Fp-ist tycker européer (jfr asiater/amerikaner) är slackers

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Fp-ist tycker européer (jfr asiater/amerikaner) är slackers

Inläggav Moggy » 2012-01-23 16:38:30

Folkpartist (Jasenko Selimovic) tycker européer är slackers som lever på andra:

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/zL8 ... par-krisen

Européerna är världens idisslare nuförtiden. I genomsnitt arbetar en genomsnittlig europé mindre än en genomsnittlig amerikan och mycket mindre än en asiat. Dessutom är färre européer i arbetskraften på grund av sen ankomst och tidigt utträde från arbetsmarknaden, samt den i medeltal högre arbetslösheten i Europa. Vilket sammantaget gör att vi är ”take it easy”-folken i världen.


Européerna har blivit världens idisslare, men de vill fortfarande ha all den välfärd som bland andra Sjöstedt gör anspråk på. Med andra ord konsumerar européer välfärden i större utsträckning än de skapar resurser för den. Vilket resulterar i mer och mer skulder och slutligen att kredit-ratinginstitutioner degraderar länder, vilket höjer priset på räntan och gör det ännu svårare att betala av dessa skulder.

Så visst är det ingen slump att dessa saker händer samtidigt: att kräva en förkortad arbetstid med bibehållen lön, att degraderas av kreditinstitut och att samtidigt be Kina och andra asiatiska länder rädda oss genom att köpa bland annat våra fabriker.



En folkpartist som sticker ut hakan rejält. Säger i princip att finanskrisen beror på lata arbetare som vill leva gött men inte arbeta.

Moderator Alien: Ändrade rubriken något.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Folkpartist tycker européer är slackers som lever på and

Inläggav Krake » 2012-01-23 18:18:24

Således är vi ett föredöme eftersom arbete de facto leder till ökade utsläpp av växthusgaser.
Krake
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2010-05-07
Ort: Stockholm

Re: Folkpartist tycker européer är slackers som lever på and

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-24 16:35:40

Bullshit. Finanskrisen beror på finanshajarnas härjningar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Folkpartist tycker européer är slackers som lever på and

Inläggav Miche » 2012-01-24 16:59:27

KrigarSjäl skrev:Bullshit. Finanskrisen beror på finanshajarnas härjningar.

Instämmer helt, kraven på extrema vinster, spekulationer med pengar, driva banker med underliga metoder osv osv är hela grunden till finanskrisen.

Det finns ju en del fiffel i maktens korridorer med, hade Grekland öppet redovisat läget inför inträdet i EU så är det tveksamt om de kommit med utan en rejäl uppröjning i finanserna, men bristerna myglades undan och skakar stora delar av Europas ekonomi, liknande scener har även utspelats i bl.a. Portugal och Storbritannien för att inte tala om Italien som är väldigt korrupt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Folkpartist tycker européer är slackers som lever på and

Inläggav Floriann » 2012-01-24 23:57:35

Har bara en sak att säga till den där folkpartisten, och folkpartiet som helhet också för den delen: HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA. Gåhärifrånbrat.
Floriann
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2011-08-16

Re: Folkpartist tycker européer är slackers som lever på and

Inläggav atoms » 2012-01-25 1:01:22

En folkpartist är en person som står med bägge fötterna fast förankrade ett par decimeter ovanför marken.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Folkpartist tycker européer är slackers som lever på and

Inläggav Miche » 2012-01-25 2:08:46

Ca 20 decimeter och huvudet neråt...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Folkpartist tycker européer är slackers som lever på and

Inläggav Alien » 2012-01-25 4:24:48

Men det stämmer ju!

Inte att finanskrisen beror på lata arbetare, men att européerna jobbar mindre än de i Asien och USA. I Kina har de inga fem veckors semester. Just nu är "alla" hemresta för att fira det kinesiska nyåret.

Att uppleva Semestersverige efter att ha varit i Kina leder till en tanke: Det här går åt helvete.

I Kina har anställda bara rätt till minst fem dagars betald ledighet per år, men för de flesta vore det en lyx. I en undersökning av sajten sina.com med mer än 74000 deltagare uppgav nästan 70 procent att de inte vågade begära ut sin betalda semester av chefen.

De längsta ledigheterna är en vecka runt kinesiskt nyår och en vecka vid nationaldagen i oktober. Men själva helgdagarna är bara tre dagar, resten uppnås ofta genom att sätta den i anslutning till weekend och jobba in lördag/söndag. Totalt har kineserna numera 11 nationella helgdagar. Det låter snålt men är en förbättring (och gäller i praktiken bara medelklassen).
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/svens ... 301379.svd

Dessa ska vi konkurrera med. Misstänker att i framtiden får kineserna det bättre, men vi får det sämre.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Folkpartist tycker européer är slackers som lever på and

Inläggav Zombie » 2012-01-25 4:49:07

Men det går ju inte att diskutera utan att man tittar på vad som ligger i "arbeta" också. Vilket kräver långa utläggningar om komplicerade ting som hotar den bestående maktstrukturen, och då är det mycket lättare för en reaktionär överklassare, eller vad nu just den här jeppen är, att skälla folk för lata. Det är väl inrotat, och en sak som är sann är att svenskarna inte längre är vana vid att ha en så här fientlig överhet emot sig, så vi låter den bara hållas.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Folkpartist tycker européer är slackers som lever på andra.

Inläggav Alien » 2013-04-25 19:47:11

Bump!

Det gäller förstås inte bara tiden man arbetar utan hur hårt man arbetar också.

Japanerna är t ex berömda för sin goda arbetsmoral.

DN Ekonomi skrev:När den sista passageraren lämnat tåg 142 B med 17 vagnar störtar ett lag med 44 städare in i dem. Vad som följer är en uppvisning i japansk arbetsmoral och den senaste symbolen för den japanska metodiken och jakten på ständiga förbättringar. Varje moment är indelat i på sekunden.

När jag ställer mig i ett hörn av en vagn för att registrera vad som sker börjar det med att två städare rusar in och vänder sätena i den kommande färdriktningen. Hatthyllorna kontrolleras. Sopor sopas till mittgången. Bord torkas och huvudskydd byts ut om de är smutsiga.

Det blir svårt att hänga med. Städarna tar en vända till genom vagnen, småspringande från fönster till fönster på varje rad. Någon kommer med en borste och tar hand om skräpet på golvet. En särskild städare är avdelad för toaletterna.
http://www.dn.se/ekonomi/har-ar-stadarn ... -som-taget

I värsta fall klarar de av jobbet på fyra minuter. Och de klagar inte på stressen.

I många andra länder utförs städjobb av studenter och invandrare. Eftersom Japan inte tar emot invandrare som andra länder och eftersom studenter förväntas ägna sig helhjärtat åt studierna har städjobb i Japan fyllts av pensionärer och medelklassens hemmafruar, oftast på deltid.
---
De osjälviska och hängivna städarna på snabbtågen framhålls som nygamla förebilder för japansk arbetsmoral.

De visar också hur äldre och kvinnor kan spela en större roll i den japanska ekonomin när landets befolkning minskar.

Om japanska företag vinner budgivningen i kamp med kinesiska bolag att få bygga ut snabbjärnvägen i Kalifornien vill amerikanerna anlita Teruo Yabes företag för att utbilda den amerikanska städpersonalen.

– Vi kan träna amerikanerna, säger han allvarligt.


Nja, frågan är om det går utan den japanska kulturen. I västerlandet har vi en annan kultur. "What's in it for me?" skulle den kunna kallas.

– Vi är stolta över vad vi gör, säger Teruo Yabe. När den franska järnvägschefen var här på besök undrade han hur vi lyckas motivera våra arbetare. Han sa att de i Frankrike har samma hastighet på tågen som vi. De har samma teknik. Enda skillnaden är snabbheten med vilken städarna arbetar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fp-ist tycker européer (jfr asiater/amerikaner) är slackers

Inläggav Alien » 2013-04-25 20:11:00

Jasenko Selimović i Aftonbladet skrev:Sedan 1970-talet har vänsterpartiet, socialdemokratiska kvinnor och miljöpartiet menat att förkortad arbetstid - med målet sex timmars arbetsdag med bibehållen lön – är att sträva efter. Frågan har mest legat i partiprogram-påsen men med den nya ledaren för vänsterpartiet, Jonas Sjöstedt, ska frågan dammas av och konkreta förslag tas fram. Vilket också veckans partiledardebatt vittnade om.
Intressant nog beslutades det om detta en vecka innan nio europeiska länder nedgraderades i sina kreditbetyg på grund av att experter inte längre trodde att de kunde betala sina skulder.

Vad har dessa två saker med varandra att göra? Mycket. Faktum är att Sjöstedt och co redan har fått som de vill. Européerna är världens idisslare nuförtiden. I genomsnitt arbetar en genomsnittlig europé mindre än en genomsnittlig amerikan och mycket mindre än en asiat.
http://www.aftonbladet.se/debatt/article14245270.ab

Intressant ätt folkpartisten som sticker ut hvudet är Jasenko Selimovic: Han stack nyligen ut huvudet i en annan debatt. Han vågade debattera med Jonas Hassan Khemiri om rasism.

Selimovic ogillar folk som tar offerrollen. Han gillar sådana som jobbar hårt och kämpar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Fp-ist tycker européer (jfr asiater/amerikaner) är slackers

Inläggav Vildsvin » 2013-04-25 22:36:58

Zombie skrev:Men det går ju inte att diskutera utan att man tittar på vad som ligger i "arbeta" också. Vilket kräver långa utläggningar om komplicerade ting som hotar den bestående maktstrukturen, och då är det mycket lättare för en reaktionär överklassare, eller vad nu just den här jeppen är, att skälla folk för lata.

Jasenko Selimovic kom hit som flykting från Jugoslavienkriget och har jobbat sig upp till maktens korridorer, så att kalla honom reaktionär överklass visar bara att han har helt rätt i att svensken inte jobbar lika hårt som vissa andra folk.
Zombie skrev:Det är väl inrotat, och en sak som är sann är att svenskarna inte längre är vana vid att ha en så här fientlig överhet emot sig, så vi låter den bara hållas.

Tror helt klart att fler och fler maktpositioner kommer att tas över av ambitiösa invandrare typ Jasenko som vill lyckas i det nya landet. Kinesen som jobbar 12 timmar om dagen på sin restaurang kommer inte i längden att acceptera att betala skatt för att försörja en arbetslös svensk (eller valfri annan etnisk grupp som inte är känd för sin framgångsförmåga) med socialbidrag.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Fp-ist tycker européer (jfr asiater/amerikaner) är slackers

Inläggav plåtmonster » 2013-04-26 6:03:44

Banker säljer skräpinvesteringar samt lånar ut på lösa grunder vilket skapar vinster. Det gör att de hamnar i skuldkris. Denna löser staten in och betalar med minskad välfärd och ökad skatt under några år. Där ligger problemet med "skuldkrisen".

Den andra delen är att man måste bli kvitt korruption och ha vettiga spelregler på arbetsmarknad och ekonomi så att folk kan ägna sig åt att jobba och driva näringsverksamhet istället för att hantera byråkrater.

Sedan måste det till kapital till de som har bra ideér så att produktiviteten ökar. Samt att arbetet läggs upp på ett effektivt sätt, det är där reallöneökningarna härstammar ifrån.

Tillgång till energi och råvaror är också en viktig faktor som driver "högkonjuktur".
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Fp-ist tycker européer (jfr asiater/amerikaner) är slackers

Inläggav Huggorm » 2013-04-26 8:45:55

Det är asiaternas höga arbetsmoral som gör att de är så farliga. Det går helt enkelt inte att konkurrera med dem. Och jag vill inte ha den arbetskulturen hit till Sverige. Visserligen kunde väll vissa jobba lite hårdare, men jag tror inte det är sunt med den arbetsdisciplinen som kineserna har.

Sverige kommer inte kunna behålla den välfärd vi har, och särskilt inte för den som inte kan eller vill jobba sina 40 timmar + övertid. Vi kommer få välja, antingen jobbar vi mer eller så lever vi mer spartanskt. Själv har jag redan dragit ner på lyxen och den materiella välfärden, jag prioriterar att vara ledig och ha det bra.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Fp-ist tycker européer (jfr asiater/amerikaner) är slackers

Inläggav plåtmonster » 2013-04-26 12:56:53

Vi får väl ha tull på varor tilverkade i länder med dåliga arbetsvillkor och exportförbud av forskning.

För övrigt är inte meningen med livet att jobba..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Fp-ist tycker européer (jfr asiater/amerikaner) är slackers

Inläggav Azo85 » 2013-04-26 18:11:33

Jag tror att det har en del med levnadsstandard att göra. Vi har råd att jobba 40 timmar och har haft det så ett tag. Kineserna är väl tvungna att jobba så mycket för att klara sig, merparten är fattiga. Allteftersom de får det bättre kan jag tänka mig att de kräver bättre arbetsförhållanden men att det är en lång förskjutning. Japanerna är väl ett undantag även om det finns tecken på att det börjar ändras.

I alla länder där man har råd kommer den breda massan att jobba mindre, tror jag.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Fp-ist tycker européer (jfr asiater/amerikaner) är slackers

Inläggav 9999999 » 2013-04-26 18:57:08

Vildsvin skrev:Jasenko Selimovic kom hit som flykting från Jugoslavienkriget och har jobbat sig upp till maktens korridorer, så att kalla honom reaktionär överklass visar bara att han har helt rätt i att svensken inte jobbar lika hårt som vissa andra folk.


Och ett sätt han har jobbat hårt på är ju att anamma samma värderingar som den "reaktionära överklassen" :lol:

Vet inte vilken data han kollar på för att säga det, från vad jag kan hitta ligger vi rätt ok hur man än kollar på det:
http://www.businessinsider.com/the-hard ... 011-4?op=1
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_co ... our_worked

Håller med om att poängen med att arbeta är att man inte ska behöva arbeta.
9999999
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2012-09-27

Fp-ist tycker européer (jfr asiater/amerikaner) är slackers

Inläggav VeganGeekGirl » 2013-04-26 19:06:34

:roll: För det första, vad menar människan? Att vi tuggar om maten?
Att många jobbar väldigt många timmar i USA beror på låga löner där finns många av världens "working poor", dvs de som trots att de har 2-3 jobb ändå har svårt att få ihop till hyra och mat.

Sen är tanken med 6 h arbetsdag inte bara mer ledighet utan att om varje person jobbar mindre kan alltså de arbetsuppgifter som finns sysselsätta fler.

Jag är själv vänster och ger inte mycket för FPs politik. Jag kommer inte att göra fler inlägg i den här tråden, inte för att jag har brist på argument utan för att jag just nu är väldigt skör och därför inte i skick att debattera.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Fp-ist tycker européer (jfr asiater/amerikaner) är slackers

Inläggav kiddie » 2013-04-27 11:09:16

Rätt intressant om vad den asiatiska disciplinen kan leda till...



När det är dags att minska arbetstiden för att skapa fler arbetstillfällen (vi har haft 8 timmars arbetsdag i evigheter nu), så kommer någon alltid och tycker att vi jobbar för lite. Ingen av de jag har kontakt med i USA som arbetar jobbar bara 8 timmar, de tycker vi är lata. De jobbar ca 12 timmar om dagen.

Jag tycker vi gör helt rätt i att inte försöka hamna på 1800-talet med oreglerad arbetstid igen. Att det ska vara så svårt att ens försvara 8 timmar som faktiskt är ganska mycket....

Svenskar gör rätt i att inte arbeta ihjäl sig. Det blir ingen gladare av. Ska man tänka konkurrens då kan man lika gärna försöka konkurrera med afrikanska slavarbetare... Man måste ju dra gränsen någonstans.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Fp-ist tycker européer (jfr asiater/amerikaner) är slackers

Inläggav mnordgren » 2013-04-27 11:19:53

kiddie skrev:
När det är dags att minska arbetstiden för att skapa fler arbetstillfällen (vi har haft 8 timmars arbetsdag i evigheter nu), så kommer någon alltid och tycker att vi jobbar för lite. Ingen av de jag har kontakt med i USA som arbetar jobbar bara 8 timmar, de tycker vi är lata. De jobbar ca 12 timmar om dagen.


Då är frågan om de är mer produktiva för att de arbetar mer. Enligt vad jag har hört är det inte alls så, utan folk som jobbar åtta timmar eller mindre jobbar bättre. Människan behöver återhämtning för att kunna fungera optimalt.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Fp-ist tycker européer (jfr asiater/amerikaner) är slackers

Inläggav kiddie » 2013-04-27 11:26:57

Personligen tror jag inte de flesta är effektiva. Men de gillar om att skryta om hur mycket av sitt liv de offrar. Och de dyrkar jobba hårt, inte jobba smart.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Fp-ist tycker européer (jfr asiater/amerikaner) är slackers

Inläggav Huggorm » 2013-04-27 11:38:54

Jag jobbar ofta 12 timmar per dag för att jobba in fredagen och halva torsdagen och det är inga problem att hålla sig koncentrerad och effektiv de timmarna. Jag tror det hela handlar om hur man ställt in sig redan från början, det hade inte alls fungerat om någon kommit klockan tre och bett mig stanna till sju när man precis börjat fundera på att åka hem.

Sedan fungerar det att jobba 12 timmar ett visst antal dagar i streck, sedan börjar man tackla av och mista både motivation och koncentration. Vi hade en kille på jobbet som jobbade 7-20.30 varenda dag fyra veckor i streck, han sa själv att han var sjukt trött på slutet och mådde dåligt bara han tänkte på att jobba. Det blev bra lön för honom den månaden dock :-)018
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Fp-ist tycker européer (jfr asiater/amerikaner) är slackers

Inläggav plåtmonster » 2013-04-28 0:06:18

Fick han rabatt på strokekliniken också? :P
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Fp-ist tycker européer (jfr asiater/amerikaner) är slackers

Inläggav Alien » 2013-04-28 0:38:40

Huggorm skrev:Det är asiaternas höga arbetsmoral som gör att de är så farliga. Det går helt enkelt inte att konkurrera med dem. Och jag vill inte ha den arbetskulturen hit till Sverige. Visserligen kunde väll vissa jobba lite hårdare, men jag tror inte det är sunt med den arbetsdisciplinen som kineserna har.

Sverige kommer inte kunna behålla den välfärd vi har, och särskilt inte för den som inte kan eller vill jobba sina 40 timmar + övertid. Vi kommer få välja, antingen jobbar vi mer eller så lever vi mer spartanskt. Själv har jag redan dragit ner på lyxen och den materiella välfärden, jag prioriterar att vara ledig och ha det bra.


Jag tycker det låter sunt att välja och betala med lägre standard. Det är realistiskt, man kan inte både äta kakan och ha den kvar. Och bäst för miljön också.

Men de flesta vill ha mera prylar/den senaste modellen och häftiga upplevelser. Man vill ha (minst) lika bra standard som "alla andra". Annars drabbas man av "statusstress": status-anxiety-statusstress-t5885.html

Vad japanerna beträffar så känner de stark lojalitet mot arbetsgivaren. De kanske fortfarande lever efter konfuciansk moral och bushido. Vi däremot lever inte efter luthersk moral längre.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46089
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in