Frågor om grafikkort, processor och hårddisk

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Frågor om grafikkort, processor och hårddisk

Inläggav Bror Duktig » 2014-07-08 18:58:46

1. Vilken av följande grafikkort är bäst:
GeForce
GeForce GT
GeForce GTX

Om de alla har samma siffra efter.

2. Är det sant att en i5:a av samma generation som en i7:a är ett bättre val för normalanvändaren? På Inet hade de sagt till pappa att eftersom i7 inte är dubbelt så snabb, men har 4 kärnor, så blir varje kärna mindre, och därmed ett sämre val för normalanvändaren. Om det stämmer, när är då en i7 att föredra?

3. Pappas dator hade SSD-hårddisk sade de som sålde, men på Prisjakt står ett kryss för SSD, och på hårddisk står det hybrid (där de andra jag jämförde med hade mekanisk). Vad innebnär det?

(4. Bör man förresten satsa på dessa nya hårddiskar, SSD och vad de heter? Har aldrig haft någon. Gäller det även extern eller NAS då?)
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Frågor om grafikkort, processor och hårddisk

Inläggav Moggy » 2014-07-08 19:15:05

Bror Duktig skrev:1. Vilken av följande grafikkort är bäst:
GeForce
GeForce GT
GeForce GTX

Om de alla har samma siffra efter.


GTX tror jag men Nvidia har en massa modeller som inte alltid är logiskt namngivna. Ibland är det en nyare generation av GPU som har fått siffror från den äldre generationen.


Bror Duktig skrev:2. Är det sant att en i5:a av samma generation som en i7:a är ett bättre val för normalanvändaren? På Inet hade de sagt till pappa att eftersom i7 inte är dubbelt så snabb, men har 4 kärnor, så blir varje kärna mindre, och därmed ett sämre val för normalanvändaren. Om det stämmer, när är då en i7 att föredra?



Både i5 oh i7 har 4 kärnor. i3 har två kärnor. i7 har däremot hyperthreading vilket ger 8 logiska kärnor.

i5 är ett prisvärdare köp för normalanvändaren. i7 är mest om man kör tunga appar som drar nytta av flera trådar.


Bror Duktig skrev:3. Pappas dator hade SSD-hårddisk sade de som sålde, men på Prisjakt står ett kryss för SSD, och på hårddisk står det hybrid (där de andra jag jämförde med hade mekanisk). Vad innebnär det?



Att det både en mekanisk och en ssd i samma hölje. Osäker på om SSDn funkar som en cache för den mekaniska eller om den dyker upp som två olika enheter.

Bror Duktig skrev:(4. Bör man förresten satsa på dessa nya hårddiskar, SSD och vad de heter? Har aldrig haft någon. Gäller det även extern eller NAS då?)


SSD gör otroligt mycket för hur responsiv datorn känns. Gör ofta mer skillnad än snabbare cpu och mer minne. I en ny dator borde SSD vara en självklarhet som systemdisk.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Frågor om grafikkort, processor och hårddisk

Inläggav Bror Duktig » 2014-07-08 19:29:04

Tack.

Jag har ofta flera program igång, massor av flikar i webbläsaren. Kollar youtube och spelar bara enklare spel på typ FB.

Har gjort enklare grafik, bildredigering och enklare filmer (redigerat filmer när barnen spelar ungefär).

Räcker i5 då? Eller kommer i7 att märkas som bättre?

Tycker det är svårt med grafikkortens beteckningar. Hoppas att GT vs GTX med samma siffra efter, betyder att GTX är bättre...
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Frågor om grafikkort, processor och hårddisk

Inläggav Bror Duktig » 2014-07-08 19:30:00

Såg en dator där det på prisjakt stod att den hade mekanisk hårddisk, men att den har SSD (de andra hade hybrid men ej SSD). Vad sjutton menas då? En äldre kombo av samma sak (det var en äldre dator än de andra?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Frågor om grafikkort, processor och hårddisk

Inläggav Moggy » 2014-07-08 19:35:56

Bror Duktig skrev:Såg en dator där det på prisjakt stod att den hade mekanisk hårddisk, men att den har SSD (de andra hade hybrid men ej SSD). Vad sjutton menas då? En äldre kombo av samma sak (det var en äldre dator än de andra?



Kan vara så att det sitter två diskar i den. En SSD och en vanlig.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Frågor om grafikkort, processor och hårddisk

Inläggav slackern » 2014-07-08 19:37:17

Här kan man läsa om senaste I7 med socket LGA 1150 och vad den är bra till.

http://www.sweclockers.com/recension/18 ... ils-canyon
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Frågor om grafikkort, processor och hårddisk

Inläggav Moggy » 2014-07-08 19:38:43

Bror Duktig skrev:Tack.

Jag har ofta flera program igång, massor av flikar i webbläsaren. Kollar youtube och spelar bara enklare spel på typ FB.

Har gjort enklare grafik, bildredigering och enklare filmer (redigerat filmer när barnen spelar ungefär).

Räcker i5 då? Eller kommer i7 att märkas som bättre?



Inget av det där är speciellt tungt och en i5 klarar utan problem av det. Tror inte du märker nån skillnad på en i5 och i7.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Frågor om grafikkort, processor och hårddisk

Inläggav slackern » 2014-07-08 19:39:29

Här kan man läsa om utvecklingen vad gäller prestanda segmentet på Nvidia GTX fronten.

http://www.nordichardware.se/Grafikkort ... verat.html
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Frågor om grafikkort, processor och hårddisk

Inläggav Bror Duktig » 2014-07-08 19:46:44

Tack.

Får se om jag klarar att fatta vad som står där Slackern. Ibland lite mycket fackspråk när man googlar runt.

Det blev så att jag lade 1000 kr på ny display som jag har på ingång. Men min son vill ha en dator, så funderar på att ge honom denna och köpa en ny.

Men många val. Återstår även om jag kan tänka mig mindre skärm, 15 tum. De nya är så vida att den blir nästan lika bred som min (min sons är lika bred, fast 15" och min är 17").
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Frågor om grafikkort, processor och hårddisk

Inläggav slackern » 2014-07-08 19:46:56

slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Frågor om grafikkort, processor och hårddisk

Inläggav slackern » 2014-07-08 19:48:05

slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Frågor om grafikkort, processor och hårddisk

Inläggav Kvasir » 2014-07-10 13:18:35

Moggy skrev:
Bror Duktig skrev:3. Pappas dator hade SSD-hårddisk sade de som sålde, men på Prisjakt står ett kryss för SSD, och på hårddisk står det hybrid (där de andra jag jämförde med hade mekanisk). Vad innebnär det?



Att det både en mekanisk och en ssd i samma hölje. Osäker på om SSDn funkar som en cache för den mekaniska eller om den dyker upp som två olika enheter.


Såvitt jag vet är det i nuläget Seagate och Toshiba som erbjuder hybriddiskar. Tanken med dessa är just att ha en liten inbyggd SSD som cache, för att ge bättre prestanda. Disken hanterar själv detta så det är helt transparent gentemot användaren, dvs. den ser ut och beter sig som en helt vanlig hårddisk, men är snabbare. En nackdel med dessa är att de vanligen har en väldigt liten SSD, 8 GB i fallet Seagate. Å andra sidan kan det räcka för att göra stor nytta om det utnyttjas rätt, och så gör det att disken får ett konkurrenskraftigt pris jämfört med att köpa både en SSD och en vanlig disk.

Moggy skrev:
Bror Duktig skrev:(4. Bör man förresten satsa på dessa nya hårddiskar, SSD och vad de heter? Har aldrig haft någon. Gäller det även extern eller NAS då?)


SSD gör otroligt mycket för hur responsiv datorn känns. Gör ofta mer skillnad än snabbare cpu och mer minne. I en ny dator borde SSD vara en självklarhet som systemdisk.


Instämmer till fullo. Båda jag och sambon har kört SSD som systemdisk på våra stationära datorer i tre fyra år och det första jag gjorde när jag köpte min laptop var att byta disken mot en SSD. Jag skulle inte kunna tänka mig att gå tillbaka tillbaka till vanliga mekaniska hårddiskar annat än som lagringsdisk. Har man råd att köra med både en SSD som systemdisk och en vanlig som lagringsdisk, eller att köpa en tillräckligt stor SSD för att klara sig med den, så är valet självklart, i princip.

En reservation man kan ha är att många datoranvändare kan ha svårt att hantera mera än en disk och klara av att välja vad som som ska ligga på systemdisken och vad som ska ligga på lagringsdisken. Det är väl framförallt här hybriddiskarna kommer in som en lösning, eftersom man då inte behöver bry sig. Man har bara en enda disk, och att det finns en liten SSD inyggd i den behöver man inte veta. En alternativ lösning är att ha två diskar, en SSD och en vanlig, och använda någon programvara som gör att SSDn fungerar som cache och inte syns som en egen disk. Det finns sådana program att köpa, och det finns också speciella SSDer med tillhörande programvara för detta syfte, fast jag får intrycket att det senare mest var en kortlivad historia som redan är på väg att försvinna, kanske för att SSD allmänt har gått ner så mycket i pris att det numera är överkomligt att köpa en ganska stor sådan.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Frågor om grafikkort, processor och hårddisk

Inläggav Bror Duktig » 2014-07-10 14:41:08

Då är det alltså hybrid jag ska välja. Har inte ens fått hem min display än, hoppades på idag, men *kollar telefonen* aha, den hade kommit. Då blir det ny display sedan. Tänkte ge denna dator till sonen och köpa en ny. Eller tvärtom, eller inte göra något.

Apropå hårddiskar, om jag vill köpa en extern, bör jag köpa en SSD då, eller en vanlig? Jag skaffade precis en NAS (MyCloud) som jag är nöjd med, men det är nog ingen SSD, den är normalstor. Vet inte ens om NASar finns som SSD, har bara sett USB-SSD-hårddiskar.

Någon talade dåligt om externa SSD-hårddiskar.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Frågor om grafikkort, processor och hårddisk

Inläggav Kvasir » 2014-07-10 14:54:15

Extern SSD är inget bra alternativ i allmänhet. En extern disk brukar man använda huvudsakligen för lagring, antingen för att få mera diskutrymme eller för backup och liknande ändamål. Då vill man i första hand ha en stor och billig disk. SSD är fortfarande mycket dyrare än vanliga diskar och passar därför bäst där snabbheten är viktig, dvs. som systemdisk eller som enda disk i en laptop.

Som prisexempel kan man i dagsläget få en bra SSD på 120 GB för strax under 800:-. För det priset kan man få en vanlig hårdisk på 2 TB (dvs. 2000 GB) eller en hybriddisk på 1 TB (med 8 GB inbyggd SSD).
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Re: Frågor om grafikkort, processor och hårddisk

Inläggav Moggy » 2014-07-10 14:55:45

Extern disk har man ofta för att lagra större mängder data som filmer, tvserier och musik. Blir dyrt att ha ssd till det..
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Frågor om grafikkort, processor och hårddisk

Inläggav slackern » 2014-07-10 16:46:00

Kvasir skrev:
Som prisexempel kan man i dagsläget få en bra SSD på 120 GB för strax under 800:-. För det priset kan man få en vanlig hårdisk på 2 TB (dvs. 2000 GB) eller en hybriddisk på 1 TB (med 8 GB inbyggd SSD).


Här finns en på 256 GB på strax under 900 kr. Den har fått fina recensioner.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2683920
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till IT-forum



Logga in