Frågor angående smartphone

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Frågor angående smartphone

Inläggav Lilla Gumman » 2012-02-04 17:44:43

Hej!

På ICA har de väldigt länge sålt Samsung Galaxy 5 för 799 kr, som ju är en liten smartphone. Det står på nätet att den har 130 MB inbyggt minne plus att man kan köpa till ett minneskort.

Det som är intressant är ju hur många appar som går att ladda ner till smartphonen utan att behöva köpa ett minneskort. När man står i begrepp att ladda ner en app så står det ju inte hur många MB den är på, eller är det bara jag som har missat det.

Jag har ju länge funderat på att skaffa en smartphone. Tala om för mig vad det är som skiljer en liten, billig smartphone mot en dyrare variant. Min magkänsla säger mig att en liten, billig, smartphone inte är alls lika bra som en dyr. Men vad är det som skiljer i praktiken? Är det bara minneskapaciteten och sånt som skiljer? Att den är enklare, kan mindre?

Jag använder min mobiltelefon en del och efter cirka 1 1/2 - 2 år börjar batteriet bli urladdat och jag står inför valet av en ny mobiltelefon eller också köpa batteri till den gamla. Oftast har jag köpt en ny telefon. Därför känns det inget kul att lägga massor av pengar på en mobiltelefon som inte håller längre än så.

Nu har jag en Handifon som jag laddar varje natt, den har börjat få något sämre batterikapacitet på sista tiden. Batteriet får jag köpa själv, det är en förbrukningsvara.

I Handifonen kan jag ställa in påminnelser och larm så att det gäller i ett år framåt. I en vanlig mobiltelefon måste man knappa in det på nytt varje gång. Finns det verkligen ingen smartphone som klarar detta?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Frågor angående smartphone

Inläggav Miche » 2012-02-04 18:02:45

Den billiga Smartphonen är väldigt begränsad, laggar mycket (dvs när man petat igång några appar så fårman ibland vänta på att telefonen ska reagera, väldigt irriterande) osv och alla smarra mobiler måste laddas minst varannan dag, ibland mer än en gång per dag.

Jag köpte i måndags en ny mobil till min dotter för knappt 600 kr på NetOnNet som har bra batteritid (flera veckor) och många ytterst användbara funktioner. Det är en Samsung GT-E2370 (läs om den här). Jag har inte tittat så mycket på kalenderfunktionen men jag tror den uppfyller dina önskemål.

Det går att stoppa i ett minneskort på upp till 2GB för att lagra ex.vis musik (så du kan använda den som MP3-spelare), ett sånt minneskort går att köpa för under hundralappen, men då bör man även skaffa en datakabel och då stöter man på problem, jag håller på att jaga en och återkommer i tråden när (och om jag kommer ihåg) då jag hittat rätt kabel.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Frågor angående smartphone

Inläggav barracuber » 2012-02-04 18:13:49

Lilla Gumman skrev:Hej!

På ICA har de väldigt länge sålt Samsung Galaxy 5 för 799 kr, som ju är en liten smartphone. Det står på nätet att den har 130 MB inbyggt minne plus att man kan köpa till ett minneskort.


Dottern som är 16 har haft den drygt ett år och hon har varit väldigt nöjd även om hon vet att den inte klarar Angry Birds och andra relativt krävande spel. Wordfeud klarar den dock galant. Så hon har haft så få appar installerade som möjligt och hållit den pigg, trots att den fortfarande kör en äldre version av Android - 2.1. I veckan sade hon dock att den börjar kännas slö så nästa helg tänker jag uppgradera den till officiella 2.2 som är förbättrad på många punkter mot 2.1.

Den har en bra skärm (cirka 2,8 tum) för att vara en lågprismodell.

Men bara om man har väldigt låga krav på appar och minne skulle jag rekommendera någon idag att köra Galaxy 5, om de öht finns att köpa nya längre. Akta dig för en nyare modell som heter Galaxy Mini - den skärmen suger rejält!

Håll utkik efter en ny modell från Huawei som ska liggar runt tusenlappen, har ingen modellbeteckning på den. Huawei är ett lågprismärke men de börjar få lite dyrare modeller. För ett år sedan fanns en billig Huawei för 999 på Expert http://www.swedroid.se/huawei-u8100-spr ... 9-kr-tips/
Bild
Observera att den modellen antagligen inte finns kvar längre, jag visade den bara som ett exempel - det händer mycket på ett år!

Lilla Gumman skrev:Det som är intressant är ju hur många appar som går att ladda ner till smartphonen utan att behöva köpa ett minneskort. När man står i begrepp att ladda ner en app så står det ju inte hur många MB den är på, eller är det bara jag som har missat det.


Det vanliga är att ladda från Android Market och där står alltid hur stor appen är. Man bör inte fylla minneskortet - det blir inte bra.

Det ligger lite i Androids design att man behöver minneskort. Finns ingen modell idag som inte har plats för minneskort. Korten är också väldigt billga, tror man kan få 4 GB för 100-200 spänn ungefär och 4 GB räcker långt.

Lilla Gumman skrev:Jag har ju länge funderat på att skaffa en smartphone. Tala om för mig vad det är som skiljer en liten, billig smartphone mot en dyrare variant. Min magkänsla säger mig att en liten, billig, smartphone inte är alls lika bra som en dyr. Men vad är det som skiljer i praktiken? Är det bara minneskapaciteten och sånt som skiljer? Att den är enklare, kan mindre?


Din magkänsla ljuger inte för dig - precis så är det. Men det finns märken som fokuserar på lågprismodeller - Huawei och ZTE är två exempel - och exempelvis ZTE Blade är en väldigt bra modell som fortfarande säljs och ligger runt 1500 kronor (999 för studenter). Sonen har Blade och är väldigt nöjd. Den klarar rätt många spel men inte Angry Birds särskilt bra tyvärr.

Det som skiljer små från stora är storleken på skärmarna, snabbheten i processorn samt kvaliteten i knappar och skal. Åas har nästan inga modeller mekaniska knappar längre eftersom allting ligger i skärmarna som blir allt större även på mindre modeller. Så det finns väldigt mycket att välja på om man letar. och det kommer hela tiden nytt.

Lilla Gumman skrev:Jag använder min mobiltelefon en del och efter cirka 1 1/2 - 2 år börjar batteriet bli urladdat och jag står inför valet av en ny mobiltelefon eller också köpa batteri till den gamla. Oftast har jag köpt en ny telefon. Därför känns det inget kul att lägga massor av pengar på en mobiltelefon som inte håller längre än så.

Nu har jag en Handifon som jag laddar varje natt, den har börjat få något sämre batterikapacitet på sista tiden. Batteriet får jag köpa själv, det är en förbrukningsvara.


Batterier är ett evigt problem även om de nyare Litium är bättre än de gamla nickelbaserade. Alla som äger en smartphone vet att man normalt sett laddar varje natt. Jag brukar hålla min så kontinuerligt full-laddad som möjligt för att inte behöva stå med tomt batteri på stan; litiumbatterier är inte lika känsliga mot att aldrig laddas ur som de nickelbaserade var.

I Android finns massvis med sätt att hushålla med batteriet. Vanliga tips är att sätta på Flight Mode så fort man inte ska använda den på ett tag, samma sak med GPS och blåtand, att sätta skärmsläckaren att gå på ofta och att köra wifi så mycket man kan.

Lilla Gumman skrev:I Handifonen kan jag ställa in påminnelser och larm så att det gäller i ett år framåt. I en vanlig mobiltelefon måste man knappa in det på nytt varje gång. Finns det verkligen ingen smartphone som klarar detta?


Jodå det finns mängder med appar för väckarklocka, kalender, att göra-listor, stoppur. Det finns också appar för att schemalägga när signalerna ska låta och inte låta, exempelvis om man sitter på en skollektion.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Frågor angående smartphone

Inläggav barracuber » 2012-02-04 18:20:39

Miche skrev:Jag köpte i måndags en ny mobil till min dotter för knappt 600 kr på NetOnNet som har bra batteritid (flera veckor) och många ytterst användbara funktioner. Det är en Samsung GT-E2370 (läs om den här). Jag har inte tittat så mycket på kalenderfunktionen men jag tror den uppfyller dina önskemål.


Tveksam till om den räknas som en smartphone. Det krävs väl touchskärm för det?
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Frågor angående smartphone

Inläggav Miche » 2012-02-04 18:25:18

Miche skrev:Jag har inte tittat så mycket på kalenderfunktionen men jag tror den uppfyller dina önskemål.

Kollade lite, det finns plats för 400 larm och det går att ställa in för en gång eller varje dag/vecka/månad/år så man får upprepningar, vilket jag tror räcker rätt bra för de flesta.

En väldigt prisvärd telefon utan en massa krångel (men ingen smartphone).

Jag glömde nämna att den är rätt tålig, tappar man den i en vattenpöl innebär det inga problem förutom att man möjligen får blåsa bort vatten från de hål som sitter framför hörlur och mikrofon.

Min son har en ZTE-Blade (Smartphone), köpt för 990:- (låst till det abonnemang han har) och han är nöjd med den, jag har en LG Optimus One (även det smartphone) och är inte speciellt nöjd (tänker byta när jag får råd med något bättre).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Frågor angående smartphone

Inläggav Moggy » 2012-02-04 19:28:57

Lilla Gumman skrev:
Jag har ju länge funderat på att skaffa en smartphone. Tala om för mig vad det är som skiljer en liten, billig smartphone mot en dyrare variant. Min magkänsla säger mig att en liten, billig, smartphone inte är alls lika bra som en dyr. Men vad är det som skiljer i praktiken? Är det bara minneskapaciteten och sånt som skiljer? Att den är enklare, kan mindre?



Prestanda. Precis som i en dator sitter den en processor och ett grafikchip i smartphones som är olika snabba.

Det är inte bara skärmstorlek som skiljer skärmarna åt. Det är även olika typer av skärmar med olika kvalitet på bilden, färgåtergivning etc. En bra skärm kan t.ex funka hyggligt i solsken medan en sämre skräm blir oanvändbar i dagsljus.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Frågor angående smartphone

Inläggav Moggy » 2012-02-04 19:36:21

Kolla upp begagnatmarknaden på Tradera. Går att få tag i bra modeller där till bra pris om man nöjer sig med gårdagens modeller.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Frågor angående smartphone

Inläggav MajaN96 » 2012-02-04 20:09:08

Jag har en iPhone 4, den var dyr: 6000:-
De flesta smartphones kostar runt 1000-3000 kr
MajaN96
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2012-01-20
Ort: Karlskoga

Re: Frågor angående smartphone

Inläggav Lilla Gumman » 2012-02-05 16:24:21

Hej!

På Tradera finns märken som Arcturus, Altair, Eclipse Novus. Spectra, CyberJam och Chrysos. För min egen del känner jag inte till dessa märken ett enda dugg. Förmodligen gjorda i Kina och skeppas därifrån. Det kan vara bra och det kan vara dåligt.

Det finns telefoner som har plats för två simkort. Skulle jag kunna ha Tele2 abonnemang plus Telia kontantkort? Jag tänkte mig att i så fall ladda Telia kontantkort med 100 kronor, och om jag är någonstans där jag inte har täckning med Tele2 så kan jag använda telefonen ändå med Telias nät. Vad är annars tanken med två simkort?

Försöker bygga upp en buffert just nu. Jag har ju Handifonen och den fungerar utmärkt, så det är inte direkt någon brådska.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Frågor angående smartphone

Inläggav Miche » 2012-02-05 16:41:57

Lilla Gumman skrev:Förmodligen gjorda i Kina och skeppas därifrån. Det kan vara bra och det kan vara dåligt.

Troligen bara dåliga telefoner, köp inget som du inte vet vad det är, dock så förekommer det en del namn som modellnamn som liknar dessa namn. Googla om det verkar vara en intressant telefon, men begagnat ska vara billigt för att det ska vara värt pengarna eftersom priserna hela tiden sjunker på elektronik.

Lilla Gumman skrev:Vad är annars tanken med två simkort?

Exakt en sån variant du skrev, det finns dock olika lösningar, dels telefoner som har passning på båda korten samtidigt (det är dock bara några få modeller), vanligast är att man måste göra en aktiv handling på telefonen för att byta abonnemang.

Det finns separata hållare för två SIM-kort för vanliga telefoner, jag har en vän som haft en sådan lösning (vet inte om han kör så fortfarande) och för att byta kort behövde han slå av och på telefonen igen så man får väl se upp med vilket kort som är aktivt så man inte ringer med fel kort.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Frågor angående smartphone

Inläggav Lilla Gumman » 2012-02-06 0:08:38

Hej!

Det finns ju en rätt så billig Huawei på Elgiganten:
http://www.elgiganten.se/product/mobil- ... one-comviq

Huawei Ideos verkar vara något mellanting mellan surfplatta och smartphone:
http://www.netonnet.se/art/dator/surfpl ... 0978.5323/

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Frågor angående smartphone

Inläggav barracuber » 2012-02-06 0:36:18

Första länken är nog inte så pjåkig för det priset. Även om den är låst och kameran är sådär..

Verkar som att Huawei är ett sånt där kinesiskt "rebrand" märke som du skrev om innan. Samma hårdvara, bara olikaolika märken och modellnamn.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Frågor angående smartphone

Inläggav Miche » 2012-03-27 10:56:19

En jämförelse av skärmarna på tre marknadsledare:
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till IT-forum



Logga in