Fråga om AS & ADD.

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Fråga om AS & ADD.

Inläggav drakcir » 2013-05-15 18:50:55

Hej. :-)Happy

När man pratar om drag av någon diagnos, så verkar det som att, ha "drag" kan man inte bli stämplad med i diagnos utan då krävs en huvuddiagnos med drag av någonting.

Det jag funderar över är följande:

Vad skiljer sig åt om en person har AS som huvuddiagnos och drag av ADD, jämnfört med en person som har ADD som huvuddiagnos och drag av AS?

3. vad är skillnaden mellan autistisk och asperger, är autistisk själva namnet på ämnet?

Jag förstår ju att det är huvuddiagnosen som styr mer än vad dragen gör, är det någon som skulle kunna dra en tydlig slutsats på vad dom stora skillnaderna är?

Har även läst någon tråd där det stod, att vid en kraftigare uppmärksamhetsstörning vilket borde vara ADD,ADHD så medföljer alltid vissa autistiska drag.

Tacksam för svar.



Moderator atoms - la till ett tecken i rubriken.
drakcir
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2012-11-18

Fråga om AS & ADD.

Inläggav Ugglan » 2013-05-15 19:08:25

Såhär har jag förstått det ungefär, har man ADD som huvuddiagnos då är bristande koncentration ens största problem och ens aspergerdrag kan då yttra sig i form av perceptionsöverkänslighet men räknas som "drag".

Har man asperger kan det(innan alla fakta ligger på bordet) tolkas som ADD om ens perceptionskänslighet (tex ljudöverkänslighet) i vissa fall gör en lättstörd och ens koncentration då brister. Skillnaden är att det här beror på en faktor utifrån och att man kanske vanligtvis kan koncentrera sig mycket bra (tom extremt bra). Något som tydligen inte är lika lätt om man har ADD.

Åtminstone så har jag fått det förklarat för mig, sen kan det säkert finnas fler sätt att förklara dessa skillnader på.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Fråga om AS & ADD.

Inläggav drakcir » 2013-05-16 17:34:26

tack för svaret ugglan. :-)Happy

vad menas med perceptionsöverkänslighet?

om jag förstod dig rätt, så ligger koncentrationssvårigheten mer åt ADD hållet och mindre koncentrationssvårigheter åt asperger hållet?
drakcir
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2012-11-18

Fråga om AS & ADD.

Inläggav Ugglan » 2013-05-16 18:09:33

Perceptionsöverkänslighet är när alla ens fem sinnen eller några reagerar starkare än vad som anses vara normalt på det sinnet ifråga tar in. Stimuli från omvärlden alltså. Kan vara ljudöverkänslighet tex, det är rätt vanligt. Många trådar om detta med perceptionsöverkänslighet finns, du får leta lite (jag kan inte lägga upp dem här för jag kan inte sånt).

Ja har man väldigt svårt att koncentrera sig överlag oavsett omständigheter då är det åt ADDhållet och kan man däremot koncentrera sig mycket bra (men kanske blir störd av ljud) då räknas det som asperger. Så har det förklarats för mig för har varit lite i det där träsket med vilken diagnos som är den rätta.

Vad gäller autistisk och asperger så ska det fr o m iår vara samma sak, då är vi alla autister och aspergare en del av det autistiska spektrumet. Nåt sånt.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Fråga om AS & ADD.

Inläggav Zima33 » 2013-05-16 20:00:39

Det är väl så att om man har autismspektrumdiagnos så är den alltid huvuddiagnos, har läst det på forumet tror jag. :-)Happy
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Fråga om AS & ADD.

Inläggav Sjuckert » 2013-05-17 11:27:58

Zima33 skrev:Det är väl så att om man har autismspektrumdiagnos så är den alltid huvuddiagnos, har läst det på forumet tror jag. :-)Happy


Nja, inte alltid, väl. :-)Happy Jag har diagnosen atypisk autism, men huvuddiagnosen är ADD. Atypisk autism är i mitt fall ett annat namn för "drag av asperger".
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Fråga om AS & ADD.

Inläggav LordGarithos » 2013-05-18 2:59:24

Jag fick också höra att jag hade "drag av ADD" (eller om det var "en släng av ADD") när jag fick min AS-diagnos. Tänkte inte så mycket på det då, för det var AS som var mest intressant att få reda på. Nu har det gått ett år sedan jag fick diagnosen och jag funderar på att kontakta min psykolog och se om det går testa mig för ADD också.

Nu har jag ingen kunskap om ADD, men jag upplever inte direkt att jag har några problem med koncentrationen i alla fall... fast det kan väl visa sig på olika sätt antar jag.
LordGarithos
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2012-09-21

Fråga om AS & ADD.

Inläggav Sjuckert » 2013-05-18 17:33:39

LordGarithos skrev:Jag fick också höra att jag hade "drag av ADD" (eller om det var "en släng av ADD") när jag fick min AS-diagnos. Tänkte inte så mycket på det då, för det var AS som var mest intressant att få reda på. Nu har det gått ett år sedan jag fick diagnosen och jag funderar på att kontakta min psykolog och se om det går testa mig för ADD också.

Nu har jag ingen kunskap om ADD, men jag upplever inte direkt att jag har några problem med koncentrationen i alla fall... fast det kan väl visa sig på olika sätt antar jag.


Inte för att jag är någon ADD-expert, men koncentrationssvårigheterna brukar yttra sig mest i att det är svårt att koncentrera sig på rätt sak, så det betyder inte att man inte kan koncentrera sig alls. Man kan t.ex. fastna i ett spel i timtal fast man egentligen måste göra läxorna, men när man väl sitter med läxan kan man inte koncentrera sig för fem öre. Sådana saker.

Sedan omfattar ADD förstås mycket mer: t.ex. svårt att planera, organisera, tänka framåt, prioritera, komma igång med saker och avsluta saker, för att man helt enkelt tröttnar mitt i och går över till något roligare (så är det ofta för mig). Om du har sådana svårigheter kan det absolut vara värt att kolla upp.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Fråga om AS & ADD.

Inläggav Zima33 » 2013-05-18 20:06:56

LordGarithos skrev:Jag fick också höra att jag hade "drag av ADD" (eller om det var "en släng av ADD") när jag fick min AS-diagnos. Tänkte inte så mycket på det då, för det var AS som var mest intressant att få reda på. Nu har det gått ett år sedan jag fick diagnosen och jag funderar på att kontakta min psykolog och se om det går testa mig för ADD också.

Om de sa att du har drag av ADD så har de nog testat dig för det också, tror de oftast testar både AS och ADHD samtidigt. :-)Happy
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Fråga om AS & ADD.

Inläggav matterik » 2013-05-18 20:49:46

Jag har Inte add.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Fråga om AS & ADD.

Inläggav LordGarithos » 2013-05-19 12:42:02

Sjuckert skrev:Sedan omfattar ADD förstås mycket mer: t.ex. svårt att planera, organisera, tänka framåt, prioritera, komma igång med saker och avsluta saker, för att man helt enkelt tröttnar mitt i och går över till något roligare (så är det ofta för mig). Om du har sådana svårigheter kan det absolut vara värt att kolla upp.

Det låter ju inte helt olikt mig. Kanske skulle ta ett snack med min psykolog då.
LordGarithos
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2012-09-21

Fråga om AS & ADD.

Inläggav drakcir » 2013-05-19 17:03:05

Tack för alla svar.

Istället för att starta en helt ny tråd igen, så tar jag min fråga här istället.

Läste igenom ett stort asperger test här om dagen, asperger testet involverade följande:

Asperger
Social fobi
OCD
Adhd

jag tror det var dessa, ialla fall så löd en fråga så här: Om du hört en låt tidigare under dagen, så kan den här låten fortsätta att spelas upp i ditt huvud gång på gång ett antal x gånger under en dag.

Vart skulle man placera det här, vilket område tillhör detta?
drakcir
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2012-11-18

Fråga om AS & ADD.

Inläggav Ugglan » 2013-05-19 17:28:56

Ja det tycker jag är något helt normalt, att en låt fastnar i huvudet, så tycker jag de flesta människor brukar beskriva det, tycker inte det är något konstigt eller diagnosaktigt alls.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Fråga om AS & ADD.

Inläggav drakcir » 2013-05-19 18:10:10

kan hända att jag förfinade texten lite, men enligt texten så verkade det mer som, att låten inte går att stänga av, att det skulle mer blivit påfrestande för individen, det går liksom inte att stänga av låten utan den upprepas och upprepas.
drakcir
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2012-11-18

Fråga om AS & ADD.

Inläggav Ugglan » 2013-05-19 19:52:43

Ok, fattar, ingen aning?
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Fråga om AS & ADD.

Inläggav Schmetterling » 2013-05-19 20:38:34

Sjuckert skrev:
Zima33 skrev:Det är väl så att om man har autismspektrumdiagnos så är den alltid huvuddiagnos, har läst det på forumet tror jag. :-)Happy


Nja, inte alltid, väl. :-)Happy Jag har diagnosen atypisk autism, men huvuddiagnosen är ADD. Atypisk autism är i mitt fall ett annat namn för "drag av asperger".

Jag har fått veta att en autismspektrumdiagnos alltid är huvuddiagnos eftersom den är genomgripande. Att man kan ha större svårigheter av en annan funktionsnedsättning men har man en autismspektrumstörning är den ändå huvuddiagnos.
Drag av asperger/autistiska drag är inte en diagnos utan en tilläggsbeskrivning.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Fråga om AS & ADD.

Inläggav drakcir » 2013-05-20 16:51:05

Funderar även mycket på det här med As och ADD, att diagnoserna krockar så mycket, ADD må hända vara en uppmärksamhetsstörning men det gör inte fallet enklare, när jag tänker på det.

Igår läste jag här på forumet om special intressen bland Aspergare, och tydligen framgick att special intressen kan visa sig olika, trots att man förnekar att man har ett special intresse, kikar man noga kanske man upptäcker motsatsen.

Men det som förbryllar lite är att vid ADD kan du ha Hyperfokus som vid AS, säg då att du som ADD:are har ett begränsat intresse område och gör ibland research därför att du tycker det är intressant.

Detta skulle kunna blandas ihop som ett specialintresse, vid t.ex. en utredning kanske du får diagnosen AS istället för ADD, om utredaren frågar om man har något specialintresse.
drakcir
 
Inlägg: 48
Anslöt: 2012-11-18

Fråga om AS & ADD.

Inläggav Zima33 » 2013-05-20 20:32:00

drakcir skrev:Men det som förbryllar lite är att vid ADD kan du ha Hyperfokus som vid AS, säg då att du som ADD:are har ett begränsat intresse område och gör ibland research därför att du tycker det är intressant.

Detta skulle kunna blandas ihop som ett specialintresse, vid t.ex. en utredning kanske du får diagnosen AS istället för ADD, om utredaren frågar om man har något specialintresse.

Specialintresse ingår väl inte ens i kriterierna för AS. Jag tror inte det är så stor risk att man får fel diagnos, min utredning var iaf väldigt noggrann.

Fick iofs båda diagnoserna. :-)012
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Fråga om AS & ADD.

Inläggav Schmetterling » 2013-05-20 20:46:39

drakcir skrev:Funderar även mycket på det här med As och ADD, att diagnoserna krockar så mycket, ADD må hända vara en uppmärksamhetsstörning men det gör inte fallet enklare, när jag tänker på det.

Igår läste jag här på forumet om special intressen bland Aspergare, och tydligen framgick att special intressen kan visa sig olika, trots att man förnekar att man har ett special intresse, kikar man noga kanske man upptäcker motsatsen.

Men det som förbryllar lite är att vid ADD kan du ha Hyperfokus som vid AS, säg då att du som ADD:are har ett begränsat intresse område och gör ibland research därför att du tycker det är intressant.

Detta skulle kunna blandas ihop som ett specialintresse, vid t.ex. en utredning kanske du får diagnosen AS istället för ADD, om utredaren frågar om man har något specialintresse.

Ett specialintresse innebär såvitt jag förstår mer än att man kan hyperfokusera på det. Specialintresse för mig innebär att det är det enda jag vill syssla med och pratar om. Jag kan nästan inte prata om något annat för det är det enda jag tänker på (påverkar mitt sociala liv negativt, kan jag säga :-)002). Och så håller jag långa monologer om specialintresset.
Zima33 skrev:Specialintresse ingår väl inte ens i kriterierna för AS.

Jo, det gör det.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Fråga om AS & ADD.

Inläggav Zima33 » 2013-05-20 20:56:45

Schmetterling skrev:
Zima33 skrev:Specialintresse ingår väl inte ens i kriterierna för AS.

Jo, det gör det.

Justja jag tänkte fel, slog en tankekullerbytta, menade att man inte måste ha specialintresse för att få as diagnos.

:mrgreen:
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Fråga om AS & ADD.

Inläggav Ugglan » 2013-05-20 23:14:00

drakcir skrev:Funderar även mycket på det här med As och ADD, att diagnoserna krockar så mycket, ADD må hända vara en uppmärksamhetsstörning men det gör inte fallet enklare, när jag tänker på det.

Igår läste jag här på forumet om special intressen bland Aspergare, och tydligen framgick att special intressen kan visa sig olika, trots att man förnekar att man har ett special intresse, kikar man noga kanske man upptäcker motsatsen.

Men det som förbryllar lite är att vid ADD kan du ha Hyperfokus som vid AS, säg då att du som ADD:are har ett begränsat intresse område och gör ibland research därför att du tycker det är intressant.

Detta skulle kunna blandas ihop som ett specialintresse, vid t.ex. en utredning kanske du får diagnosen AS istället för ADD, om utredaren frågar om man har något specialintresse.

Ja det verkar kunna bli en riktig soppa, det håller jag med om, jag visste inte att man kan ha hyperfokus vid ADD (så lät det inte på mina utredare, men men). En grej de sa om ADD var att "motorn aldrig kommer igång" att man går på lågvarv hela tiden.

Ja det där med specialintresse verkar lite snårigt. Jag har inget specialintresse, men jag har potentialen typ, jag kan gå upp i saker och greja med det mycket, men jag släpper det också och jag pratar inte så mycket om det..eller hur var det nu..jag har nog mina käpphästar (ibland iaf).

Ok, men som jag fattat det handlar det lite om i vilken utsträckning man s a s kan anpassa sig till de krav som ställs på en. För att ta mig själv som exempel: När jag hade ADDdiagnosen (togs sen bort) tyckte läkarna jag träffade att jag skulle börja med centralstimulantia och sen skulle allt vara klappat och klart. Då skulle jag kunna koncentrera mig bättre och jobba, som jag försökte förklara att jag inte orkade. Jag fick dem att förstå att det inte handlade om någon koncentrationsproblematik alls. Alltså vid ADD kan man (om man nu vill det) käka centralstimulantia och så är det bra med det.

Vid asperger är det mer genomgripande, att man kanske inte fixar stress och att greja med väldigt mycket hela tiden (som ofta ett vuxenliv innebär att man gör). Man kanske behöver massor av det som benämns som dötid. Det kanske är så att just dötid är ens livsluft.

Men allt detta är ju rätt individuellt, inga enkla svar finns. Tror jag.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Fråga om AS & ADD.

Inläggav slackern » 2013-05-20 23:21:24

Ugglan skrev:
drakcir skrev:Funderar även mycket på det här med As och ADD, att diagnoserna krockar så mycket, ADD må hända vara en uppmärksamhetsstörning men det gör inte fallet enklare, när jag tänker på det.

Igår läste jag här på forumet om special intressen bland Aspergare, och tydligen framgick att special intressen kan visa sig olika, trots att man förnekar att man har ett special intresse, kikar man noga kanske man upptäcker motsatsen.

Men det som förbryllar lite är att vid ADD kan du ha Hyperfokus som vid AS, säg då att du som ADD:are har ett begränsat intresse område och gör ibland research därför att du tycker det är intressant.

Detta skulle kunna blandas ihop som ett specialintresse, vid t.ex. en utredning kanske du får diagnosen AS istället för ADD, om utredaren frågar om man har något specialintresse.

Ja det verkar kunna bli en riktig soppa, det håller jag med om, jag visste inte att man kan ha hyperfokus vid ADD (så lät det inte på mina utredare, men men). En grej de sa om ADD var att "motorn aldrig kommer igång" att man går på lågvarv hela tiden.

Ja det där med specialintresse verkar lite snårigt. Jag har inget specialintresse, men jag har potentialen typ, jag kan gå upp i saker och greja med det mycket, men jag släpper det också och jag pratar inte så mycket om det..eller hur var det nu..jag har nog mina käpphästar (ibland iaf).

Ok, men som jag fattat det handlar det lite om i vilken utsträckning man s a s kan anpassa sig till de krav som ställs på en. För att ta mig själv som exempel: När jag hade ADDdiagnosen (togs sen bort) tyckte läkarna jag träffade att jag skulle börja med centralstimulantia och sen skulle allt vara klappat och klart. Då skulle jag kunna koncentrera mig bättre och jobba, som jag försökte förklara att jag inte orkade. Jag fick dem att förstå att det inte handlade om någon koncentrationsproblematik alls. Alltså vid ADD kan man (om man nu vill det) käka centralstimulantia och så är det bra med det.

Vid asperger är det mer genomgripande, att man kanske inte fixar stress och att greja med väldigt mycket hela tiden (som ofta ett vuxenliv innebär att man gör). Man kanske behöver massor av det som benämns som dötid. Det kanske är så att just dötid är ens livsluft.

Men allt detta är ju rätt individuellt, inga enkla svar finns. Tror jag.


Det där med hyperfokus hos personer vid ADD. Har jag hört att det är när vi med ADD kan koncentrera oss som personer som inte har ADD. Alltså handlar det inte om superfokus utan utav normal fokus. Men för oss upplevs det som att vi är super fokuserade.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Fråga om AS & ADD.

Inläggav Schmetterling » 2013-05-20 23:33:51

slackern skrev:
Ugglan skrev:
drakcir skrev:Funderar även mycket på det här med As och ADD, att diagnoserna krockar så mycket, ADD må hända vara en uppmärksamhetsstörning men det gör inte fallet enklare, när jag tänker på det.

Igår läste jag här på forumet om special intressen bland Aspergare, och tydligen framgick att special intressen kan visa sig olika, trots att man förnekar att man har ett special intresse, kikar man noga kanske man upptäcker motsatsen.

Men det som förbryllar lite är att vid ADD kan du ha Hyperfokus som vid AS, säg då att du som ADD:are har ett begränsat intresse område och gör ibland research därför att du tycker det är intressant.

Detta skulle kunna blandas ihop som ett specialintresse, vid t.ex. en utredning kanske du får diagnosen AS istället för ADD, om utredaren frågar om man har något specialintresse.

Ja det verkar kunna bli en riktig soppa, det håller jag med om, jag visste inte att man kan ha hyperfokus vid ADD (så lät det inte på mina utredare, men men). En grej de sa om ADD var att "motorn aldrig kommer igång" att man går på lågvarv hela tiden.

Ja det där med specialintresse verkar lite snårigt. Jag har inget specialintresse, men jag har potentialen typ, jag kan gå upp i saker och greja med det mycket, men jag släpper det också och jag pratar inte så mycket om det..eller hur var det nu..jag har nog mina käpphästar (ibland iaf).

Ok, men som jag fattat det handlar det lite om i vilken utsträckning man s a s kan anpassa sig till de krav som ställs på en. För att ta mig själv som exempel: När jag hade ADDdiagnosen (togs sen bort) tyckte läkarna jag träffade att jag skulle börja med centralstimulantia och sen skulle allt vara klappat och klart. Då skulle jag kunna koncentrera mig bättre och jobba, som jag försökte förklara att jag inte orkade. Jag fick dem att förstå att det inte handlade om någon koncentrationsproblematik alls. Alltså vid ADD kan man (om man nu vill det) käka centralstimulantia och så är det bra med det.

Vid asperger är det mer genomgripande, att man kanske inte fixar stress och att greja med väldigt mycket hela tiden (som ofta ett vuxenliv innebär att man gör). Man kanske behöver massor av det som benämns som dötid. Det kanske är så att just dötid är ens livsluft.

Men allt detta är ju rätt individuellt, inga enkla svar finns. Tror jag.


Det där med hyperfokus hos personer vid ADD. Har jag hört att det är när vi med ADD kan koncentrera oss som personer som inte har ADD. Alltså handlar det inte om superfokus utan utav normal fokus. Men för oss upplevs det som att vi är super fokuserade.

Jag fick AD(H)D förklarat på ett sätt som gjorde att jag förstod (jag förstår min man mycket bättre nu, vilket är mycket positivt).

Fokus är som en harpun. Man skickar harpunen, sitt fokus och sin koncentration, till det man ska fokusera på. En människa utan AD(H)D kan fokusera några minuter i taget, sedan måste den fokusera om, skjuta harpunen på nytt. En person med AD(H)D har inte en harpun utan ett spjut (det vill säga inga "hakar" på sidorna) vilket gör att fokus glider iväg hela tiden. En person med AD(H)D har mycket kortare koncentrationsspann än en person utan AD(H)D, ibland bara några sekunder, och måste därför fokusera om oftare. Att fokusera om kostar energi. Därför är personer med AD(H)D mycket tröttare än andra människor. Personer med AD(H)D behöver dessutom på grund av lägre vakenhetsgrad i hjärnan anstränga sig mer för att förnya fokus.

Att fokusera kräver mindre energi om det man ska fokusera på upplevs som intressant. Intresset bildar extra hakar i fokus. Därför kan personer med AD(H)D ofta utan problem koncentrera sig på sådant de tycker är roligt. Risken är stor att personer med AD(H)D misstas för att vara lata och nonchalanta: De kan ju koncentrera sig! De bara vill inte! De vill bara slippa göra tråkiga saker!

Hyperfokus hos personer med AD(H)D gissar jag skulle kunna handla om att personen jobbar på att behålla fokus på det den gör och därför skärmar av annat för att inte distraheras. Ganska rådigt med tanke på hur energikrävande det är att skifta, förnya och behålla fokus.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Fråga om AS & ADD.

Inläggav Ugglan » 2013-05-20 23:42:16

Schmetterling skrev:
slackern skrev:
Ugglan skrev:Ja det verkar kunna bli en riktig soppa, det håller jag med om, jag visste inte att man kan ha hyperfokus vid ADD (så lät det inte på mina utredare, men men). En grej de sa om ADD var att "motorn aldrig kommer igång" att man går på lågvarv hela tiden.

Ja det där med specialintresse verkar lite snårigt. Jag har inget specialintresse, men jag har potentialen typ, jag kan gå upp i saker och greja med det mycket, men jag släpper det också och jag pratar inte så mycket om det..eller hur var det nu..jag har nog mina käpphästar (ibland iaf).

Ok, men som jag fattat det handlar det lite om i vilken utsträckning man s a s kan anpassa sig till de krav som ställs på en. För att ta mig själv som exempel: När jag hade ADDdiagnosen (togs sen bort) tyckte läkarna jag träffade att jag skulle börja med centralstimulantia och sen skulle allt vara klappat och klart. Då skulle jag kunna koncentrera mig bättre och jobba, som jag försökte förklara att jag inte orkade. Jag fick dem att förstå att det inte handlade om någon koncentrationsproblematik alls. Alltså vid ADD kan man (om man nu vill det) käka centralstimulantia och så är det bra med det.

Vid asperger är det mer genomgripande, att man kanske inte fixar stress och att greja med väldigt mycket hela tiden (som ofta ett vuxenliv innebär att man gör). Man kanske behöver massor av det som benämns som dötid. Det kanske är så att just dötid är ens livsluft.

Men allt detta är ju rätt individuellt, inga enkla svar finns. Tror jag.


Det där med hyperfokus hos personer vid ADD. Har jag hört att det är när vi med ADD kan koncentrera oss som personer som inte har ADD. Alltså handlar det inte om superfokus utan utav normal fokus. Men för oss upplevs det som att vi är super fokuserade.

Jag fick AD(H)D förklarat på ett sätt som gjorde att jag förstod (jag förstår min man mycket bättre nu, vilket är mycket positivt).

Fokus är som en harpun. Man skickar harpunen, sitt fokus och sin koncentration, till det man ska fokusera på. En människa utan AD(H)D kan fokusera några minuter i taget, sedan måste den fokusera om, skjuta harpunen på nytt. En person med AD(H)D har inte en harpun utan ett spjut (det vill säga inga "hakar" på sidorna) vilket gör att fokus glider iväg hela tiden. En person med AD(H)D har mycket kortare koncentrationsspann än en person utan AD(H)D, ibland bara några sekunder, och måste därför fokusera om oftare. Att fokusera om kostar energi. Därför är personer med AD(H)D mycket tröttare än andra människor. Personer med AD(H)D behöver dessutom på grund av lägre vakenhetsgrad i hjärnan anstränga sig mer för att förnya fokus.

Att fokusera kräver mindre energi om det man ska fokusera på upplevs som intressant. Intresset bildar extra hakar i fokus. Därför kan personer med AD(H)D ofta utan problem koncentrera sig på sådant de tycker är roligt. Risken är stor att personer med AD(H)D misstas för att vara lata och nonchalanta: De kan ju koncentrera sig! De bara vill inte! De vill bara slippa göra tråkiga saker!

Hyperfokus hos personer med AD(H)D gissar jag skulle kunna handla om att personen jobbar på att behålla fokus på det den gör och därför skärmar av annat för att inte distraheras. Ganska rådigt med tanke på hur energikrävande det är att skifta, förnya och behålla fokus.

Intressant, bra beskrivning!
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in