemet är att hitta en bra app att betala för.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Frågor om smartphone

Inläggav Lilla Gumman » 2012-06-02 22:56:45

Hej!

Det verkar som om Evernote kostar $5 per månad eller $45 per år om man vill betala och slippa reklam (jag har inte sett nån reklam?) och det är en app som kräver Internet.

Skit också. Jag vill ha ett anteckningsprogram där jag kan anteckna, lägga in foton, rita bilder etc. som jag betalar för EN gång, inte per månad.

I telefonen hade jag Quickoffice. Det finns Quickword, Quicksheet, Quickpoint och QuickPDF, men det verkar som om det bara går att titta på redan existerande filer och inte skapa nya.

Ska det vara så svårt att hitta en bra antecknings-app? Tydligen.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Sv: Frågor om smartphone

Inläggav Zirre » 2012-06-02 23:04:38

Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland


Inläggav Lilla Gumman » 2012-06-02 23:21:21

Tack, Zirre! Du är guld värd!

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Sv: Re:

Inläggav Zirre » 2012-06-02 23:52:45

Lilla Gumman skrev:Tack, Zirre! Du är guld värd!

Lilla Gumman

Tack, du med :D
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Frågor om smartphone

Inläggav Lilla Gumman » 2012-06-04 18:03:18

Hej!

Telefonen plingar till varje gång jag har fått mejl exempelvis. Även om jag inte går in och läser mejlet just då, så räknas det som surf. Om jag inte är hemma, kommer det surf jag har betalat för att ta slut rätt fort (så snart mitt nya simkort kommer). Det vore bra om det gick att stänga av Internet på ett enkelt sätt, och sen sätta på det när det behövs. Om jag väljer flygplansläge, är även telefonen avstängd och det vill jag inte.

Tele2 har sagt på sin hemsida att när man läser en sida på Internet, försvinner cirka 0,4 MB surf. Jag har valt 3 GB surf för 89 kr i månaden och det känns som mycket. Om jag stänger av Facebook-uppdateringar (den piper inte till fastän jag lagt in Facebook, men säkrast att ta bort ändå, väl?) så är det bara Gmail som piper, och jag får max 4 mejl per dag eller nåt sånt. Det kan väl inte kosta så himla mycket?

För övrigt, skärmen blir kladdig på en gång i och med att man trycker med tummen eller pekfingret hela tiden och inte har några knappar. Jag fick med en putstrasa av samma typ som man brukar få med när man köper glasögon. Nu förstår jag varför den är medskickad. Jag har spray för datorskärmar och särskilda engångs-trasor. Funkar det att spraya på lite på en engångstrasa och torka av skärmen? Den här sprayen är köpt nån gång i början på 2000-talet, men funkar fortfarande att använda till min laptopskärm.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Frågor om smartphone

Inläggav barracuber » 2012-06-04 18:18:18

Lilla Gumman skrev:Hej!

Telefonen plingar till varje gång jag har fått mejl exempelvis. Även om jag inte går in och läser mejlet just då, så räknas det som surf. Om jag inte är hemma, kommer det surf jag har betalat för att ta slut rätt fort (så snart mitt nya simkort kommer). Det vore bra om det gick att stänga av Internet på ett enkelt sätt, och sen sätta på det när det behövs. Om jag väljer flygplansläge, är även telefonen avstängd och det vill jag inte.

Tele2 har sagt på sin hemsida att när man läser en sida på Internet, försvinner cirka 0,4 MB surf. Jag har valt 3 GB surf för 89 kr i månaden och det känns som mycket. Om jag stänger av Facebook-uppdateringar (den piper inte till fastän jag lagt in Facebook, men säkrast att ta bort ändå, väl?) så är det bara Gmail som piper, och jag får max 4 mejl per dag eller nåt sånt. Det kan väl inte kosta så himla mycket?


Det torde inte bli särskilt mycket nej så det borde räcka rätt länge. Själv brukar jag sällan göra av med mer än 500-800 MB / månad och jag surfar ändå dagligen på aspergerforum.se.

Jag kollar även min gmail fast i webbläsaren eftersom gmailappen är för tung för min gamla smartphone. Jag tycker gmails webbinterface är extremt smidigt; det är skönt att slippa appen som är känd för att vara långsam vid hämtning.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till IT-forum



Logga in