Frågor om 3-Bredband

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Frågor om 3-Bredband

Inläggav Lilla Gumman » 2008-09-03 18:23:24

Hej!

Det har varit så mycket reklam i TV om att 3 erbjuder det bästa mobila bredbandet, så jag gick in på deras hemsida alldeles nyss och läste om det.

Jag fattade det som att det är obegränsad dataförbrukning om man har 3Bredband. Har man däremot 3Mobilt Internet upp till 0,384 Mbit/s ingår 1 GB dataöverföring. Om man konsumerar mer än 1 GB/mån betalar man 1,49 kr/MB upp till pristaket på 399 kr/mån. Summan kan aldrig överstiga 399 kr/mån oavsett hur mycket man surfar.

Nu till frågorna. Jag antar att 3Bredband är bärbart bredband för datorn och 3Mobilt Internet är för mobiltelefonen. Men, hur vet man hur mycket 1 GB datatrafik är? Vad kan man göra innan det börjar kosta mer pengar?

Detta med att man kan surfa med ett mobilt bredband för 199 kr i månaden utan att det kostar extra om man är ute mycket låter ju otroligt. Men jag har hört ungefär 50% som är nöjda med mobilt bredband och 50% som inte är nöjda, så jag tvekar. Dessutom har vi nyss uppgraderat till Teila 8 GB. Men det skulle ju vara läckert att kunna surfa var som helst, nu när vi faktiskt har bärbara datorer.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 15:47:17, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Savanten Svante » 2008-09-03 20:05:11

1 gig trafik är väldigt lite. Reklamintensiva sidor som aftonbladet kan du komma upp i en meg i minuten. En meg är alltså en tusendels gig.

Laddar du hem är en gig bara att glömma, kollar du youtube, lyssnar på webradio... allt annat än att bara kolla posten tycker jag att 1 gig är för lite för.

Sen tror jag att du blandar ihop överföringshastighet och datamängd.

8 på telia är nog hastigheten, 1 på tre är mängden data du får överföra innan det kostar pengar. Tre's hastighet är väldigt nära 8 (den är på 7.2), men det är när du har tur och befinner dig nära en mast.

Jag har kört med tres mobila nät, och än så länge är jag imponerad. När jag befann mig på en dansk campingplats långt i från ära och redlighet (inga affärer inom gångavstånd osv) så hade vi bra täckning.

Det är förövrigt en bra detalj med tre, man surfar och ringer mobilt för samma kostnad i danmark som i sverige!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 15:47:17, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Lilla Gumman » 2008-09-03 20:31:55

Hej!

Men om jag har en "dongel" från 3 som jag pluggar i usb-porten på min bärbara dator behöver jag inte bekymra mig om mängden data jag får överföra? Det kostar väl 199 kr oavsett hur mycket jag surfar? För detta med att man max får föra över 1 GB data innan det kostar extra gäller väl bara om man surfar via mobilen?

Från 2002 och fram till i augusti hade vi 0,5 Mbit bredband från Telia och tja, jag märker ingen större skillnad med 8 Mbit måste jag erkänna. Lite mindre väntetid när vissa sidor laddas kanske. Så jag skulle klara mig med 0,3 Mbit också tror jag. Jag kollar mest på Wikipedia, söker på Google, läser dags- och kvällstidningar, betalar räkningar och chattar med MSN. Men då och då händer det ju att jag spelar ett webb-baserat litet spel. Du vet, såna där spelsidor där det finns en uppsjö av spel indelade i olika kategorier. Ja, jag kikar på YouTube emellanåt men inte så ofta. Sen laddar jag då och då hem små program och spel, inte så ofta men dock, och det spelar ingen roll om det tar en kvart eller två timmar.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 15:47:17, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-09-03 23:04:14

Det ska inte kallas bredband. Det ska kallas mobilt modem eller något liknande för det är vad det är frågan om.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 15:47:17, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Lilla Gumman » 2008-09-05 22:55:56

Hej!

Bjäbbmonstret skrev:Det ska inte kallas bredband. Det ska kallas mobilt modem eller något liknande för det är vad det är frågan om.


Ja, ok. Men är det bra eller är det bara skit?

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 15:47:17, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-09-06 0:10:49

Lilla Gumman skrev:Hej!

Bjäbbmonstret skrev:Det ska inte kallas bredband. Det ska kallas mobilt modem eller något liknande för det är vad det är frågan om.


Ja, ok. Men är det bra eller är det bara skit?

Hälsningar

Lilla Gumman


Jag har inte 3 jag har telia. Och jag har valt att ersätta mitt gamla fasta brevband med tillfälligt det för att få ner kostnaden för det här året och för att jag reser mycket och vill kunna maila och söka efter upplysningar på tåget. Och visst förstod jag att det skulle vara långsamt men inte så långsamt. Där jag bor påstås det vara särskilt god täckning men den enda gången jag har fått upp något sånär hastighet har varit mitt i natten typ 3.00.

Det är jobbigt att det kopplar ner lite hipp som happ exempelvis när man ska ladda upp filer eller skriver i forum. Det mest avancerade den orkar med är SMHI och Eniros kartor. Jag har slutat att lyssna på webbradio eller ladda ner filer och program. Att uppdatera ett program kan ta en timme.

Jag växlar just nu mellan det här mobila "bredbandet" och att surfa på en av mina grannars nät. Vi har funderat på att hitta en lösning där han delar ut det till det till mig. Bredbandsleverantörerna kan ta sig i dalern.

Så om du har möjlighet till fast bredband och inte reser mycket så skit i den mobila. Jag tror inte att det nätet är optimalt för att ha hög överföring
Du kan ju alltid skaffa en trådlös router och ha i lägenheten eller surfa trådlöst där det finns öppna nät om det är kablarna du vill slippa!!

Men jag är absolut inte den som har någon särskilt hög kunskap om sånthär. Det bygger mest på mina egna erfarenheter.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 15:47:17, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Lilla Gumman » 2008-09-06 7:34:02

Hej!

Japp, vi har trådlös router. Men det är inte surfa trådlöst hemma som jag vill göra. Jag vill surfa på google när jag läser geografi. Eller gå in på Aspergerforum och skriva i bloggen när jag sitter på tåget ner ner och besöker mina släktingar ett par gånger om året. Eller visa dem där nere YouTube och sånt.

Men vi blir ibland utloggade från MSN. Det där går i vågor, vissa kvällar blir vi utloggade jämt och andra kvällar kan vi chatta länge. Det är bredbandet som kopplar ner, tror jag. Eller om det är förbindelsen mellan routern. Så detta med att bli nedkopplad är vi vana vid redan. Då jag använder Opera för att skriva på olika forum gör det ingenting om jag blir nedkopplad. Jag kan byta flikar, klicka på pilarna som gör att man kan gå framåt och bakåt till olika webbsidor man besökt tidigare, t.o.m. stänga Opera, texten är ändå kvar. Men gör man som majoriteten och använder Internet Explorer försvinner texten så fort man råkar byta webbsida eller stänga.

Vad jag vill ha är ett bra bredbandsmodem hemma, plus ett mobilt sådant så jag kan ta med mig datorn till kompisar, skolan, släkringar, AS-träffar och så där.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 15:47:18, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-09-06 11:46:53

Ja som komplement fungerar det om du undartar det där med YouTube för det är inte alltid kapaciteten tillräckligt bra för. Och som ett komplement är det väl som det är tänkt, fast det känns lite dyrt att behöva betala separat för båda. Det är jag som är frustrerad för att jag har valt bort ett normalt bredband, och jag hade förväntat mig att det skulle vara trögt men inte att det skulle vara så instabilt.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Återgå till IT-forum



Logga in